Specificaties 20,1MP, Ultra HD filmen, 16x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Panasonic Lumix DMC-FZ1000 Zwart Review

lukadad 10 september 2015, laatste update op 16 september 2015, 12.795 views

Panasonic Lumix DMC-FZ1000 Zwart

De FZ1000 is de ideale reiscamera! De machtige Leica-lens levert prachtige foto's op (jpg+raw), mede door de verbazingwekkende stabilisatie. Ongelooflijk snelle autofocus. 4K-video waaruit 8MP foto's gehaald kunnen worden. EVF-zoeker is grote meerwaarde. Minpunten: batterijduur mocht iets beter, constant gezoem van de lens. Zwaar volumineus toestel.

Pluspunten

• Leica lens 25-400mm
  • 5-assige stabilisatie
  • fotokwaliteit in jpeg/raw
  • 4K video met 8MP foto extractie
  • Wifi met smartphone-app
  • EVF
  • Kantelbaar scherm
  • snelle accurate autofocus

Minpunten

• batterijduur mocht iets beter
  • constant gezoem
  • gewicht en grootte
  • niet stof/waterdicht

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 5
Review Panasonic FZ-1000

Ik heb de FZ-1000 in juli 2015 gekocht als vervanger voor mijn 5 jaar oude Fujifilm HS10.

Even mijn situatie schetsen :

Ik ben geen foto-amateur, heb ook nog nooit een fotocursus gevolgd, maar neem wel graag eens een foto. De camera wordt hoofdzakelijk door mezelf gebruikt, bij gelijk welke gelegenheid in ons gezin, maar vooral op reis, bij gezinsuitstappen, bij familiegelegenheden.
Waarom dan niet gewoon de smartphone gebruiken? Om louter wat snapshots op het web te plaatsen, gaat die goed genoeg zijn, maar soms wil je toch een betere kwaliteit van foto’s.

Met deze review hoop ik jullie een eerlijk oordeel over de FZ1000 te kunnen meegeven.

Bouwkwaliteit
De FZ1000 is een groot, zwaar toestel, namelijk 831 gram. Je kan er niet omheen kijken, het toestel ligt lekker in de hand, de greep is groot en handig. De knoppen staan praktisch verspreid, evenals de de draaiknoppen voor fotomode en burstmode.
Het toestel is gemaakt van hoogkwalitatieve plastiek. Zelf vind ik dat het toestel een degelijke uitstraling maakt, misschien ook door zijn gewicht.

Gebruiksgemak
De EVF en het kantelbaar scherm zijn uitstekend van kwaliteit. Ik gebruik bij voorkeur de EVF, samen met de extra’s, zebra, highlighting, tiltindicator, kortom met zoveel mogelijk info vooraleer ik een foto neem.

De achterzijde is uitgerust met vele knoppen, die gemakkelijk bereikbaar zijn.
Bovenop staan er twee draaiknoppen. De linker dient vooral om de “shoot” modes te kiezen, single, burst, bracketing of timer. Eigenlijk heel handig als je weet dat er actie komt en snel wil overschakelen op burstmodus. De burstmodus gaat tot 12fps, mits gebruik van een snelle xd-card.

De rechterdraaiknop dient om te kiezen tussen de verschillende manuele standen (P, A, S, M) of de verschillende presets.

Heel handig is de draaiwielknop, op de rechterzijde, binnen duimbereik. Daar heb ik veelvuldig gebruik van gemaakt, binnen de verschillende keuzemenu’s, bvb. voor het aanpassen van de iso-waardes, lichtgevoeligheid,...

Lens
Imposant. Echt, dit toestel komt met zo een dikke, zware Leika-lens, die gewoon kwaliteit uitstraalt. Het is een F2.8-4 lens, 25-400mm equiv.
Wat mij wel opviel is dat de lens heel snel op F4 staat eenmaal er ingezoomd wordt. De F2.8 is enkel in het 25mm bereik aanwezig.

De zoom tot 400mm, zelfs tot 800mm in iZoom (digitale zoom) is uitstekend qua kleuren en scherpte. Ook door de 5-assige beeldstabilisatie kun je los uit de hand scherpe foto’s maken in volle zoomstand.
Hier heb ik veelvuldig gebruik kunnen van maken, want mijn kinderen zijn het fotogeniekst als ze niet doorhebben dat ze op de gevoelige plaat terecht komen.

