Specificaties 15,6" (1920x1080), 1,256TB (hdd+ssd) - Bekijk alle specificaties

HP Envy 15-AE046ND Review

dherre65 14 september 2015, laatste update op 14 september 2015, 599 views

HP Envy 15-AE046ND

Erg snelle, robuuste, dunne laptop met mooie vormgeving en super bouwkwaliteit. Veel aansluitingen en de meeste games draaien soepel. Ook is er veel opslagruimte en de SSD is erg fijn. Eventueel nadeel is het TN paneel met matige kijkhoeken. Toch echt wel een aanrader!

Pluspunten

• Netjes afgewerkt, strak design
  • Robuuste bouw, stevig
  • Supersnel en toch heel zuinig
  • Veel opslag (naast SSD ook nog 1TB HDD)
  • Veel USB aansluitingen
  • Optische drive
  • Dun, past in een Ultrabook sleeve
  • Soepele touchpad

Minpunten

• TN paneel, geen IPS (maar zelf niet echt last van)
  • Accu niet makkelijk verwisselbaar

Erg snelle laptop met mooie vormgeving en bouwkwaliteit. Met zijn 15,6" niet té groot, maar wel groot genoeg om normaal op te kunnen werken op een full HD resolutie. Het materiaal is goed (aluminium), de laptop is erg mooi afgewerkt en voelt stevig en robuust aan. Ook is hij erg dun voor een normale laptop; hij past zelfs in de Ultrabook sleeve van HP. Het toetsenbord typt erg lekker voor een laptop, en ik vind het erg fijn dat er ook een numpad aanwezig is.

Ook zijn er genoeg aansluitingen (allemaal USB 3.0) en de optische drive kan ik ook waarderen. De processor is snel en toch zuinig, en de videokaart draait alles, zelfs GTA V draait op 40fps. Als je een game draait hoor je de ventilator wel draaien, maar over het algemeen is de laptop erg stil. De warmte wordt goed afgevoerd en is niet te voelen aan de laptop zelf, het toetsenbord blijft goed koel. Ook de touchpad werkt erg fijn, en voor een laptop is het geluid zeer goed. De batterij gaat extreem lang mee, ik heb zo'n 8 uur op de batterij gehaald.

Het enige eventuele nadeel (persoonlijk maakt het me echt niet uit) is het TN paneel wat zorgt voor minder grote kijkhoeken dan bij bijv. een IPS paneel. Ook is er wat calibratie nodig om de kleuren goed af te stellen. Dat het scherm Full HD is en geen 4K vind ik juist een voordeel, want ik zie niet in wat je aan 4K hebt op een 15,6" scherm. Ook is de accu niet makkelijk te verwisselen, maar ook dat is iets persoonlijks, ik kan me daar zelf niet zo aan storen.

Ik ben van plan om in de toekomst een langere review te schrijven, maar nu houd ik het even hier bij. Ik zag dat de laptop vrij nieuw is en ik ben nog maar weinig reviews tegengekomen op internet, daarom leek het me wel leuk om nu alvast een kleine review te schrijven. Als je vragen hebt mag je me altijd een bericht sturen!

Heb jij ook een HP Envy 15-AE046ND?

Spijtig dat de laptop in dergelijke lage hoeveelheden de markt op stroomt waardoor de prijs artificieel hoog blijft (bij de HP store, MyCom, Bol, Mediamarkt slechts enkele dagen uit voorraad leverbaar geweest sinds midden juli). Goede specs maar voor een HP met HD scherm, geen HDMI 2, geen touchscreen en niet echt een vedergewicht is 1300 euro toch echt geen koopje.

Desalniettemin een must have voor mij. :*)
Inderdaad jammer, en vreemd! Toen ik hem kocht was er nog één exemplaar in de Mediamarkt zelf (fysieke winkel), en op internet kon je hem alleen bestellen via de HP store, met een maand levertijd. Dat gaat natuurlijk nergens over. Gelukkig zag ik 'm toevallig in de winkel staan, en ik ben er zeer content mee :)

Ik moet inderdaad zeggen dat hij niet bijzonder licht is, maar hij is zeker ook niet zwaar. En het is echt een mooi en snel ding. Trouwens, misschien ben je wel student? Ik in ieder geval nog wel, en via de HP student store kon je 10% korting krijgen op deze laptop. Toch wel de moeite waard!
Hoezo een must have voor je? haha
Omdat ik merktrouw ben en al een tijdje wachtte op een laptop met stevige specs (het waren vooral chromebooks, low-ends en convertibles de laatste tijd bij HP).

[Reactie gewijzigd door maulibu op 15 september 2015 16:53]