Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth Review

Robvdberger 10 september 2015, laatste update op 15 september 2015, 3.310 views

Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth

Ik heb deze Intel Dual Band Wireless AC-7260 Plus Bleutooth gekocht ter vervanging van de Intel Centrino Wireless N-135. Dit leverde een significante prestatieverbetering op, zowel in snelheid als in bereik. Dit product is als upgrade voor een langzamere WiFi chip dan ook zeker aan te raden.

Pluspunten

• Hoge snelheid op 5GHz
  • Verhoogde snelheid op 2.4GHz
  • Driversupport Windows 10 ingebouwd
  • WiFi signaal op grote afstand stabieler

Minpunten

• Bluetooth niet in orde, drivers?
  • Uploadsnelheid op grote afstand tot bron toont meer verlies dan verwacht zou kunnen worden

Ik heb deze Intel Dual Band AC-7260 WiFi chip gekocht ter vervanging van de Intel Centrino N-135, welke standaard meegeleverd werd in mijn BTO 15CL58, eind 2013. Na de overstap van KPN ADSL naar Ziggo, wat ook resulteerde in een modem met 5GHz wifi ondersteuning, wilde ik graag gebruik maken van de voordelen van 5GHz wifi. De reden om over te stappen was dat Ziggo een zeer goedkoop aanbod deed om internet en bellen toe te voegen aan mijn tv-abonnement. De door Ziggo geleverde internetsnelheid is 40/4 Mbps.

Tevens ben ik nooit echt tevreden geweest met de snelheid en het bereik van de N-135. De provider-switch was dus een uitgelezen moment om deze te vervangen voor een sneller exemplaar.

Aankoop
Ik heb de AC-7260 voor een prijs van 27,89 aangeschaft bij Azerty, waarna deze n dag later thuisbezorgd werd. De chip zelf zit in een klein plastic doosje zonder verder papierwerk. Niks bijzonders te vermelden.

Installatie
De installatie van de chip is heel eenvoudig. Eerst moest het toetsenbord uit de laptop, waarna de twee antennes van de oude N-135 losgemaakt konden worden. n schroefje houdt de chip op z'n plaats, dus na het losschroeven hiervan kon de oude chip eruit en de nieuwe erin. Even goed opletten dat je de juiste antenne op 'main' en 'aux' aansluit, en klaar is kees.

Het meeste werk was het terugplaatsen van het toetsenbord, omdat het stekkertje van de toetsenbordverlichting werkelijk een ramp is om terug te plaatsen. Van de 40 minuten installatiewerk waren er zonder overdrijven 35 voor dit stekkertje (inclusief veel vloeken .... :+ ), maar dat is uiteraard niet toe te schrijven aan de WiFi chip maar aan het geduld van mezelf.

Het installeren van drivers is niet nodig. Na het opstarten van de laptop herkent Windows 10 de nieuwe chip meteen en installeert hij op de achtergrond automatisch de benodigde drivers. Wel moeten de netwerksleutels van je draadloze netwerken opnieuw ingevoerd worden, maar verder is het plug & play!

Prestaties
Om een goede inschatting te kunnen maken van de prestatieverbetering, heb ik uiteraard de oude N-135 chip getest voordat ik deze verving voor de AC-7260.

Het nieuwe modem van Ziggo hangt in de woonkamer, waar de kabel het huis binnenkomt. Dit is geen ideale plek, maar hierover later meer. Ik heb in de woonkamer, keuken en slaapkamer metingen uitgevoerd met behulp van de Speedtest website. In de woonkamer stond de laptop op 1.5 meter van de router in direct zicht. De meting in de keuken is uitgevoerd op ongeveer 5 meter afstand met twee muren tussen de laptop en de router. De slaapkamer zit op ongeveer 12 meter afstand met twee muren en een gewapend plafond ertussen.

Op elke van deze drie locaties heb ik drie metingen uitgevoerd en daarvan het gemiddelde berekend. Deze drie metingen heb ik gedaan met de N-135 op 2.4GHz, met de AC-7260 op 2.4GHz en met de AC-7260 op 5GHz.

De resultaten van deze metingen zijn zichtbaar in onderstaande diagrammen. LET OP: de verticale as start bij de upload- en pingmetingen niet bij 0! Dit maakt het aflezen van de verschillen makkelijker, maar geeft ook een vertekend beeld van de absolute verschillen!

Uit het diagram is duidelijk te zien dat de downloadsnelheid op elk bereik flink is toegenomen, zowel op de 2.4Ghz band als op de 5GHz band. Ook is het interessant om op te merken dat er met de AC-7260 geen verlies in signaal optreedt tussen de keuken en de woonkamer, ondanks de twee muren. Dit geldt zowel op de 2.4GHz band als op de 5GHz band. De N-135 toont wel een verlies van 14% tussen beide ruimtes.

