Synology DiskStation DS1515 Review

RadioMike 14 september 2015, 1.068 views

Synology DiskStation DS1515

Degelijke bouwkwaliteit, makkelijke te installeren (mede door DSM5.2) en lekker snel voor een 1.4Ghz Quadcore.

Pluspunten

• Makkelijk in gebruik
  • Degelijk
  • 5-bays
  • Stil
  • Vlot (processor)

Minpunten

• Produceert redelijk veel warmte

Met de 1515 heb ik mijn 2e DiskStation in huis gehaald. De eerste (een simpele dualcore, met 2 bays) moet het direct afzien tegenover deze quadcore met 5 bays, voor niet al teveel geld meer t.o.v. de ander. De installatie gaat erg gemakkelijk door het besturingssysteem "DSM" dat Synology op al hun systemen gebruik. Als ervaren gebruiker van DSM had ik binnen 1 avond al mijn instellingen op orde en werd mijn 'oude' NAS ontdaan van content, dat nu plaats nam op de nieuwe.

Wat betreft de werksnelheid kan ik alleen zeggen dat ik zeer tevreden ben over de prijs-kwaliteit. Er valt door de load-balancing (ingebouwd) veel uit te halen met de netwerksnelheid. Mijn RAID5 opstelling maakt het mogelijk om met 5 schijven (5900 RPM NAS schijven) direct vanaf mijn NAS snel beeld materiaal te bewerken, zonder dat je in lijkt te leveren. Sterker nog, mijn interne HDD is trager (vandaar dat ik dat daar nu een SSD voor in de plaats heb).

Goed de bedoeling is dat deze NAS ook mijn camera beelden verzameld wanneer nodig (bewakingsmodus aan met AXIS camera's) en bijvoorbeeld zorgt voor een degelijke VPN verbinding (snelheid is meetbaar goed). De mediaserver functie is zoals gewoonlijk erg makkelijk en levert nooit geen problemen op.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS1515?

Op zich is het niet zo vreemd dat een RAID-5 opstelling sneller schrijft dan een enkele disk.
Je maakt tenslotte gebruik van de schrijfsnelheid van 5 disks ipv 1.
Hiermee kun je een behoorlijke snelheids winst halen. Zeker als je een gigabit network hebt liggen is de vertragende factor (uitgezonderd dus een SSD) van een system vaak al de harde schijf.

Ik ben er over na aan het denken om mijn Readynas te gaan vervangen voor een Syno. De GUI is toch beter en mijn huidige Readynas wordt niet meer geupdate :'(
Klopt natuurlijk! Ik gebruik overigens 2x 1Gbit Lan balancing, werkt prima. 3x is denk ik niet nodig; houden die 5900RPM schijven niet bij denk ik.

DSM is werkelijk briljant voor een NAS... Anderen ook gehad, maar dat hoeft niet meer van mij.
Vraagje:
Ik overweeg ook een Synology met netwerkcamera's maar lees dat je bij meerdere camera's een licentie moet kopen bij Synology, klopt dat? Of zijn er ook andere programma's die je op de nas kan draaien zonder dat je een licentie moet kopen?