Tweakers zegt: 8,5

Samsung Galaxy S6 edge+ 32GB Goud Review

The WizardTestpanel 13 september 2015, laatste update op 15 september 2015, 3.466 views

Samsung Galaxy S6 edge+ 32GB Goud (Testpanel)

Een goed en degelijk toestel waarbij deels de functionaliteit uit het oog verloren is ten koste van het uiterlijk.

Pluspunten

• Goede afwerking
  • Geweldig scherm
  • Goede camera

Minpunten

• Moeilijk vast te houden
  • Edge rand weinig voordelen
  • TouchWiz instabiel

Voor de [ADV] Verzin een test en win een Samsung S6 edge+! test had ik tijdelijk een Samsung Galaxy S6 edge+ (heb nog steeds moeite met deze lange naam, het bekt voor geen meter :P) te leen vanuit Samsung om samen met mijn mede-modjes dit toestel te testen.

Dit is puur een persoonlijke review met wat feiten, maar primair wat ik er zelf van vond. Statische reviews zijn er al genoeg ;). De doos en toebehoren vind ik persoonlijk niet zo interessant, dus geen unboxing, gewoon saai en simpel een review over het toestel zelf :P.

Wel een opmerking vooraf, we kregen een niet-Nederlandse (EU) variant met een Britse adapter die nog niet de laatste software update (met name voor de radio) aan boord had. Dus niet alle testen kunnen representatief zijn voor de uiteindelijke EU variant.

Ik was gezegend met een goud kleurige variant (Gold Platinum) met 32 GB opslag, de instapversie.
Er zijn 2 versies, de 32 GB en de 64 GB.

In deze (korte) review vergelijk ik het toestel regelmatig met andere toestellen die ik hier heb liggen. Voornamelijk zal ik hiervoor de Nexus 6 gebruiken, die komt qua grootte en specs redelijk in de buurt.

Ik zal niet alles behandelen, veel zaken zijn gelijk aan de normale edge of de S6 en zal dus wat dieper in gaan op zaken die alleen van toepassing zijn op deze edge+.

Bouwkwaliteit en uiterlijk
Ik heb persoonlijk de S1, S2, S3, S4 en de Note 2 gehad. Toen ik dit toestel in handen kreeg was ik erg onder de indruk van de bouwkwaliteit. Het toestel zit erg degelijk in elkaar, geen kraakje te horen en de afwerking is erg goed. De rand rondom is van aluminium met de voor- en achterkant van glas, zoals de rest van de S6 serie. Samsung heeft grote sprongen gemaakt de afgelopen jaren wat betreft het premium gevoel.

Samsung heeft met de S6 serie laten zien dat ze de kwaliteit en afwerkingsniveau van Apple kunnen evenaren, een goede prestatie.

Wat opvalt, net zoals bij de andere S6 varianten, is de uitstekende cameramodule. Persoonlijk ben ik hier geen fan van, de kans op beschadigingen is groter en vaak ligt het toestel dan ook wat instabieler op tafel. Als je op de zijkanten drukt kantelt het toestel. Dit is voornamelijk aan de bovenkant, typen op een liggend toestel (portrait stand) levert geen problemen op.

Het liefst zie ik de rest van het de ruimte opgevuld worden met een grotere accu en dat de cameramodule dan netjes in de behuizing valt. De drang van de fabrikanten om steeds dunnere toestellen te maken is mij onduidelijk. Ik heb het toestel door veel mensen laten vasthouden en ze gaven allemaal aan dat het toestel niet lekker in de hand ligt en te dun is om goed vast te houden.

Daarnaast is dit ding zo glad als een aal, je bent altijd bang dat je hem laat vallen. Een case is een must.

Dus mijn mening is dat Samsung het uiterlijk boven functionaliteit heeft geplaatst. Dat is ook niet zo vreemd, voor veel mensen is een telefoon een statussymbool. Deze edge+ in de goudkleurige verschijning is ook een opvallende telefoon die toch wat draaiende nekken oplevert.

Het toestel lijkt kleiner dan hij in werkelijkheid is, door de afbuigende randen lijkt hij slank.

