CM Storm QuickFire XTi - Green Switch Review

pclinde 9 september 2015, laatste update op 30 mei 2017, 668 views

CM Storm QuickFire XTi - Green Switch

De CM Storm Quick Fire XTi heeft een tijdloos design. Wat de XTi een prima kandidaat maakt om te combineren met verschillende setups. Het fysiek mengen van de kleuren van het backlight maakt de XTi een unieke vis in de visvijver.

Pluspunten

• Design: tijdloos, strak en minimalistisch.
  • Voelt zeer solide aan in combinatie met de Cherry MX Switches.
  • Uniek backlight, door fysiek met toetsen te mengen.
  • Mogelijkheid om persoonlijke profielen aan te maken met macro's en backlight weergave.
  • Kabelsluis om de kabel linksom, rechtsom of door de gulden middenweg te begeleiden.
  • ABS key caps met UV coating.

Minpunten

• Prijs is niet onredelijk, maar nog wat te hoog in vergelijking met Full RGB toetsenborden.
  • Polssteun had wenselijk geweest.

Review: CM Storm Quick Fire XTi – Cherry MX Green Switch

- Inleiding
- Specificaties
- Cherry MX Green
- Look & Feel
- Ervaring
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
CM Storm Quick Fire XTi productpagina

Disclosure:
In mijn vrije tijd ben ik Cooler Master Representative. Een leuke hobby waarbij ik o.a. wat forums bij hou. Als rep en liefhebber van hardware ontvang ik dan soms vroege samples om hen van wat gebruiker-feedback te voorzien, zeg maar een beta-test. Het delen van mijn ervaringen met producten is een andere grote hobby van mij. De gouden regel voor iedere review is uiteraard objectiviteit, ongeacht de bron van het product. De XTi is zo’n voorbeeld van een product welke ik vroegtijdig heb mogen ontvangen, en waar ik toch graag een review over wil maken.

Vandaag heb ik de CM Storm Quick Fire XTi onder mijn handjes. De XTi is een full-size toetsenbord met een multi colour backlight. De behuizing is zeer minimalistisch, wat vandaag de dag erg herkenbaar is als CM Storm ‘branded’ toetsenbord.

De XTi wordt geleverd zonder software, en gaat door het leven met firmware. Zoiets vergelijkbaars zagen we eerder bij de CM Storm Quick Fire Rapid-i. Waar firmware updates vooral bestonden uit nieuwe LED-functionaliteiten. Firmware updates zullen bij de XTi ook grotendeels bestaan uit nieuwe LED Disco Parties. Wat de XTi nog meer te bieden heeft lees je verder in mijn review.

Een overzicht van de specificaties van de officiële Cooler Master Gaming website:

De XTi komt in drie varianten: Cherry MX bruin, blauw en rood. Over de beschikbaarheid per regio durf ik geen uitspraken te doen, maar Cherry MX bruin zal vooral ruim beschikbaar zijn. Mijn sample is een Cherry MX groen, die jammer genoeg niet beschikbaar gaat zijn als retail product.

Wat er ontbreekt op het lijstje is de processor. De XTi is uitgerust met een ARM Cortex-M3 (32-bit) processor. De Cortex-M3 is het brein in het aansturen van het backlight en overige commando’s, zoals het aanmaken van profielen of macro’s. De instellingen worden uiteindelijk opgeslagen op het onboard geheugen ter grootte van 128kb.

De XTi is voorzien van een full backlight, wat wil zeggen dat iedere toets (Cherry MX switch) individueel voorzien is van een LED. Het multi color backlight systeem kan in totaal 35 kleuren weergeven. Je doet dit door de twee primaire kleuren van het toetsenbord te mengen, dit zijn blauw en rood. Naast de verschillende kleuren kan je ook nog effecten toepassen die ik dadelijk verder in mijn review ‘toelicht’.

Het aanmaken van macro’s en profielen kan on-the-fly worden ingesteld. In het begin is het misschien even uitzoeken hoe dit precies werkt, maar het heeft zeker zo zijn voordelen. Zodra je het toetsenbord meeneemt naar een LAN-party ben je niet afhankelijk van de software, omdat macro’s en profielen rechtstreeks worden opgeslagen op het onboard geheugen. Waar je voor software wel kunt opmerken dat het in de meeste gevallen uitgebreider is.

Voor Windows is er volledige ondersteuning voor N-key rollover (NKRO). Alle toetsen reageren dus accuraat bij meerdere toetsaanslagen gelijktijdig. Wat een pre is voor gaming.