Fotokwaliteit
Wat mij betreft, eigenlijk de enige kwaliteit die er echt toe doet. Levert de FZ1000 mooie plaatjes op? Jazeker. De kleuren zijn mooi, kleurecht. De IQ is volgens mij in orde, maar verwacht ook geen full-frame resultaten van een 1 inch sensor. De DOF is aanwezig, maar niet zo als bij een DSLR.

Ik nam het meest mijn foto’s met de one point-focus. Die reageert uitermate snel en is heel accuraat. De FZ1000 is in staat om 12fps te schieten, ook in jpeg+RAW, maar dan raakt de buffer wel vol en duurt het een tijdje voor de camera weer beschikbaar is.

Ik schiet mijn plaatjes in jpeg+RAW. De FZ1000 heeft de neiging om te overbelichten. Ik schiet dan meestal ook met de +/- correctie op enkele stappen negatief.

Videokwaliteit
De FZ1000 werd aangekondigd als eerste consumentencamera met 4K-videokwaliteit. Ik heb echter geen 4K-tv staan, noch ander materiaal die met 4K overweg kan. Is dit dan een voordeel? Volgens de vakpers wel. De 4K-video kan je renderen op 1080p formaat, en die is van een betere kwaliteit dan de standaard fullhd-opname.
Bijkomend voordeel is dat je van de 4K-video een 8MP-foto kan nemen. Er zou blijkbaar slechts een zeer gering kwaliteitsverschil zijn tussen foto’s geschoten in burstmode en een foto afkomstig uit de video-mode.
Ik heb er nog geen ervaring mee, maar ik heb geen reden om aan de bewering te twijfelen.

Waar wel rekening mee moet gehouden worden is het feit dat de FZ1000 een constant gezoem laat horen. Neem je een video met daarin stille momenten, dan zal je het gezoem horen. De oplossing zou dan zijn een externe microfoon te gebruiken, maar die heb ik niet.

Extra’s
- De FZ1000 wordt geleverd met zonnekap. Eenmaal bevestigd, maakt dit het toestel nog imposanter.

- Ik was zo tevreden over de eerste indrukken dat ik de extra protector filter, DMW-LMCH62, heb aangeschaft tijdens onze trip in New York. Ik ben er nu geruster op dat de uitstekende lens beschermd is.

- Wifi in combinatie met de Panasonic camera-app. Eenmaal je dit gebruikt hebt, is het echt poepsimpel om foto’s over te plaatsen naar je smartphone en deze op FB te plaatsen. Deze feature heeft mijn vrouw veelvuldig gebruikt tijdens onze reis om via haar smartphone foto’s op stoefboek te plaatsen. Ze kreeg ‘toevallig’ veel lof over haar foto’s.

Concurrentie?

Eigenlijk heeft de FZ1000 maar één echte concurrent en dat is de 1-inch bridge camera van Sony, de RX10. Deze heeft een kleiner zoombereik, geen 4K-video mogelijkheid, iets betere IQ, een tragere autofocus, maar is wel stof/weerbestendig. De Sony is ook duurder, en de net uitgebrachte RX10-II is eigenlijk te duur om nog vergelijkbaar te zijn met de FZ1000.

Zelf heb ik ook enkele systeemcamera’s bekeken, waaronder de Sony alpha6000, de Olympus EM-10, de Fujifilm X-T10. De FZ1000 staat qua fotokwaliteit zijn mannetje, ondanks de kleinere sensor. Ik heb toch gekozen voor het gebruiksgemak om geen lenzen meer te moeten wisselen.

Minpunten
De FZ1000 is op enkele punten voor verbetering vatbaar:
- De batterijduur mocht wat langer zijn. Ik heb me direct twee reserveaccu’s aangeschaft om dit probleem op te vangen.
- Er is een constant gezoem hoorbaar. Aanvankelijk enerveerde me dit, maar na verloop van tijd viel het me niet meer zo erg op. Hou er rekening mee als je wil filmen. Het gezoem is weldegelijk hoorbaar bij stille fragmenten.
- De FZ1000 is niet stof/weerbestendig.
- De grootte en het gewicht kunnen je parten spelen, maar zorgen er ook voor dat je een stevige greep hebt op de FZ1000.

