Specificaties 19" @ 1280x1024 (SXGA) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG Flatron L1942PP-BF Zwart Review

RoD 20 mei 2009, 743 views

LG Flatron L1942PP-BF Zwart

Pluspunten

• Kleurweergave
  • Niet tot nauwelijks backlight bleeding
  • Strakke afwerking
  • Geen pixeldefecten
  • In hoogte verstelbaar

Minpunten

• Geen

Samenvatting
Ik heb deze LG L1942PP gekocht als tweede scherm naast een 22" Acer scherm (AL2216WSD). Ik zocht een 5:4 19" monitor welke in hoogte verstelbaar was, en kwam zodoende bij deze uit. Het is een van de weinig 19" non-breedbeeldschermen inclusief hoogte-verstelbaarheid die nu nog leverbaar is. Overall is dit een monitor met een goed beeld (daar gaat het toch om), beter dan mijn Acer-scherm, welke ook niet als onaardig uit de reviews kwam. Met een prijs van 160 (op het moment) doe je hier zeker geen miskoop mee. Het apparaat is stevig, met een prima beeldweergave, en doet dus wat het moet doen.

Featureset
Deze monitor is vrij simpel. Hij ondersteunt de basic video-ingangen (DVI en VGA), maar geen fancy dingen zoals HDMI. Nu is dat voor deze prijs ook niet zo gek. Leuke is wel dat de monitor in hoogte verstelbaar is. Een van de weinige monitoren in dit segment die dat kan. Op de plaatjes hieronder kun je zien wat voor effect dat geeft.

Persoonlijk ben ik hier zeer over te spreken. De monitor heeft een vrij grote range qua hoogte, zodat ie op ieder bureau op de gewenste hoogte geplaatst kan worden. Verder heeft de monitor niet echt kenmerkende features, op de standaard monitorfeatures na.

Het scherm lijkt op een spiegel, maar daar merk je bij gebruik veel minder van.

Voor de volledigheid nog even de belangrijkste specs:
*Schermresolutie 1280x1024 (SXGA)
*LCD Panel: TN
*Vermogen: 30W
*Kleuren: Zwart
*Bijzonderheden: Gehard Glas

Kleuren, contrast, helderheid en ghosting
Ik ben zeer te spreken over de kwaliteit van het beeld dat deze monitor levert. De monitor heeft een zeer snelle responsetijd, wat er voor zorgt dat er niets aan ghosting te zien is. Ook backlight bleeding is niets van te zien. Ik heb dit getest in een omgeving die niet heel licht is, maar ook niet zeer donker. Het houdt dus min of meer in dat je onder normale omstandigheden geen last van backlight bleeding hebt.

Ook met de kleurweergave, contrast en de helderheid van het scherm ben ik zeer tevreden. Ik heb het vergeleken met mijn Acer-scherm, en ik moet zeggen dat het een wereld van verschil is. Het is scherper, warmere kleuren met een zeer goed contrast. Vooral de zwartweergave is goed. Mijn Acer-scherm lijkt grijs vergeleken met dit scherm. Voor een TN-scherm is het beeld echt uitstekend. Ik heb verder niets te klagen. Dit kan ook komen doordat het een glossy scherm is. Daarbij moet ik nog vermelden dat de reflectie die je vaak hebt bij glossy schermen hier zeker niet storend is. Wanneer de zon op het scherm schijnt is dit wel irritant, maar dat is hier niet het geval. Voor anderen kan dit wellicht wel lastig zijn. Overigens merk ik wel een spiegeleffect als de schermachtergrond helemaal zwart is.

Zelfde geldt eigenlijk voor de inkijkhoek. Deze is bij TN-schermen vaak niet erg goed, maar hier wel. Het lijkt erop dat de inkijkhoek die in de specs vermeldt staat, wl klopt, in tegenstelling tot de meeste andere schermen die ik ben tegengekomen. Het scherm doet het in ieder geval een stuk beter dan mijn Acer-scherm. Ik hoef er in ieder geval niet voor te zorgen dat ik er goed voor zit. Onder alle normale omstandigheden blijft het goed te zien.

Het scherm heeft overigens geen pixeldefecten.

Bouwkwaliteit, vormgeving en afwerking
Het scherm is vrij strak afgewerkt. De rand is redelijk dun. Het ontwerp is daardoor vrij prettig. Verder is het scherm zoals de meeste schermen van (hard) plastic. Dit is verder prima. Het ding voelt vrij stevig aan en ziet er redelijk strak ogend uit. De voet is eveneens van plastic, en is vrij groot. Daardoor ook vrij stevig. Ik denk niet dat je je bij dit scherm ooit over instabiliteit zorgen hoeft te maken. Nadeel is wellicht dat een grote voet niet erg mooi staat. Het scherm klikt verder vrij simpel in de voet, en dat voelt eveneens stevig aan. Ik heb hier verder niets over te klagen. Het lijkt en voelt allemaal stevig, en doet dus wat het moet doen.

Het schuifmechanisme waarmee het scherm in hoogte versteld kan worden lijkt ook vrij stevig, en werkt daarbij vrij soepel. Ook dit doet wat het moet doen, en lijkt prima afgewerkt.

Op moment van schrijven staat het scherm voor 160 in de Pricewatch. Daarmee is dit scherm niet de goedkoopste in zijn segment. Echter, veel keus heb je niet als je een 19" non-breedbeeldscherm wilt, wat ook nog eens in hoogte verstelbaar is. Daarnaast presteert dit scherm zeer goed, dus heb ik het geld er wel voor over.

Dit is een zeer goed scherm. Een wereld van verschil met mijn 22" Acer-scherm, terwijl ik daarmee ook al niet ontevreden ben. Nadelen kan ik niet noemen. Zelf heb ik in het gebruik ook nog geen nadelen ondervonden. Mogelijke nadelen die je zou kunnen noemen zijn het ontbreken van HDMI, een USB-hub en een beter paneel, in plaats van het TN-paneel wat er nu in zit. Maar als je zoiets wil dan zit je sowieso in een hele andere range van schermen (en prijs). Als je gewoon een scherm wilt wat beeld weer moet geven van je monitor kun je met dit scherm bijna geen miskoop doen. Behalve wellicht als je geen glossy scherm wil, maar dat is een persoonlijke keuze.

Heb jij ook een LG Flatron L1942PP-BF Zwart?

Nette review & gefeliciteerd met je aankoop. Ik wil m zeker nog een keer komen bewonderen ;) . Toch vraag ik me af waarom je niet voor een breedbeeld gegaan bent.