Chieftec CA-01BL-BL-B Review

jcvjcvjcvjcv 16 augustus 2005, 1.033 views

Chieftec CA-01BL-BL-B

Pluspunten

• Groot
  • Goede koeling
  • Makkelijke installatie onderdelen (behalve fans)
  • Afsluitbaar
  • Front side aansluitingen
  • Degelijk
  • Geen scherpe randen.

Minpunten

• Zwaar
  • Voedingskabels hadden iets langer gemogen
  • Bevestiging fans
  • Zeer weinig tot te weinig ruimtje voor HDD stekkers.

Ik moet eerst even zeggen dat hij mij 119 euro kosttte, en daarvoor heb ik de versie met 410 Watt voeding. De voeding heeft een 24 pins (laatste 4 afkoppelbaar) moederbord stekker, een PEG connector, 2 haakse S-ATA Powerkabels, 2*FLoppy en 7 molexen. Hij word gekoeld door een 120 mm fan. Ik vond het kabeltje van de S-ATA stekkers wel erg kort (en de andere ook, maar dat was niet erg.)

Hij weegt met PSU zo'n 19 kilo, en dat merk je als je hem moet tillen. Hij is groot (67 cm met voetjes) en stevig (1 mm staal). Floppy drives gaan met duimschroeven, CD rom stations met klik systeem en HDD's met rail systeem. De meeste schroeven zitten in kast (raak je ze ook mooi niet kwijt) in het stalen frame opgeborgen.

De deur is afsluitbaar, maar stel je er niet zo veel van voor, de positionering van het slot is namelijk fout en met de kracht waarmee je een volle 2 liter fles omhooghoud, trek je het deurtje weer open. Het zijpaneel is ook afsluitbaar, en dat werkt wel goed.

De kast beschikt over 2* frontside USB, mic, line-out en Firewire. De stekkertje zijn grote stekkertje, uit een stuk. Het was dus gewoon kijken waar het onbrekende pinnetje zat en op het mobo drukken.

De kast is mooi goed gedekt blauw. Aan de rechterzijkant zit een lelijke inkijk door de plaats van drie 92 mm fans. Het deurtje is zwart met blauwe rand. Het onderste stuk is ook zwart. Het Frontpaneeltje is ook bereikbaar met het derurtje dicht. Het klepje daarvan voelt degeljk aan en gaat helaas naar beneden open (eigenlijk wel logisch voor dit formaat kast). Het is dus van voren eigenlijk een lange blauwe H met tussen de poten zwart, dik fijnmazig zwart gaas. De lak is volgens mij wel erg kwetsbaar, maar ik heb weinig referentie.

Aan het linker zijpaneel is pl;aats voor 2 92 mm fans. Waarvan een onder de videokaart blaast (handig!!). Aan de achterkant is plaats voor 2 120 mm fans, waarvan 1 boven de voeding. De fans maken echter geen gebruik van een klik systeem. Ik heb ze dus met boutjes een moertjes vastgezet (vreselijk, wat een gepriechel).
Helaas zitten er geen stoffilters voor de fans.

Er is plaats voor 8 HDD's, 2 keer floppy en 6 keer CD ROM Mijn moederbord ging er zonder problemen in en je hebt alle ruimte. Zelfs met een Zalman 7700 heb je nog 5/6 cm afstand tot de voeding! De HDD's worden dwars geplaast, leuk voor het installeren, niet voor de stekkers, op de onderste plaats zul je een haakse S-ATA datakabel moeten hebben. Wat helpt is een paar milimeter van de railtjes af te knippen. (Ja, de plaatselijke PC boer vroeg 11 euro voor de haaks S-ATA verloopkabeltje (data))

De enige scherpe dingen die ik heb gezien zijn de klik plaatjes van de CD bays. Verder is hij prima afgewerkt!

Heb jij ook een Chieftec CA-01BL-BL-B?