Specificaties 4,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Wiko Wax Zwart Review

TR7 14 september 2015, laatste update op 14 september 2015, 573 views

Wiko Wax Zwart

Erg snel door de hoge klokfrequentie van zowel de processor als het RAM. 1GB ram is niet heel veel maar je merkt er niets van, de WAX draait moeiteloos veel apps tegelijk. Prima prijs kwaliteit verhouding. Er is een update naar Kitkat 4.4.2 beschikbaar, maar die moet je zelf downloaden.

Pluspunten

• Goede/snelle processor+GPU
  • Mooi IPS scherm
  • Bruikbare screenprotector bijgeleverd
  • Goede camera voor en achter(met HDR)
  • 3 sim adapters bijgeleverd
  • Vrij goede oortjes bijgeleverd
  • Weegt erg weinig, maar houdt wel lekker beet
  • Kost geen drol

Minpunten

• Vrij weinig opslagruimte
  • Weinig support en custom roms e.d.
  • Vrij weinig RAM
  • Kort USB/oplaadsnoer (1meter)
  • Niet ontzettend degelijk
  • Onhandige positie volume+power knoppen
  • SD kaart alleen te verwijderen met batterij eruit
  • Er komen snel vlekken op de achterkant

Ik ben persoonlijk erg blij met mijn aankoop, de prijs van 130Euri is om te lachen maar je krijgt er een toptelefoon voor. Op de hardware valt eigenlijk niets aan te merken, hij is krachtig en snel genoeg, en het scherm is scherp en heeft mooie kleuren. Wit is ook echt wit en niet blauw. Het enige puntje is dat er wat weinig werkgeheugen in zit, maar ik merk daar niets van. Goede telefoons met 2GB zijn ook dubbel zo duur.

De camera schiet mooie plaatjes, en HDR maakt dat je in het donker ook duidelijke en mooie fotos kunt maken. Je kunt ook handmatig de belichting (exposure) instellen en dat heeft daadwerkelijk zin. Filmen kan in full HD en dat is mooi. Tijdens het filmen kan je (met de stock app) inzoomen en fotos maken en de belichting veranderd dan automatisch mee. Face recognition werkt ook goed bij de camera.

De speaker geeft vrij goed geluid en kan lekker hard, en ook de bel speaker geeft genoeg volume om iemand fatsoenlijk te verstaan tijdens een gesprek.

De fysieke eigenschappen van het apparaat zouden wel her en der wat beter kunnen. Zo komen er snel vlekken op de achterkant, en zitten de power en volume knoppen wat onhandig dicht bij elkaar waardoor je snel verkeerd drukt. Het scherm bestaat uit gorilla glass, maar als je ferm drukt zie je wel wat vloeingen, hoewel dit nog steeds veel beter is dan met chinese telefoons. Ook is het jammer dat je de sd kaart en de simkaart alleen kunt verwijderen als je de batterij eruit gehaald hebt.
De oortjes en usb ingang zitten op de bovenkant van de telefoon en ik vindt dat wat onhandig.

Het verschil in bouwkwaliteit is lang niet zo groot als het prijsverschil met samsung, maar hij is wel iets minder degelijk. Het is dus wel zaak dat je er met enig beleid mee omgaat, ik denk dat hij sneller stukvalt dan een samsung, maar wat wil je met deze prijs.

Er zitten geen bloatware apps op, alleen een paar onnodige apps zoals google books en google plus enzo. Installeer een er een leuke launcher op en je bent klaar. De accuduur is overigens ook prima, 2000mAh is niet uitzonderlijk veel maar de Wax doet er lang genoeg mee. Ik kan er anderhalve dag mee doen en dan gebruik ik hem aardig intensief.

Ik heb verhalen gelezen over slecht reagerende menu en terugtoetsen maar dat is onzin. Althans in ieder geval na de update.Om te updaten naar KitKat moet je naar de site van wiko gaan, je type(wax) selecteren en dan kan je een updater tool downloaden. Er is daar ook een stappenplan in pdf vorm beschikbaar, waarmee vrijwel idereen de Wax mee zou moeten kunnen updaten. Kwestie van telefoon uitzetten en dan met volume+powerknop ingedrukt met usb aansluiten en de rest gaat automatisch.

Voor de rooters onder ons:
Omdat het een opkomend merk is is er nog niet veel support voor, en er zijn niet veel (stabiele) custom roms, maar het stock rom werkt prima. Als je je telefoon wil rooten kan dat met de app van Kingoroot, daarna kun je SuperSU installeren en met Lucky Patcher naar je systeem verplaatsen. Vervolgens kan je Kingo superuser verwijderen met Titanium backup. Een TWRP custom recovery kun je vinden op: http://www.phonandroid.co...-le-wiko-wax-t104273.html (even accountje maken en downloaden) en flashen met Flahify.
Voor mij werkte dit allemaal zonder enige trubbels, maar ik ben niet verantwoordelijk voor enige problemen die je tegen kan komen, doe dit alleen als je er bekend mee bent. Vergeet niet tussentijds te backuppen!

Heb jij ook een Wiko Wax Zwart?