Scherm
Het 5.7 inch Quad HD is een super AMOLED scherm die ook in de Note 5 zit, afgezien van de rondingen uiteraard. Het scherm is veruit het beste scherm dat ik heb gezien. De Nexus 6 heeft een 6 inch QHD AMOLED scherm, maar dat komt niet in de buurt van het scherm van de edge+. De kleuren spatten eraf en door de gebogen randen lijkt het alsof het scherm zweeft en dat de letters veel meer op het toestel liggen.

In de laatste afbeelding is een macro opname van het scherm genomen. Op de randen zijn de pixels te onderscheiden, maar met het blote oog is dit onmogelijk.

Wat opvalt is de lichte blauwwaas die over het scherm heen komt als je er niet recht op kijkt. In het dagelijks gebruik valt het haast niet op, alleen bij een compleet wit vlak. Uiteraard wijken de edge randen ook af wat betreft de kleuren, maar dat is logisch, je kijkt daar immers niet recht op.

Camera

De camera is een 16 MP variant met OIS. Deze module kan ook gevonden worden in de andere S6 (edge) varianten. Ik ga daar niet zo diep op in, er zijn meer dan genoeg reviews en voorbeelden te vinden.

Wat opvalt is dat bij de video opname stabilisatie, HDR en AF tracking niet mogelijk zijn bij bepaalde (hoge) resoluties. Alleen bij 1080p en lager is het mogelijk, bij 1080p60, 1440p (2K) en 2160p (4K) zijn deze opties helaas niet beschikbaar.

De prof stand is zeer uitgebreid, van de witbalans, ISO tot aan de sluitertijd, alles is aan te passen. Daarentegen is de automatische stand al zeer goed, dus bij de standaard foto's zal je toch snel de auto gebruiken.

In mijn ogen blijft een telefooncamera achter bij een normale camera door het gemis van optische zoom. De functionaliteit blijft daarom beperkt tot bepaalde situaties.

Video opnames zijn gewoon goed, af en toe verliest de camera zijn focus, maar dat is veel minder aanwezig dan bij de Nexus 6. De cameramodule reageert snel op licht/donker situaties, in bovenstaande topic staan diverse voorbeelden van videoopnames, gemaakt door de telecom modjes.

Helaas zit (ook hier) een beperking op van 5 minuten 4K opnemen zoals de andere toestellen (en ook camera's!) hebben.

De frontcamera is er eentje van 5 MP en is ook gelijk aan die van de anderen in de S6 serie. Wat wel opvalt, in vergelijking met de Nexus 6, is de groothoek van de edge+ camera.

De eerste foto is met de Nexus 6 gemaakt, de 2e met de edge+.

De live modus is een grappige feature. In deze modus kun je live streamen naar Youtube in een maximale kwaliteit van 1080p. Er zit ongeveer 15 tot 20 seconden vertraging in het beeld. Tevens wordt de complete uitzending in je Youtube videolijst geplaatst.

De camera is erg snel, een dubbeltik op de home toets en de camera is binnen 1,5 seconde gereed.

Verbindingen
De edge+ is voorzien van de laatste technieken die gelijk zijn aan de normale edge, behalve op 1 punt, en dat is de modem. De edge+ is al eerste toestel in Nederland voorzien van LTE cat 9 ondersteuning. Alle andere toestellen in de S6 serie hebben maximaal cat 6.

Bij cat 6 is de maximale downloadsnelheid over 4G 300 Mbit/s via LTE-CA (Carrier Aggregation). In cat 6 kan het toestel gebruik maken van 2 verschillende frequenties, bijvoorbeeld 800 en 1800 MHz. In Nederland kan je via de providers dan een theoretisch maximum van 225 Mbit/s halen.

Dit toestel heeft dus een cat 9 modem, dat wil zeggen dat er LTE-3CA mogelijk is, een Carrier Aggregation over 3 verschillende banden. In Nederland heeft alleen KPN 1 testopstelling in Delft waarbij 800, 1800 en 2600 MHz gecombineerd worden. Helaas is 3CA op deze locatie (nog) niet mogelijk voor KPN klanten (persoonlijk getest :)). Het was erg mooi geweest om te kijken wat voor snelheden gehaald konden worden (theoretisch 300 Mbit/s).