Duidelijk te zien is dat het signaalverlies op de slaapkamer aanzienlijk is. Hierbij is het zinvol te vermelden dat de downloadsnelheid op de slaapkamer met de N-135 niet stabiel is. Deze fluctueerde tussen de 4 en 16 Mbps, met als gemiddeld resultaat de waarde in het diagram. De AC-7260 op 5 GHz vertoonde hetzelfde gedrag, het signaal wisselde erg in sterkte en viel zelfs af en toe helemaal weg. Als de 5GHz band bereikt wordt, dan is deze ruim de snelste, maar deze is dus op die afstand uitermate instabiel. Dit is uiteraard verklaarbaar door het feit dat hogere frequenties een lager bereik en penetratie hebben, dus de muren en het plafond werken erg nadelig.

Op 2.4GHz vertoont de AC-7260 totaal geen instabiliteit in de slaapkamer, de snelheden liggen over meerdere metingen binnen 5% van elkaar, wat dus resulteert in een grote verbetering.

De uploadsnelheid is in de woonkamer en keuken vrijwel onveranderd. Opmerkelijk is dat op de slaapkamer de uploadsnelheid op de 2.4GHz band met de AC-7260 gemiddeld lager ligt dan met de N-135. Ik heb meerdere metingen uitgevoerd, maar het resultaat bleef hetzelfde. Dit kan ik niet verklaren, hoewel ik beperkte kennis heb over netwerken en de achterliggende theorie.

Het onstabiele gedrag wat de N-135 in de slaapkamer vertoonde bij de downloadsnelheid is bij de uploadsnelheid niet aanwezig. De uploadsnelheid in de slaapkamer is het hoogst op de 5GHz band van de AC-7260, maar zoals eerder gezegd is het signaal zwak en instabiel.

Ik heb te weinig verstand van pingsnelheden om inhoudelijk iets hierover toe te voegen, maar voor de volledigheid heb ik wel de metingen toegevoegd in deze review. De tijden in de 2.4GHz band liggen dicht bij elkaar, maar de 5GHz band toont stelselmatig hogere tijden.

Bluetooth
Hoewel ik bluetooth nog nooit op mijn laptop gebruikt heb, heb ik toch gekozen voor de AC-7260 mt bluetooth, omdat de N-135 dit ook had. De nerd in mij kon het niet verwerken dat een functie die de laptop eerst wl had er na een upgrade niet meer in zou zitten.

Ondanks dat ik het nooit eerder gedaan had, ben ik toch even gaan proberen mijn telefoon (Lumia 930) te koppelen via bluetooth. Dit blijkt echter niet lekker te werken. Ik kan zowel mijn telefoon zien op de laptop, als de laptop zien op mijn telefoon. Tevens kan ik beide apparaten koppelen. Als ik vervolgens op mijn telefoon op 'verbinden' klik, dan krijg ik een pincode te zien op de laptop en de telefoon. Deze pincode moet overeenkomen, wat ook het geval is. Echter, als ik dan alles accepteer om de verbinding op te stellen, dan blijft deze ongeveer 4 seconden in stand, waarna de verbinding wegvalt en beide apparaten weer zeggen dat ze 'gekoppeld' zijn. Opnieuw opstarten van beide apparaten helpt niet, evenals het opnieuw installeren van alle drivers (zowel Windows 10 ingebouwde drivers als de Intel drivers van hun support website). Een zoektocht op internet leidde me naar de windows services waar ik enkele aanpassingen moest doen aan de 'Bluetooth Support Service', maar ook dit was zonder resultaat.

Ik heb de bluetooth functie ook met andere (android) telefoons gecheckt, maar zonder resultaat. Alle apparaten worden herkend, kunnen koppelen, maar verliezen de verbinding na enkele seconden. Mijn onderbuik zegt dat de drivers in Windows 10 het probleem vormen, maar hier heb ik geen hard bewijs voor.

Via een reactie onder deze review kwam ik erachter dat er andere mensen zijn waarbij bluetooth zelfs helemaal niet meer werkt. Misschien is er dan toch het een en ander technisch niet helemaal in orde met de bluetoothvoorzieningen op de chip.

De Intel Dual Band Wireless AC-7260 Plus Bluetooth is een goede upgrade voor een oudere of low-end WiFi chip. De prestaties nemen aanzienlijk toe, zowel op de 2.4GHz band als op de 5GHz band. De prijs/kwaliteit verhouding is naar mijn mening dan ook erg hoog! Bluetooth lijkt echter niet helemaal goed te werken, wat natuurlijk geen goeie zaak is, ondanks dat ik het niet actief gebruik.

