Asus RT-AC87U Zwart Review

fietsie 9 september 2015, laatste update op 15 augustus 2016, 11.542 views

Asus RT-AC87U Zwart

Na vage Youtube en Netflix problemen ondervonden te hebben met een Netgear WNDR3700v1 met DD-WRT op een 120Mbit Ziggo aansluiting (modem in bridge) ben ik tot de conclusie gekomen dat een nieuwe router mogelijk wel eens een oplossing zou kunnen bieden. De Asus RT-AC87 is het geworden.

Pluspunten

• Kwaliteit overal (verpakking, device, installatie)
  • Volledigheid van de firmware
  • Installatiegemak

Minpunten

• prijs

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Keuze
Na lang twijfelen tussen de RT-AC3200 en de RT-AC87U is het die laatste geworden; van het prijsverschil koop ik liever een PCI-E AC-wireless kaartje voor in mijn pc.

De online firmware demo is wat mij over de streep trok: net als Draytek heeft Asus de mogelijkheid om live met een router in de firmware te "spelen" zodat je een beeld krijgt van wat ie allemaal kan. Van Netgear heb ik die niet kunnen vinden en eerdere ervaringen met de Netgear firmware GUI maakten me ook niet enthousiast.

Waarom deze router?
Een aantal zaken uit DD-WRT wilde ik per-se in een nieuwe terugzien:
- DHCP reserveringen
- Meerdere SSID's kunnen uitdelen
- ac ondersteuning

Een aantal andere punten vond ik ook van belang:
- Met opgroeiend kind zijn Parental Controls wel handig
- Aanvullende security features zoals blacklisting e.d. in een tijd dat phishingmail veel voorkomt zijn wel prettig voor met name mijn gezinsleden
- Port forwarding e.d. ivm aanwezige servertjes in het LAN

Wat vind ik totaal niet boeiend?
Ik begrijp dat routerfabrikanten het doen om onderscheidend vermogen, maar storage diensten horen imho niet in een router maar in een NAS thuis.
Dus het hele sharing-gebeuren is aan mij niet besteed.

Ook de printerserver is in een tijd van Wifi-enabled printers geen item meer om wakker van te liggen.

Welke andere routers heb ik bekeken?
Voorop stond dat ik geen zin meer had in klooien met firmware flashen, DD-WRT, Tomato, OpenWRT of wat voor alternatief dan ook. Gewoon uit de doos aan de muur en draaien.

- Asus RT-AC3200: viel af op prijs
- Netgear R7000: viel af op firmware (beoordeling van de gebruikershandleiding)
- Draytek Vigor 2925n+: viel af op prijs, geen AC. Had ik meer gewicht aan VPN toegekend zou deze sterke speler geweest zijn
- Netgear R8000: viel af op prijs
- D-Link 890L: het uiterlijk.... hij hangt bij ons in het zicht...

Installatie
Ik ben geen fan van installatie-cd's, quick install guides of andere "publieksvriendelijke methoden". Laptopje inprikken op 1 van de LAN-poorten en gaan is de voorkeursaanpak.
Helaas vereiste de router ook meteen een WAN-poort voor ie wakkerwerd, maar dat was natuurlijk zo voorelkaar.

Ophangen aan de meterkast was zo voor elkaar: wel even schroeven met kleine kopjes moeten zoeken ivm de bescheiden ophang-gaatjes.

Firmware wijst voor de rest zichzelf; mensen die hier zonder manual niet uitkomen hebben waarschijnlijk een product gekocht wat niet aansluit op hun werkelijke behoeften/kennisniveau.

