Specificaties 32" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 32PFK5300 Zwart Review

limp_1983 17 september 2015, 10.139 views

Philips 32PFK5300 Zwart

Een zeer goede (slaapkamer) tv voor ¤ 300,00.

Pluspunten

• Prijs/Kwaliteit
  • Smart tv

Minpunten

• Bij vervanging van CRT opeens een kale slaapkamer

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Na een trouwe dienst van zeker tien jaar en misschien nog 10 jaar van de vorige eigenaar was het op 14-09-2015 dan echt zo ver. De tv had het begeven. Hoorde nog wel geluid maar het beeld bleef toch echt zwart, zo zwart dat het een beetje op de nieuwste generatie OLED tv's leek. Het betreft mijn oude 55inch CRT tv, welke is gepositioneerd in de slaapkamer. Hoewel de tv in die ruimte toch minder belangrijk is dan in de woonkamer heb ik de volgende dag 15-09-2015 toch maar snel een nieuwe gekocht. Gezien ik kantoorwerk uitoefen heb ik uiteraard van die werkdag even gebruik gemaakt om me even goed te oriėnteren wat nu de beste tv is in de prijsklasse van ¤ 300,- (hoop dat dit onder de Tweakers blijft ;) ).

Mijn oude ''trouwe'' vriend

Heeft plaats gemaakt voor mijn nieuwe vriend

Uitpakken geblazen
De verpakking vond ik prima voor elkaar in deze prijscategorie, goed beschermd en een relatief stevige doos. De tv en doos wegen tezamen dan ook niets, heb het niet gewogen maar zeker onder de 10Kg. Hierover dus verder niets spannends te melden.

De tv heb ik boven, in de slaapkamer, uitgepakt en het blijkt dat je nog wel een kleine kruiskop nodig hebt, dus moest weer naar beneden (even een tip voor de wat luie mensen onder ons). De voet eraan zetten ging zeer makkelijk, totaal 7 schroeven aanbrengen, stroomsnoer erin, HDMI verbinden met mijn Samsung tuner (Ziggo) en starten maar.

De doos (eventueel gratis af te halen :) )

Instellen/Installeren
Bij het instellen van de tv moet je een bepaalde ''setup wizzard'' volgen, wat voor mij zeer makkelijk te volgen was. Hierbij komen de volgende zaken aan bod:
  • snelle beeld en geluid instellingen
  • satelliet zoeken
  • zenders zoeken
  • verbinden met netwerk
  • software bijwerken
Bij de snelle beeld- en geluidinstellingen had ik zo'n drie keuzes uit bepaalde beeldtypen en geluidsweergaven. Toch handig zo'n functie. Satelliet en zenders zoeken was bij mij niet van toepassing, gezien ik hiervoor mijn Samsung tuner heb. Het verbindingen met het netwerk heb ik gedaan middels Wifi, gezien ik geen LAN aansluiting heb op mijn slaapkamer. Uiteraard was dit appeltje/eitje. NB de software was al up to date: version:012.003.050.128 24-08-2015.

Aansluitingen
Aan de achter- en zijkant redelijk wat aansluitingen. Afhankelijk van je eisen/toepassingen kom je hier in de meeste gevallen wel mee weg.

Eigenschappen c.q. features
  • Wi-Fi Miracast geef je smartphonescherm weer op uw TV
  • Geļntegreerde Wi-Fi
  • Micro Dimming
  • Pixel Plus HD
  • 200 Hz PMR (volgens mij zijn dit 50 echte Hz
  • Smart TV
In mijn aanvulling van deze review zal ik de Miracast, micro dimming en pixel plus bespreken. Deze heb ik nog niet uitvoerig kunnen testen. De 200Hz schijnt in het echt maar 50Hz te zijn, zie hiervoor ook deze link.

Smart tv
Ja dit was toch wel 1 van de belangrijke eigenschappen die de tv moest hebben. Heb beneden een 50 inch plasma zonder smart functie en dat mis ik toch wel. Natuurlijk heb ik in de tv beneden wel een Chromecast waardoor hij een beetje smart wordt maar ja......

De voornaamste reden dat ik het smart gedeelte ga gebruiken is toch wel de Netflix app. Deze app gelijk geopend (is voor geļnstalleerd) gebruikersnaam en wachtwoord ingevuld en we konden weer verder kijken waar we waren gebleven. Vond de app redelijk snel werken/laden, dus hier ook geen nadelen.

Natuurlijk heb je nog veel meer apps, zoals youtube, nu.nl, spotify enz enz. Voor het gemak ga ik ervan uit dat deze ook prima zullen werken. Overigens zie Link voor alle apps voor deze tv.

Verder heeft deze tv DNLA. Met deze standaard laat je televisies, mediaspelers, gameconsoles en computers van verschillende merken met elkaar communiceren. Ik zag ook gelijk mijn NAS en PC staan. De bestanden (films) op de NAS kon ik gelijk inzien en afspelen maar bij de PC zag ik geen bestanden. Dit lijkt me voorderest makkelijk op te lossen maar heb dit nog niet geprobeerd.

