Xiaomi Mi Note Pro 64GB Wit Review

TeQview 23 september 2015, laatste update op 6 april 2016, 4.123 views

Xiaomi Mi Note Pro 64GB Wit

Het 2K scherm is helder en kleuren worden goed weergegeven, ook het geluid is erg mooi, maar soms net te zacht. Helaas is de Quick Charge minder snel dan de Note 4 en de camera van de Mi NotePro is ook een stuk minder. Verder is het een prima toestel.

Pluspunten

• Groot 2K scherm
  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Dual-sim
  • Helder geluid
  • Goede accuduur
  • Quick Charge
  • Snapdragon 810 V2.1
  • Wekelijkse updates

Minpunten

• Europese 4G banden niet volledig ondersteunt
  • Matige camera
  • Geluid soms te zacht
  • Play Store niet standaard aanwezig
  • Niet alle apps beschikbaar in Play Store
  • Quick Charge trager dan bij Note 4

Specs
Googleservices
Multi Language
Softwaresupport
Benchmarks

Xiaomi is opgericht in Juni 2010 en heeft zijn eerste Custom rom, genaamd MIUI, twee maanden later uitgebracht. Ze waren toen vooral bekend als bedrijf dat graag een rom bouwde die zoveel mogelijk op iOS leek.

Een jaar na oprichting brachten ze hun eerste eigen smartphone uit, de Mi One (Mi 1). MIUI was toen voor het eerst een vooraf geÔnstalleerde rom. Het toestel was gebaseerd op Android 2.3 en MIUI 3. Hij werd erg goed ontvangen door zijn goede prijs/kwaliteit verhouden en werd bijgewerkt tot eind 2014. MIUI V5 was zijn laatste versie.

Inmiddels is Xiaomi uitgegroeid tot ťťn van de grootste smartphone fabrikanten ter wereld en dat terwijl ze officieel alleen in een paar Aziatische landen verkopen. Mijn toestel is dan ook geÔmporteerd via Ibuygou.com, een Chinese reseller.

Voor deze smartphone is een coupon code beschikbaar: IBUYGOU6733 (20$ coupon) – Geldig tot 28 oktober.

Hardware

4G TDD-LTE:B38, B39, B40, B41
4G FDD-LTE:B1, B3, B7
Wifi:802.11 a/b/g/n/ac
Bluethooth:4.1

De verpakking was erg simpel, gewoon een nette zwarte doos met een glanzend mi logo erop. Aan de onderkant van de doos stond wat Chinese informatie over het toestel. Na het eraf halen van de deksel zie je de telefoon meteen liggen. Daaronder lag een houder met boekjes en een SIM ejector, een oplader en een usbkabel. Ibuygou levert standaard een EU-stekker mee, maar het kan zijn dat dit er bij andere bedrijven niet bij zit.

Mijn eerste gedachten toen ik het toestel zag was letterlijk: wow. Ik vond hem vooral erg dun en hij voelde en zag er premium uit. Zeker een verbetering qua design ten opzichte van de ZTE Nubia Z9 max, die ik er ook erg mooi uit vond zien.

Het toestel heeft dezelfde schermgrote als de Galaxy Note 4, namelijk 5.7” en valt dus onder de zogenoemde phablets. Qua formaat zijn ze ook ongeveer gelijk, de Samsung is iets breder, de Xiaomi wat langer. Het toestel is dun, 6,95mm tegen 8,5mm van de Note 4 en 8,1mm van de ZTE Nubia Z9 max, en dat viel meteen op, hij lag niet meteen lekker in hand. Na een paar dagen was ik hier aangewend en lag hij eigenlijk best lekker. De duim rust op het powerknopje en met een simpele beweging van je hand zijn de volumebuttons, die boven de powerknop uitgerust zijn, goed bereikbaar.

Veel Chinese fabrikanten staan bekend om het vaak perfect kopiŽren van andere toestellen en Xiaomi had er ook een handje van om duidelijk te laten zien waar ze hun inspiratie vandaan hadden gehaald. Dat is bij de Mi Note Pro wel anders, het toestel doet mij niet echt denken aan een andere smartphone en dat komt het bedrijf zeer ten goede; ze laten zien toch uniek te kunnen zijn.

