Specificaties Rad. R9 390 (1GHz), 8GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI Radeon R9 390 8GB Gaming Review

Beat The Best 15 september 2015, 1.720 views

MSI Radeon R9 390 8GB Gaming

Voor mij is dit de beste videokaart voor deze prijs. de R9 390x scoort maar net iets beter voor 100 euro meer, en de gtx 970 heeft maar 4 gb Vram. Videokaart voldoet aan verwachtingen, heeft een mooi uiterlijk, koelt erg goed, en is erg stil.

Pluspunten

• 8 GB Vram
  • Goed voor hogere resoluties
  • Stil zelfs onder full load
  • Backplate
  • stroom gebruik en warmte vallen mee
  • 60 fps op 3440 x 1440 makkelijk haalbaar
  • Crossfire is zonder bridge
  • Stille fans

Minpunten

• 3 sloten dik. dus max 2 van deze videokaarten op een ATX moederbord
  • Driver support is minder goed dan nvidia

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Voor de prijs is dit een erg mooie videokaart.

Ik heb hiervoor een GTX 970 gehad van het merk Gigabyte. De reden dat ik overgestapt ben heeft te maken dat ik een nieuw beeldscherm had gehaald met een resolutie van 3440 x 1440. één GTX 970 gaat dat niet trekken, daarnaast zat er voor mij weinig rek meer in voor de toekomst, aangezien ik zijn 4 GB(3,5), al met een full hd scherm volledig benutte.

Dus ik heb ervoor gekozen die te verkopen, en over te stappen naar een r9 390 of een 390x. Uiteindelijk toch voor de R9 390 gekozen, omdat deze maar 3-6 fps minder scoort dan de 390x, maar wel 100 euro goedkoper is. Het idee was er zo wie zo al, dat er een Crossfire opstelling gedraait zal gaan worden, dus 2 R9 390's is dan meer dan genoeg, voor nu en later.

Ik heb de Videokaart zelf aangeschaft via Megekko, dit omdat zij 36 maanden garantie geven ipv de standaard 24 maanden. Dit is zeker een plus voor een videokaart in deze prijs klasse.

Zoals hierboven staat uitgelegd word de videokaart gebruikt bij een 3440 x 1440 60HZ scherm. Titels als battlefield4/hardline crysis3, Titanfall speelt hij gemakkelijk af(AA uit). vaak haalt hij ruim over de 60FPS bij crysis 3 heeft hij het er toch zwaar mee. Je merkt dan ook dat de core van de videokaart wat warmer wordt. Hij is alleen nog niet boven de 70 Graden gekomen. iets wat mijn GTX 970 wel deed. Dat hij meer warmte produceert zou dus kunnen, dat weet ik niet. maar de core word zeker niet warmer dan dat van een ander.

Daarnaast ben ik erg tevreden met de op maat gemaakte koeler van MSI, het kan misschien zijn dat hij 3 sloten dik is. Maar hij houdt hem wel koel, zelfs na een paar uur.

Ik moet ook wel toegeven dat de MSI kaart toch de mooiste is van de kaarten die te koop zijn, de backplate maakt het af, en de twin frozer van hun zit gewoon goed in elkaar. niet te opvallend maar wel opvallend genoeg.

Naast een lichte overclock, heb ik ook een aangepaste fan curve. Standaard draaien de fans van deze kaart niet totdat de core 60 graden word. In mijn situatie kunnen de fans 40% draaien zonder dat ik ze hoor. Dus mijn fans draaien tot 70 graden op 40% en daarna stijgen ze linear tot 100%. Maar zoals ik hierboven al gezegd heb, word mijn kaart niet warmer dan 70 graden. dus met andere woorden ik hoor de kaart niet tijdens het gamen. (dit was voor mij de grootste verassing).

Dus om nog even in te haken op de discussie dat de R9 390 en R9 390x een rebrand zijn van de r9 290 en r9 290x. Het zou maar zo kunnen, maar die kaarten presteren in hun segment erg goed. dus dan zei het maar een oude kaart, hij doet het beter dan de GTX 970 die ik hiervoor heb gehad.

dit zou zeker uw volgende videokaart kunnen zijn!

