Pebble Time Steel (leren band) Zwart (Zwart) Review

JumpStart 16 september 2015, laatste update op 13 december 2015, 1.447 views

Pebble Time Steel (leren band) Zwart (Zwart)

Al tijden een Pebble smart watch overwogen, tot de kickstarter campagne begon voor diens opvolger, de Pebble Time. Toen daar ook nog eens de Pebble Time Steel bij kwam werd ik backer van het bewuste kickstarter project. Sinds een paar dagen ben ik ineens weer een hele blije horlogedrager.

Pluspunten

• Lange accuduur
  • Zeer goede afwerking
  • Uitstekend e-paper scherm

Minpunten

• Backlight bediening kan beter
  • (Nog?) geen spraakherkenning voor Nederlands

Wat is het? Een Pebble Time Steel smart watch.

Ja, ok, maar wat is het dan? Het is een horloge met e-ink scherm, wat sensoren en bluetooth.

En wat kan je er mee, behalve klokkijken? Het horloge praat via bluetooth met je Android of IOS smartphone voor het tonen van notificaties, instant messaging, e-mail, agenda items en meer.

De geschiedenis van de Pebble ga ik hier niet heel uigebreid uiteenzetten. Het begon met de originele Pebble smart watch en de Pebble Steel, de variant met stalen behuizing. In mei en augustus van 2015 volgden de Pebble Time en Pebble Time Steel. Het grootste verschil met de originele Pebble is het scherm: een 1,25 inch 64 kleuren e-paper display (144x168 pixels, 182 ppi, 64 kleuren). De originele Pebble (steel) moet het doent met een monochroom 144168 e-paper scherm. Alle Pebbles hebben LED backlight voor assistentie in schemer en donker.

Terug naar nu: Tussen de Pebble Time en de duurdere Pebble Time Steel zitten een paar verschillen: De laatste heeft een stalen behuizing (what's in a name?), is iets dikker, heeft meer accu capaciteit (tot 7 dagen vs. tot 10 dagen) en het e-paper display is direct op het Gorilla glas geplakt. De interne hardware is, voor al het overige, identiek aan de Pebble Time.

Al na een paar dagen met de Pebble Time komt mijn telefoon minder vaak uit de broekzak. Klok kijken doe ik weer op mijn pols in plaats van op het half uit het telefoonhoesje getrokken telefoonscherm. Controleren of ik nog e-mail of instant messages heb? Ook veel minder. Ik voel immers een subtiel trillen van mijn horloge als er een notification op mijn telefoon verschijnt. Een blik op het horloge laat meteen zien wat het is, ik kan door het bericht scrollen om te lezen en ik kan antwoorden.

... Nou ja, "antwoorden" is in deze een beetje groot woord. Spraakherkenning is er (nog?) niet voor Nederlands. Antwoorden kan dus alleen door in Engels, Duits, Frans, Spaans, Deens, of een van de andere talen, te dicteren voor stem-naar-tekst. Of je antwoord met emoji of met iets uit een lijstje met standaard antwoorden. Ook de standaard antwoorden zijn er niet in het Nederlands.

Kleiner minpuntje is de controle over de LED backlight. Als de backlight optie aan is gaat deze aan bij iedere druk op iedere knop, dus bedienen is meteen ook backlight, of je het nou nodig hebt of niet. Optioneel kan je de backlight activeren via de bewegingssensor. Nadeel hiervan is dat de backlight veel vaker brandt dan je nodig hebt, want bij zoiets als handen wassen licht het display ook op. Gewoon on demand met druk op een knop is (nog) niet mogelijk. De helderheid en de duur van de backlight is goed instelbaar.

De tijdslijn is een feature waar ik nog aan moet wennen: Vanuit je "wijzerplaat" kan je terugscrollen door wat je gehad hebt: gemiste en ontvangen gesprekken, agenda items, enz. De andere kant op scrol je naar agenda items in de toekomst. Apps kunnen, met toestemming, ook daarin dingen kwijt. Voorbeeldje: Een geinstalleerde batterij-app zet in de tijdslijn neer wanneer de Pebble naar verwachting onder de 20% accu valt en dus wel zo ongeveer weer aan de oplader zou moeten.

