Netgear ReadyNAS Duo RND2110 1TB Review

wjvangerwen 18 mei 2009, laatste update op 18 mei 2009, 10.537 views

Netgear ReadyNAS Duo RND2110 1TB

Pluspunten

• zeer compact apparaat.
  • stil.
  • zeer goede prijs (zie pricewatch).
  • Add-ons.
  • website draaien via de NAS met ondersteuning voor PHP (nog niet gebruikt maar is voor de toekomst zeker handig)

Minpunten

• bittorrent loopt regelmatig vast.
  • sommige instellingen die gedaan kunnen worden zullen niet voor de leek te begrijpen zijn maar ik denk ook niet dat die zo’n NAS kopen.

Features Score: 5
De Keuze

Een kleine twee maanden geleden ben ik begonnen met mijn zoektocht naar een NAS, aangezien ik hier geen ervaring mee had heeft het een tijdje geduurt voor ik er een heb aangeschaft.
Na een aantal vergelijkingen en reviews te hebben gelezen wist ik wel ongeveer wat ik zocht.

Dit waren mijn eisen voor een NAS:
- minimaal twee bays (liefst hotswapable)
- torrentclient
- klein en lage geluidsproductie
- HD streamen via wireless verbinding

Uiteindelijk heb ik dus gekozen voor de ReadyNas DUO RND2110, deze wordt standaard geleverd met 1TB heeft twee bays en kwam in veel reviews als beste naar voren. Een ander belangrijk punt in mijn keuze was de prijs, zoals al te zien is in de pricewatch (moment van schrijven 18-05) kost het apparaat 280,- via wifimedia (excl. 5,- verzendkosten).

Eerste indruk

Het apparaat werd binnen 2 werkdagen netjes afgeleverd. Dus meteen aan de slag. Het apparaat was zelfs kleiner dan ik zelf had voorgesteld. Er zit een duidelijke quick-start handleiding bij en een CD met de RAIDar+ software waarmee je de NAS kan detecteren/installeren via iedere computer.

Het aansluiten en installeren van de software ging voor mij allemaal vlot en makkelijk. Wanneer je het apparaat aanzet maakt de ventilator even veel herrie, maar dit gaat snel over wanneer hij eenmaal is opgestart. In de tijd erna heb ik ook geen last meer gehad van herrie.

Werken met de NAS

Na alles geinstalleerd te hebben ging ik aan de slag met het apparaat. Natuurlijk moest mijn hele muziek collectie op de NAS komen te staan dus ik heb via mijn laptop (T7300 C2D 3GB geheugen en draaiend op windows Vista home premium) maar direct 35 GB geupload. Dit ging met een constante snelheid van 10 Mb per seconde wat ik zelf zeker niet langzaam vond. De andere kant op heb ik ook gekeken hoelang downloaden zou duren. Dit ging met ongeveet 20 Mb per seconde wat ik wederom niet langzaam vond (maar dit is beide een kwestie van smaak en budget ;) denk ik)

In de webbased managment site kan je verschillende add-ons installeren zoals firefly dat je kan gebruiken in samenwerking met iTunes server, een bittorrent client en een NetGear foto sharing client.

Firefly

Zelf gebruik ik dit niet via mijn laptop omdat je dan niet zelf de playlists kan maken (wel smartplaylists via de de firefly software). Maar voor de PC beneden en streaming apparaten is dit wel een handige toevoeging.

Bittorrent

Ook kan je dus een bittorrent draaien het systeem werkt goed, maar helaas heb ik (en volgens de fora meerdere mensen met mij) regelmatig last van vastlopers van de client. Dit kan je oplossen door hem opnieuw op te starten maar naar een tijdje gebeurt dit weer. Er is nog niet direct een oplossing van Netgear uit.

Netgear photo

Via dit programma kan je makkelijk foto’s delen met familie en vrienden, wel moet je zorgen dat ze bepaalde software hebben, dit heb ik echter nog niet gecheckt.

Buiten deze opties heb ik tot nu toe alleen nog een website testsite gemaakt wat goed werkt maar nog niet naar buitentoe werkzaam is.