Heb jij ook een MSI Radeon R9 390 8GB Gaming?

Meer advertenties

Oke een VR headset nice daar wist ik nog niks vanaf :)
haha, komen 2016 uit.!
zou in mijn ogen een betere uitgaven zijn dan 4k. voor nu in ieder geval nog wel
Op morgen naar de shop voor een upgrade voor mijn oude HD 7770OC XFX
en dan nog maar ff wachten idd met de monitoren. ;)
Ik ben zelf erg tevreden over de r9 390 van MSI.
misschien een denk momentje waard.

overclocked(1200 core en 1700 mem) niet warmer dan 75, met fans op 70%.

denk niet dat de Saphire die prestatie leveren kan.
nee 1000 op clock en 1500 op mem is stock.

rest is overclock 200 om 200 dus.
Oke een VR headset nice daar wist ik nog niks vanaf :)
?
Wat is de maximaale belasting 375 watt?
ik heb geen idee, het enige wat ik kan zeggen is dat een Corsair RM1000 een 5820k(overclocked) en een r9 390 (overclocked) aan kan zonder dat de ventilator draait(betekdn laag gebruik dus).

ik heb er geen wattage meter tussen zitten, kan je dus op geen manier een indicatie geven hoeveel watt deze videokaart zal gebruiken, en hoeveel watt er daarvoor uit de muur getrokken wordt.

ik geloof dat de tdp van deze videokaart 275Watt is, dus een 375 Watt per overclockte videokaart zal een reeele schatting kunnen zijn.

ga idd van zoiets uit, anders moet je even opzoek gaan naar reviews die je hierop wel antwoord kunnen geven
275 Watt maar dat haal je zelden
Thxs. Trouwens is deze kaart geschikt voor 4K alleen in crossfire.
Ik zit dus ook te twijfelen welke kaart ik zal kopen ook voor de toekomst
Ik ben inmiddels ook toe aan een nieuwe monitor nu nog 1920x 1080.
Ik zou zelf nu nog geen videokaart willen kopen voor 4k. schermen zijn duur, videokaarten zijn duur. een enkele videokaart kan het nog niet aan.
ik zou wachten tot dat er echt viodeokaarten zijn die dat aankunnen. dat je met 1 videokaart een 4k scherm kan aansturen.

en op 4k, is ded gaming experience net zo goed, het is niet alsof je in eens heel veel meer gaat zien.
Oke bedankt voor de reactie.
Ik ga morgen een nieuwe GPU kopen en ik zit te denken aan de Sapphire R9 390.
Als ik geld zou hebben voor een 4K monitor dan kan ik deze dan ook gewoon voor 1440P gebruiken of geeft dit problemen.
Vind nu op het moment monitoren 4K van samsung die even duur zijn als de 1440P... of zit hier iets onder van de consument niet ziet.
Alvast bedankt
Mocht je kiezen voor 4k dan heb je aan 1 r9 390 niet voldoende, dan heb je er zo wie zo 2 nodig.

dus ik zou het voorlopig houden op je 1080 scherm.
je geld houden, en een vr headset kopen ofzo als je echt een nieuw speeltje wilt.

4k is echt je geld niet waard.
alles wordt klein, pixels zijn klein, tekst is niet te lezen, webbrowser is meer wit dan gevuld, het werkt niet optimaal.
helemaal niet gezien de kosten en de beperking.

Maar als je iets nieuws wilt, succes
ben wel benieuwd naar het gpu geheugen gebruik, met bv hwinfo kun je dit goed in de gaten houden.
heb zelf namelijk 4gb 290, die loopt bij veel spellen wel vol maar in hoeverre hier een bottleneck in zit weet ik niet.
ik zal het eens in de gaten houden.
bolgens mij valt het nog wel mee.

AA staat bij mij uit op deze resolutie. kan een groot verschil zijn.