Specificaties 5,25" formaat met lcd-scherm - Bekijk alle specificaties

LC-Power LC-CFC-1 Fan controller Review

maxxie85 12 september 2015, laatste update op 12 september 2015, 1.063 views

LC-Power LC-CFC-1 Fan controller

Goede fancontroller die de mogelijkheid heeft om 2 waterpompen aan te sturen van 24W. Met totaal 6 beschikbare kanalen kan je goed de airflow beheren. Hij is wel stevig aan de prijs voor het alleen aansturen van fans.

Pluspunten

• 2x 24W voor waterpomp
  • ondersteund 3-pins en 4-pins fans
  • Duidelijk en goed afleesbaar scherm
  • Temperatuur en snelheid tegelijk af te lezen
  • Mogelijkheid om fans compleet uit te schakelen
  • Scherm is uitschakelbaar
  • Instelbaar temperatuur alarm per kanaal
  • Automatische modus

Minpunten

• Plakkers voor de temperatuur sensor zijn niet denderend
  • Stevig aan de prijs
  • minuscule schade aan de lak op het frame

Features Score: 4
Kwaliteit Score: 4

Ik ben nog redelijk onbekend met de fancontrollers die allemaal beschikbaar zijn. Toen ik opzoek ging naar een fancontroller voor mijn systeem was ik eerst op de Gelid Speedtouch 6 uitgekomen. Deze had goede reviews en voldeed ook aan mijn persoonlijke eisen.
  • LCD-touchscreen
  • automatische fancontrol
Verder had ik gelezen dat het verstandig was dat fancontrollers beschikken over 15W aansluitingen. Echter heeft de Gelid Speedtouch 6 te kampen met voorraadproblemen (in mijn geval dan) en kreeg ik een e-mail dat de levertijd uitgelopen was tot halverwege september. Ik moest een kleine maand wachten. Echter toen die periode verstreken was kreeg ik nog een e-mail dat de Gelid Speedtouch 6 nog steeds niet beschikbaar was en hun leverancier ook geen duidelijkheid kon geven. Ik had hem besteld bij Afuture. Bij andere webshops zag ik ook een lange leverdatum dus ben ik maar opzoek gegaan naar een alternatief.

Ik kwam toen uit op de LC-CFC-1 van LC-Power. Ik vind de Sentry 2/3 van NZXT niet mooi en wou nog steeds een fancontroller die een automatisch regeling heeft. Ik moest wel wat extra betalen maar dat vond ik ook niet meer erg omdat ik mijn systeem wou afbouwen en ik ook langzaam gek werd van het geluid dat mijn fans maakte omdat die op maximale snelheid draaide vanaf mijn moederbord.

unboxing

De LC-CFC-1 komt in een mooi wit doosje

Hij is goed en stevig ingepakt

En zo ziet hij eruit buiten het doosje

Alle kabels zitten er mooi op vast en hebben genoeg lengte om de componenten te bereiken. Er zit echter wel wat plastic lijm onder de connectoren van de temperatuur sensoren. Ik heb niet alle 6 nodig en dacht er 3 af te halen, maar toen kwam het hele rijtje eraf met de plastic lijm op de stekkers. De meest rechter (vanaf de foto) kwam er wel gewoon af daarom lijkt die er minder goed op te zitten maar dat is door mijn toedoen en zit nu weer goed.

Op kanaal 1 en 2 staat op de verlengstekker dat het om een 24W aansluiting gaat zodat je snel weet dat je die kan gebruiken voor je waterpomp. Ikzelf heb geen custom watercircuit in mijn systeem dus ik heb die functie niet verder kunnen testen. Verder zit op elke kabel een identificatie zodat je weet dat het om welk kanaal gaat. Zelfde gaat op voor de temperatuur sensoren en de voeding.

Inbouwen

Het inbouwen ging redelijk snel. De verlengkabels voor de fans zelf zijn gelukkig wel gewoon los te koppelen en zitten niet vastgelijmd. Ik heb 4 t/m 6 eraf gehaald om dat ik op dit moment nog maar 3 fans in mijn systeem heb. Ik heb 2 fans als intake en 1 als exhaust. Op kanaal 1 heb ik mijn eerste intake die koele lucht naar mijn HDD blaast. Daarom zit ook temperatuur sensor 1 op de HDD geplakt

Op kanaal 2 heb ik mijn 2e intake fan zitten die koele lucht onder de GPU blaast en daarom zit ook mijn temperatuur sensor 2 op de GPU geplakt. Ik heb mijn GPU sensor niet helemaal op een primaire positie zitten maar in game (BF4) leest de sensor circa 48 graden uit. Genoeg voor de controller om fan 2 harder te laten draaien.

Op kanaal 3 heb ik mijn 3e fan die als exhaust fungeert. Deze zit direct achter mijn CPU koeling en daarop heb ik temperatuur sensor 3 ook op mijn koelblok van de CPU geplakt.

Toen had ik nog 3 temperatuur sensoren over. Nummer 4 heb ik om mijn RAM geplakt en nummer 5 op mijn SSD. Waarom, ik wist ook niet waar ik ze anders moest plakken. Voor temperatuur sensor 6 kon ik geen plekje zo snel bedenken dus die hangt los in de kast.

