Specificaties Tower, 11 interne bays - Bekijk alle specificaties

Phanteks Enthoo Pro M Groen Review

Mmore 11 september 2015, laatste update op 11 september 2015, 1.795 views

Phanteks Enthoo Pro M Groen

De Enthoo Pro M weet aan alle hoge verwachtingen die Phanteks producten inmiddels hebben te voldoen. Het design team in Nederland maakt goed gebruikt van eerder geleerde lessen en stelt kwaliteit voorop.

Pluspunten

• Uitstekende afwerking
  • Nette PSU cover
  • Aantrekkelijk geprijsd
  • Zee van ruimte tot je beschikking

Minpunten

• Klein raampje
  • Modulariteit kan extra kosten opleveren
  • Standaard maar 1 fan meegeleverd

Review: Phanteks Enthoo Pro M

- Koeling & Geluidsproductie
- Prijs & Alternatieven
- Conclusie

Productpagina @ Phanteks

In deze review kijken we naar de Phanteks Enthoo Pro M – een iteratie op de Enthoo Pro in het midtower segment in plaats van fulltower. De kast maakt gebruikt van veel van de ideeën die ook in de Pro terug te vinden zijn, maar heeft ook een aantal nieuwe features. Met name op het gebied van modulariteit verschilt de behuizing met haar voorganger.

Op dit moment is de behuizing vanaf ongeveer 80 euro verkrijgbaar, wat iets duurder is dan de NZXT S340 maar bijvoorbeeld goedkoper dan de Define S van Fractal Design. Voor veel mensen zal wellicht ook de Enthoo Pro nog een optie zijn, die voor 15 euro meer in de schappen ligt dan zijn kleinere versie.

De specificaties van de Phanteks website:

De Pro M is beschikbaar in twee kleuren, waarover later meer. Buitenom de kleurverschillen zijn de twee versies van de kast overigens exact gelijk. De kast heeft dimensies van 235mm (breed) bij 480mm (hoog) bij 500mm (diep), wat vrij klein is voor een behuizing in het midtower segment. Ondanks de wat kleinere afmetingen van buiten geeft Phanteks ruimte aan het E-ATX formaat moederbord, zolang de breedte van het moederbord niet groter is dan 264mm. Uiteraard kunnen we ook moederborden van het ATX, Micro ATX en Mini ATX formaat kwijt in de kast.

Intern moet er ruimte zijn voor 8x 3.5” schijven en 3x 2.5” schijven. Overigens is het belangrijk op te merken dat bij de Pro M gekozen is voor een modulaire opzet waarbij er standaard ‘maar’ 2x 3.5” trays en 1x 2.5” tray meegeleverd wordt. Mocht je meer opslagruimte nodig hebben dan dit dan zal je dus een additionele tray moeten aanschaffen. Beide opties worden verkocht voor ongeveer ¤7,- per stuk.

Door de modulariteit van de kast verschilt de ruimte voor de lengte van de grafische kaart. Gebruik je additionele HDD brackets net op het punt waar de grafische kaart zit dan mag de kaart niet langer zijn dan 300mm. Dit is al vrij ruim, je kan hier bijvoorbeeld zonder problemen de meeste high-end kaarten in kwijt. Mocht je echter geen gebruik maken van de additionele HDD-brackets, wat waarschijnlijk voor de meeste mensen zo is, dan is er ruimte voor 420mm, wat meer dan genoeg is voor zelfs de meest exotische grafische kaarten. Op het gebied van CPU koelers heb je tot 194mm ruimte in de diepte. Dit betekend in de praktijk dat je vrijwel elke CPU koeler kwijt kan.