De achterkant is gemaakt van gehard (gorilla) glass, terwijl de zijkanten van een metalen frame voorzien zijn. De glasplaat op de voorkant is aan de zijkanten iets afgerond, wat fabrikanten 2.5D noemen. Het ziet er mooi uit, maar een screen protector of tempered glass protector volgt deze afronding niet. Hierdoor is de bescherming duidelijk zichtbaar en wordt alleen het scherm beschermd. Verder is dit geen echt nadeel, het ziet er alleen wat minder fraai uit. De Note 4 heeft dit ook.

De dual sim tray is in de linkerkant van het apparaat verwerkt, deze beschikt over een micro sim en een nano sim poort. De onderkant herbergt de speaker en een micro usb-lader. De 3.5” koptelefooningang zit op de bovenkant. Een cameraknop is helaas niet aanwezig, wie dit toch graag wilt hebben kan een Mikey kopen, dit is een klein apparaatje die als cameraknop kan dienen. De powerknop en volumebuttons zitten aan rechterkant.

Xiaomi heeft aan de onderkant van het scherm drie touch knoppen geplaats, respectievelijk de recent apps (ook in te stellen als menuknop), home en back buttons. Aan de bovenkant zit een glanzend mi logo, het notificatielichtje, de frontcamera, de microfoon en de lichtsensor. Het notificatielicht kan meerdere kleuren tonen, zodat duidelijk is wat voor notificatie binnen is gekomen. De kleur is zelf in te stellen.

De 13mp camera met dual flitser zit achter, en ook het Mi logo is hier geplaatst. Verder is de achterkant leeg van teksten of andere onzin.

De telefoon start binnen ongeveer achtentwintig seconden op, het mi logo is prominent in beeld en erg interessant om naar te kijken is het niet. ZTE heeft een fotocollage als boot screen en dat zag er leuker uit.

Toen had logo eindelijk was verdwenen moest ik mijn pincode invullen, waarna ik kon beginnen met het toestel instellen. Dit waren wat simpele dingen zoals de taal, wifi enzovoort. Toen ik dit proces doorlopen had kwam ik op de desktop, waar een paar Chinese stonden, welke dit precies zijn behandel ik later.

Xiaomi is bekend door zijn MIUI-skin, welke diep in Android geÔntegreerd is, waardoor van het originele Android Lollipop niets meer te bekennen is.

De desktop doet denken aan die van iOS, er is namelijk geen app drawer aanwezig en alle apps worden dan ook op de desktop geplaatst. Dit kan een chaos worden en het is helaas niet mogelijk om apps te verbergen of makkelijk te categoriseren. Wil je het overzichtelijk houden, dan zal alles in mappen gezet moet worden, of je moet overstappen op een andere launcher.

De iconen zijn plat en simpel en erg groot, ze zijn niet kleiner te maken dus een andere launcher was bij mij snel geÔnstalleerd. Wie niet van de icoontjes houdt kan in de thema app op zoek gaan naar een geschikte stijl. Er zijn zoveel themes beschikbaar, dat er eigenlijk altijd wel iets te vinden is. Mocht je bepaalde thema’s willen mixen is dat ook mogelijk, zo kun je bijvoorbeeld het lock screen van het ene thema nemen en de iconen van een andere. Zo’n uitgebreide aanpasmogelijkheid heb ik nog niet eerder gezien op een telefoon. Mijn vorige toestel had ook zo’n theme store, maar dit zijn een paar door ZTE gemaakte dingen.

Android Lollipop is voorzien van een compleet nieuwe statusbar, die er strakker en beter doordacht uitziet dan oudere Androidversies. Doordat MIUI zo diep geÔntegreerd is, kunnen wij er niets van zien. De MIUI-statusbar heeft een geblurde, transparante achtergrond, waardoor het achterliggende object er licht doorheen schijnt. Het ziet er wel leuk uit, maar had toch liever de originele Lollipop gehad.