Praktijkfoto’s

Dit zijn een paar foto’s die ik tijdens onze reis naar de USA gemaakt heb. Het zijn de onbewerkte jpeg’s. De foto’s heb ik steeds genomen in het formaat jpeg+raw, louter om nadien nog bewerkingen te kunnen uitvoeren. De FZ1000 laat ook al een beperkte reeks bewerkingen toe in RAW.

De FZ1000 is een plezier om mee te werken. Waar ik de HS10 vroeger als point-and-shoot gebruikte, benut ik nu veel meer de mogelijkheden van de FZ1000. Het aantal mislukte foto’s was echt minimaal. Het toestel is zijn hogere aankoopprijs zeker waard.

Ben je aan het twijfelen over welke instap-DSLR met kitlens je moet kiezen?
Verruim eens je blik en neem naast de Canonikon-meuk de FZ1000 in je lijstje op.
Je zal verbaasd zijn over wat je krijgt voor 749 euro.

Een 9 op 10 waard en voor mij een reden om dit met deze review duidelijk te maken !!

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-FZ1000 Zwart?

Mooie review
ik ben nog steeds aan het twijfelen...eerst stond deze camera hoog op mijn lijst, daarna toch neiging gehad om voor een compacte camera te kiezen omdat die lekker klein is....ik ben nog niet helemaal uit...
ik kan niet kiezen tussen deze en sony rx100 iii of nikon d7000/d7100...
zie mijn reactie (hieronder). Had op het verkeerde reactieknopje geduwd.

Nu stel ik ook vast dat mijn voorbeeldfoto's op de één of andere manier gecropt zijn (boven en onderzijde deels afgesneden) op postimage.org. Zal eens moeten nagaan of ik deze kan heruploaden.

edit : foto's opnieuw geplaatst

[Reactie gewijzigd door lukadad op 16 september 2015 07:04]

Mijn probleem is vooral hoe moet ik kiezen.
Soms denk ik het zou fijn zijn om idd een kleine camera hebben dan kan ik onopvallend mee rond lopen en fotos maken op hoge kwaliteit maar daarnaast wil ik ook toch kunnen inzoomen en dan zou ik graag voor die panasonic fz1000 kunnen kiezen, maar wil ik ook voor de beste foto kwaliteit gaan dan heb ik neiging om een dslr te kiezen zoals die Nikon d7100/d7000.

Als ik zo alles bijelkaar optel dan heb ik eigenlijk behoefte aan twee cameras, bijv een compact zoals die Sony rx100 ii of iii en daarnaast een panasonic fz1000....
Echt een moeilijke keuze! Verder ik weet weinig over fotografie, een amateur...

Waarom heb jij niet voor die Sony rx10 gekozen? Door minder zoom?
Ik gebruik de camera vooral op reis. Gelukkig gebeurt dit nogal veel (city, familie, daguitstappen,..) en dan is zo'n complete camera superhandig.

Ik kom van een 30x zoom camera, en ondanks de mindere kwaliteit van die camera, heb ik toch steeds de extra zoom nuttig gevonden.

De mindere zoom van de FZ1000 (16x) vind ik helemaal niet erg, ook omdat de 20MP 1" (13.2 x 8.8 mm= 116.16 mm²) sensor nu ook zoveel 4.14 keer groter is dan de 10MP 1/2.3" (6.17 x 4.55 mm=28.08mm²) van de HS10. In vergelijking met de HS10 heb ik zo uitgerekend een 66x (16x4,14) zoom, met dubbele MP.
Nu, los van de cijfertjes : ik stel voor mezelf al vast dat ik anders foto's mag nemen. Waar ik vroeger volledig op het onderwerp moest inzoomen, heb ik nu meer speling. De 20MP sensor is groot genoeg om nadien nog te croppen. Eigenlijk iets dat je hoort en ziet bij de DSLR. Hun sensor is 3 keer zo groot, en als er geen zoomlens is, dan kan je nog altijd de foto croppen.

Waarom de Sony dan niet?
Die is ietwat duurder, heeft inderdaad minder zoom, en blijkbaar heeft Panasonic een iets betere jpeg verwerking van de 1" Sony sensor (die beide gebruiken).
Het grote voordeel van de Sony (stof/weerbestendig) vond ik de meerprijs niet waard.

Waarom geen DSLR?
Ik ben ook geen foto-amateur, ik heb geen behoefte aan een gamma aan lenzen. Ik heb geen gecalibreerde monitor staan, gebruik geen photoshop, heb tout court nergens in geïnvesteerd. En ik heb eigenlijk geen zin om voor elke situatie te denken welk lens er nu het best geschikt zou zijn.