Op het gebied van koeling vinden we ruimte voor ofwel een hele grote radiator voor (tot 360mm) ofwel een reguliere radiator bovenin (tot 280mm). Verder hebben we voorin ruimte voor in elk geval twee 120mm of 140mm fans, tenzij je de 5.25” cage niet nodig hebt. Deze kan je er dan uithalen, wat ervoor zorgt dat je een extra fan kwijt kan voorin. Boven is er ruimte voor 3x 120mm of 2x 140mm fans en achterin is er ruimte voor één 120mm fan of de meegeleverde 140mm fan. Er wordt dus maar één fan meegeleverd met de behuizing zelf.

Al met al treffen we behoorlijk wat ruimte aan in de specificaties, ondanks de toch wat beperkte afmetingen aan de buitenkant. Op papier lijkt de behuizing aan vrijwel elke wens te voldoen die ingebeeld kan worden – of dit ook in de praktijk zo uitpakt is natuurlijk een ander verhaal, lees daarvoor gauw snel verder.

De Enthoo Pro M komt in twee kleuren, ‘satin zwart’ of ‘titanium groen’. Het exemplaar waar we in deze review naar kijken is in de titanium groene versie en hoewel de plaatjes die Phanteks op de website vertoond een behoorlijk verschil laten zien tussen de twee versies blijkt dit in de praktijk mee te vallen. Het groen is erg subtiel en valt in de eerste instantie niet direct op. Dat wil niet zeggen dat de groen gekleurde versie geen meerwaarde heeft tegenover de ‘gewone’ versie in het zwart. Met name vanuit een hoek of als de belichting er goed op staat geeft de titanium groene afwerking een mooie gloed weer wat zeker veel liefhebbers zal aanspreken.

Aan de zijkant links treffen we het raampje aan samen met het paneel met daarop de standaard 2x 3.0 USB-poorten en audio/microfoon aansluitingen. Het raampje is niet zo groot als dat we zien op andere Phanteks cases, zoals de Enthoo Pro, maar geeft wel een goede indruk van de binnenkant van het systeem. Door het gebruik van een ‘cover’ voor de voeding en de kabels die daarachter normaal gesproken wegvallen geeft de kast bovendien direct al een nette uitstraling.

Aan de achterkant van het systeem treffen we de verwachte duimschroeven aan om de zijpanelen los te maken en zien we ook de meegeleverde fan zitten. De meegeleverde 140mm fan is van Phanteks zelf, model PH-F140SP. Ook de achterkant van de behuizing lijkt netjes weggewerkt, er zijn geen scherpe randen zichtbaar en de gehele achterkant is netjes zwart gemaakt.

De rechterkant van het systeem bestaat uit een gesloten zijpaneel en heeft verder niet veel bijzonderheden. Wel zien we bovenop de stoffilter die middels magneten aan de behuizing vast blijft zitten. Dit systeem zien we meer terug bij Phanteks en ook bij een aantal concurrenten en maakt het erg makkelijk om de stoffilter boven schoon te houden en voorkomt dat er veel stof je systeem inkomt van bovenaf als je daar geen fan of radiator installeert. We treffen hier ook de aan-knop van het systeem aan.

Aan de onderkant vinden we verder de ‘voetjes’ van het systeem en een stoffilter, die iets moeizaam uit zijn houder te schuiven is. De stoffilter onderin is ook de bereiken als je het systeem rechtop laat staan, maar zal moeilijk terug te plaatsen zijn zonder het geheel even een kwart slag te draaien.

Tot slot kijken we nog even naar de voorkant van het systeem. Het ‘titanium green’ heeft hier hetzelfde effect gekregen als geborsteld aluminium, een look die je vaker terug ziet bij moderne kasten. Ook hier is de kast erg netjes afgewerkt als één geheel. Aan de zijkanten zijn er kleine gaatjes om lucht naar binnen te zuigen of eruit te laten, terwijl het gehele onderste gedeelte van de voorkant ‘gemeshed’ is. Dit moet ervoor zorgen dat eventueel geplaatste fans aan de voorkant optimaal hun werk kunnen doen.

