Sitecom WLR-8100 - Router - AC1750 Review

pclinde 7 september 2015, laatste update op 30 mei 2017, 6.613 views

Sitecom WLR-8100 - Router - AC1750

De Sitecom WiFi Router X8 AC1750 is een vriendelijk wit beestje. Met twee gezichten: gebruiksgemak en feature rijk. Wil je snel en beveiligd online zonder zorgen? Dan heb je geen omkijken. Wil je spelen met veel een uitgebreid pakket aan features? Geen probleem!

Pluspunten

• Een verzorgd totaalpakket.
  • Gebruiksgemak - plaatsten, stekkers erin, WPA2 code invoeren en je bent online.
  • Stevig wit beestje, zowel verticaal als horizontaal te positioneren.
  • Simultaan 2.4GHz en 5.0Ghz (dual band router).
  • Krachtig WiFi signaal dankzij de 6 antennes.
  • Vriendelijke en uitgebreide software.
  • My WiFi app heeft meerwaarde en is niet alleen een 'gimmick'.

Minpunten

• Geen mogelijkheid om via de My WiFi app aangesloten externe HDDs of USB Sticks te benaderen die aangesloten zijn op de X8 AC1750. Dit zou wel een toffe feature zijn.
  • Geen DFS ondersteuning (kanalen).

Beheerbaarheid Score: 5

- Software
- App – My WiFi
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Sitecom WiFi Router X8 AC1750 productpagina

Sitecom staat vooral bekend om zijn netwerkapparatuur, maar er is meer! Zo komen we tegenwoordig in het productassortiment ook entertainment apparatuur, domotica en kleine accessoires tegen zoals kabels en hubs. In deze review ga ik aan de slag met de X8 AC1750 dual band router het huidige topmodel van Sitecom.

Zoals de naam al doet vermoeden gaat het hier om een AC router. De X8 AC1750 is uiteraard gewoon backwards compatible met 802.11b, g en n. Je oude PSP of laptop kan dus gewoon gezellig meedoen met het WiFi feestje. Zo loopt de theoretische doorvoersnelheid van 450Mbps op 2,4GHz frequentie tot 1300Mbps op 5.0GHz frequentie. De naam X8 ‘AC1750’ is daarmee ook gelijk duidelijk. De theoretische doorvoersnelheid ligt dus op maximaal 1750Mbps, wat in de werkelijkheid niet realistisch omdat het samengaat met verschillende factoren.

De X8 AC1750 heeft een opvallend witte behuizing, weer eens wat anders dan standaard zwart. Het witte beestje is tegenwoordig verkrijgbaar voor ca. 100 euro. Wat zijn mijn bevindingen? Je leest het verder in mijn review.

Een overzicht van de specificaties van de officiŽle Sitecom website:

Het eerste wat we tegenkomen in het lijstje is de ondersteuning voor 802.11 a/b/g/n en ac. De X8 AC1750 is een dual band router die simultaan een 2.4 en 5.0GHz frequentie kan uitzenden. We zien bij 2.4GHz maximaal 13 kanalen. In dichtbevolkte woonwijken is er meestal sprake van meer storing, omdat routers en overige apparatuur elkaar overlappen. Met 5.0GHz zijn er 23 kanalen tot je beschikking wat meer ruimte geeft voor ‘schonere’ kanalen. Jammer genoeg ondersteunt de X8 AC1750 geen DFS modus. Het omschakelen naar andere landen heeft ook weinig resultaat. Hieronder een screenshot van de beschikbare kanalen op de 5.0GHz frequentie.

Met de X8 AC1750 kun je beide signalen tegelijkertijd uitzenden. Je hebt dus de vrijheid om nieuwere apparatuur via 5.0GHz te verbinden, en oudere apparatuur te verbinden op 2.4GHz. Een nadeel van de 5.0GHz frequentie is dat het bereik op afstand minder sterk is. De hogere frequentie heeft meer moeite om door dikke muren te komen met bijvoorbeeld veel isolatie. Hier zijn natuurlijk ook oplossingen voor zoals een WiFi range extender. Lang verhaal kort: als je gebruik wilt maken van 802.11ac met een 5.0GHz frequentie, dan moet het apparaat dit wel ondersteunen. Je kunt hiervoor de productpagina raadplegen van het apparaat in kwestie.

