BTO X-BOOK 17CL68 Review

HannoOttens 12 september 2015, laatste update op 18 september 2015, 696 views

BTO X-BOOK 17CL68

Stevige laptop voor een zeer degelijke prijs, met de mogelijkheid om hem naar jouw behoeftes aan te passen.

Pluspunten

• Stevige bouw
  • Backlit keyboard
  • Numberpad
  • Zuiver speakergeluid
  • Configurabel
  • Gaming

Minpunten

• Bouwmateriaal
  • Vrij dik (3 cm)

Deze laptop kwam aan in een verpakking die Linus Sebastian nog blij zou maken.
In een doos waar de laptop stevig vast zat tussen 2 zacht piepschuimen stukken, waardoor hij veiloos bij mij is aan gekomen.

Meteen bij het uitpakken van de laptop viel al een minpunt van de laptop op.
Het materiaal waar de laptop is gemaakt is een soort soft-touch plastic, waarop meteen mijn vingerafdrukken duidelijk te zien waren. Al voelt het materiaal wel fijn, had ik toch liever een alumium body gezien. Ook omdat dit materiaal zeer makkelijk beschadigd en omdat ik vind dat dat te verwachten is van een laptop met een +1000 euro pricepoint. (Ook was er een DVD met drivers meegeleverd wat enigzins humoristisch is gezien het feit ik er geen DVD speler in heb zitten, gelukkig waren ze van te voren geïnstalleerd en te downloaden van de site zelf.)

Gelukkig was na deze (niet al te grote) teleurstelling niets wat me nog tegenviel.

Qua I/O is het volgende aanwezig:
Aan de linker kant, een plaats voor een mogelijke DVD-speler, standaard 3.5mm jack inputs voor je koptelefoon, microfoon en digitale output. Daarnaast nog 2 USB 3.0 ports en een Kensington lock.
Op de achter kant zit een HDMI 1.4a, mini DP en nog een USB 3.0. Ook de input voor je 120W adapter.
Aan de rechter kant zit een gigabit ethernetport, een VGA out, nog een USB 3.0 en een SD cardreader.

Het keyboard is zeer stevig gebouwd, met nagenoeg geen verbuiging als je er hard op duwd. Hij is volledig back-lit, heeft een volledig numpad en arrow-keys met een goede, grote layout. Ook beschikt het over media-control met een function key.

De type ervaring is ook nagenoeg perfect, doordat de keys niet sponzig typen en een goede travel distance hebben.

De trackpad heeft een zacht materiaal, en reageerd goed. De bijhorende knoppen zijn licht in te drukken en maken een bijzonder lekker geluid. De vingerprint scanner die ook aanwezig is, is helaas niet heel accuraat er vergt altijd meer dan 1 poging om er mee in te loggen.

De ingebouwde speaker heeft een mooi en zuiver geluid. Met verassend goede highs en mids, maar (zoals te verwachten is van laptops) gebrekkige lows.

De batterij gaat niet lang mee, maar omdat dit een gaming gerichte laptop is, valt dat ook te verwachten. De laptop red rond de 3 uur met een volledig geladen batterij. 4 uur in de 'battery-save' modus.

Het scherm is een helder, matt coated, Full HD display met een goed kleurcontrast. Wat de game ervaring zeker ten goede doet. Samen met de GTX 960M en de i7-4720HQ, zorgt het voor een goede game ervaring met een solide FPS op medium-high settings. (Voor een review van de 960M zie http://www.notebookcheck....960M-Review.137893.0.html).
Met de standaard 8GB RAM is multitasken natuurlijk ook geen probleem.

De fans zijn niet lawaaig en komen niet boven het geluid van gamen of muziek uit.
Ik heb er persoonlijk alleen nog maar last van gehad als ik in een klaslokaal zat en het echt stil was.
De laptop weegt net iets onder de 3 kilo.

De M.2 SSD zorgt voor een razendsnelle opstart tijd rond de 10-15 seconden. Zelf raad ik wel aan om nog een extra hardeschijf of grotere SSD toe te voegen, want de 128Gb is zo vol.

Zou ik de laptop aan iemand ander aanraden?
Eerlijk gezegd, ligt het eraan. Als je het niet erg vindt om je hele laptop bedekt te zien met vinger afdrukken en er erg voorzichtig mee bent, zou het geen probleem moeten zijn. Maar voor de prijs van net iets over de 1100 euro, wil ik zelf daar niet zo veel zorgen om maken.

Heb jij ook een BTO X-BOOK 17CL68?

Hallo,

Ik heb alleen de memory stick veranderd naar die van crucial, voor als ik later nog een zelfde soort er in wil stoppen en een TB harde schijf extra.

Bij gaming word hij redelijk warm, maar tot zo ver ik gezien heb bij andere merken/gaming laptops, niet uitzonderlijk.
De warmte komt wel een beetje door het keyboard heen, en op je schoot voelt het gewoon warm aan, maar niet dat je hem van je schoot moet halen.

Batterijleven is aan de korte kant, zo rond de 3 uur. Met de battery save mode, red hij het nog wel een uurtje langer dan dat.

Wifi heb ik geen problemen mee gehad, wij hebben 100Mbit internet. De laptop pakte zonder enige moeite de wifi, en kon ook de hele bandwidth benutten.

Ik hoop dat ik hiermee je vragen beantwoord heb!

Hanno

[Reactie gewijzigd door HannoOttens op 17 september 2015 11:32]

Hoi Hanno,

Je hebt hiermee al mijn vragen beantwoord, naar tevredenheid :)

Ik ga binnenkort dus over op koop, mocht ik in de tussentijd nog vragen hebben plaats ik ze wederom hier.

Bedankt voor de moeite en het snelle antwoord!
Beste Hanno,

In je review vertel je dat je meestal meer dan één poging moet doen om in te loggen met je vingerafdruk. Misschien kun je proberen om je vinger een keer opnieuw te registreren. Dat werkte bij mij enorm goed ;)

Gebruik je op je laptop windows 7 / 8 / 10? De windows 7 utility werkt niet echt fijn. Op windows 8 (en ik denk ook 10..) zit de optie om in te loggen met je vingerafdruk standaard inbegrepen. Deze werkt vele malen fijner dan de windows 7 utilty ;)

Groeten, Luuk
Hallo,

Ik gebruik zelf Windows 10 op dit moment, maar toen ik dit review schreef draaide hij Windows 8.

Ik gebruik de vinger scanner nu niet meer omdat ik mijn wachtwoord over het algemeen sneller intyp :p Maar de laatste keer dat ik her probeerde met 10 had de laptop er wat moeite mee ( misschien heb ik een slechte scanner? Of doe ik t niet goed? Geen idee..)

Hanno
Ik ben al een tijdje op zoek naar een laptop en heb na veel overweging gekozen voor deze (althans, ik ga voor deze mits ik eenzelfde laptop voor een betere deal kan krijgen, maar dat lijkt me sterk :p )

Ik heb wel een vraag over warmteontwikkeling. Word hij erg warm als je een tijdje gamed? Sommige bto's worden namelijk erg warm vandaar.

Hoe lang gaat de batterij mee? En dan natuurlijk niet als je aan het gamen bent, maar bij gemiddeld gebruik (office, browsen, enz)

Heb je de standaard configuratie? Hoe is de wifi? De standaard BTO chip (geen idee welke ze specifiek gebruiken eigenlijk) schijnt nogal shit te zijn.

Hopelijk heb je een antwoord op deze vragen :)