Al met al treffen we aan de buitenkant een bijzonder product aan waar maar heel weinig kritiek op te geven valt. De afwerking komt overeen met wat ook bij duurdere behuizingen de norm is, wat zeker gezien de lagere instap prijs van de Pro M een compliment waard is. Meegeleverd met de behuizing is uiteraard de accessoire box, en hoewel deze niet zo luxe is als wat we eerder bij de Enthoo Pro zagen, voldoet het aan wat we nodig hebben om met de kast verder te kunnen.

Voordat we de zijpanelen kunnen losmaken moeten we natuurlijk eerst de duimschroefjes losmaken. Ook hier valt op dat Phanteks duidelijk de puntjes op de i gezet heeft als het op de afwerking af komt: de schroefjes vallen zeer goed in plaats, komen goed los en hebben rubberen randjes om schade aan het verf van de behuizing te voorkomen. Dit soort details zie je vaker terug wanneer je naar een kast kijkt in het high-end segment dan wanneer je het over een kast hebt die toch wat goedkoper is.

Wanneer we dan de zijpanelen los hebben treffen we een fraai interieur aan. Met name de cover onderin die een groot gedeelte van de kabels gaat verbergen en de afwerking vallen op, eveneens de zee aan ruimte. Het interieur is vanaf ‘voorkant’ gezien bijna helemaal leeg wat natuurlijk geweldig wat ruimte geeft bij de inbouw van het systeem. Aan de rechterkant treffen we, wederom netjes afgewerkte, slots aan om eventuele extra HDD-brackets aan te bevestigen.

Zoals gewoonlijk is er aan de binnenkant van de kast een index te vinden zodat je weet welke schroeven je moet installeren voor jouw formaat moederbord. Voor de CPU-koeler is er behoorlijk wat ruimte overgelaten, wat de koeling vanaf de achterkant eenvoudiger moet maken. Overal in het systeem zijn kabel in/uitgangen gemaakt, zodat het wegwerken van kabels eenvoudig moet worden.

Omdat de kast modulair opgebouwd is kan je ook de 5.25” cage rechtsboven verwijderen om zo extra ruimte maken voor een 3e fan of een grote radiator / waterkoeling installatie. Aan de voorkant is ontzettend veel ruimte beschikbaar om zelf in te vullen, maar helaas is er dus geen intake-fan aan de voorkant geïnstalleerd. Dit zal niet voor iedereen een probleem zijn, maar voor enthousiasts die bijvoorbeeld toch wat meer willen met hun systeem betekend het dus wel dat er in elk geval een extra fan aangeschaft moet worden.

Aan de achterkant van de kast treffen we de verstopte ruimte aan achter de voeding en zien we dat Phanteks hier creatief aansluitingen heeft voor twee 3.5” schijven en één 2.5” schijf. Aan de achterkant kan je ook een tweede bracket kwijt voor een tweede SSD, terwijl een eventueel derde bracket aan de voorkant geplaatst dient te worden. Tot slot zien we achterin dat Phanteks al direct kabel sleeves heeft aangebracht om het wegwerken van kabels te vergemakkelijken. Het gevoel dat je krijgt wanneer je de buitenkant van de behuizing bekijkt blijft behouden: luxe en gemak.

We gaan een wat ouder systeem inbouwen in de kast, wat soms wat onhandig is (denk aan bijvoorbeeld de USB 3.0 poorten die niet direct op het moederbord aangesloten kunnen worden). Het gaat om een Asus P6T Deluxe v2 met een Intel i7 920 als processor, 3x2GB geheugen van OCZ, een EVGA GTX260 videokaart en een modulaire 700W PSU van Cooler Master. Voor opslag wordt een wat 3.5” Seagate HDD gebruikt met een capaciteit van 500GB.