De X8 AC1750 heeft zes interne antennes, vier ethernet poorten voor een bekabelde verbinding tot 1000Mbps en is voorzien van een USB 3.0 en 2.0 poort. Het aansluiten van een harde schijf maakt het bijvoorbeeld mogelijk om media te streamen binnen hetzelfde netwerk. Het apparaat moet hiervoor wel DLNA-gecertificeerd zijn. Veel apparaten zijn anno 2015 DLNA-gecertificeerd, hier geldt ook dat je de productpagina kunt raadplegen voor het apparaat in kwestie. De X8 AC1750 ondersteunt UPnP wat gegevensuitwisseling kinderspel zou moeten maken.

Laten we eerst maar eens de Sitecom WiFi Router X8 AC1750 van dichtbij bekijken, daarna ga ik verder in op de software en telefoonapplicatie die geleverd wordt door Sitecom.

De X8 AC1750 heeft een zeer informatieve verpakking met een overzicht aan features, productfoto’s en specificaties. Op de voorkant wordt meteen duidelijk dat de X8 AC1750 een dual band router is. We krijgen rechts onderin ook al een voorproefje van de telefoonapplicatie die te gebruiken is met een Apple of Android toestel.

Eenmaal geopend zien we als eerst de X8 AC1750 router, deze leg ik voor nu nog even opzij. De dual band router is voorzien van voor geÔnstalleerde login details beschreven in een A5 boekje. In het boekje zijn lege velden aanwezig waar je door jou gemaakte wijzigingen in kunt opschrijven.

Daarnaast komen we in de verpakking een power adapter tegen, een installatie handleiding en informatie over Sitecom Cloud beveiliging, een blauwe netwerkkabel en twee plugs met schroeven om de X8 AC1750 aan de muur te monteren.

De router wordt in de verpakking beschermd door folie met een seal. Eenmaal uit de folie is de melkwitte X8 AC1750 in volle glorie te zien. De zijkanten zijn voorzien van glossy kunststof in combinatie met mat witte kunststof op de randen. Hier komen we ook de aansluitmogelijkheden tegen en knoppen. Je kunt de router zowel verticaal als horizontaal positioneren. Door dit te doen kan je misschien nog wat spelen met het signaal. Het meegeleverde voetstukje kan je op de router monteren om deze verticaal te positioneren. De onderkant is voorzien van vier rubberen pootjes om de router horizontaal te positioneren.

Op de achterzijde zien we een aan- en uitknop, voedingsaansluiting, een WAN-poort, vier LAN-poorten en de USB 2.0 en 3.0 poort.

Op de buitenrand zitten twee knoppen, een 2.4GHz en 5.0GHz knop. Als je ťťn van deze twee knoppen indrukt voor 2 seconden start je de OPS modus, wat houdt dit in? De OPS knop ‘One Push Set-up’ maakt direct een beveiligde WPA2 verbinding aan. Je moet hier wel een WiFi USB adapter voor hebben met OPS ondersteuning, of je kunt de software installeren om gebruik te maken van OPS. De OPS functie moet niet ervaren gebruikers helpen met het snel instellen van een beveiligde verbinding. In deze review ga ik gewoon lekker zelf prutsen! De twee knoppen kunnen ook gecombineerd worden om de router te resetten.

Op de rand vinden we ook nog een collectie aan LEDS om de actieve verbindingen te kunnen waarnemen.

