Sony Bravia KD-49X8305C Zwart Review

turboadje 6 september 2015, laatste update op 6 januari 2016, 5.355 views

Sony Bravia KD-49X8305C Zwart

Perfecte vervanging voor mijn afgeschreven HD ready van 10 jaar oud.

Pluspunten

• beeldkwaliteit
  • veel instelmogelijkheden voor beeldkwaliteit
  • Veel mogelijkheden Android TV

Minpunten

• lan aansluiting zit achter ipv aan de zijkant zoals de rest

Na 10 jaar heeft de hdmi aansluiting van mijn HD ready het begeven. Dit vond ik een mooi argument om op zoek te gaan naar een nieuwe tv wat meer bij de tijd is. Na een week alle merken en types door te spitten ben ik op de 49" Sony 4K uitgekomen.

Voor § 1094 heb je een zeer complete tv met een subliem beeld. Alle bekeken reviews op internet waren al positief over het beeld. Daar ga ik dan ook niet verder op in. De default instellingen kun je al goed mee vooruit en anders kun je alles tot in detail aanpassen.

Minpunten die ik las hadden betrekking op de software. Maar de augustus firmware heeft veel problemen weggehaald. De Android tv (5.0) is snel en geeft bijna alle mogelijkheden wat op een Android telefoon te vinden is. Bijvoorbeeld via de app ES File Explorer heb ik connectie met mijn NAS gemaakt en kan daarmee (of een andere media player als MX Player) alle audio/video formaten afspelen inclusief losse srt bestanden. Iets wat ik altijd mis bij DLNA connecties.

Je kunt er ook Android games op installeren en spelen en bluetooth controllers aansluiten. De Playstation Dual shock 4 wordt native ondersteund. Ook mijn Logitech K830 met de unifying module wordt gelijk herkend en alle media toetsen zijn er op te gebruiken. Eigenlijk is de Sony een 49" tablet geworden. Ik ga nog uitproberen of ik de emulators kan installeren om zo bv Mario World te spelen.

De remote is niks speciaal maar werkt goed en de grote witte Netflix knop is ideaal om snel je film/serie uit te zoeken.

Het geluid kan ik niet over beoordelen omdat via HDMI ARC het geluid via mijn Marantz loopt. Mooi is dat het aanzetten van de tv gelijk signaal naar de receiver stuurt die mee aangaat. Ook het volume kan ik via de Sony remote bedienen. Uitzetten idem.

Bij een toekomstige update kun je ook programma's opnemen. Zodra deze uit is kan ik mijn Humax decoder loshalen en ga ik de CI+ module gebruiken.

Al met al ben ik dik tevreden en zelfs onder de indruk van de tv. Dit komt vooral door de soepele werking en mogelijkheden van Android. Dat het beeldkwaliteit goed is ging ik wel van uit door alle reviews. En daarnaast kan bij die reviews de minpunten weggehaald worden over de brakke software. Want met de laatste firmware is de tv snel. Alleen het opstarten duurt een paar seconden.

8-9-15 kleine toevoeging. Ik heb een Quantis CI+ 1.3 CAM module geprobeerd. De installatie van digitale tv en en het herkennen van de module gaat eenvoudig en snel. Maar de module zelf zapt tergend langzaam. makkelijk 5 seconden voor ik het beeld krijg van de volgende zender. Dat vind ik niet meer van deze tijd. Ook interactieve tv is nog niet mogelijk maar komt dit jaar volgens de site van Sony. Dus heb ik de module weer losgehaald en de smartcard in de Humax 5200C gestopt. Dan toch nog maar een kastje extra in het meubel.

Update 6-1-15
In de tussentijd zijn diverse updates uitgekomen voor de software. Hiermee draait de Sony nu op Android 5.1 en is weer wat sneller geworden. Enkele features zijn nog niet beschikbaar zoals opnemen op een HDD maar deze functies mis ik niet. Wel jammer vind ik dat Sony op deze serie PS Now ondersteunt maar PS NOw is nog in beta en nog niet beschikbaar gesteld. Ik wil wel eens PS3 games streamen op de tv.