Gebruik
Hij hangt sinds zondag, een aantal gebruikerservaringen zijn wel meteen opvallend:
- Geen Netflix storingen meer
- Geen Youtube filmpjes met wegvallend beeld meer
- Alle range-extenders (had er 3) konden uit want overal, binnen en buiten, prima dekking
- Performance door het plafond (115Mbit downstream op iPhone 6 terwijl ik op de bank zat)
- iPad van dochtertje alleen nog tussen 7:00 en 19:00 internet, met hoop geblockte URL's. Ideaal

Op- en aanmerkingen
- De antenne-bevestigingen vind ik wat wiebelig aanvoelen (zit speling op)
- Bij de DHCP reserveringen kun je geen naam van het device opgeven, beheert wat lastig. Vervolgens kun je in de Network-map die naam -wel- aanpassen, maar dat zie je dus niet bij de reserveringen terug.
- Eenmaal de AC snelheid op je telefoon gewend ga je meteen op zoek naar oplossingen om ook laptops en pc zo snel aangesloten te krijgen :)
(PC staat op een niet-netwerkbekabelde plek).

----------------------
Update na bijna een jaar in gebruik:
----------------------
- Apparaat in zijn geheel nog niet 1x gecrashed
- In combinate met een USB-AC56 heel soms wegvallende 5Ghz verbinding, reboot lost dit op (op dat moment hebben -andere- AC devices overigens geen connectiviteits problemen!)
- Ik blijf gebruik maken van stock firmware
- Het kan soms wel een week duren voor firmware die hier op Tweakers wordt gemeld ook gezien wordt door het update proces van de router zelf.

Heb jij ook een Asus RT-AC87U Zwart?

Ik zou toch alternatieve firmware willen aanbevelen: Asuswrt-Merlin. ASUS Neemt zelf regelmatig aanpassingen van hem over in hun eigen firmware :)

"The Asuswrt-Merlin firmware project, a third party alternative firmware for Asus routers, with a special emphasis on tweaks and fixes rather than radical changes or collecting as many features as possible."

Is gebaseerd op de firmware van ASUS zelf en ziet er ook hetzelfde uit. Maar voegt veelal nuttige en handige tweaks toe.

Geen raar gedoe om te flashen, kan gewoon via de webinterface van de router worden geflashed net zoals de eigen updates van ASUS.

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 9 september 2015 10:27]

Voorlopig voel ik daar geen noodzaak toe eerlijk gezegd.

Stabiliteit moet ik nog even afwachten maar tot nu toe is de enige instabiele component de eindgebruiker, niet het beschikbare Wifi cq LAN.
Ik zie er ook geen noodzaak toe eerlijk gezegd :)

Maar ik gooi het er standaard op :)
Ik overweeg deze te kopen maar de prijs is echt een rib uit het lijf vergeleken met mijn oude TP-Link met DD-WRT van 25,-

Kun je na enkele maanden gebruik nog wat melden omtrent de stabiliteit? En hoe stel je het voor de ipad in tussen bepaalde tijdstippen en beperkte content?
Stabiliteit is wat mij betreft geen onderwerp; het ding is aangegaan, niet meer uitgeweest en heeft me nog geen moment een issue gegeven. Ondertussen alleen 1x firmware upgrade gedaan omdat die beschikbaar kwam. (De firmware upgrade notificatie hier op tweakers. als je iets negatiefs wilt zoeken aan deze router: hij gaf zelf aan dat ie nog up to date was)

In gebruik met een range aan abgn en ac apparaten van primiteve chinese webcam tot iphone6 en een veel veel groter bereik dan mijn oude Netgear met DD-WRT,

Er is een online demo van de iets duurdere variant, met meer radio's en dual WAN, maar die komt qua software wel bijna overeen:

Mijn reactie even verplaatst naar "reactie op studiodubio"

[Reactie gewijzigd door fietsie op 22 december 2015 07:30]

Is het mogelijk om met deze router een ssid voor 2,4 ghz en een ander ssid voor 5ghz te maken??
Ik heb in die demo zitten kijken maar ik zie het nog niet.
Afgelopen zaterdag deze router besteld, de dag erna afgeleverd. Ja, de 2,4 ghz en de 5 ghz hebben een apart SSID.
Ja hoor, op beide frequenties kun je SSID's aanmaken
Reactie van mezelf: in combinatie met een https://www.asus.com/nl/Networking/USBAC56/ USB Wifi adapter ervaar ik soms instabiliteit op de 5Ghz.