Ik woon in een dijkwoning met zeer dikke muren van 30 tot 40 cm voorzien van aluminium isolatiemateriaal. Wat ‘perfect’ is voor het WiFi signaal. (Ja, ik ben sarcastisch). De woning bestaat uit vier lagen: garage, woonkamer, slaapkamers en een zolder. Dit geheel staat op 300m≤ en heeft een totale inhoud van 700m≥. Hier zijn de tuin en het balkon bij meegerekend. Met zulke dikke muren en een aardig oppervlak is het WiFi signaal een zwaktepunt in de woning.

De X8 AC1750 staat op de 3e verdieping in mijn slaapkamer, zodat ik het makkelijker kan beheren. Dit is niet de meest ideale plaats, maar het heeft mijn voorkeur. We zijn thuis aangesloten op het Max pakket van Ziggo met 200Mbps download en 20Mbps upload. De meegeleverd WiFi modem staat ingesteld op bridge-modus.

Via LAN (10/10/1000Mbps) zien we het voor mij het hoogst haalbare super stabiel.

Op de 2.4GHz WiFi zijn de prestaties duidelijk een stuk minder als we het vergelijken met 5.0GHz WiFi. Als test heb ik mijn iPhone 6 Plus gebruikt die voorzien is van 802.11 a/b/g/n/ac (2.4/5.0 GHz). Hieronder de 2.4GHz en 5.0GHz resultaten, gemeten in de kamer waar de router horizontaal gepositioneerd is op 3 meter afstand. De resultaten op 5.0GHz zijn monsterlijk! Waar ze op 2.4GHz wel ‘okť’ zijn op de iPhone 6 Plus.

Hetzelfde trucje doen we met een iPad generatie 3 (Retina) en een iPad Air. Beide modellen testen we op 2.4GHz. We zien dat de iPad Air de nieuwe generatie een stuk sneller is.

En mijn MSI GE620DX laptop nemen we ook even mee in de test, deze is voorzien van een Wireless-N 130 / Intel Centrino - 802.11b/g/n Wi-Fi chip.

Laat ik nog even verder gaan met de iPhone 6 Plus. Als we een verdieping afzakken, een plafond en twee muren verder zijn de resultaten meteen een stuk minder. De 5.0GHz WiFi verbinding is nog net wat sterker dan de 2.4GHz WiFi verbinding, maar wat een wereld van verschil. Net zaten we nog op 183Mbps, waar de verbinding nu op 39Mbps zit. Dit maakt meteen duidelijk hoe kwetsbaar de 5.0GHz is met dikke muren voorzien van isolatie. De afstand tussen de router en het apparaat is ongeveer 14 meter.

Als we via de achterdeur het balkon betreden valt het signaal helemaal weg. Dit is maar 3 meter verder van mijn laatste speedtest meting. Op dat moment is het 2.4GHz nog wel beschikbaar. De snelheid van de verbinding van 2.4GHz schommelt op dat moment tussen de 10 – 15Mbps wat voor mij toch echt te weinig is. Een beetje browsen of mailen gaat dan nog, maar zware taken worden lastig. Ik ga dan liever voor mijn 4G verbinding als ik op het balkon zit, want de achtertuin ga ik nooit halen met dit WiFi signaal. Dit kan ik ook niet verwachten in mijn situatie, maar alsnog zou een WiFi extender geen overbodige luxe zijn.

Ik heb de apparatuur hierboven gelijktijdig getest op het 2.4GHz WiFi signaal, wat geen problemen gaf voor de stabiliteit van de X8 AC1750. Als je meerdere speedtesten tegelijkertijd draait krijgt de router het wel wat zwaarder. Op dat moment waren er 6 actieve apparaten aangesloten waaronder een Playstation 4, een laptop, twee iPads, een iPhone 6 Plus en een New Nintendo 3DS XL. Het verlies met drie gelijktijdige speedtesten op de twee iPads en iPhone 6 Plus was gemiddeld 10 tot 14Mbps. De overige apparaten waren tijdens de serie van testjes prima te gebruiken.