Maar met de FZ1000 heb ik wel een allrounder vast die toelaat dat ik foto's kan nemen, bij gelijk welke situatie, zonder dat ik moet vrezen dat ik een 'slechte' foto ga maken.
En daar ben ik blij om : de luxe om uit honderden foto's de mooiste te kiezen, die ik ook op groot formaat (bvb. A3) zou mogen laten afdrukken.

Op dpreview hebben ze een interessante vergelijkingstool :

edit : hyperlink dpreview toegevoegd

[Reactie gewijzigd door lukadad op 16 september 2015 09:36]

Wie kan mij het volgende vertellen; (ik heb dit ook geplaatst bij de FZ 300 en hoor graag jullie mening/advies)

Ik ben geen "superfotograaf", geef daar ook niet al te veel om, maar het moet gewoon snel en functioneel zijn. Ik wil niet met lenzen wisselen maar wil wel goeie foto's die soms van afstand gemaakt moeten worden.
Wat de camera moet kunnen is het volgende: foto’s van bijv. vogels/walvissen of andere dieren, sport(formule 1), airshows/golf (of andere evenementen). Voor de zaak moet ik ook foto's van hotels en appartementen maken (soms ook van een behoorlijke afstand…omdat het anders niet op de foto past (probeer Buhr Al Arab maar eens goed op een foto te krijgen van dichtbij).

Wat mij niet helemaal duidelijk is; waarom zou ik meer pixels nodig hebben dan 16mp? (lijkt mij alleen nodig als je het op bijv canvas oid wil afdrukken toch? Of heb je het ergens anders nog meer voor nodig?)
Heeft de een meer of minder kleur dan de ander of maakt dat weinig uit? Dit is toch allemaal te bewerken?
Ik lees steeds over RAW of JPEG. Volgens mij is JPEG toch ook gewoon goed te bewerken? Ik bedoel alles is opgebouwd uit de 3 primaire kleuren, daaruit haal je alles en daar bestaat JPEG uit.. dus is RAW niet e.o.a. verkoop praatje? Ik begrijp het nut niet helemaal…
En belangrijkste : ik twijfel of zoom belangrijker is dan het aantal pixels. Als je met een camera met meer pixels en een (veel)grotere sensor foto’s maakt en die dan uitknipt, dan heb je toch scherpere foto’s dan met een camera met minder pixels en kleinere sensor volledig ingezoomd?? Misschien zie ik het verkeerd maar volgens mij is meer licht op een sensor beter toch? Ik begrijp dat met die sensor maten dus ook niet helemaal.
Ik twijfel dus aan o.a. de Panasonic FZ 300 (met kleine sensor) of de FZ 1000 met full 1" sensor.
Die laatste heeft iets minder zoom bereik dan de 300 maar wel een 4 x zo grote sensor. Als ik het allemaal goed heb begrepen is de kans dat het midden (dus waar de focus ligt) van de foto scherp is vaak veel beter na uitsnijden dan een camera als de FZ 300 volledig ingezoomd. Of begrijp ik het verkeerd? Want als ik het verkeerd begrijp dan kan ik bijv beter voor een Nikon P610 gaan of een Sony DSC HX-400V vanwege het (nog) veel grotere zoom bereik toch?

Wie kan mij helpen? Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik wil je wel wat advies geven, maar ik ben ook geen 'superfotograaf', dus neem dit alstublieft met een korreltje zout.

Als eigenaar van een FZ1000 zou ik natuurlijk niet anders zeggen dan dat dit toestel aan al je wensen zal voldoen, maar...
voor natuurfotografie, snelle sportfotografie, stadsfotografie, dan kan ik je nu al zeggen dat dit toestel niet overal het beste in zal zijn.

De pana heeft al een heel goede jpeg-conversie, maar toch ga je de RAW functie kunnen gebruiken. Je zal het toestel in de golfstaten gebruiken? Dus veel harde schaduwen, met daarin weinig detail, en felle achtergronden. Ik merk dat De FZ1000 al ietwat overbelichte foto's schiet, en corrigeer dan ook enkele stappen in -Ev. Een van de handige standen is dan ook de Ev-burstmode, drie foto's geschoten aan een verschillende belichting.
Via RAW kun je dit achteraf nog meer aanpassen.