Naast de notificaties heb je ook Quick Settings, hier kom je standaard terecht als je de statusbar naar beneden veegt. In MIUI V6 waren de actieve buttons grijzig, waardoor het moeilijk te zien was. In MIUI V7 hebben ze dit opgelost door de actieve buttons een witte cirkel gegeven. Mooier ziet het er niet uit, maar het is een stuk duidelijk geworden en dat is een belangrijk. De Quick Settings icoontjes zijn van plek te veranderen, zodat de belangrijkste bovenaan staan en de niet gebruikte ergens onderaan.

Bij mij is de actieve cirkel oranje door een ingesteld thema.

Het instellingenmenu is vrij standaard: een lange lijst met categorieŽn. Een zoekfunctie is helaas niet aanwezig, waar je soms door de categorieŽn moet zoeken om bij de juiste optie te komen. Wel zijn de categorieŽn ten opzichte van V6 een stuk verminderd, waardoor alles net wat beter te vinden is.

De recente apps roep je op door op de linker knop, onder het scherm, te drukken. Standaard zijn dit de app iconen, maar door te pinchen kun je het veranderen naar thumbnails, wat een stuk moderner is. Apps zijn te locken door naar beneden te swipen en uit het geheugen te verwijderen door naar boven te swipen; zoals op elke telefoon.

Het toestel afsluiten duurt ongeveer zeven seconden en is dus erg snel. Hierbij komt een draaiende cirkel in beeld, niet interessant, maar daar wordt toch niet echt naar gekeken.

Er staat bloatware op de telefoon, gelukkig zijn de apps gewoon te verwijderen door ze naar boven te slepen; rooten is niet nodig. Onder deze applicaties vallen onder andere: Weibo, WPS Office, Mi Talk, QQ en WeChat. Verder heeft Xiaomi ook een aantal handige apps meegeleverd, waar ik hieronder op in ga.

Security
In de security app kun je terecht voor veiligheidsinstellingen, zoals bijvoorbeeld permissies voor apps intrekken, zodat ze bijvoorbeeld geen gebruik meer kunnen maken van locatie, contacten, etc. Ook kun je hier door een simpel schuifje de telefoon rooten.

Ook kun je hier terecht voor de antivirus scanner, deze controleert apps voordat je ze installeert, maar er wordt ook een optie gegeven om handmatig te scannen.

Verder is er nog een cleaner aanwezig, deze zoekt naar ongewenste bestanden en een data usage functie, hier kun je apps toegang ontzeggen tot je data, datalimieten instellen, etc. Er is ook een blocklist beschikbaar, hier kun je ongewenste telefoontjes en sms’jes blokkeren.

App Store
Misschien niet de meest nuttige app voor Westerlingen, maar er zijn wel een paar handige apps uit te downloaden, zoals WhatsApp en Swiftkey. Dit zijn ook de enige twee apps die ik eerst even download zodat ik bereikbaar ben en een fijn toetsenbord heb. Daarna installeer ik de Play Store geÔnstalleerd en wordt de Market (App Store) niet meer gebruikt.

Het geluid van de telefoon klinkt redelijk goed, het is helder, maar mist wat bass. Ook kan het geluid niet zo hard als bij de Note 4 en het valt dan ook helemaal weg wanneer ze tegelijk hetzelfde nummer draaien. Het toestel ondersteunt hifigeluid, wat de kwaliteit wel iets ten goede komt, maar veel verschil is hier niet in te horen.

De camera op de achterkant beschikt over een Sony MX214, welke al wat ouder is dan de IMX234 uit de ZTE Nubia Z9 serie en de sensor uit de Note 4. Dit valt ten eerste op in het aantal megapixels, dat is bij de ZTE Z9 en Note 4 maximaal 16 megapixel terwijl dit bij de Mi Note Pro is dit 13mp. De foto’s zijn minder scherp en de camera heeft vaak moeite om op het goede punt scherp te stellen, dit duurt dan ook altijd best lang. Verder valt op dat de camera vooral met weinig licht niet al te mooie foto’s maakt.