Om de X8 AC1750 router te bereiken via je browser moet je de volgende link bezoeken: https://sitecom.router/ Met de voorgeprogrammeerde gegevens, die we eerder tegenkwamen in het A5 boekje kan je nu inloggen. Het startscherm beter bekend als het statusscherm geeft algemene informatie zoals de up-time en de firmware versie die actief is. Je kunt de software instellen in acht verschillende talen. Laten we stapsgewijs door de software gaan.

De DCHP optie (Dynamic Host Configuration Protocol) staat out-of-the-box ingeschakeld op het automatisch toewijzen van een IP-adres. Je krijgt ook de mogelijkheid om dit uit te schakelen, als je de voorkeur hebt om dit handmatig in te stellen.

Het menu apparaat status geeft een volledig overzicht van de actieve verbindingen. Je krijgt hier basale informatie over hoe de verbindingen staan ingesteld. Je kunt de IPv4 en IPv6 ook controleren vanuit dit menu.

Als je ervoor kiest om IP-adressen handmatig in te vullen, dan kan dit in het DCHP overzicht. Hier krijg je de mogelijkheid om een statisch IP toe te voegen in combinatie met het MAC-adres. Hier komt het eigenlijk er op neer dat je handmatig apparaten kunt toevoegen en verwijderen.

De laatste twee onderdelen van het status menu zijn het logoverzicht en statistiekscherm. Hier kan je systeemberichten nog eens nalopen, en in het statistiekscherm het aantal verzonden en ontvangen pakketten bekijken per verbinding. Dit maakt het na verloop van tijd wel handig om voor jezelf na te gaan welke verbinding je het meeste gebruikt. Zo kan je voor jezelf inzichtelijk maken wat misschien wel de meeste ideale setup is.

Het volgende menu zijn de internetinstellingen, om precies te zijn de IPv4 en IPv6- instellingen. Heb je een modem/router staan die IPv6 ondersteunt, dan kan je gebruik maken van IPv6. De meeste apparaten die je aan je netwerk koppelt zijn al geschikt voor IPv6.

Er zijn twee aparte menu’s beschikbaar op de dual band router voor de 2.4GHz en 5.0GHz frequentie. Wil je alleen gebruik maken van de 5.0GHz frequentie, dan is het mogelijk op de 2.4GHz frequentie volledig uit te schakelen. Hoewel ik me kan voorstellen dat je bij een dual band router juist beide signalen wilt uitzenden. Je kunt in dit menu de verbinding voorzien van naam, de draadloze standaard inschakelen (802.11 11 a/b/g/n en ac op de 5.0GHz frequentie). Het beste kanaal wordt automatisch uitgekozen door de router, en kan je eventueel controleren in het apparaat status scherm. Voor bezoekers kan je optioneel een gastnetwerk aanmaken. Dit kan handig zijn als je het thuisnetwerk wil beschermen tegen indringers of virussen. Mocht je aan ‘malafide praktijken’ doen dan is het ook handig voor je privacy. ;)

We krijgen de volgende encryptie mogelijkheden: WPA-TKIP, WPA-AES, WPA2 en WPA-radius. De router staat standaard ingesteld op WPA2 (AES) wat een sleutellengte is van 256 bits. Het ACL menu mag ook niet ontbreken, hier kan je op basis van een MAC-adres toegang instellen tot het WiFi. De WPS functie beter bekend als de One Push Set-up kan hier ingesteld worden. Met de fysieke knoppen op de router en de meegeleverde software kan je hier gebruik van maken. Wil je gewoon verbinden via de ingestelde sleutel, dan kun je gerust WPS uitschakelen.

Het 2.4 en 5.0GHz menu hebben veel van elkaar weg, met uitzondering op de 802.11ac connectie in het 5.0GHz WiFi menu. Bij het doorvoeren van wijzigingen is er een wachttijd variŽrend van 15 seconde voor kleine aanpassingen tot een minuut voor grotere aanpassingen.