Bediening

De bediening van de temperatuur controller is vrij simpel. Toch had ik hem niet direct door en moest ik even door het bijgeleverde boekje bladeren. Het switchen tussen automatische en manuele modus gaat vrij simpel door op de respectievelijke knop te drukken op het LCD scherm die rechtsonder zitten.

Met het aanpassen van de ingestelde snelheid in manual mode liep ik even vast. Ik dacht dat in manual mode je gewoon op de +/- kon drukken en dat op welk kanaal die weergeven werd dan aangepast werd. Niets is minder waar. Je moet eerst het kanaal selecteren die je wilt aanpassen. Dat doe je door op de knop te drukken van het kanaal die je wilt aanpassen of uitlezen. Je hoort een piep als bevestiging. Om de snelheid aan te passen moet je weer op de kanaalknop drukken alleen dan ingedrukt houden totdat je een piep hoort (kleine 3 seconden). Op dat moment gaat de RPM indicator knipperen en kan je aanpassen naar gewenste snelheid met de +/- toetsen. Als je niets doet (circa 5 seconde) wordt deze waarde vanzelf opgeslagen. Ook kan je weer op de kanaal knop drukken om de waarde op te slaan.

Om een fan uit te schakelen moet dezelfde weg volgen alleen dan net zo lang op de - knop drukken (of ingedrukt houden) tot er "0000" staat en de fan zal uitgeschakeld worden. Als je de fan weer inschakelt gaat deze eerst op maximale snelheid draaien waarna die langzaam zakt naar de ingestelde snelheid.

Om een temperatuur alarm in te stellen voor een kanaal moet je eerst het kanaal selecteren waarvoor je het alarm wilt instellen. Vervolgens moet je op de ░C/░F van de temperatuur drukken en deze voor ongeveer 2 seconden vasthouden. De temperatuur indicator gaat knipperen en dan kan je hem met de +/- knoppen instellen. Als de temperatuur bereikt word gaat de fancontroller piepen en gaat de fan van dat kanaal op maximale snelheid draaien, ook in manual mode.

Je kan switchen tussen graden Celsius en graden Fahrenheit door op de ░C/░F knop te drukken.

Om het scherm uit te schakelen moet je de knop met het powericoontje 4 seconden ingedrukt houden. De fancontroller blijft uiteraard wel werken. Om het scherm weer in te schakelen druk je op 1 van alle beschikbare knoppen op het scherm. Aan de hand van je vingerdrukken weet je wel waar die zitten. Deze vingerdrukken zijn nauwelijks zichtbaar als het scherm aanstaat.

Problemen

Ik ben tot nu toe nog vrij weinig problemen tegengekomen. De temperatuursensor die ik op mijn RAM had geplakt is wel losgekomen. Maar dat kan ook komen door slechte strain relief op de kabel.

Verder zit er een beetje beschadiging op de lak van het frame. maar dit is nauwelijks zichtbaar. Het is niet zo dat de lak er echt af is.

Wat mij opvalt is dat er op de LCD display in de linkerbovenhoek ook een wifi icoon te zien is. Zo ver ik weet heeft dit ding geen wifi mogelijkheden. En als ik er op druk gebeurt er ook helemaal niks. Wat mij ook nog opvalt is dat op de doos de specificatie USB interface: USB 2.0 & USB 3.0 staat. Ook hier heb ik verder niks van terug kunnen vinden op het board. De manual is ook aan de karige kant met minimale bedieningsinstructies. Er staat ook dat ik een USB verbindingskabel zou moeten hebben maar die ben ik niet tegengekomen. Op de website staat de USB functionaliteit niet opgegeven en is er ook geen link te vinden naar software. Misschien dat dit wordt ge´mplementeerd in een toekomstige versie of een luxere variant.

Het is na mijn mening een goede fancontroller die doet wat hij moet doen. Op prestatie vlak ben ik geen enkel probleem tegenkomen en na wat priegelen ben ik er achtergekomen hoe alle functies werken. Dit mag wel beter gedocumenteerd worden in de handleiding. Het inbouwen gaat gemakkelijk, de stickers mogen wel beter plakken maar dit is een punt bij meerdere fancontrollers wat ik gelezen heb. Het enige waar je over kan vallen als pure fancontroller omdat je geen waterpompen in je systeem hebt is de prijs.

Heb jij ook een LC-Power LC-CFC-1 Fan controller?

Misschien kun je de laatste temperatuur sensor op je moederbord plakken? Op de heatsink van je chipset bijvoorbeeld.
Goede review!
Bedankt, dat is nog helemaal niet zo'n verkeerd idee. Echter in mijn geval gaat dat wel priegelen worden omdat mijn videokaart daar pal boven zit.
Ja dat kan inderdaad in de weg zitten. Maar dan heb je wel wat haha ;)
Dat is zo. Krijg ik een idee over de temperatuur van mijn chipset. Maar op kanaal 6 zit toch geen fan dus voor de airflow in automatische mode zal niks veranderen
Nee dat is waar. Zie maar wat je doet :)
leuke review over een keer iets anders dan cases of mobo's top
Leuk zo met de temperatuursensors! :D Het LCDtje heeft ook een lekker oranje kleurtje. :D