Op dit moment heb je dus nog weinig aan 3CA, maar over enkele jaren kan het de volgende standaard zijn, en dit toestel is daar dus al klaar voor.

Het bereik van de telefoon valt tegen in de vergelijk met de Nexus 6. Het bereik is vergelijkbaar met de LG G3 en de Nexus 5. De edge+ valt terug naar 3G waar andere telefoons nooit problemen hebben met het vasthouden van 4G.Maar dat kan er mee te maken hebben dat de software in dit toestel nog niet geoptimaliseerd is voor de EU markt zoals ik eerder aangaf, dus hier kan ik geen conclusies aan verbinden..

Bluetooth functioneert zoals het hoort, ik heb geen enkel probleem gehad met het verbinden van legio verschillende bluetooth apparaten (koptelefoons, auto's, speakers, multimediasystemen, dongles).

De Wifi AC adapter werkt zoals het hoort, al blijft de upload achter bij de Nexus 6.
De eerste screenshot laat de Nexus 6 zien, de 2e die van de edge+.

Deze test is meerdere keren herhaald, en de waarden blijven hetzelfde. (Getest op een R7000 met een 500/500 KPN verbinding).

Opladen
De edge+ ondersteunt fast charging. De bijgeleverde adapter levert de volgende vermogens:
5.0 V / 2 A = 10 Watt
9.0 V / 1.67 A = 15 Watt

Ondanks dat het een eigen Samsung implementatie is, ondersteunt het toestel gewoon Quick Charge (2.0) adapters. Helaas had ik niet de beschikking over een fast charge draadloze oplader, dus dat heb ik niet kunnen testen. Wel heb ik hier 3 verschillende QI draadloze opladers liggen, en die functioneren allemaal zonder problemen.

Het toestel voelt uiteraard wel wat warmer aan tijdens het opladen dan met een normale lader, maar niet zo dat je het toestel niet meer vast kan houden. Het snelladen gaat erg vlot, van 30 naar 100% duurt een uurtje.

Het is jammer dat Samsung niet een USB-C poort toegevoegd heeft, de edge+ moet het met een USB 2.0 micro aansluiting doen.

Accuduur
Een veel gehoorde klacht van de S6 gebruikers is dat de telefoon niet de dag doorkomt. De edge+ heeft een 3000 mAh accu, wat theoretisch genoeg moet zijn om een dag mee door te komen.

Kort maar krachtig, dat is idd zo. Ik vergelijk hem in dit geval met de Nexus 6 wat een groter scherm heeft maar ook een iets grotere accu (3200 mAh). De edge+ gaat, ondanks het veel heldere scherm, ongeveer net zo lang mee als de Nexus 6. Uitspraken over hoe lang en wat de scherm aan tijd is plaats ik niet, want dat is afhankelijk van teveel factoren.
Gemiddeld is het bij mij (bij allebei de toestellen) 2 uur scherm aan = 50% resterend.

Concreet gezegd kun je gewoon een volle dag (van 6:00 tot 22:00) met het toestel doen, mits natuurlijk niet teveel spellen worden gespeeld. Met normaal gebruik (Facebook, Whatsapp, camera, alles op auto sync, chrome, Maps, etc) heb je geen tussentijdse oplaadbeurt nodig.

Vingerafdrukscanner
Net zoals de andere S6'en heeft ook dit toestel een scanner onder de home knop. Hij werkt uitstekend, zeer weinig missers. Zelfs de neus kan geprogrammeerd worden en dat werkt ook nog :P.

Edge functies
De edge rand zit er natuurlijk niet voor niets. Je hebt enkele apps die daar gebruik van maken, zoals Edge lighting (wanneer het toestel naar beneden ligt gaat de rand oplichten), People edge (uitschuifbalk met je primaire contacten), de Apps edge, nachtklok en Informatiestroom.

People edge en Apps edge heb ik nauwelijks gebruikt, het was voor mij te omslachtig. De nachtklok ook niet, maar een mede modje wel, het verbruik ligt ongeveer op 10 tot 15%. De informatiestroom is info die je kan oproepen als de telefoon uitstaat. Je ziet bijv. meldingen zoals een Whatsapp gesprek, maar je ziet geen inhoud, alleen wie je een bericht gestuurd heeft. Hetzelfde voor Twitter, alleen trends zijn zichtbaar.