De firewall staat standaard ingeschakeld op de X8 AC1750. Wil je gebruik maken van een DMZ om alles vrij te zetten voor een specifieke IP-adres dan is dit ook mogelijk. Ik zelf heb de laatste tijd wat problemen met mijn NAT-verbinding naar mijn Playstation 4, wat momenteel nog steeds niet helemaal verholpen is. De DMZ optie heeft de groepsgesprekken op de Playstation 4 ‘wat’ toegankelijker gemaakt. Vaak kan ik niet communiceren via de microfoon, omdat er NAT problemen zijn binnen het groepsgesprek. De combinatie van een statisch IP en DMZ ingeschakeld zorgt ervoor dat iedere poort openstaat, wat soms wel en niet werkt om gesprekken te voeren. Dit is nog iets wat op mijn to-do lijstje staat.

Je kunt achter de firewall toegangsbeperking opleggen voor een verbonden MAC-adressen. Dit kan op services niveau beheerd worden, maar ook op web niveau door bijvoorbeeld specifieke websites te blokkeren.

Door naar het geavanceerde menu van de X8 AC1750. Het poort forwarden is voor mij altijd van belang om Teamspeak 3 en overige game servers te draaien via mijn server. Als je dit al vaker hebt gedaan is het een fluitje van een centje. Heb je dit nog nooit gedaan, dan kan het eigenlijk ook niet echt fout gaan. Je vult het gewenste IP-adres in, type poort (UDP of TCP of beide) het bereik en je voorziet de poort van commentaar, wat vooral handig is al je veel poorten wilt instellen met game servers of voor specifieke apparaten. Met de Virtual Server kan je gebruikers direct toegang geven om applicaties zoals webservers of FTP via het internet te beheren.

We komen twee aparte kopjes tegen voor NAT-ALG (application-level gateway) en UPnP (universal plug and play). Hier krijg je uiteraard de vrijheid om opties in- en uit te schakelen.

De twee USB poorten zijn in de software toegankelijk. Er zijn twee opties; server modus en NetUSB modus. Met de (geÔntegreerde Samba ) server modus kan je bestanden delen in je netwerk tussen apparaten. Op ieder systeem moet de USB software geÔnstalleerd staan om dit te kunnen doen. Je kunt bijvoorbeeld ook een printer rechtstreeks aansluiten om de router om deze te delen binnen het thuisnetwerk. Met de DLNA-ondersteuning kan je binnen je netwerk streamen naar apparaten vanaf een externe harde schijf die aangesloten is op de X8 AC1750. De apparaten moeten dan wel DLNA-gecertificeerd zijn.

De Sitecom USB Control software is op de Sitecom website te downloaden. Ik heb de NetUSB instelling ingesteld om verbinding te maken met de aangesloten USB stick op de USB 3.0 poort van de X8 AC1750. Op apparaten binnen hetzelfde netwerk is de USB stick zichtbaar als je de Sitecom USB Control software hebt geÔnstalleerd. Je kunt gemakkelijk verbinding maken door de USB stick te selecteren, en door vervolgens op connect te drukken. Als alles goed verloopt krijg je toegang tot het opslagmedium. Ik heb zelf even genoten van een aflevering Dragon Ball. De stream was perfect, zowel het video als audiospoor had totaal geen vertraging.

Het laatste onderdeel in de software is het gereedschapsmenu. Het eerste scherm bestaat uit de Sitecom Cloud Security optie. Dit is een beveiligingsoptie om apparaten te beschermen tegen kwaadaardige aanvallen / cyber crimineeltjes. De Cloud software beschermt je tegen Anti-Malware, Anti-Phising, bescherming tegen onveilige websites en blokkeert advertenties. Met de aankoop van de Sitecom X8 AC1750 krijg je 6 maanden bescherming via Sitecom Cloud. Er zitten maar liefst vier virusscanner in de Cloud software gebakken, waaronder: Bitdefender, HitmanPro, Ikarus en Emisoft.