Zoals je misschien al had verwacht na het lezen van de indruk over de binnenkant van de case blijkt het inbouwen van een systeem in de Pro M erg eenvoudig. Binnen 10 minuten zat het gehele systeem er moeiteloos is en waren zelfs alle kabels al aangesloten. De ingebouwde mogelijkheden voor het managen van de kabels zorgen er bovendien voor dat dit direct netjes en verzorgd gebeurd en blijft er geen enkel kabel over in het zicht die daar niet thuis hoort. Het inbouwgemak dat Phanteks eerder al bewees te hebben met de grote broer van deze case, de Enthoo Pro, wordt dunnetjes herhaald bij de Pro M.

Een klein puntje van kritiek is misschien te geven aan de keuze voor het raampje. Deze is vrij smal waardoor er maar weinig licht de kast binnenvalt. Dit betekend dus dat tenzij je verlichting gebruikt in de kast zelf of tenzij je gewoon veel licht op de kast hebt vallen dat het vrij donker kan zijn van binnen. Dit geldt overigens niet alleen voor Phanteks cases, maar ook andere kasten die ervoor kiezen met een klein(er) raampje te gaan hebben hier last van.

Wanneer het systeem aangezet wordt licht uiteraard ook nog de bovenkant op.

Meegeleverd is zoals eerder genoemd enkel één 140mm Phanteks PH-F140SP fan. In de kast is verder een zee van ruimte beschikbaar, wat bijdraagt in positieve zin aan de warmte van het systeem. Voor de gewone huis, tuin & keuken gebruiker zal de meegeleverde fan voldoende zijn, wil je echter meer uit je systeem halen om bijvoorbeeld te kunnen overclocken dan is het dus wel zaak om nog additionele koeling aan te schaffen. Door de grote open ruimtes is er genoeg ruimte om waterkoeling te installeren of een groot aantal lucht koelers te plaatsen.

Vrijwel elke grafische kaart past in de behuizing en ook op het gebied van CPU koelers zal het moeilijk zijn iets te vinden wat niet past. Bovendien is het fijn dat er nog wat ruimte overblijft tussen de meegeleverde fan en de CPU-fan, wanneer je voor een groter model gaat. Dit is namelijk niet altijd het geval wat het soms lastig maakt de bekabeling te plaatsen.

(de voorkant van de behuizing los gemaakt)

De meegeleverde stoffilters bovenop en onderin moeten het schoon houden van de kast vergemakkelijken en ook de voorkant klik je vrij eenvoudig los om zo bij de opstelling van fans aan de voorkant te kunnen komen. Onderhoud aan de kast zal dus lekker eenvoudig en gebruiksvriendelijk blijven.

(de voorkant van de behuizing zonder het frontpaneel)

Op het moment van schrijven is de Pro M te verkrijgen vanaf ongeveer 80 euro. Dit is ongeveer 15 euro goedkoper dan de Phanteks Enthoo Pro en valt ongeveer een tientje duurder dan de NZXT S340, een directe concurrent. De afwerking van Phanteks is dusdanig goed dat het erg lastig is een punt van kritiek te vinden. Binnen haar prijsklasse is de Pro M zonder twijfel één van de beste keuzes, in het bijzonder wanneer je de open ruimtes in de kast nodig hebt of niet extra wil betalen voor functionaliteit die je niet nodig hebt.

Wil je twee ventilatoren of wil je meer dan 3 harde schijven kwijt dan wordt de Phanteks Enthoo Pro toch al snel een gunstigere keuze; Hier zijn twee ventilatoren standaard en heb je bovendien veel meer ruimte aan harde schijven voor een lagere prijs dan een bracket en HDD bay kost op de Pro M. Dan moet je een aanzienlijk grotere behuizing en een andere uitstraling natuurlijk geen probleem vinden.

De Enthoo Pro M borduurt voort op de Enthoo Pro en Phanteks heeft duidelijk veel van de ideeën die daar toegepast werden geleend voor een compactere en iets goedkopere versie van dit product. Met een prijs van 80 euro kan je je afvragen hoe Phanteks het voor elkaar gekregen heeft om een dusdanig compleet product op te markt te brengen.