Cherry MX switches zijn vandaag de dag een bekend fenomeen. We zien veel grote fabrikanten gebruik maken van kersjes op hun toetsenborden. Zelf ben ik een groot voorstander van Cherry MX, het induwen van een mechanische switch geeft voor mij veel meer voldoening dan bijvoorbeeld een rubber dome switch.

Er zijn verschillende Cherry MX switches (mechanische switches) beschikbaar. Dit uit zich in kleuren van de sliders, dit is het bewegende onderdeel waarop de key cap gemonteerd is. De switches hebben ieder hun eigen karakteristiek, waar de één zwaarder aanvoelt en de ander lichter. Dan is er ook nog spraken van lineaire switches, dit is een variant die rechtstreeks naar beneden gaat zonder click geluid of een tactiele bump. De tactiele bump heeft als kenmerk weerstand en is een indicator van een succesvolle toetsaanslag. Bij sommige Cherry MX varianten hoor je een click geluid wanneer de tactiele bump bereikt is.

Dit is ook het geval bij de Cherry MX groene switch. De groene switch is niet super populair, en hier geldt ook: eerst proberen, dan pas je keuze overwegen. De toetsenbordmarkt (2015) bestaat vandaag de dag vooral uit populairdere switches zoals Cherry MX bruin, rood, blauw en in sommige gevallen zwart, wat ook niet echt razend populair is.

De groene switch is een stijvere variant van de blauwe switch. De overeenkomsten zijn de tactile bump in combinatie met een click geluid. Waar Cherry MX blauw een actuatiekracht heeft van 45g, is dit bij de groene switch 80g. Dit is een verschil van 35g wat door velen als te zwaar ervaren wordt. Ik zelf ram best hard door, maar kan uit ervaring zeggen dat Cherry MX groen best heftig is. Als je een dagje op Cherry MX bruin typt is dit een enorm verschil, zeker als je veel e-mails moet beantwoorden of documenten moet opstellen. Dan is een bruine switch toch wat comfortabeler. Als je een doorgewinterde Cherry gebruiker bent, dan wil je iedere switch wel een keer proberen. Hoe langer je doorbrengt met de groene switch, des te beter je omgaat met de tactiele bump, zodat je niet helemaal tot de bodem hoeft door te drukken.

Net als de vormgeving van de XTi komt de verpakking in een bescheiden uitstraling. Die perfect samengaat met het formaat van het toetsenbord. Op de voorkant is de XTi afgebeeld, en op de achterzijde vinden we verdere productspecificaties. Je kunt aan de hand van de verpakking ook waarnemen om welke switch het gaat in mijn geval groen.

Als we de flap openen is de XTi direct zichtbaar, hier moet ik wel één opmerking bijplaatsen; normaal zit er een gestoffeerde sleeve om de XTi, maar die ben ik kwijt. De zoektocht heeft uiteindelijk weinig resultaat opgeleverd, dus we moeten het in mijn review even zonder doen.

In de verpakking zit een zeer korte handleiding. Er valt niet veel te vertellen over software, omdat deze er niet is voor de XTi. De handleiding geeft je beknopte informatie over de functieknoppen met secundaire functies en het aanmaken van profielen.

Een tweetal accessoires wordt meegeleverd: een luxe key cap puller en een gestoffeerde kabel van 1.8 meter, wat eigenlijk niet echt een accessoire is, maar een aanvulling op de XTi. De kabel is in zijn volledigheid te verwijderen en voorzien van een gold plated Micro USB connector en USB connector.

Door naar de CM Storm Quick Fire XTi. Het toetsenbord is lekker simplistisch, en valt hierdoor goed te combineren met veel setups. De behuizing bestaat uit een volledige zwarte kunststof waar geen logo op te vinden is. Het oppervlak heeft een matte look met een ‘zachte’ tastbaarheid.

De FN-toets (functietoets) op de XTi speelt een centrale rol om de F1 tot en met F12 toetsen gaat. De FN-toets is vergelijkbaar met de standaard FN-toets op laptops, die ook dient om secundaire functies te activeren.

De XTi is strak, symmetrisch en heeft een tijdloze uitstraling. Het toetsenbord ziet er prima uit, maar het wordt pas interessanter als we deze aansluiten. Eerst een rondleiding rond het bord, voordat we hier verder op ingaan.