Je kunt inloggen op Sitecom Cloud via het volgende adres: https://www.sitecomcloudsecurity.com Met je router inloggegevens kan je in de Cloud omgeving komen en instellingen aanpassen. Als je Sitecom Cloud wilt verlengen na 6 maanden betaal je§ 24,99 voor een jaar of § 39,99 voor 2 jaar.

Overige opties in het gereedschap menu zijn het aanpassen van je login wachtwoord, de tijdzone aanpassen, beheer op afstand instellen om toegang te krijgen tot de router, back-up met de mogelijkheid om terug te gaan naar de fabrieksinstellingen en het opslaan van .dlf bestanden, een resetfunctie, een DDNS optie om een statisch domein te koppelen aan een dynamisch IP-adres en als laatste een WOL optie om een computer wakker te maken binnen je netwerk.

Zo komen we aan het einde van dit onderdeel, mocht je nog een vraag hebben dan hoor ik dat graag!

Sitecom levert een applicatie voor Apple en Android toestellen genaamd My WiFi. De My WiFi applicatie is gratis te downloaden in de App Store of Google Play Store. Met de applicatie kun je je eigen netwerk bekijken en gedeeltelijk beheren. De vormgeving van de My WiFi applicatie is erg vrolijk en kleurrijk. Ik heb de applicatie tot zover als erg stabiel ervaren op mijn iPhone 6 Plus. Hieronder wat schermafbeeldingen afkomstig vanaf mijn iPhone.

De menustructuur bestaat momenteel uit negen blokken. De status overview en WiFi-instellingen kan je on-the-go binnen het netwerk aanpassen. De WiFi naam, het wachtwoord en het signaal is in- en uit te schakelen voor zowel 2.4 als 5.0GHz WiFi signaal.

De LAN-verbinding is ook te controleren, maar hier valt weinig aan te passen. Het aanmaken van een WiFi gastnetwerk via de My WiFi app is ook mogelijk. Je hoeft dan niet apart in te loggen naar de router, wel maak je dan gebruik van het aangemaakte wachtwoord. Je kunt het wachtwoord ook door middel van een QR-code delen, zodat bezoekers deze kunnen inscannen om toegang te krijgen.

Door aangepaste instellingen komen van kracht als de router opnieuw opgestart is. Beide USB poorten zijn te beheren, en in te schakelen als NetUSB-modus of Samba-servermodus.

De Sitecom WiFi Router X8 AC1750 is een deftige dual band router met een zeer stabiele verbinding. Een dual band router die simultaan een 2.4 en 5.0GHz frequentie kan uitzenden. De 5.0GHz frequentie is om te smullen en zeker aan te raden als je 5.0GHz apparatuur hebt liggen.

Tijdens deze review realiseer ik me dat ik het ouderlijke huis moet verlaten. Wil ik zelfstandiger worden? Misschien. Wil ik eenverdieping appartement of huis? Ja! Zodat 5.0GHz WiFi ieder moment bij mij is, en ik ieder moment bij 5.0GHz WiFi. Met de X8 AC1750 heb ik voor het eerst een 5.0GHz signaal mogen ervaren, en eigenlijk wil ik niks anders meer. Toch heb 2.4GHz in onze dijkwoning nog hard nodig, want 5.0GHz is super snel, maar heeft de neiging op afstand zwakker te worden en valt uiteindelijk weg. Daar waar het 2.4GHz signaal dan nog zijn mannetje staat.

De X8 AC1750 is out-of-the-box direct klaar om zijn eerste stapjes te maken in jouw netwerk. Met de unieke voorgeprogrammeerde inloggegevens kan je direct gebruiken maken van beide WiFi signalen. Je hoeft de router nog geen eens te bezoeken, omdat het al hapklare brokken zijn. Wil je gemak, heb je er niet zoveel verstand van, of wil je gewoon lekker online gaan zonder te veel zorgen? Dan is de X8 AC1750 een ideale partner.

