Specificaties 4,95" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG Nexus 5 32GB Zwart Review

GtrCraft 10 september 2015, laatste update op 14 september 2015, 2.372 views

LG Nexus 5 32GB Zwart

Nog steeds na 2 jaar een goed toestel die je voor een lage prijs kan krijgen

Pluspunten

• Stock Android
  • 5'' Full HD scherm
  • Goede support

Minpunten

• Kleine accu
  • Geen Micro SD kaart slot

Nexus 5 Review
De Nexus 5 krijgt al bijna zijn opvolger. Maar ik vind het zeker nog een telefoon die meekan en nog een review verdient.

Nexus achtergrond
Nexus toestellen zijn toestellen waarmee Google met een fabrikant samenwerkt om hun nieuwe Android versie te presenteren. Eind 2013 was LG na de Nexus 4 weer aan de beurt om een Nexus telefoon te maken. Deze werd gebaseerd op de LG G2 en werd de Nexus 5. Inmiddels is deze 2 jaar op de markt en heeft Lollipop 5.1.1 inmiddels gekregen.

Hardware
De Nexus 5 heeft een Snapdragon 800 Quad Core CPU geklokt op 2,3 Ghz. De GPU is een Adreno 330 geklokt op 450 MHz. Het scherm is Full HD (1920x1080) met een ppi van 445. Ook heeft deze 2 GB aan werkgeheugen. Er is een uitvoering met 16 GB opslag en 32 GB aan opslag. Ikzelf heb de laatste in mijn bezit. De camera is 8 megapixel, ik maak ook weinig foto’s dus zal hem weinig behandelen in deze review. De Batterij is een beetje krappe 2300 mah.

Software
Omdat het een Nexus toestel is draait de Nexus 5 op een volledige kale versie van Android. De manier zoals Google Android bedoelt heeft. Zoals ik al eerder zei kwam de Nexus 5 met Android 4.4 KitKat. Dat zie ik persoonlijk als een van de meeste stabiele Android versie en misschien wel de beste tot nu toe. Al snel kwamen er kleine updates naar 4.4.2 en later 4.4.4. waarbij de eerste vooral bedoelt was om de langzame camera te verbeteren. De Lollipop preview was ook te installeren op de Nexus 5.
In november 2014 kwam Android 5.0 Lollipop uit en kreeg de Nexus 5 samen met de andere Nexus toestellen een grote interface upgrade. Alleen vanwege de vele problemen in 5.0 kwamen 5.0.1 en 5.0.2 snel uit. Ook 5.1 en 5.1.1 later waren grote bugfixes waar Lollipop mee te maken had.
Inmiddels zit de Nexus 5 ook in de maandelijkse beveiligings updates die Google heeft aangekondigd. En krijgt het Android 6.0 Marshmallow in Oktober waar de preview ook van te installeren is.

Ervaringen Hardware
Ook al zijn de CPU en RAM geheugen al redelijk gedateerd. De Nexus 5 komt nog steeds redelijk mee met de grote toestellen van deze tijd. Persoonlijk heb ik gezien dat de Nexus 5 soms sneller was zijn grote broer, de Nexus 6. Of de Galaxy S6 vanwege RAM problemen. Foto´s zijn goed genoeg voor op Facebook of via Whatsapp maar verwacht geen geweldige en snel gemaakte foto´s. Enige nadeel dat ik heb qua hardware is de batterij. Ik haal meestal 3 tot 4 uur aan scherm aan tijd. Waar ik meestal gps of locatie moet uitzetten. Gelukkig red ik daardoor net de dag ermee en duurt het ongeveer een 1 uur en 10 minuten voor dat hij helemaal opgeladen is. Ook is het jammer dat er geen micro sd kaart slot in zit.

Ervaringen Software
Vanwege de vanilla Android is de Nexus 5 altijd snel met heel soms een kleine hapering. Ook omdat er geen skin van een fabrikant op draait en geen apps van de provider of iets dergelijks. Wel staan alle Google apps erop. Waarbij ik een deel (Play kiosk, Play music, Play films, news & water, wallet en Cloud printer) niet van gebruik. Gelukkig kan je deze apps uitschakelen en heb je er geen last meer van.

Omdat ik zelf hobby developer ben van Android. Was mijn Nexus 5 al vanaf het eerste moment geroot. Heb na een half jaar ook een custom rom en kernel geflashed voor meer functies en betere batterijduur. Ik heb ook Lollipop preview 3 en Marshmallow preview 3 gebruikt als dagelijkse rom.
Vanwege de goeie support van Google zijn er veel roms verkrijgbaar en zullen die de komende jaren nog zeker blijven. Ook al zal volgende jaar Google stoppen met Android updates.

Ik vind de Nexus 5 nog steeds een telefoon die meekan met de rest. Ik zal hem nog steeds aanraden aan mensen die een budget toestel willen. Of geen ¤700 willen uitgeven aan een goede smartphone.
Ook zal hij nog zeker Marshmallow en beveiliging updates krijgen. Waardoor hij zeker nog een jaar meekan.

Heb jij ook een LG Nexus 5 32GB Zwart?

goede review, ik denk niet dat het nodig is om veel meer informatie nodig is.
ik heb zelf nu ruim een jaar een nexus 5, en heb geen enkele reden om aan wat nieuws te denken. zeker omdat er nog geruime tijd updates voor de nexus serie worden gegeven.
ik zou wel graag nog wat over jouw ervaringen met android 5 lezen.
Onder Ervaringen software heb ik wat vertelt over Lollipop, of wil je iets specifieks weten?
Kan me helemaal vinden in de review. Prima telefoon, behalve dan de batterij. Wat ik niet snap is dat Google dit toestel gebruikt(e) om Google Now en allerlei location-based services te promoten, terwijl de batterij dat hoogstens 4 uur toelaat. Ik heb locatie, bluetooth en Google Now standaard uit staan, en mijn schermhelderheid op 20-30%. Dan nog haal ik nét het einde van de werkdag.
Ik doe precies hetzelfde behalve de bluetooth vanwege mn LG G Watch, gister haalde ik zelfs de 5 uur sot
Heb zelf de nexus 5 al een jaar of 2 en zocht laatst een nieuws hoesje. Erg lastig om, buiten de standaard hoesjes, nog een custom made hoesje te vinden.
Uiteindelijk eentje van Krusell geworden, maar helaas geen magneetje in het klepje :'(
Ga eind volgend jaar wel eens naar een opvolger kijken.
Smartphonehoesjes.nl heeft er aardig wat
Prima review. Van november 2013 tot mei van dit jaar de N5 gebruikt. Inmiddels op de G4 overgestapt. Alleen de accuduur en de camera van de N5 waren slecht. Performance was na 2jaar nog steeds erg goed.
Mag ik vragen waarom je dit toestel bijvoorbeeld heb gekocht en geen LG g3, Xperia Z2 of bijvoorbeeld een Oneplus One?
Geen van die toestellen was toen op de markt volgens mij. Anders was ik wss voor de oneplus one gegaan. Maar dit toestel was goedkoop en alles wat ik wilde op de accu na