Media streamen

Het laatste punt wat in ieder geval voor mij belangrijk was, is het streamen van media. Ik heb verschillende films en series op de NAS staan en deze kunnen zonder problemen en haperingen gestreamd worden naar draadloze apparaten (zoals mijn laptop) ook HD-films (25 GB voor film) speelt hij af zonder hapering.

Ondersteuning

Netgear heeft een speciale community voor de Readynas serie waar je alle software kan downloaden, maar ook via een fora je ervaringen/problemen kan delen met andere gebruikers en dus snel en effectief oplossingen voor problemen kan vinden.

Mijn conclusie

Ik vind het zelf een fijn apparaat om mee te werken hij is stil en klein zodat hij niet perse opvalt in de kamer. Er zijn nog uitbreidingsmogelijkheden qua harddisks en het heeft vele features die misschien niet iedereen zal gebruiken maar je weet maar nooit wat je in de toekomst wil doen. Qua upload/download speed (10 Mb/sec en 20 Mb/sec respectievelijk) vind ik hem snel genoeg aangezien ik toch tijd genoeg heb maakt het mij niet uit dat hij niet veel sneller is (daarbij zou vast de prijs van het apparaat omhoog gaan). Het grootste nadeel vind ik het vastlopen van de bittorrent, verder heb ik nog geen negatieve ervaringen met dit apparaat.

Heb jij ook een Netgear ReadyNAS Duo RND2110 1TB?

De belangrijkste reden waarom ik uiteindelijk voor deze heb gekozen is dat de prijs van de DS209 hoger ligt (nu 284,41 exclusief disc dus dat zou in totaal zo'n 380 worden) en dat je voor die hogere prijs niet veel meer krijgt dan deze netgear kan leveren. In de reviews die ik heb gelezen liggen de prestaties van deze kast t.o.v. de DS209 nagenoeg op het zelfde niveau.

@loewie-643-: Ik kan nog wel een bencmark toevoegen alleen weet ik nog niet of ik daar t/m woensdag tijd voor heb dus wellicht donderdag of vrijdag (als ik tijd heb). De functies die jij er verder in wil hebben heeft hij inderdaad ik heb er alleen nog geen ervaringen mee, wellicht kan je de fora in de readynas community een keer doorzoeken?
Nou als je dat zou willen doen, graag. Ik wacht ze met smart af. :) _/-\o_
Ben je in de zoektocht ook de synology DS209 tegengekomen? zo ja, waarom uiteindelijk voor de netgear gekozen? Zit zelf tussen deze 2 te twijfelen namelijk.
Wat ik veelal lees in de reviews en her en der gehoord heb, is dat de DS209(+) nogal lawaaerig is en erg warm wordt. Dit vanwege het onpraktische design wat ik overigens ook niet mooi vindt van de DS209. Reviews hier, hier en hier Laatste is van Trusted Reviews, erg uitgebreid en goed beschreven.

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 18 mei 2009 13:23]

"Dit ging met een constante snelheid van 10 Mb per seconde wat ik zelf zeker niet langzaam vond. De andere kant op heb ik ook gekeken hoelang downloaden zou duren. Dit ging met ongeveet 20 Mb per seconde wat ik wederom niet langzaam vond "

Zijn dit draadloze snelheden? Via (gigabit) ethernet lijkt mij dat je hogere snelheden, zoals 100mB/s, kunt halen??? Vind 10/20mb/s matig, zowel voor draadloos. Zie ik hier iets over het hoofd ?
Aardige review, ben je nog van plan eigengemaakte foto's toe te voegen aan je review?
En kun je wellicht een benchmark draaien van je upload/download verkeer

Ik wil deze NAS ook graag gaan aanschaffen.
En iets wat ik graag wil wat hij ondersteund is php, mysql, http redirect, ftp, itunes server en volgens mij heeft de RND dat allemaal.

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 18 mei 2009 12:48]

Hier nog iemand die erg graag de benchmarks zou willen zien, wellicht dat je nog een gaatje in je agenda kan vinden? :)
ondersteund deze ook usenet clients?