De USB poorten kunnen ingezet worden om apparaten binnen het netwerk te delen. Een printer delen of een harde schijf toegankelijk maken om te streamen vallen ook onder deze mogelijkheden. Dit verliep binnen mijn netwerk vlekkeloos zonder het wegvallen van het video- en audiospoor.

De meegeleverde software is zeer compleet, waar ik weinig op kan aanmerken. Zeker als je het combineert met de My WiFi applicatie heb je een mooi geheel aan persoonlijk ‘internet management’. Zowel de software en de My WiFi applicatie voor op je smart phone zijn enorm stabiel. De momenten dat je zit te wachten na een wijziging, zodat de router alles kan doorvoeren geven je het gevoel dat het gewoon dik in orde zit.

Het WiFi signaal is op onze bovenetage is dankzij de zes ingebouwde antennes krachtig. Het is zelf even spelen op welke plek de X8 AC1750 wil plaatsen. Ondanks de dikke muren vol met isolatie voorzien van aluminium heb ik in de huiskamer nog een redelijke verbinding ook op het 5.0GHz WiFi signaal.

De kwaliteit, verzorging, gebruiksgemak, afwerking en het totaalplaatje is iets waar ik blij van wordt. De X8 AC1750 is snel online, heeft een krachtig WiFi signaal, ondersteunt zowel 2.4 als 5.0GHz simultaan, heeft twee USB poorten (3.0 en 2.0) beide DLNA-gecertificeerd en ondersteunt een gastnetwerk voor beide WiFi signalen. Voor de prijs van 120 euro haal je m.i. een top dual band router in huis, waar je nog heel wat jaren gelukkig online mee kunt zijn.

Heb jij ook een Sitecom WLR-8100 - Router - AC1750?

Review is goed, het apparaat kan mij minder bekoren. Heb het al weer een redelijke tijd in mijn bezit, en moet het om de paar dagen resetten, omdat de internet verbinding weg valt. Misschien dat er ooit nog wel eens een oplossing voor dit probleem, maar vooralsnog zou ik het apparaat niet meer kopen.
Onder het kopje 'Specificaties' doe je de uitspraak: "Met 5.0GHz zijn er 23 kanalen tot je beschikking wat meer ruimte geeft voor ‘schonere’ kanalen." Daarmee is mijn interesse gewekt of dit toestel DFS/TPC (802.11h) ondersteund. Op de site van Sitecom is daarover niets te vinden. Ook de handleiding is onvolledig, daar springt Sitecom gewoon over de instellingen voor de 5GHz-band heen. Een grote misser in mijn optiek.

Als referenties:Zou je kunnen nagaan welke kanalen voor Europa (!) beschikbaar zijn en zo mogelijk je review uitbreiden met screenshots van de instellingen van het 5GHz-wifi-menu? En/of navraag doen bij Sitecom naar de certificering?

[Reactie gewijzigd door aardvark op 8 september 2015 13:54]

Hoi Aardvark,

Daar heb ik zelf ook nog even mee zitten stuntelen. Ik had DFS op m'n lijstje staan, maar niet echt meer de tijd gehad om dit te benoemen of te ondervinden.

Tof dat je reageert! Ik ga alsnog even onderzoek doen en contact opnemen met Sitecom. Je hoort snel van mij. :)

Groetjes, Pim
Uitbreiding van je review met een paar zinnen daarover (en zo mogelijk screenshots) zou deze helemaal af maken1. Benieuwd wat Sitecom je gaat antwoorden. :D

1) De nominaties voor reviewer van de maand september zijn nog open, dus je hebt nog even om daar wat mee te doen. ;)

[Reactie gewijzigd door aardvark op 8 september 2015 14:16]

Ik had hem idd na de (gretige) reacties op DFS in een andere review gewezen erop, en om even te spieken of het er in zit. Ik heb mij er ook niet in verdiept Pim, maar enkel een screenshot met welke kanalen je exact kan selecteren voor je 5GHz netwerk geeft bovenstaande de informatie die hij nodig heeft :D
Review aangepast met een screenshot van de beschikbare kanalen in Europa. Ik kan nu alvast verklappen dat de X8 AC1750 geen DFS ondersteunt. :(
Dat is geen verrassing, helaas. In je figuur zie ik enkel de 4 laagste kanalen, teleurstellend.weinig. Sitecom maakt er zich met een jantje-van-leiden vanaf. Genoeg reden om deze router mooi in de winkel achter te laten..