Op de achterkant van het horloge zit de oplaadpoort, die contact maakt met een laadkabel met twee kleine krachtige magneetjes om de boel op zijn plaats te houden boven de contactpuntjes. Dezelfde aansluiting kan ook gebruikt worden door zogenaamde "smart straps", horlogebandjes met extra functionaliteit. De bandjes zelf zijn trouwens standaard 22 mm breed, dus gemakkelijk uitwisselbaar met allerlei andere horlogebandjes.

Over bandjes gesproken: De Pebble Time Steel wordt geleverd met een leren band. Omdat ik als backer de Kickstarter Editie heb kreeg ik de stalen band er ook bij. Deze is bij de reguliere Steel editie niet inbegrepen maar kan je los aanschaffen.

Al met al? Een ijzersterke (hah!) aanrader! OK, nog een slag om de arm dan: Op het moment van schrijven heb ik dit horloge nog geen week in bezit. Op de lange termijn moet het fraaie ding zich ook nog bewijzen. Het begint in ieder geval uitstekend.

Review op basis van gebruik in combinatie met een Android telefoon. Ik heb geen ervaring met hoe het functioneert in combinatie met een iPhone. De Pebble App heeft, in geval van Android, in ieder geval versie 4.3 Jelly Bean of nieuwer nodig.

Heb jij ook een Pebble Time Steel (leren band) Zwart (Zwart)?

Hi,

Ik ben op zoek naar een horloge die fitness tracking heeft, en ik had wel gezien dat Pebble samenwerkt met Misfit en Jawbone, maar ik ga natuurlijk niet met twee van die bandjes lopen. Het is me niet duidelijk of de Pebble nou een ingebouwde sleeptracker en stappenteller heeft, en dat synct met software van Misfit/Jawbone, of dat je alsnog een apparaat nodig hebt waar Pebble alleen de notifcaties laat zien.

En hoe is de batterijduur na een maand of 3? En gebruik je het alleen voor notificaties en tijd/alarm of zijn er apps waar je nu bent achtergekomen die heel handig zijn?
Voor zover ik weet (want ik gebruik de apps niet zelf) zijn de Misfit Pebble app en de UP Pebble app van Jawbone zo opgezet dat ze de ingebouwde versnellingsmeter van de Pebble gebruiken, dus geen extra bandjes nodig. In beide gevallen syncen ze dan met de app op je smartphone.

Wat betreft accu-duur: Met de backlight uitgeschakeld, maar BT wel altijd aan, haal ik gerust 10 dagen. Met een goede contrastrijke "wijzerplaat" met grote cijfers kan je ook met weinig omgevingslicht nog prima de tijd aflezen. 11 dagen en 12 uur, met geschat nog 10 uur over is mijn record. Dan gebruik ik wel redelijk statische watchfaces met temperatuur en weersverwachting. Pixel updates kosten meer stroom dan een pixel in stand houden, dus dynamischer schermpjes = minder accu-duur.

Battery+ is wat dat betreft een nuttige app, voor wat gedetailleerder inzicht in stroomverbruik. Verder heb ik me nog niet zo verdiept in apps. Voor mij is de Pebble Time vooral een horloge, een doorgeefluik voor notificaties. Het is overigens wel iets meer dan alleen notoficaties lezen. Bij gebrek aan spraakherkenning voor Nederlands zijn de "canned replies", dus van tevoren in te vullen quick replies, toch nog erg nuttig.
Mooi verhaal. Ik be ook enthousiast, 1 toevoeging:

Dat kan nu allemaal wel, hij gaat niet meer aan als je de knoppen gebruikt in fel licht en je kunt de bewegingssensor uitzetten.