NB: de alles behalve ideale locatie van het Ziggo modem
Zoals vermeld hangt het Ziggo modem in de woonkamer. De testresultaten laten zien dat het bereik op de slaapkamer niet geweldig is. Dit wordt mede veroorzaakt door de locatie van het modem. De plek waar de kabel het huis binnenkomt is in een hoek van de woonkamer, aan de rand van het huis. De slaapkamer zit n verdieping hoger, precies diagonaal tegenover die plek, dus ongeveer het meest ver van het modem wat je binnenshuis zijn kan.

Om dit probleem op te lossen heb ik een Devolo dLAN 1200+ WiFi AC starterkit aangeschaft, omdat het modem verplaatsen geen optie is. De powerline adapters van Devolo werken snel en stabiel. Hoewel de 1200+ nogal overkill is ten opzichte van mijn Ziggo abonnement, heb ik toch voor deze (vrij dure) set gekozen omdat ik a) futureproof wil zijn, b) van plan ben een server in huis te gaan plaatsen, welke ik draadloos van verschillende locaties wil kunnen gaan benaderen, en c) omdat de dLAN 1200+ de enige powerline is die naast b,g en n ook ac ondersteunt (wederom oog op de toekomst en erg veel 'oude' netwerken in de omgeving die storing veroorzaken).

Met de Devolo powerline heb ik een stabiele 5GHz verbinding op de slaapkamer bereikt die de volle 40/4 Mbps doorgeeft. Enkel de ping is flink omhooggegaan naar 30 tot 40 ms, maar bij normaal gebruik heb je hier totaal geen last van. De AC-7260 in combinatie met de Devolo powerlines hebben mijn draadloze capaciteiten dan ook sterk verbeterd en ervoor gezorgd dat ik van zolder tot achtertuin een degelijke WiFi verbinding heb.

Heb jij ook een Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth?

Misschien goed om te vermelden dat met dit wifi kaartje niet alle laptops hierna nog bluetooth hebben. Mijn msi ge620de heeft na de upgrade geen bluetooth meer en dit is een bekend probleem bij meerdere laptops. Ik persoonlijk heb geen bluetooth nodig maar misschien is het leuk om te vermelden.
Toffe review! Ik heb zelf een msi ge620DX sinds 2011/2012 geloof ik. Gisteren is de adapter overleden, dus die ga ik vervangen. Vanavond staat het opnieuw aanbrengen van koelpasta op het programma. De CPU is idle 50/55C en schiet door naar de 95/98C met load.

Ik had al vrij vroeg na de aankoop de HDD geupgrade naar een SHDD en het werkgeheugen naar 8GB Corsair 1600 geheugen. Dit beestje is niet nieuw, maar voldoet eigenlijk nog in de snelheid. Dan nog even Windows 10, en we zijn weer klaar. :D

Bedankt voor de review. Nu overweeg ik om de WiFi adapter ook te upgraden. Ik wil m'n 620 nieuw leven inblazen, en ik heb zoiets van: 'waarom vervangen als het nog goed werkt?' En Bluetooth gebruik ik niet, dus dat komt mooi uit.

Dat was mijn pleidooi! Wilde het even delen met iemand. :p
Bedankt! Ik doe m'n best :)
Ik heb de review ondertussen aangevuld met meer info over bluetooth. Met verschillende andere telefoons heb ik hetzelfde probleem, dus het ligt iig aan de drivers f de wifi-chip. Welke van de twee het is zou ik niet weten, maar misschien is brakke W10 support wel het probleem, ondanks dat Intel zegt dat de drivers ook voor W10 goed zijn.
Typisch dat ook jij dus problemen hebt met bluetooth... Zoals je kan lezen lijkt het allemaal wel te werken, ook geeft apparaatbeheer aan dat alles herkend wordt, maar verbinding maken met mijn telefoon lukt niet. Nog geen kans gehad om het met andere telefoons te proberen.
Voor de MSI gaming laptop heb ik een forum thread ooit gevonden dat je 2 aansluitingen met elkaar door moet solderen. Maar er zijn veel meer problemen inderdaad met bluetooth van dit type netwerkkaartje.
Ik heb ook alleen maar geklooi met Bluetooth met deze kaart.

Ik heb een BT muis, maar langer dan een paar minuten blijft het niet werken, pairen is ook al moeizaam. Lijkt haast alsof WiFi en BT elkaar in de weg zitten.