In de 5GHz-band is ondersteuning van DFS/TPC eigenlijk een vereiste om goed samen te werken met andere access points om bijv. een woonhuis over meerdere etages te voorzien van uitstekende wifi. Voor mij zou het aftrek van punten betekenen, sterker nog ik zou niet meer dan 2 of 3 sterren kunnen vergeven.

In elk geval hartelijk dank voor het aanvullen van je review ("much appreciated"). :)
Interessante toevoeging inderdaad. Uiteraard ook jammer, maar anderzijds lijkt het een niet onverwacht verschil tussen een meer betaalbare oplossing (in dit geval ťťn van de goedkoopste AC1750 oplossingen die wel voorzien is van een hoop handige extras) en de duurdere alternatieven die kinderlijke eenvoud wellicht achterwege laten voor onbeminde (door het grotere publiek?) features als DFS. Of althans het verschil tussen echt-consumer en semi-pro, waarbij ik fanatieke Tweakers maar onder semi-pro schaar, althans wat hun eisen betreft :D

Dank voor het checken Pim.
Wederom weer een hele mooie review met gave foto's!
Maaruh, hoe zit het met die hoofdstuk banners? Die zag ik gisteren bij Foritain in z'n review van de Fractal Design ook al... Beter goed gejat dan....?
Of hebben jullie afgesproken om de reviews een beetje hetzelfde te houden?
Ik zit ook bij het TechTesters team. ;) De banners heb ik persoonlijke gemaakt voor TT, no worry. :D

Foritain en ik zijn goede vriendjes. Super bedankt voor het compliment! :)

[Reactie gewijzigd door pclinde op 8 september 2015 08:58]

Wtf. Dat zijn mijn banners! Dief! :D

Nee hoor Pim, je hebt ze mooi gemaakt! :D

Een met een aantal user-reviewers werken we inderdaad wat nauwer samen tegenwoordig. Maakt de hobby enkel gezelliger.

On-topic: Ik vind de review weer helemaal top. Lastig on routers goed te vergelijken, maar zo krijg je toch een uitstekend beeld van het product. Vraag mij wel af, in welk bos woon jij?
Hahahaha. ;) Zit ik weer banners op te eisen. Ik herformuleer; ze zijn van ons. :D

Het is lastig om routers te vergelijken, er zijn veel variabelen zoals de woning zelf en de bevolkingsdichtheid met apparatuur in wijken.

Welk bos? Getto Middelharnis.
Jij had ze toch echt gemaakt kerel. Mijn art skills komen niet verder dan MS-paint. Wel leuk, niet bijster mooi ;)

En een Zeeland Ghetto, *Grinnik*
Jammer dat de app nou net weer niet voor Windows Phone te krijgen is, zeker gezien de app zelf qua stijling heel erg lijkt op de huidige vormgeving van Windows Phone en Windows voor desktops.

Maar ook een mooi getuigschrift dat Sitecom ook absoluut mooie producten kan maken, vaak worden Sitecom spullen toch als troep weggezet... maar je krijgt waar je voor betaald en zo te lezen krijg je veel waarde voor je geld bij deze router.

Wat betreft je minpunt... ik zou een feature verzoek indienen bij Sitecom, dat lijkt mij idd een zeer nuttige functie.

Klopt! Ik had ook eerst de verwachting dat het ook Windows Phone compatible zou zijn.

Misschien inderdaad nog wel een idee. Ik zou het zelf Uber tof vinden. :) Thanks voor je reactie!