Dit is de camera interface:

Foto’s Mi Note Pro:
Deze foto’s zijn geschoten op een zonnige dag (geen vergelijkingsfoto’s):

Deze foto’s zijn geschoten op een regenachtige dag:

Deze foto’s zijn geschoten met weinig licht:

Foto’s Galaxy Note 4:
Deze foto’s zijn geschoten op een regenachtige dag:

Deze foto’s zijn geschoten met weinig licht:

De frontcamera heeft een resolutie van 4mp, het is goed genoeg om bijvoorbeeld te skypen en selfies mee te maken. Ze hebben hierbij het ultra pixel idee van HTC geÔmplementeerd, waardoor er bij low light situaties niet te veel aan kwaliteit ingeboet wordt.

De telefoon heeft alle gebruikelijke verbindingen, alleen NFC wordt niet ondersteunt.

Wifi
De wifiverbinding is sterk, verbindt snel en kan 2,4 en 5GHZ aan. Waar ik bij de Nubia z9 max soms wat last had van uitvallende verbindingen en niet ladende websites, is dit bij de Mi Note Pro niet het geval. Een handige toevoeging aan de instelpagina is een knopje die een QR-code van het netwerk maakt, waardoor een ander alleen even met een QR-scanner hoeft te scannen om toegang tot je netwerk te krijgen.

3G/4G(LTE)
De Mi Note Pro heeft ondersteuning voor 3G en 4G. Over 3G ga ik niet hebben, want dat werkt probleemloos. Bij 4G ligt dit net wat anders. Xiaomi heeft het toestel ondersteuning gegeven voor LTE Cat 9, wij zullen hier vrij weinig aan hebben. Dat komt omdat alleen Band 3 en 7 aanwezig zijn, dit wordt niet zo breed ingezet in Europa als in AziŽ, aangezien wij normaal gesproken gebruik maken van band 20. In de wat grotere steden of drukkere plaatsen (zoals treinstations, festivals, etc) is het mogelijk dat je wel gebruikt kunt maken van het 4G netwerk, hier worden namelijk meerdere banden gebruikt. Wanneer je gebruikt kunt maken van het 4G netwerk is het lekker snel en stabiel.

Dit is de H+ snelheid:

Dit is de 4G snelheid:

GPS
Qualcomm socs hebben geen problemen met gps en navigatie gaat dan ook zeer goed met deze telefoon.

Bluetooth
De bluetooth verbinding is goed, heb nooit last gehad van onstabiliteit en ook verbinden gaat gemakkelijk en snel. Mijn autoradio vond hem met gemak en handsfree telefoongesprekken verliepen goed.

Ik gebruik KPN als provider en tijdens het bellen heb ik geen problemen gehad met slechte verbindingen of spontaan wegvallen. Het geluid klinkt goed en helder, maar is soms wel aan de zachte kant, dit is vooral irritant als iemand al zacht praat, of wanneer je in een wat drukkere omgeving staat. Het is niet zo dat je iemand helemaal niet kunt verstaan.

De handsfree functie is makkelijk te bereiken en ook dan is het gesprek voor beide kanten goed verstaanbaar. Contacten bellen gaat erg makkelijk via de phone app, je kunt hier beginnen met een nummer intypen of in de contacten zoeken naar een persoon; helaas kun je niet op naam van contactpersoon zoeken.

Sms’en gaat ook heel makkelijk via de sms app waar je, zoals elke telefoon, een contact kunt kiezen of een nummer invult en het sms’je typt om daarna te verzenden.

Dual sim wordt ondersteunt, weinig westerse toestellen hebben dit, dus dat kan voor vele vast een welkome functie zijn.

Beide simkaarten staan stand-by, dus als je bent altijd bereikbaar op beide nummers. In het instellingenmenu kun je aangeven of de simkaart gebruik mag maken van je data verbinden. Verder kan ik het helaas niet testen, aangezien ik geen twee simkaarten heb.

Standaard zijn er een aantal ringtones meegeleverd, welke allemaal een Chinees tintje hebben en op zich best geinig klinken. Je kunt ook andere beltonen uit de store downloaden en natuurlijk is het ook mogelijk om je eigen muziek in te stellen.

Elke telefoon wordt geleverd met een browser, wij zien meestal Google Chrome, maar Xiaomi heeft zijn eigen gemaakt. Ik vind hem niet fijn werken, hij voelt voor mij te Chinees aan, maar dit zal voor iedereen anders zijn.

