D-Link DIR-890L/R Review

Thijs1301 9 september 2015, laatste update op 11 september 2015, 462 views

D-Link DIR-890L/R

De (iets te grote) D-Link DIR-890L heb ik aangeschaft om mijn D-Link DIR-855 te vervangen. De prestaties zijn goed. De web-interface valt mij vooral tegen: kost meer tijd om hetzelfde te bereiken. Het bereik is goed behalve op andere verdiepingen (redelijk normaal). Het geld is het 'nog' niet waard.

Pluspunten

• Performance
  • Overzichtelijke web-interface
  • Bereik
  • Smart Connect, eenvoudige opzet tri-band

Minpunten

• Matige kwaliteit software/apps
  • Geen aanpassing certificaat mogelijk voor https-toegang router
  • Ontbrekende help-functies
  • WPS kan niet worden uitgeschakeld
  • Geen snelheidsbeperking gastnetwerk

Beheerbaarheid Score: 2
WLAN-bereik Score: 4
De (iets te grote) D-Link DIR-890L heb ik aangeschaft om mijn D-Link DIR-855 te vervangen. Bij mijn vorige router was ik gewend uitgebreide web-interfaces te hebben en meerdere wijzigingen tegelijk door te kunnen voeren. Bij deze router moeten wijzigingen per pagina worden opgeslagen en zodra een pagina wordt opgeslagen worden de wijzigingen doorgevoerd. Hierdoor moet even worden gewacht, indien er een reboot nodig is dan kost helemaal veel tijd (ik zou liever al mijn wijzigingen op willen sparen en doorvoeren wanneer ik het wil). Ook ontbreken er help-functies. Bij mijn vorige router kon ik per pagina de relevante tekst uit handleiding openen via een help knop. Bij de nieuwe router is dat niet aanwezig en moet je zelf de pdf-handleiding openen van de support site.

Wat ik mis in de configuratie is WPA-enterprise. WPS kan niet worden uitgeschakeld. Ook vind ik het vreemd dat wachtwoord zichtbaar in beeld worden getoond (het is niet mogelijk dit uit te schakelen). Verbinding maken met de web-config kan via http en https. Https is niet af te dwingen. Https configuratie (certificaten) is ook niet aan te passen (zeker een must bij remote toegang).

De web-config heeft ook leuke grafische weergaven/dashboard met informatie over het netwerk/logging/statistieken. Deze interfaces zijn wel weer het andere uiterste van wat het was. In mijn router kon ik bijvoorbeeld in één keer gedetailleerde overzichten zien van alle apparaten terwijl bij de nieuwe router ik op ieder verbonden apparaat apart moet klikken waarna er een popup komt met details en opties. Dit vind ik niet handig. Het lijkt me beter als een gebruiker kan kiezen hoe hij de informatie gepresenteerd wil hebben om te zien en aan te passen (één voor één, bulk).

De prestaties lijken goed. Het bereik op dezelfde verdieping is goed maar een verdieping hoger wordt het al snel slechter (redelijk normaal). Bovendien heb ik de router in de meterkast en dat draagt natuurlijk ook niet bij aan het bereik. Helaas kan ik hem voorlopig niet ergens anders plaatsen. Wel heb ik hem zover mogelijk geplaatst van de meeste bedrading en muren.

Shareport (web-access)
Voor Sharepoint heb ik de web-app, windows-app en android-app kort bekeken. Al snel viel het me op dat niet alle bestandtypen evengoed worden herkend. Zo wordt .mkv niet als video herkend op android maar wel in windows en web. Een .mkv-file wordt niet als html5 video in de browser afgespeeld terwijl een .mp4 dat wel wordt.
In eerste instantie had ik er een usb-stick inzitten die het niet helemaal goed meer doet en resulteerde in alle apps tot rare resultaten (halve files, files die niet verwijderbaar waren etc.). Het lijkt er ook op dat je in de web-app niet zomaar alle bestanden kunt downloaden. Een mp4-file speelt hij direct af in de browser en kun niet opslaan.

Heb jij ook een D-Link DIR-890L/R?