Specificaties 20,2MP, Full HD filmen, 4,2x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Canon PowerShot G7X Zwart Review

PageFault 10 september 2015, laatste update op 14 juli 2016, 1.220 views

Canon PowerShot G7X Zwart

Goede, compacte camera met een gunstige prijs.

Pluspunten

• Hele goede beeldkwaliteit, ook binnen als het iets donkerder is
  • Bediening (EV en diafragma zet ik heel vaak en dat gaat gemakkelijk en snel)
  • Prijs t.o.v. enkele concurrerende camera's
  • Grote lensopening zowel bij groothoek (1/1.8) als bij tele (1/2.8)
  • Bereik van de lens (24-100mm omgerekend)
  • Degelijke body met soepel lopende draaiende knoppen

Minpunten

• Mode dial verdraait nog wel eens bij het opbergen van de camera in m'n tas
  • Soms is een EVF wel handig
  • ND filter niet automatisch

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
Sinds ruim een maand heb ik deze camera nu in bezit, het was een nek aan nek race tussen de Sony RX-100 III en deze. Uiteindelijk op prijs is het deze geworden.

De bediening is voor mij erg eenvoudig, ik heb de ring om de lens geconfigureerd voor het instellen van het diafragma. Ik schiet veelal in de A mode en laat bij deze camera de ISO op Auto staan. Ik was bang dat hij snel naar hogere ISO waardes zou schieten, maar hij doet precies wat ik wil. De EV correctie zit onder handbereik en gebruik ik vaak bij (te) contrastrijke omgevingen.

Het display is scherp en helder, ook in de zon heb ik weinig hinder ondervonden van de leesbaarheid, al ben ik zelf altijd wel fan van (goede) EVFs /OVFs. Het zou hem niet mistaan, maar bij m'n oude Ixus had ik het ook niet. Het display kan alleen naar boven draaien. Voor sommige is dat een bottleneck. Ik heb het kantelen vaker gebruikt dan ik vantevoren dacht (van mij mocht de body wel wat dunner ten koste van het kantelbare display), vlak bij de grond is het een hele handige feature!

De body voelt heel erg solide aan en ligt ondanks het formaat erg goed in de hand. Ook goed met 1 hand snel te bedienen.

De autofocus is best snel en accuraat, al zijn situaties met minder contrast (ik had veel mist in de vakantie) wel een uitdaging. Tov de Ixus 210 win ik zeker een factor 2.

Het grootste issue waar ik tegen aan loop is dat wanneer ik de camera in het tasje wat ik er voor heb doe, dat vaak (doch niet altijd) de mode dial verdraait naar M of C. Wanneer ik hem dan snel weer nodig heb, heb ik de 1e foto dus al verknalt...

De virtual horizon werkt in 2 dimensies en is voor een sul als ik echt een uitkomst!

Al met al een fijne camera. De spiegelreflex blijft steeds vaker in de tas.

Heb jij ook een Canon PowerShot G7X Zwart?