Dus weinig functionele toepassingen, en ik heb deze zaken dus ook haast niet gebruikt. Dat wil niet zeggen dat anderen dit niet gaan gebruiken, het is erg persoonlijk.

Algemene indruk
Hoe functioneert het toestel nou gewoon in het dagelijks leven? Ik heb het toestel de afgelopen weken hetzelfde gebruikt als elk ander toestel en daar zijn toch een paar dingen opgevallen.

Allereerst het scherm, dat blijft goed afleesbaar in de zon, maar als je binnen zit en de zon schijnt aan de zijkant van het toestel, dan heb je wel last van slechte afleesbaarheid rond de kromming door de lichtinval. Dat was in bepaalde gevallen toch zo irritant dat ik ben gaan verzitten.

Doordat het toestel zo dun is en door de afgeronde randen ligt het toestel niet fijn in de hand, ik kreeg op een gegeven moment kramp, wat ik nog nooit eerder met een telefoon heb gehad. Als je de telefoon omdraait (zoals de Note 5 vormgegeven is), ligt het toestel een stuk beter in de hand.

Soms reageerde TouchWiz niet, vooral bij het wakker maken van het toestel. Het kon wel eens 10 seconden worden (waarbij TW opnieuw geladen werd) voordat het toestel weer bruikbaar was. Ook waren af en toe haperingen te voelen.

Wat vervelend is, is de extra software die standaard ge´nstalleerd is zoals Skype en Office (naast alle Samsung software). Het kan misschien wel minder zijn geworden ten opzichte van de voorgaande toestellen, maar het blijft (in bepaalde gevallen) ongewenst. Persoonlijk gebruik ik geen Skype, maar verwijderen was niet mogelijk, net zoals bij veel andere standaard ge´nstalleerde pakketten. Uitschakelen is in bepaalde gevallen ook niet mogelijk. Ik wil graag de mogelijkheid hebben om software te verwijderen om ruimte vrij te maken, je hebt immers geen uitbreidingsmogelijkheden met dit toestel.

Het touchscreen is behoorlijk gevoelig, vaak ging toetsenbord swypen terwijl ik aan het typen was, net zoals de capacitieve knoppen onderaan het scherm. Het went uiteraard en je past je ook wel aan, maar het was wel opvallend. Het toetsenbord werkt niet met handschoenen aan (zoals sommige Sony toestellen). Wel werkt het speciale Samsung pennetje op het scherm (niet de S-pen, maar een speciale capacitieve variant die alleen met Samsung toestellen werkt).

Een veelgestelde vraag was, heb je veel last van de edge randen in apps? Nee, het is maar een klein gedeelte van het scherm waar veel apps geen knoppen plaatsen. Wel heb je haast geen steun als je het toestel wilt gebruiken om bijv. Youtube te kijken in landscape, rechts zitten dan de capacitieve toetsen en de luidspreker en aan de andere kant de lichtsensor. Je moet dus echt goed kijken waar je moet vast houden. Regelmatig sloot ik een programma af omdat ik per ongeluk tegen de back toets aan kwam. Een optie om de gevoeligheid in te stellen zou erg handig zijn...

De luidspreker produceert een goed geluid (relatief gezien dan), maar het is zo jammer dat het een mono luidspreker is aan de onderkant. De Nexus 6 heeft 2 frontspeakers en dat klinkt toch een stuk beter. Dat zou ook gewoon mogelijk moeten zijn bij de S6 serie, onder de home toets kan vast een speaker geplaatst worden. Front speakers zouden een verplichting moeten zijn, vooral bij phablets :).

De snelheid van de camera is erg prettig in het dagelijks gebruik, vooral met een stel kleine kinderen waarbij je snel een opname wilt maken. Ik heb daar vaak gebruik van gemaakt.

Ook de hartslagmeter werkt naar behoren, laat geen steken vallen, al heb ik hem weinig gebruikt. Persoonlijk hoeven zulke gimmicks niet van mij op een toestel.

Gesprekskwaliteit (zowel bellen als in Hangouts) is goed, speaker kan voldoende hard en de andere partij kan mij ook goed verstaan, ook in drukke omgevingen.