Qua vormgeving past de browser naar mijn mening ook niet in MIUI V7. Dit komt vooral doordat de buttons aan de onderkant van het scherm geplaats zijn, waar in de andere apps het menu icoontje en dergelijk altijd bovenin het scherm staan. Dit is niet heel erg storend alleen valt het wel meteen op. Je kunt de adresbar en de knoppen helaas niet van plek wisselen.

Verder is er een adblocker aanwezig, kun je wat privacy instellingen, zoals locatie, afwijzen of toestaan, de zoekmachine veranderen, etc. Eigenlijk alles wat je ook in andere browsers kunt doen.

Het scherm is mooi en de kleuren zien er goed uit en alles is scherp. Backlight bleeding is bij mijn toestel niet aanwezig. Het scherm is van het LCD IPS type en in het donker zie je dan ook dat een volledig zwart scherm grijzig is. Als je van een Amoled scherm afkomt kan dit een nadeel. Voor mensen die kleurenblind zijn zijn er drie opties die de kleuren aanpassen, zodat ze beter geschikt zouden moeten zijn.

Via de Quick Settings kun je de helderheid verhogen of verlagen, maar dit kan ook automatisch gedaan worden. Binnen is alles goed afleesbaar, zelfs op de wat lagere standen, maar als er veel licht op het scherm schijnt moet hij al snel op de hoogste helderheid gezet worden en is zelfs dan soms moeilijk leesbaar.

De accu van de telefoon heeft een capaciteit van 3090mAh, dit lijkt in samenwerking met het 2k scherm best weinig en met MIUI V6 was dat inderdaad ook zo.

De batterij gaat sinds de update naar V7 een stuk langer mee dan bij V6, dit komt door een paar goede aanpassingen in de software. Ik haal nu sowieso het eind van de dag (rond 23.30), waar ik met de vorige versie al een paar uur eerder de oplader moest pakken. Ik haal nu ook ongeveer tussen de 5.5 uur screen on tijd, wat bij versie 6 onder de vier uur uitkwam en meestal rond de 3.30 uur zat. Ik gebruik het toestel regelmatig en vind het wel onder medium gebruik vallen, wat vooral twee Š drie uur per dag muziek luisteren en lezen en soms wat spelletjes, Whatsappen en browsen betekent; afwisselend van wifi naar 3g.

De telefoon ondersteunt Quick Charge en hij laadt dan ook snel op, binnen een uur is hij op 70%. Dit is minder snel dan de Note 4, die laad 50% op binnen een half uur en is ongeveer vol binnen een uur. Het blijft een fijne functie die ik bij de Nubia Z9 max toch wel erg miste en ben er, ondanks dat het trager is dan de Note 4, hartstikke tevreden mee.

In China is het gebruik van de Googleservices verboden en daarom staat het op de meeste toestellen niet geÔnstalleerd. Zo ook op de Mi Note Pro, standaard is het niet aanwezig, maar er is op het web een .apk beschikbaar waarmee je alle services heel makkelijk kunt installeren. Het toestel rooten is hier niet voor nodig.

Wanneer de Play Store er op staat valt op dat niet alle apps beschikbaar zijn. De oplossing hiervoor is om in de build.prop de device naam naar een ander toestelnaam te veranderen, hier is wel root voor nodig en bij elke update moet je het opnieuw doen.

Voor wie geen zin heeft in allemaal Chinese apps, geen Nederlandse taal, moeilijk moeten doen om de Play Store te installeren en meer apps beschikbaar te maken, is er ook een multi language rom. Deze rom is niet van Xiaomi, hij wordt bijgehouden door de community.

De voordelen van deze rom is dat de Play Store standaard aanwezig is, je hoeft dus niet op zoek te gaan naar een installer om deze zelf te installeren. Ook zijn de meeste apps gewoon beschikbaar, moeite doen is dus niet nodig. De Engelse vertaling is een stuk beter en er zijn een stuk meer talen aanwezig, waaronder Nederlands.

Heb je dus echt geen zin om iets meer moeite te doen dan raad ik je deze rom zeker aan. Er zijn alleen wel twee kleine nadelen: hij moet geÔnstalleerd worden via TWRP of CWM en updates kunnen later beschikbaar komen.