Beeldkwaliteit
Laten we eerlijk zijn ik ben hierin geen expert en heb nog zeker niet alle instellen getest en dus mogen aanschouwen. Heb de instellingen gehouden welke ik in de setup wizzard had geselecteerd en vind dit nu al persoonlijk prima. Het is natuurlijk ook zo wat mag je nu verwachten van een tv in deze prijsklasse? Waar staat de tv? Kijk je zoals mij 0.5 uur per dag in je bed of staat hij in de woonkamer waar je je films en series kijkt?

Afstandsbediening
Deze werkt prima, voelt wel licht en goedkoop aan. Heb beneden een Harmony One maar dit is natuurlijk niet verglijkbaar. Het is wel jammer wanneer ik de tv uitzet de afstandsbediening ook mijn Samsung tuner uitzet maar wanneer ik de tv aanzet de tuner gewoon uit blijft. Gemiste kans Philips.

Geluid
Zeker niet denderend maar zelfs tv's van ¤ 1000,00 hebben hier moeite mee. In dit geval, voor in de slaapkamer, prima.

Jeetje wat krijg je waar voor je geld. Smart tv, LED, Wifi geļntegreerd, 32inch, oftewel van alle gemakken voorzien, voor maar ¤ 300,00?? Als dit je 2e tv wordt voor in de slaapkamer lijkt me dit een no-brainer.

Heb jij ook een Philips 32PFK5300 Zwart?

Netflix e.d. werken perfect. Ook NPO en RLT gemist enzo.
Hoe zit het geluid vergeken met jouw plasma tv? Klinkt dit veel slechter? Is het geluid gewoon "normaal" of denk je dat het geluid ondermaats is? :+
Ik heb hem hier naast de samsung ue32h5500 van verleden jaar en moet zeggen dat de philips een stuk responsiever is in het smartgedeelte. Beeldkwaliteit ontlopen ze elkaar niet veel, al denk ik dat de Philips net dat tikkeltje beter is. De afwerking (afstandsbediening, voet, dat soort dingen) is van de samsung wel een stuk beter. Voor 309 euro (of onder de 300 als je in Nederland woont) inderdaad een no brainer. Twee hdmi-poorten kunnen voor sommigen misschien te weinig zijn, dat is misschien wel iets om op te letten tegenwoordig. Verder vind ik het ook jammer dat Plex niet beschikbaar is voor de philips-tv's.

[Reactie gewijzigd door Teun_2 op 1 november 2015 10:11]

Kun je misschien iets zeggen over de hoeveelheid licht wat hij uitstraalt en en dan met name of je dit met de instellingen goed omlaag kan schroeven?

Ik wil hem namelijk ook aanschaffen voor in de slaapkamer, maar heb er een hekel aan als het beeld dan zo vel is aan je ogen dus ben benieuwd of het beeld goed te dimmen is.
Om eerlijk te zijn heb ik alleen de 3 of 4 voorgeprogrammeerde standen geprobeerd. Ik weet wel dat je hier veel dieper in kan gaan (instellingen), dus neem aan dat dit voor geen problemen zal zorgen.
Ik ben heel tevreden over deze TV.
Er is maar 1 nadeel: hij vergeet de wifi login settings telkens. Zelfs als de stekker erin blijft en hij standby blijft moet ik de volgende keer weer het wachtwoord invoeren.
Heeft iemand hier een oplossing voor?
Helemaal fijn zou zijn wanneer hij het wachtwoord vasthoudt zelfs als de stekker eruit gehaald is. Dit doe ik eigenlijk altijd omdat ik liever geen stanby tv in mijn slaapkamer heb...
Als ik jouw was zou ik effe met Philips bellen/mailen. Hij behoord deze namelijk wel vast te houden. Ikzelf heb dit probleem nog niet gehad.
Heb je dit probleem opgelost? Ik overweeg namelijk de aanschaf van deze tv.
Heeft iemand ervaring met WiFi Direct. Mijn Android Phone en tablet maken wel verbinding (connected) ,maar op de 32PFK5300/12 krijg ik nadat verbonden ben de melding "Afspelen mislukt".
misschien verkeerde codec. Effe dvd-rip proberen.
Top tv in zijn prijsklasse. Draait hier nu al een half jaar zonder problemen. Speelt probleemloos alle formats af ( muv x265).

Enige nadeel is de lange opstarttijd en dan met name voordat hij de internetconnectie heeft gemaakt en je dus zonder problemen Netflix etc kunt gebruiken. Maar goed, als je dat eenmaal doorhebt...
Welk smart tv besturingssysteem drait hij? Ik kan het niet goed vinden. Is het Android TV? Werkt dat soepel?

Thx!
Oke, maardoen de apps het wel? Ik zelf heb een lg met webos werkt prima. Deze is voor op de slaapkamer. Ik wil hem voor netflix gebruiken, maar werkende apps is wel handig :). Thx voor je reactie.