De Enthoo Pro M weet aan alle hoge verwachtingen die eerdere Phanteks producten hebben veroorzaakt te voldoen. Het design team in Nederland maakt goed gebruikt van eerder geleerde lessen en stelt kwaliteit, zoals altijd, voorop. Het leveren van kritiek op de Pro M is moeilijk: er is bijna niets mis met deze compacte tower in het middensegment.

Op het gebied van installatiegemak en kwaliteit weet de Pro M maximaal te scoren. Door het innovatieve gebruik van ruimte worden componenten verstopt achter de voedings-cover waardoor je de bekabeling gemakkelijk weg werkt en je zelfs met een niet modulaire voeding geen lelijke kabels ziet zitten. Kwalitatief gezien is er simpelweg niets aan te merken op de kast: de gebruikte materialen zijn stevig en hebben geen scherpe randen of andere oneffenheden.

Op het gebied van standaard aanwezige koeling leveren concurrenten in dit prijssegment soms toch een iets completer pakket. Met name voor mensen voor wie een grotere behuizing geen punt is er een groot aanbod degelijke behuizingen beschikbaar. Ben je echter opzoek naar een kast die compact is maar toch een enorm installatiegemak biedt dan is de Pro M zonder twijfel een kandidaat voor je shortlist.

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie hieronder natuurlijk erg waarderen, dit geeft de motivatie om door te gaan met deze reviews, maar uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews *D

Terug naar boven

Heb jij ook een Phanteks Enthoo Pro M Groen?

Fijn om hier ook weer een PSU shroud in te zien.

Dat zouden meer fabrikanten moeten doen!
Haha inderdaad. Nu alleen nog de naam.. Cover / shroud / plate / bracket? Ik heb ze inmiddels allemaal voorbij zien komen :P
Echt een super kast.. ontdekte hem per toeval omdat ik weer op de Evolv serie zat te kwijlen. Maar ik vond het een beetje te duur, voor functionaliteit waar ik niet echt gebruik van maak.
Deze kast bied een hoop vergelijkbare features, ziet er ook erg strak uit op zijn eigen manier, en koelt lekker. De ontbrekende fans, had ik er toch lost bij aangeschaft.

Goeie review, lekker duidelijk en bevat alle informatie die ik wou lezen.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 19 november 2015 16:14]

Mooie review. Ik had alleen nog een vraag. Is de case luidruchtig? Komt er minder geluid uit ter vergelijking van een Corsair Carbide 540 Air.
Bedankt voor je reactie. :) Hij is erg stil. Ik heb zelf de 540 Air helaas niet gehad maar de kast is door de grote meegeleverde fan (140mm) een stuk stiller dan de meeste kasten. Ik raad je aan om vooral ook een stille processorkoeler te kiezen en dan moet 'ie perfect zijn wat dat betreft :)
Oke dat is mooi om te horen. Kwa fancontroller, wat kan jij dan aanbevelen?
Goede review! Ik heb ook eea op andere sites gelezen / youtube gezien, en neig er nou wel heel erg naar om deze kast te kopen!

Alleen; misschien net in 2e scan / lees van je reveiw gemist, maar wordt er nu wel / geen HDD-bracket meegeleverd? (die met de haakjes in de achterwand hangt; uit Engelse reviews zag ik dat deze er wel bijzat (1x) maar zou dat graag zeker weten).
Alles op de foto's is wat er bij mij in de doos zat. Dus linksbeneden op deze foto was voor mij de enige meegeleverde ruimte.

Er zit wél één SSD bracket bij!

Echt een mooie kast is het :) Eén van de mooiste die ik tot nu toe gereviewed heb.

[Reactie gewijzigd door Mmore op 1 maart 2016 23:12]

Thank voor de reactie!

Ben 90% zeker dat ik hem ga kopen. Alleen jammer dat ze niet 1 zo;n hangende bracket meeleveren...Ik heb nu 3 HDDs en 2 SSDs. Maarja, misschien zelf wat in melkaar flansen dan maar :D