Xiaomi brengt wekelijkse updates, met zowel bugfixes als nieuwe features. Hierdoor weet je precies wanneer je een update kunt verwachten en hoef je dus niet te wachten op een nieuwsartikel dat je binnen zoveel weken een update krijgt. Helaas zijn ze niet zo vlot met het updaten van het Androidversie nummer, zo draaide de Mi Note Pro zelfs na de update van MIUI V6 naar V7 nog op Android 5.0.2, ipv 5.1.1. Oudere toestellen draaien over het algemeen nog op 4.4.4. In principe heeft dit verder niet zoveel impact, omdat MIUI een diepgaande schil is en er van de onderliggende Androidversie dan ook niets te zien is. Ook implementeren ze vroegtijdig functies die later pas in het officiŽle Android beschikbaar komen.

De benchmarks zijn meerdere keren uitgevoerd en heb hier het gemiddelde van gepakt.

Antutu:

GFXBench GL:

Geekbench:

De prijs was bij aanschaf (inclusief verzenden) §500, wat ik best veel vond voor een toestel uit China. Nu kost hij in totaal §450 en dat is hij zeker meer dan waard. In vergelijking met de release prijs van de Samsung Note 4 was hij ongeveer §200 goedkoper, wat nog steeds een hoop geld is.

De snelheid is goed in orde en vertragingen zijn totaal niet aanwezig. Hij is voorzien van Android 5.0.2, wat niet de nieuwste versie is, maar dat maakt MIUI eigenlijk wel weer goed. De GPS en andere signalen zijn zeer goed en stabiel. Het is jammer dat 4G niet 100% beschikbaar is in Europa, maar dat is geen groot minpunt want is vooraf bekend. De camera is helaas niet de beste in zijn prijsklasse, al is het met een beetje geduld nog wel te doen.

Qua design is het een top telefoon en doet ook zeker niet onder voor zijn duurdere westerse concurrente. Ik zou het toestel zeker aanraden. Wel moet je overwegen of het toestel echt geschikt voor je is, een beetje meer moeite doen is nou eenmaal nodig bij een Chinese telefoon en dat begint al met de Google Apps.

Bedankt voor het lezen van mijn tweede review. Ik heb geprobeerd deze zo uitgebreid mogelijk te maken, maar mocht je nog iets belangrijks missen hoor ik dat graag. Dan probeer ik het erin te verwerken. Andere reacties zijn natuurlijk ook welkom.

en.miui.com/forum
Mi.com
Xiaomi.eu (voor multi language rom)

Vond je deze review goed en wil je graag meer reviews van me lezen? Neem dan eens een kijkje op mijn site: TeQview.nl.

Changelog:
• 27 September 2015: Multi language informatie toegevoegd.
• 28 September 2015: 4G snelheidstest toegevoegd | Meer informatie over de browser toegevoegd.
• 30 September 2015: Specificaties verwerkt in een tabel, voor betere leesbaarheid.
• 2 Oktober 2015: Ringtone informatie bijgewerkt | Het is wel mogelijk om eigen muziek in te stellen.

Heb jij ook een Xiaomi Mi Note Pro 64GB Wit?

Yes het is nu een erg goede review geworden!
Wat mij betreft is het nu een echte +3 waard.

Ga zo door!
Wat betreft het kopje: Google Services.
Als je de Xiaomi.eu rom erop zet, hoef je niet op zoek te gaan naar Google Play en andere dingen. Met deze rom zijn alle apps beschikbaar, die ik ook op mijn Sony kan vinden.
Wellicht kun je dat testen en daarmee dat kopje aanvullen. Tevens is de vertaling in de xiaomi.eu rom wat beter (incl. NL).

Het installeren is iets lastiger dan bij de andere Xiaomi telefoons, maar het zou in principe vrij snel kunnen gaan. Hierdoor vallen 3 minpunten eigenlijk direct weg.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 27 september 2015 15:53]

Dat wilde ik er inderdaad ook nog bijzetten, zal ik vanavond of morgen even doen.

Edit: heb het er bijgezet.

[Reactie gewijzigd door TeQview op 27 september 2015 17:50]