De 16x zoom is meestal voldoende, en de digitale zoom tot 800mm, laat het voordeel van de grotere sensor duidelijk blijken. Ook op max digitale zoom zijn de foto's nog zeer scherp.

De hoge iso-waarden die nog voldoende detail geven tot iso1600, zullen ook van pas komen als je sportfoto's maakt met een korte sluitertijd. De focus is ook snel en accuraat, met een burstmode die maar blijft duren. Verwacht geen resultaat zoals met een fullframe, natuurlijk.
Maar, dit is onder goeie lichtomstandigheden!! De F1 in Abu Dhabi is onder kunstlicht? Dan vrees ik dat je met gelijk welke camera het moeilijk zal krijgen.

Vergeet ook niet dat je de actie gewoon kunt filmen in 4K, om er daarna een foto uit te halen.
Nou,
Je spreekt hier wel over grote verschillen :

Met de fz1000 ga je bvb. geen concertzaal mee binnen glippen. Je loopt er ook niet anoniem mee rond, zoals je met de Sony wel zou kunnen doen.

Het gewicht van de body van de D7000 komt bijna al overeen met de FZ1000. Een 105mm lens komt dan ong. overeen qua zoombereik rekening houdend dat de sensor van de D7000 vier keer zo groot is.

Kijk bij je vroegere foto's eens of je veel inzoomt? Zo ja, ga voor de FZ1000. De grootte en balans van de camera zorgen er net voor dat deze heel stabiel is bij het inzoomen. De 5-assige stabilisatie komt dan ook echt tot zijn recht.

En qua prijs? Bij de Nikon moet je nog altijd twee lenzen kopen om hetzelfde bereik als de FZ1000 te krijgen. En ik denk dat de FZ1000 ook meer features heeft dan de D7000? Bvb +fps, 4K,...
Koop de FZ1000 anders bij zo'n '30 dagen niet goed, geld terug' winkel.

Nu, ik denk dat je wel doorhebt dat ik écht wel tevreden ben van de FZ1000?
Ik heb dit toestel nu ruim 1jaar in bezit (net toen hij uit was).

En wat een aankoop. Ik kan er maar 1 ding over zeggen: De perfecte allround reiscamera. Slechts 1nadeel en dat is dat hij niet de grootte heeft van een compact camera. Maar het gebruiksgemak en de fotokwaliteit is top. Ik ben echt blij dat ik niet voor dslr gegaan ben, wat een verademing. Hij start vliegens snel op, heeft zeer snelle autofocus. De automaat is perfect, de scenes zijn zeer handig en hij heeft alle acccesoires al bij aankoop.

En van batterijduur heb ik echt geen last. Op reis krijg ik niet 1 enkele batterij per dag plat, maar heb ook een 2de aangeschaft bij aankoop.
Kan iemand miss een paar fotos maken met verschillende zoom? Het gaat mij vooral om 16x zoom en miss ook wwn paar in minder licht?
Komisch dat je als minpunt van het toestel de grootte en het gewicht noemt. Ik ben het daar wel mee eens maar juist vanuit tegenovergestelde denkwijze. Ik vind hem wat te klein en te licht om goed in de hand te liggen.

Zelf heb ik (na ruim 35 ervaring met slr's) deze kamera gekocht om hem op reis mee te nemen als all-round foto en video kamera. En daarmee een slr met meerdere objectieven in de handbagage uit te sparen. Maar omdat ik gewend ben aan de grote en zware Canon EOS bodies (1D-serie en 7D met batterygrip) vind ik deze Panasonic erg klein. Ik zou er graag een batterygrip onder schroeven maar die bestaat helaas niet. Ik kan me voorstellen dat als je gewend bent aan veel kleinere kamera's de omvang anders ervaren wordt.

Wat foto's en video betreft, ben ik tot nu toe zeer tevreden over de kamera. De kwaliteit is nog beter dan ik verwacht had. Wel even wennen aan de digitale zoeker.
Wie kan mij zeggen hoe ik de RAW-foto's kan bewerken, ik had hiervoor een Nikon en die bewerkte ik met Photoshop, ik heb wel een oudere versie (6).
Ik heb de RAW-foto's ongezet met Adobe, maar het lukt mij niet ze te bewerken.

Bij voorbaat dank.
de raw foto's uit mijn fz1000 zijn van mindere kwaliteit dan de jpeg foto's...allen niet bewerkt.
dacht altijd dat de raw foto's beter waren