Sony Xperia M4 Aqua Zwart Review

edwardo 15 september 2015, laatste update op 28 september 2015, 2.542 views

Sony Xperia M4 Aqua Zwart

Prima toestel maar neem de Dual 16Gb

Pluspunten

• Stof- en waterdicht/bestendig
  • Redelijk vlot met goede camera
  • 5 Ghz AC WiFi en 4G

Minpunten

• 8Gb geheugen (tenzij dual 16Gb)!
  • Heel soms iets onstabiel

Ik was op zoek naar een waterdicht toestel onder de 300 euro met redelijke specificaties en het liefst een duo sim (zakelijk en privé sim in één toestel).

Even op Google gezocht en ja hoor, er blijkt een dual sim variant van de Xperia Aqua te koop te zijn voor 271 euro. Bijkomend voordeel van deze duo sim variant is 16GB intern geheugen in plaats van de standaard 8Gb in de Xperia Aqua. Voor 2 tientjes meer dus 2 simkaarten en 2 keer zoveel geheugen, dan klinkt goed!

Toestel ontvangen en deze valt me totaal niet tegen! Fraai 720p scherm met mooie heldere kleuren, prima 13mp camera waarbij ik het fotoformaat op 4:3 heb gezet. Pas dan worden 13mp foto's gemaakt namelijk. De video's zien er ook prima uit, waarbij wel 1 ding moet worden opgemerkt, zet SteadyShot namelijk even UIT bij de video instellingen. Met SteadyShot aan viel het mij namelijk op dat ik erg rare vervormde videobeelden kreeg! Verder echt dik in orde deze camera.

Een enorm pluspunt is ook dat het een waterdicht toestel is met aparte sluiterknop om onderwater foto's te kunnen maken. Sowieso is waterdicht handig als je een keer in de regen loopt of een keer in bad gebruik wilt maken van je mobiel. Perfect ook dat er geen klepje meer voor het aansluitpunt zit om op te laden, door speciale nano coating is het toestel toch waterdicht (bestendig).

De accu gaat verbazingwekkend lang mee. Zeker wanneer je even op een paar instellingen let. Bluetooth uit als je het niet gebruikt, WiFi uitzetten wanneer je van huis gaat, Locatie uitzetten (gps) en e-mail ophaal frequentie even verlagen naar eens per uur ofzo. Daarnaast kun je nog gebruik maken van de Stamina modus van Sony waarbij bepaalde functies automatisch worden uitgeschakeld wanneer het toestel in slaapmodus staat. Werkt allemaal perfect.

De snapdragon 615 processor en 2Gb RAM geheugen is ruim voldoende voor goede prestaties. In combinatie met Android 5.0 draait het allemaal vlot.

Moet het nog sneller reageren allemaal? Volg dan onderstaande stappen even.

1. Instellingen, Toestel info, tik 5 keer achter elkaar op Buildnummer. Ga terug en als het goed is zie je er nu een pictogram Ontwikkelaars opties bij staan.

2. Ga naar Ontwikkelaars opties en scroll naar onderen naar Tekening. Verander vervolgens Vensteranimatie schalen, Animatieschaal overgang en Schaal van duur Animator van 1X naar 0,5X (bij alle 3).

3. Ga naar de app store en download Nova Launcher (gratis) of Nova Launcher Prime (3 euro). Klik op Nova Launcher en stel deze in als standaard launcher.

Vervolgens kun je zoveel instellingen doen als je wilt en ben je niet meer beperkt door de standaard launcher.

Binnen Nova naar instellingen: Bij Animatie snelheid stel je bijvoorbeeld in Sneller dan het licht en er gaat een wereld voor je open, zo heerlijk snel reageert je toestel!

4. Als laatste nog even een snelle browser installeren als CM Browser

Ik heb het zo gedaan op zowel mijn Xperia m4 Aqua als op de S3 Neo van mijn zoon, beide zijn onherkenbaar veranderd is supersnel reagerende smartphones! Kind kan de was doen…

Ik kan je de Sony Xperia m4 Aqua dus van harte aanbevelen. Maar zoals gezegd; Indien je een toestel los wilt kopen, zoek dan even naar de dual variant (duo sim), dan heb je voor een paar tientjes meer gelijk 16GB geheugen i.p.v. 8Gb en dat is meer dan wenselijk.

Heb jij ook een Sony Xperia M4 Aqua Zwart?

Prima advies en uitleg over deze sony.
Heb uit de diverse forums wel begrepen dat 8GB wel erg aan de krappe kant is. je schijnt maar 1.7GB over te houden.
Dus bij deze dual sim is dit voor die meerprijs opgelost. Ik zag hem bij Pixmedia voor 279.Misschien rare vraag,,,,,als je maar 1 simkaart gebruikt, heeft dat dan gevolgen ?

[Reactie gewijzigd door boris48 op 16 september 2015 16:23]

Hallo Boris. Ik verwacht niet dat het gebruik van slechts 1 van de simkaart nadelen heeft. En inderdaad, Pixmania is de goedkoopste momenteel. Wel voor express levering kiezen, dan heb je hem binnen 48u voor maar 2,50 extra. Anders kan hij wel eens lang onderweg zijn.

Je kunt ook even wachten op een actiecode van Pixmania, zetten ze er regelmatig onder.

Een alternatieve duo sim zou de Xperia C4 duo zijn, een full HD scherm maar niet waterdicht. Kost 339,-

[Reactie gewijzigd door edwardo op 19 september 2015 11:57]

Nope, heeft geen gevolgen. Je kunt of alleen slot 1 of alleen slot 2 gebruiken
( Het schakelen tussen de 2 sims kan volgens mij alleen via google settings menu ipv een fast switch wat ik nogal knullig vind. )
Heb je last van hitteontwikkeling als je de m4 aqua gebruikt? Op een aantal engelstalige fora (bv bij sony zelf) zijn een aantal levendige discussies over dat de cpu heet wordt en vroeg mij af wat jouw ervaringen zijn.

Is het probleem bij de huidige firmware versie er nog bij gebruik zoals browsen, navigeren en film kijken? Hoe snel is de telefoon verder eigenlijk bij dit gebruik, zonder uitzondering vloeiend?

Mijn iphone 5 gaat stuk en ik overweeg sterk om de m4 aqua te nemen :P
Die van mij wordt niet (te) warm, ook niet na een hele avond gebruik. Maar ik speel dan ook geen zware games ofzo, misschien dat het probleem dan optreed maar dat weet ik dus niet.

Bij mij loopt het toestel goed, stabiel en vlot. Niet zo snel als de Samsung s5 plus die ik hiervoor had, maar dat was dan ook een dure high-end telefoon.

Tip: Koop hem gewoon online bij Wehkamp ofzo en laat een factuur meesturen. Volgens de wet koop op afstand kun je m dan even rustig proberen en binnen 2 weken retourneren indien hij niet bevalt. Of je probeert hem gewoon in een telefoonwinkel ofzo.
heb alles op sd kaart en nog krijg ik meldingen dat geheugen vol dat is zeker een minpunt