Het standaardmodel heeft een US lay-out, deze zal grotendeels verkrijgbaar zijn in de Benelux. De randen van het toetsenbord zijn zeer smal, wat de XTi nog compacter maakt. Door de rechthoekige vorm kan een polssteun erg fijn aansluiten. De XTi heeft de volgende afmetingen: 43.9cm lang x 13cm breed x 4.1cm hoog met een totaal gewicht van 1114g.

Als we de F1 tot en met F12 bekijken zien we de secundaire functies op de toetsen. Om te beginnen F1 tot en met F4 zijn voor het instellen van de blauwe en rode LED, het activeren van verschillende LED-profielen en de Windows versleuteling toets. De kleur blauw en rood kan je mengen voor meer kleuren. Het beste voorbeeld is misschien wel twee klodders verf die je met elkaar mengt voor verschillende kleuren. De F1 en F2 toetsen dienen om de basiskleuren blauw en rood te activeren, en hebben ieder een kleurintensiteit van 5 stappen. De Escape knop is te combineren met de FN-toets om het standaard profiel in te schakelen.

De F5 tot en met F8 toetsen staan bekend als de herhalingsknoppen. Waar F5 geactiveerd een standaard toetsaanslag is, en F8 een herhaling van dezelfde toets maar dan keer acht. De World of Warcraft server kon de 8X modus niet waarderen en gooide me per direct uit de game. :p

De F9 tot en met F12 toetsen zijn voor het instellen van macro’s. Met de F9 toets kan je macro’s opnemen, en met de F10 knop kan je deze weer verwijderen. De F11 is voor een enkele herhaling van de macro en met de F12 blijft de macro zich herhalen.

Met de Printscreen toets herhaal je een macro, met Screen Lock activeer je LED Play en met de pauzeer knop kan je een backlight opnemen.

We komen ook standaard mediatoetsen tegen, die ik persoonlijk nooit gebruik. De profielknoppen zijn te vinden op de rechterzijde van het toetsenbord. Dit zijn individuele knoppen die je ook met de FN-toets moet combineren om een profiel te activeren. Je kunt tussen vier verschillende profielen schakelen, waar je voor ieder profiel andere macro’s kunt instellen, of een backlight profielen kunt creëren.

Als we de XTi omdraaien zien we voor het eerst het Cooler Master logo. De achterkant is volledig mat en voorzien een kabelsluis. De kabelsluis heeft drie mogelijkheden om de kabel te begeleiden. Dit is via het midden, linksom of rechtsom. Een praktische en wenselijke feature als je het mij vraagt. Je krijgt hierdoor de ‘vrijheid’ om zelf te beslissen waar je kabel uitkomt. Wat voor een linkshandige- en rechtshandige muisgebruikers erg wenselijk kan zijn, zodat je niet in de knel komt te zitten met je muis. Je kunt ook de gulden middenweg kiezen.

De rubberen pads zorgen zoals gewoonlijk voor extra grip. Wil je de XTi verhogen, dan kan dit met de pootjes. De positie met pootjes vind ik persoonlijk fijner, omdat het toetsenbord dan meer naar je toekomt. Hieronder twee gifjes met een ‘uitgestrekt’ pootje, en de twee verschillende posities met en zonder pootjes.

Voorheen maakte CM Storm gebruik van het CameCuben font, op de XTi zien we een wat minder speels font, beter bekend als Futura Heavy. De ABS key caps zijn voorzien van een UV coating, waardoor de belettering en kleuren beter tot hun recht komen. In het volgende hoofdstuk ga ik wat dieper in op de aanwezige LEDS onder de key caps.

En om dit hoofdstuk af te sluiten nog een foto van de Cherry MX groene switches, de kleur van hoop en vrede! :p

We hebben tot zover een rondleiding gehad op en om het toetsenbord. Wat zeker niet mag ontbreken in mijn review is het multi color backlight. Zoals al eerder aangegeven bestaat deze uit twee primaire kleuren blauw en rood. De kleuren zijn rechtstreeks op het toetsenbord te mengen tot een totaal aan 35 verschillende kleuren. Mijn digitale Canon camera is wat beperkt in het goed op beeld zetten van toetsenbord met LEDS, om die reden heb ik een video gemaakt.

