Philips Grind & Brew HD7740/00 Review

PauseBreak 9 september 2015, 491 views

Philips Grind & Brew HD7740/00

LET OP: Betreft HD7761, maar die kent Tweakers niet. Eindoordeel: Goed (vier sterren). Een ster aftrek i.v.m. de bizarre bak herrie die het apparaat produceert tijdens malen en de matige afleesbaarheid van de waterhoeveelheid.

Pluspunten

• Fraai uiterlijk
  • Erg snel een volle pot koffie
  • Goed heet!
  • Zowel bonen als filterkoffie mogelijk
  • Druppelstop! En het werkt fatsoenlijk!

Minpunten

• Maler is erg luidruchtig
  • Hoeveelheid water matig afleesbaar
  • Feedback maalinstellingsknopje kan beter

Philips Grind & Brew HD7761

Let op: Geplaatst onder de Grind & Brew HD7740 omdat Tweakers de HD7761 niet kent. Het betreft hier dus de HD7761.

Voor wie deze koffiezetter niet kent, de HD7761 is een hybride koffiezetter. Je kunt zowel bonen als filterkoffie gebruiken en dat is op zich best een uitkomst.

Eerste indruk

De HD7761 komt in een vrij grote doos die de nieuwe Philips huisstijl heeft. Deze doos beschrijft alle features prima. Het is bovendien geen lelijke doos, dus als je het ding een tijdje laat rondslingeren dan heb je ook nog iets om naar te kijken zullen we maar zeggen.
Het belangrijkste aspect is echter dat de doos de koffiezetter goed beschermt. Philips gebruikt veel beschermend materiaal en hoewel dat vervelend is als je het apparaat uit de doos moet halen, werkt het uitstekend.

Als je het apparaat eenmaal uit hebt gepakt en op je aanrecht hebt gezet dan valt op dat dit echt wel een vrij forse koffiezetter is. Enerzijds logisch vanwege het hybride karakter, maar deze is echt flink groter dan de gemiddelde koffiezetter. Wel even iets om in je achterhoofd te houden als je hiervoor in de markt bent.
De afwerking van de koffiezetter, koffiepot en het filterdeel is echter meer dan prima. Zeker het uiterlijk van de koffiezetter ziet er netjes uit met het aluminium en persoonlijk vind ik het ook fraai dat de koffiepot in het apparaat wegvalt omdat het midden onder het filterdeel zit.

De handleiding

Normaal gesproken zou ik hier eigenlijk geen aandacht aan besteden, maar hiervoor maak ik een uitzondering. De handleiding is er zowaar in het Nederlands, een pluspunt want dat ontbrak een tijdlang. De vormgeving echter ... Dat kan écht wel beter hoor, zeker voor een van de duurste niet-volautomaten op de markt. Wat er bij mijn apparaat in de doos zat leek meer op werk van een stagiaire dan op een nette handleiding.
De inhoud is verder 'Des Philips'. Op zich helder, maar men verliest zich nog wel eens in details. Het zou duidelijker zijn geweest om voor beide koffiezetmethodes gewoon hun eigen stuk tekst te schrijven in plaats van allerlei komma's en bijzinnen en uitzonderingen.

Dagelijks gebruik

Ik gebruik deze koffiezetter nu een maand of twee en het apparaat is prettig in gebruik. Over het algemeen is het instellen van maalgraad, meer/minder bonen en bonen of filterkoffie erg simpel. Wat wel fijn zou zijn geweest zou een duidelijker knopje voor de maalgraad zijn. Het huidige knopje is niet erg prettig afleesbaar en geeft ook niet veel feedback op wat je instelling nu eigenlijk is.

Daarnaast zou het fijner zijn geweest wanneer het makkelijker afleesbaar zou zijn hoeveel water je er nu eigenlijk in hebt gegooid. Nu moet je bovenop het apparaat aflezen hoeveel water er in zit (voor 2 t/m 10 koppen) en hoewel dát wel duidelijk is, is niet duidelijk hoe vol het ding precies is. Je kunt bijvoorbeeld wel zien of je voor 4 koppen koffie water erin hebt, maar of dat voor 'net aan' 4 koppen is of 'ruimschoots' 4 koppen, dat is totaal niet afleesbaar. Dit was in mijn vorige koffiezetter toch echt beter. Sowieso vond ik het prettiger dat het waterreservoir daar in zijn geheel afneembaar was, waar die bij de HD7761 onzichtbaar ingebouwd is.

Het koffiezetten zelf gaat echt snel. Philips claimt dat het zetten van een volle pot binnen 10 minuten moet kunnen en heel veel langer zal het inderdaad niet duren. Het apparaat is verbazingwekkend snel.

De koffie is snel klaar, goed heet en lekker van smaak - en daar gaat het uiteindelijk om.

Geluidsproductie

Dit behoeft zijn eigen kopje en wat uitleg. Als je filterkoffie gebruikt dan is dit een van de stilste apparaten ooit. Je hoort het ding bijna niet. Alleen de twee piepjes attenderen je erop dat de koffie is gezet en dat was de volledige geluidsproductie. Op basis daarvan zou ik de beoordeling dus op 'zeer laag' zetten, maar...
Gebruik je bonen? Druk op de knop om het heilige proces te beginnen en get the fuck out! Serieus, als het apparaat begint te malen dan wil je niet in dezelfde kamer zijn. Het ding produceert dan echt heel erg veel lawaai. Ik zou hiervoor dan ook de beoordeling 'zeer hoog' gebruiken.

Dus, op basis van bovenstaande resultaten heb ik het gemiddelde maar genomen: 'acceptabel'.

Kortom...

Een erg fijne, maar met bonen erg luidruchtige, koffiezetter die snel goede koffie zet en daarbij makkelijk in gebruik is, ondanks dat je erg veel instelmogelijkheden hebt.

Als je voor een dergelijke hybride oplossing in de markt bent zou ik je aanraden om zeker eens naar dit apparaat te kijken. Kijk wel even of je kunt leven met de geluidsproductie als je van plan bent (af en toe) bonen te gebruiken.

Foto's

Het zijn er maar twee, maar ze zijn te groot voor Tweakers, dus klik hier voor de foto's.

Heb jij ook een Philips Grind & Brew HD7740/00?