Een misser in mijn ogen is de plaatsing van de volumetoetsen, die zitten veel te hoog aan de linkerkant. Ik ben een 1 handsgebruiker in veel zaken en volume regelen is dan domweg niet mogelijk. Vraag me echt af waarom ze daar geplaatst zijn.

Ik heb niks gemeld over de CPU en GPU, deze zijn immers hetzelfde als in de andere S6 leden, en daar is ook al genoeg over geschreven :).

Tuurlijk is niet alleen maar kommer en kwel, het is een erg mooi toestel wat helaas minder in de hand ligt. Vandaar ook mijn conclusie dat dit toestel meer ontworpen is voor de looks dan voor het gebruiksgemak. De bouwkwaliteit is erg goed en doet niet onder voor Apple producten. Samsung is daarmee wel de goede weg ingeslagen. Wel zou het fijn zijn om een combi sim/microSD kaart slot te implementeren om meer opslagruimte te verkrijgen, dat is ook wel nodig met de 4K opname mogelijkheden.

Ik heb nog nooit zo'n goed en helder scherm gezien als in deze edge+, de kleuren spatten er vanaf. Ik heb geen kleurechtheid testen gedaan, net zoals AnTuTu testen. Het gaat mij erom hoe het toestel in de dagelijkse praktijk presteert, en dan zit dit toestel echt in de top van de markt.

Het toestel laat dan ook geen steken vallen en presteert bovengemiddeld goed. Mede door de ondersteuning van de modernste technieken is dit toestel over enkele jaren nog steeds goed bruikbaar.

Daarom ook 4 van de 5 sterren.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S6 edge+ 32GB Goud?

Hoi, ik ben beniewd hoe vaak het nou gebeurt dat bij het aanwakkeren van het toestel TW vastloopt/hapert. Gebeurt dit wel minstens 1x per dag?
Gemiddeld genomen wel, soms enkele dagen niet, dan een paar keer achter elkaar.
Is het dan ook echt alleen bij het aanwakkeren van het toestel? Tijdens gebruik blijft deze smooth?
Bij het gebruik zijn wel wat haperingen, maar niet echt storend, maar ook niet consequent. Het probleem is echt bij het ontwaken wat hij soms dus niet doet en TW weer opnieuw opstart.
Ok Thanks! ik twijfel namelijk om of ik deze wil of de Z5. en dan niet de premium :)
Ik heb zelf nu een Z3. ik heb ook de z1 gehad en wil nu wat anders. Mijn Z3 werkt echt vloeiend dus als ik straks een schil hebt dat haperd/vastloopt zal ik het wel vervelend vinden :)
Ik had dit probleem niet alleen, enkele van mijn mede-mods hadden dezelfde problemen. Succes met je keuze :)
Brand de nacht klok niet in in het scherm? Ik heb er hier 2 gezien met inbrandproblemen gisteren.
Geen idee, heb zelf deze optie niet geprobeerd.
Mooie review :) Ik heb de Edge+ sinds vorige week, hiervoor had ik de normale Edge. Vind de Edge+ echt een Prachtig toestel.

De Edge randen voegen inderdaad weinig toe, ik heb eigenlijk alle functies uitstaan behalve de nacht klok. Maar ik vind het er wel erg mooi uitzien tegenover een recht scherm, het is eens wat anders daarom had ik ook al direct voor de normale Edge gekozen bij de release, nu dus de Edge+.

Ik heb geen enkele moeite met het vasthouden van het toestel, maar ik heb dan ook grote handen. Ik heb naast alle S toestellen ook alle Note toestellen gehad op de Note 5 na, maar vind de Edge+ beter vasthouden dan de Note 4 maar goed dat is ook per persoon verschillend.. maar het zijn inderdaad wel dunne randen daar moet je aan wennen..

[Reactie gewijzigd door Meulendijks89 op 13 september 2015 13:13]

zeer mooi review voorla de vergelijkingen met de nexus 6
na een week intensief gebruik heb ik gelukkig niet ervaren dat de annimatie happert,ook het trage opstarten van de touchwiz is nog niet voortgekomen.

uitstekend review btw