Specificaties 23" @ 1920x1080 (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 2333SW Zwart Review

dikki dik 18 mei 2009, laatste update op 18 mei 2009, 3.714 views

Samsung Syncmaster 2333SW Zwart

Pluspunten

• Resolutie
  • Kleuren
  • Brightness
  • Design
  • Vesa wallmount

Minpunten

• Bouwkwaliteit

Mijn 17 inch crt begon steeds slechter beeld te geven en was daarom toe aan vervanging. Deze kwestie loopt eigenlijk al een aantal jaren, maar een tft werd telkens om diverse redenen uitgesteld. Nu de prijzen echter zo laag zijn, de techniek al ver is ontwikkeld en vooral het beelddiagonaal enorm is, is er dan toch een tft aangeschaft.

Ik moet zeggen vanwege de lage prijs was ik erg onzeker over de aanschaf van deze monitor, het was voor mij ook niet mogelijk om deze in de winkel te bekijken. Ondanks dat het een samsung is kan de kwaliteit natuurlijk tegenvallen.

Uiteindelijk totaal geen spijt van mijn aanschaf, want op alle fronten bevalt deze monitor prima. Mijn twijfel punt dat 1080p teveel in de hoogte zou schelen is me echt alles mee gevallen. Ik kan niet zeggen dat ik de hoogte mis. De breedte van dit scherm is door de 16:9 verhouding ongeveer gelijk aan dat van een 24" en aangezien ik vaker in de breedte werkt dan in de hoogte (meerdere documenten, pdfjes naast elkaar) zie ik dit eigenlijk als een groot pluspunt in deze lage prijs categorie. Een 22 of 23 inch schem met 16:10 verhouding en 1920x1200 resolutie worden ook niet eens (meer) gemaakt, dus echt keuze is er ook niet.

Het niet spiegelende beeldoppervlak is echt een enorme vooruitgang tov mijn laptop tft. Hier kijk je direct op het scherm, terwijl je anders door een spiegelende laag heen kijkt. Het oogt allemaal scherper en directer. Ook heb je hierdoor een stuk minder last van lichtbronnen.

Een ander groot pluspunt en eigenlijk waar samsung ook wel bekend om staat zijn de kleuren. Rood is echt rood. Zelfde geldt voor andere kleuren. Wit doet zelfs pijn aan je ogen op de hoogste brightness stand. Zwart daarentegen is niet helemaal zwart, maar wordt toch goed benaderd. Er is maar een klein beetje backlight bleeding. Wil je zwart ook echt zwart hebben dan zal dynamisch contrast moeten worden ingeschakeld. Ik zelf ben daar niet zo'n voorstander van. Het reageert altijd net een seconde later op een kleurwijziging, waardoor je continu het scherm van contrast ziet veranderen.

Ook in games presteert dit scherm prima, vreemde overdreven ghosting is mij nog niet opgevallen. Als je je gaat focussen op 1 punt en heel snel gaat bewegen, dan valt wel een lichte vertraging op (nog geen cm, hier spelen natuurlijk meerdere factoren een rol :) ). Bij normaal gebruik zie je dat niet en let je daar bovendien niet op.

Bouwkwaliteit ben ik iets minder over te spreken. Wanneer je aan het scherm zit voel je het echt kraken en een klein beetje schuiven op bepaalde punten. Maar ik kan me er niet druk om maken. De monitor is ten slotte niet gemaakt om mee te gooien. En bijvoorbeeld bij het kantelen van het scherm zie je daarvan niets terug op het scherm zelf.

Kijkhoek is voor mijn doen prima. Alles blijft prima leesbaar. Bij een inkijk hoek van ~40 graden wordt het beeld wel iets oranjegekleurd (link,rechts). In de hoogte zie je wel bijna direct het effect van een andere inkijkhoek. Naar mate de inkijkhoek groter wordt, wordt het beeld lichter (positieve inkijkhoek) of donkerder (negatieve inkijkhoek) Maar goed zover ik weet heeft ieder tn paneel hier last van.

Verder ben ik gewoon erg tevreden over dit scherm. Echt een enorme verbetering als je gewend bent om met resolutie rond de 1280x800 pixels te werken. Daar komt bij dat de kleuren er echt heel goed uit komen. De brightness ontzettend hoog kan. En het scherm met een resolutie van 1080p ook nog eens enorm scherp is. Overigens geen last dat de lettertjes te klein zijn om nog leesbaar te blijven. Toch weer een lange review geworden. Ik hoop dat iemand er iets aan heeft :)

• Xbox 360
  • Club 3D HD4670
  • Windows XP

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2333SW Zwart?

Nette review, hoewel misschien wat aan de korte kant. Een vraagje, hoe heb je de kleuren gecontroleerd?
Hoe zit het met de voet? Is de monitor in hoogte verstelbaar? Rotatie? Pivot-functie? Vaak kan de prijs naar beneden wanneer er bezuinigd wordt op de voet.

Ik ben geen fan van dit soort glimmende monitoren. Laat altijd vingervlekken achter op het kunststof. De prijs van deze monitor is wel indrukwekkend laag. Mijn ervaringen met Samsung is goed. Al jaren. Toevallig een paar maanden terug een Samsung 2343SW (23"monitor met een resolutie van 2048x1152) en ben uitermate tevreden.
Ik denk dat je met Samsung kwa prijs/prestatie verhouding waar voor je geld krijgt.
De voet kan alleen gekanteld worden, zoals bij de meeste monitoren in deze prijs categorie. Hij voelt wel solide aan en zorgt ervoor dat de monitor niet zomaar kantelt.

Hoe ik de kleuren heb getest. Op het oog. Ik heb de samsung vergeleken met mijn laptop tft en crt scherm. Mijn laptop tft is niet zo goed in het weergeven van de kleuren, beetje doffig. CRT daarentegen doet dat prima.

Als ik de monitor met me crt vergelijk, dan komen de kleuren er op de samsung beter uit. Doordat je er direct op kijkt. Geen glazen buis. Misschien zijn de kleuren wel iets te (dat weet ik niet), daar zal je echter alleen achter komen met de juiste meet apparatuur. Iig heb ik ze liever te helder dan te dof. Helder is makkelijker te corrigeren.

De review is misschien wat aan de korte kant, maar deze is dan ook meer bedoeld om te laten blijken hoe tevreden ik over deze monitor ben. Zeker gezien de lage prijs.

[Reactie gewijzigd door dikki dik op 19 mei 2009 17:19]

Kan je de monitor ook naar voren kantelen in plaats van naar achteren, en zo ja, hoe ver?