Als je de video hebt bekeken moet je misschien even bijkomen van mijn ‘geweldige’ achtergrondmuziek keuze. Het multi color, duo-color, twee kleuren tot meer kleuren backlight is een zeer toffe feature en werkt prima in de praktijk. Waarbij sommige LED-profielen misschien ‘too much’ zijn na 10 minuten. Je kunt er wel een geweldige disco party mee organiseren, hang een paar XTi’s aan de muur en de avond kan niet meer stuk.

In de praktijk kan je weinig fout doen met de XTi. Het minimalistisch en strakke design heeft weinig om wakker over te liggen. Waar ik toch bij een full-size toetsenbord als de XTi toch de voorkeur heb voor een polsondersteuning. Dit is persoonlijk iets wat ik standaard wel mis.

Als het om het type Cherry MX gaat, dan moet je toch eerst op onderzoek uitgaan. Je kunt met deskresearch al een hoop vinden, maar fieldresearch heeft toch de voorkeur. Dan kan je zelf aanvoelen wat jij fijn vindt. En als je in de buurt van Middelharnis bent (ik acht de kans klein), dan ben je van harte welkom om real-life verschillende MX switches uit te proberen.

Mengen, mengen en nog eens mengen, dat is de CM Storm Quick Fire XTi. Het full-size toetsenbord gaat voor ca. 149 euro over de toonbank. Weet de CM Storm Quick Fire XTi deze prijs te rechtvaardigen?

Met een minimalistisch, smal en simplistisch design laat de XTi een strakke indruk achter. We komen alleen een logo tegen op de onderzijde, de randen zijn smal en de look & feel van de behuizing voelt solide aan.

Door de look & feel is de XTi goed inzetbaar voor gamers, dankzij de vier profielen, macro opties en verschillende LED-profielen. Nu heb je een LED-profiel niet nodig om beter te worden in een game, maar ‘fancy’ is het wel. Heb je een wat meer bescheiden setup met de wens om dit ook te behouden, dan kan de XTi alsnog een goede partner-in-crime zijn.

Het multi color backlight bestaande uit de basiskleuren blauw en rood hebben een leuke eigenschap: mengen. Dit mengen doe je rechtstreeks op de XTi met de F1 (blauw) en F2 (rood) toetsen. Het mengen heeft zeker iets unieks. Het RGB – G = RB-toetsenbord weet er 35 verschillende kleurvarianten uit te persen. Met de retailprijs van 149 euro komt de XTi toch als snel bij de concurrentie in de buurt met volledige RGB-toetsenborden. Met deze prijs komt de XTi ook nog eens in de buurt van de CM Storm NovaTouch TKL, die voorzien is van hybrid capacitive switches (in samenwerking met Topre). Wat de XTi met 149 euro naar mijn mening een vrij lastige prijspositie geeft.

De Cherry MX switches voelen zoals gewoonlijke heerlijk aan. De voldoening bij iedere toetsaanslag is bij de XTi ook zeker aanwezig. Het solide design en de totaliteit is gewoon erg robuust. Een meegeleverde polssteun was in dit prijssegment zeker een leuke extra geweest.

Behaalt de CM Storm Quick Fire XTi een goede finish over de eindstreep? Jazeker! Als het om kwaliteit, design, gevoel en LED-mogelijkheden gaat dan zeker. Waar ik wel moet zeggen dat de XTi wel wat achterloopt op de koplopers als het om de prijs gaat, die momenteel met 149 euro nog net wat te heftig is. Dit ontneemt niet dat de XTi niet het overwegen waard is, omdat de XTi op alle fronten een prima toetsenbord is. Waar het mengen van de LED kleuren, en de verschillende LED-profielen een unieke eyecatcher is, hier claimt de XTi perfect een eigen domein.

Heb jij ook een CM Storm QuickFire XTi - Green Switch?

Bordje nu ook voor mijn neus. Kan mij 100% vinden in je verhaal. Top review zoals altijd.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 9 september 2015 14:20]

Leuk review & leuk product :)!
Leuke review kerel :) Good work.
Thanks! :D Op de achtergrond druk bezig met de volgende review. Het was mijn eerste ervaring met Cherry MX groen, wat een verschil is het toch altijd weer met een switch tester en volwaardig toetsenbord. :)

Off-topic: je herinnert me aan mijn pre-order van de Fallout 4 Pipboy editie. Zin in! :D
haha Yup !

Done the same ^^
FYI :

Enkel deze zal in NL beschikbaar zijn :

pricewatch: pricewatch: CM Storm QuickFire XTi - Brown Switch

Gegarandeerd 200 stuks tot December in het NL Kanaal.