Crucial BX100 250GB Review

zeadope 17 september 2015, laatste update op 20 september 2015, 756 views

Crucial BX100 250GB

Degelijke behuizing, goede presaties en extra spacer meegeleverd voor 9mm. Twee stuks (sealed) overgenomen van mede tweaker. Benchmarks in volledig review, for your pleasure ;)

Pluspunten

• Spacer van 2mm voor 9mm
  • Uiterlijk pas bij MacBook Pro
  • Gratis Acronis True Image HD Sofware Activation Key

Minpunten

• Onmerkbaar langzamer dan hogere klasse 6GB/s interface SSD's
  • Geen hw accesoires
  • 3 jaar, geen 5 jaar limited warranty

Disclaimer
If this is your first SSD, you may experience a sudden change in system response time. And may cause you to experience several types of emotions. Don't worry, this behaviour is normal, and will fade over time when getting used to it.

Scroll naar beneden voor de benchmark resultaten.

Ik gebruik naast mijn PC, met daarin ook een SSD, voornamelijk mijn MacBook voor werk (foto editing), opleiding en privé. Hier zit al een tijdje een rappe SSD in met daarop mijn OSX als hoofd besturingssysteem.

De huidige hardware configuratie is als volgt te beschrijven.
  • MacBook Pro 8,1:
  • CPU: i5 2.3Ghz
  • RAM: 8GB (2x4GB)
  • SSD1: Superdrive: vervangen door Samsung 830 256GB + caddy
  • SSD2: Crucial BX100 250GB (past zonder problemen op de originele HDD locatie)
Door de opleiding dat ik volg wordt vereist dat men een Ubuntu installatie heeft om Robot Operating System (R.O.S.) installatie te kunnen gebruiken.
Enige tijd geleden was de originele harddisk defect geraakt. Sindsdien had ik niet veel moeite gedaan om een vervanger aan te schaffen.
Tot het weer tijd was om de opleiding na de vakantie te vervolgen. En omdat onder VMware Fusion 7 hetgeen dat ik wil doen niet zonder problemen is. Vervolgens een week lang gezocht en getwijfeld tussen de vele versies. Hopende op een interessante V&A advertentie.
Toch besloten om bij 4launch een Crucial BX100 128GB te bestellen voor ¤68. Aangezien het ging om een linux distro en de footprint redelijk klein is maakte de capaciteit van maar 128GB niet zo veel uit, dacht ik.
But wait!
Op het laatste moment weer de V&A bekeken en toen zag ik een advertentie van deze 250GB SSD's voor bijna dezelfde prijs. Er waren 2 beschikbaar en gelijk beide overgenomen voor een schappelijke prijs. Al helemaal omdat ze nog netjes gesealed waren.

Waar je op gewacht hebt
Voor de meesten (WIndows users) is deze benchmark waarschijnlijk minder relevant. Maar geeft nogsteeds een goed overzicht van de prestaties.
De SSD, zoals beschreven in de inleiding, wordt gebruikt in combinatie met Ubuntu (14.04).
Als benchmark tool heb ik gekozen voor Phoronix Test Suite voor linux.
Deze kwam ik tegen via een Samsung 850 EVO SSD Linux Benchmark toen ik op Google ging zoeken naar een tool om onder Ubuntu te benchen.
De benchmark werkt via de shell (Terminal) en de resultaten worden geupload naar openbenchmarking.org: klik hier voor een vergelijking met andere SSD's.
  • FIO 2.1.13 - Random Read 4KB: 27.64 MB/s
  • FIO 2.1.13 - Random Write 4KB: 103.96 MB/s
  • FIO 2.1.13 - Sequential Read 4KB: 112.10 MB/s
  • FIO 2.1.13 - Sequential Write 4KB: 98.43 MB/s
  • FS-Mark 3.3 - 1000 files, 1MB Size: 109.30 MB/s
  • FS-Mark 3.3 - 5000 files, 1MB Size, 4 threads: 235.43 MB/s
  • FS-Mark 3.3 - 4000 Files, 32 Sub Dirs, 1MB Size: 109.87 MB/s
Onder FS-Mark blijkt de Crucial sneller te zijn dan de recente Samsung 850 EVO, wat voor de prijs best een goede prestatie is. In de "Flexible IO Tester" resultaten is de EVO weer sneller (tussen 7 en 18 MB/s).

O ja, mocht je je afvragen. Aangezien de andere SSD een Apple partitie bevat, heb ik deze niet met dezefde tool kunnen testen onder Ubuntu. O-)

Boottijd van Ubuntu 14.04 is zeer gering nadat de reFind EFI boot gepasseerd is. Inloggen op mijn account duurt langer (wachtwoord intikken dus). Daarna staat het bureaublad zowat direct klaar. Let wel, dit gaat om een verse installatie.

Wa je krijgt
Een blauwe doos met de specificaties, een foto van de SDD en serienummer er op. Hieronder nog een foto van de verpakking. Na opening niks speciaals, zoals altijd komt de SSD in een anti static tear zakje. Geen schroefjes, geen adapter bracket voor 3,5" (hence the price). Maar wel een spacer van 2mm voor een totaal van 9mm hoogte qua vorm, yes! :9
Qua software krijg je een gratis licentie op Acronis True Image HD, wat je zelf nog even moet downloaden.

De SSD komt goed verpakt, al straalt de verpakking van de Samsung mee luxe uit.
De behuizing is van mooi Aluminium en past goed bij de uiterlijk van een MacBook Pro, mocht je voor looks gaan.
Het is op moment van schrijven een van de meest bang for buck for performance serie. En al helemaal wanneer je zoals ik deze tweedehands aanschaft, al dan niet gesealed. Qua performance is dit voor het gros van de mensen meer dan voldoende, aangezien het in combinatie met R.O.S (Inleiding). ook prima werkt.

Al met al, goed genoeg voor mijn doeleinden en ik ben er blij mee.

Vragen, opmerkingen, aanvulling of verbeteringen? Laat het mij hieronder weten!

Link naar review van tweakers: hier

Heb jij ook een Crucial BX100 250GB?