Asus PCE-N53 Review

aromog 16 september 2015, 201 views

Asus PCE-N53

Kaart die met wat moeite, probleemloos werkt.

Pluspunten

• Linux support
  • low bracket
  • stabiel
  • 2.4 & 5 Ghz
  • kan dienen als AccesPoint
  • Aircrack-ng ondersteuning

Minpunten

• alleen support voor ubuntu
  • ubuntu support is matig tot slecht
  • standaard windows drivers voor deze kaart
  • geen standaard FreeBSD support

Reden aanschaf
Op de website van Asus wordt er aangegeven dat deze kaart ondersteuning heeft voor ubuntu systemen met een 2.6 kernel en hoger. Had liever gehad dat dit niet tot ubuntu beperkt was, maar dit was 1 van de weinige kaarten die zowel linux als 5 Ghz ondersteunde.

Hardware Installatie
de kaart wordt met twee brackets geleverd, waardoor hij in normale kasten kan en in sff kasten.

Installatie Windows
wat je ook doet.... gebruik niet de Windows drivers. blijf de ASUS drivers gebruiken. ik heb dit getest op Windows 7 en 10. Met de ASUS drivers blijft de kaart in de 5Ghz rond de 240Mbps

Installatie Ubuntu
hier ben ik wel even mee bezig geweest, maar met een bevredigend gevoel.
om de drivers bij huidige varianten (mint,xubuntu, etc) van ubuntu werkende te krijgen moet er een patch worden toegevoegd aan de driver.
Deze handelingen zijn terug te vinden op mijn eigen blog:

instabiel gedrag van de kaart
Als de kaart niet stabiel werkt en erg wisselt in zijn bandbreedte, zoek de fout niet bij je kaart maar bij je AccesPoint!
Als je je 2.4 Ghz en je 5Ghz onder hetzelfde SSID aanbied, zal de kaart moeite hebben met het kiezen van het netwerk, wat als resultaat heeft dat de verbinding wisselt van 240mbps naar 1mbps tot een soort coma stand. Door in je AccesPoint 2.4Ghz en 5Ghz allebei een apart SSID te geven en een apart wachtwoord, splits je ze en zal de kaart niet meer van 2.4Ghz naar 5Ghz springen.

Hacken
deze kaart is zeer geschikt voor het pen-testen van wifi netwerken (aircrack-ng) en het maken van een Evil-Twin.

Probeersels
Debian:
ik heb deze kaart ook werkende gekregen onder Debian testing. Ik heb de installatie van mijn blog gevolgd en heb voor de Debian installatie een folder moeten aanmaken en de gcc compiler op (uit m'n hoofd) versie 4.4 moeten zetten. dit was "trial and error" actie en had bij het werkende zien van de kaart niet zo iets van "ff opschrijven!".
Ik kan bevestigen dat het werkt, maar als je het onder debian wil laten werken: lees goed wat er volgens de compiler ontbreekt bij het maken van de build.

FreeBSD:
wilde de kaart testen als AP in een PFSense opstelling, maar FreeBSD heeft geen standaard ondersteuning voor deze chip/kaart. Na al het uitpluis werk om de kaart onder ubuntu en debian werkende te krijgen was ik niet echt gemotiveerd om hier ook nog een hoop tijd aan te spenderen.

Samenvatting
Prima kaart, doet alles wat ik er mee wilde doen (games, downloads, hacking), maar ik moest er ff wat tijd voor vrij maken om hem werkende te krijgen.

Heb jij ook een Asus PCE-N53?