Wel eens wat gevonden over een fix met plakband op een connector maar dat hielp bij mij niet.
De 40Mbit in de keuken en de woonkamer is waarschijnlijk beperkt door de snelheid van je internetverbinding, net als de uploadsnelheden op beide locaties

Toevallig niet de optie om ergens lokaal een snelheidstest naartoe te draaien? Waarschijnlijk zal het snelheidsverschil dan nog wat groeien ;)

Je plaatjes laden hier trouwens ook niet in de tekst
ja, die 40/4 Mbit is idd gewoon de limiet van mijn goedkope lijntje , maar wat me dus opviel is dat met de oude chip er een snelheidsverschil is tussen keuken en woonkamer, en met de nieuwe chip niet meer. Die twee muren waar ie doorheen moet boeien hem blijkbaar niet.

Ik heb geen servertje oid staan, dus helaas kan ik enkel kijken naar m'n internetverbinding.

En over de plaatjes, ik doe misschien iets verkeerd? Ik zie ze zelf idd ook niet tussen de tekst. ik heb de tag [afbeelding1] gebruikt

[Reactie gewijzigd door Robvdberger op 10 september 2015 11:50]

Leuke review vooral de vergelijking per ruimte.
Over plaatjes en andere tweakers.net FAQ (even met Crtl f zoeken wat je wilt weten :) )
Je kunt verwijzen op een plek in de review naar je plaatje die je ergens hebt staan met de code (bijvoorbeeld)
[img=360,270]http://tweakers. net/ext/f/JeplaatjeuT9fj7aRdsQHk0ob0/full.jpg[/img]
Afmetingen kun je dus ook aanpassen met deze code [img=360,270]
De breedte kan volgens mij tot max. 625 pixels ...
KEEP UP THE GOOD WORK !

[Reactie gewijzigd door DeComponeur op 11 september 2015 22:29]

Bedankt voor je commentaar, mooi dat het gewaardeerd wordt! :) Ik zal morgen kijken naar je tip over de plaatjes en het eea aanvullen.
Een korte vraag: ik heb een ander type laptop (Samsung NP900), ook met slechte Wifi-prestaties. Ik heb gevonden dat er voor Wifi een PCI-E mini kaartje in zit. Kan ik nu iedere PCI-E mini kaart gebruiken als vervanging van de kaart die er nu in zit (een Broadcom 4324A)?
Voor het geval je het niet wist, voor wifi in laptops bestaan er ruwweg twee type interfaces: Mini PCI-E en Half Mini PCI-E, zie HIER voor een goed voorbeeld van het verschil tussen beiden. De AC7260 is overigens van het half mini pci-e type. Verder moet je opletten bij de aanschaf van een nieuwe chip of deze twee of drie antenne-aansluitingen heeft. Die op het plaatje uit mijn link heeft drie antenne-aansluitingen, de AC-7260 heeft twee antennes.

Ik vermoed dat dit jouw chip is, dus die heeft ook twee antenne-aansluitingen n is half mini pci-e. De vervangende chip moet er dus ook twee hebben. Controleer dit even. De antennes hebben een soort mini-male/female aansluiten zoals je die ook bij coax kabels ziet.

[Reactie gewijzigd door Robvdberger op 11 september 2015 14:08]

Super, dankjewel, ik ga op zoek.
Ik zie ook geen plaatjes; ben er wel erg benieuwd naar.
zijn ze ook niet klein zichtbaar onderaan de review? bij mij namelijk wel. Ik krijg ze alleen niet tussen de tekst zichtbaar. Heb hiervoor al een vraag gesteld op het forum.
jawel, daar zie ik ze wel; hele kleine plaatjes, er passen er 3 op een regel, maar als ik ze aanklik krijg je het grote plaatje.
Ik heb de mijne (de originele Intel 112BNHMW Link 1000) vervangen voor dezelfde die jij hebt en merk een enorm verschil. Naast dat het lijkt alsof m'n verbinding stabieler is (met name op grotere afstanden en obstakels), is de snelheid ook toegenomen. Op m'n Acer 1810TZ haal ik op de 5G zo'n 12MB/sec oftewel 96 Mbps download waar het voorheen hooguit op 2,4MB/sec kwam. Uploads gemiddeld 3MB/sec. Dit allemaal uiteraard via een N/AC router (Netgear R6250). Daarnaast is er in het netwerkje een Iomega Iconnect met daaraan 3 USB-HDD's waar met name de USB ervoor zorgt dat dat snelheden enigszins worden beperkt. Theoretisch zou zo'n 160MB/sec mogelijk moeten zijn maar ik maak me echt geen illusies dat ik dat ooit zal zien.

M'n laptop heeft een eigen Bluetooth module waardoor ik nu niet weet welke wordt gebruikt als ik het aan zet. Het boeit me ook niet echt, het werkt verder wel.

[Reactie gewijzigd door pasarica op 12 september 2015 14:32]