De combi ES File explorer met MX player heb ik verlaten en vervangen door Kodi. Deze werkt soepel, vind mijn NAS met media via het netwerk moeiteloos en films van 16GB worden zonder problemen afgespeeld.

DTS, DD 5.1 en DD 5.1 plus worden via het ARC kanaal netjes zonder latency doorgestuurd naar de receiver.

En tot slot werken emulators ook goed. Via de tv kun je ze niet vinden maar via de playstore op een pc kun je de tv selecteren en worden de apps gepushed. Dikke fun om gba, nes, snes en n64 games met een Xbox controller te spelen op je tv :)

Heb jij ook een Sony Bravia KD-49X8305C Zwart?

Thanks, is mijn allereerste :)

Met de tv ben ik erg tevreden. Tv kijken doe ik zelden maar kijk veel Netflix, Kodi en daarnaast gamen. En daar is die perfect voor. Qua beeldinstelling heb ik optie 'spel' gepakt omdat hiermee al die beeldverbeteringtierelantijntjes uit staan en je een naturel beeld hebt en snel reageert (belangrijk voor games).

Alleen is 49" me alweer te klein geworden :X Tien jaar naar een 37" hd ready gekeken dus al gigantische vooruitgang maar bij vrienden een 55" 4k scherm gezien en moet zeggen dat groter toch echt gaver is bij goed bronmateriaal.
Vraagje: wat is het voordeel van 2 tuners? Is de zapsnelheid een beetje ok?
Dat is toch een inkoppertje? 1 programma opnemen, en een programma live kijken.
De tuners van de tv gebruik ik niet. Met deze heb je analoog beeld. Je kunt een CI+ module plaatsen maar deze vond ik tergend langzaam in zappen. Ik gebruik al ettelijke jaren Ziggo met de Humax 5200c voor digitale tv en opnemen (kan 3 progs opnemen en tegelijk nog 1 kijken) en volgende week komt de Ziggo Horizon mediabox. Dan ga ik daar eens mee spelen.
Heb deze TV net gehaald. Mede dankzij jouw review. Welke emulators heb je draaien? Ik kan namelijk wel een aantal via de store vinden.
Intussen nog meer handige zaken uitgevonden?
Via de play store heb ik John gba, john nes en john snes gepushed en voor n64 Mupen64plus. Ik was ook op zoek naar een sega emulator maar nog geen compatible gevonden.

A bard's tale is een leuke topdown rpg. Voor de rest niet veel meer uitgeprobeerd.
Leuke review!

Ik twijfel tussen deze of de 50w755c (HD). Kan je toevallig iets vertellen over het spelen van console games op deze tv? (ps4?). Ik bedoel verloopt alles een beetje soepel en weet je iets over de input lag?

Grtz,
Thanx :)

Ik ben niet bekend met de w755c maar als je § 200,- meer te besteden hebt, heb je een fijne 4k tv. (Alhoewel je het verschil tussen 4k en FHD na plusminus 2 meter niet meer ziet bij 49".)

Verder heb ik een Xbox360, Wii-U en een "game"laptop aan de tv hangen. Ik speel zelden shooters als call of duty. Maar hack 'n slash games, GTA V en Just Cause 3 vind ik soepel werken.

Ik heb geen tooling om input lag objectief te testen. Maar games lopen soepel op 60 fps op full HD (laptop heeft i7 6700HQ cpu, 16GB ram en GTX 970m) en ik vind de reactietijd tussen controller input en beeld op scherm goed en soepel.
Overigens nog een klein dingetje. De tv heeft HDMI 2.0 en is daarmee wat toekomstbestendiger tov HDMI 1.4.

Zie bijvoorbeeld:
Thx voor de snelle reactie! Het wordt dan waarschijnlijk toch de KD-49X8305C.
Veel plezier ermee :)

Als aanvulling; ik kreeg enkele vragen over het aansluiten van controllers. De PS3/4 controllers werken met bluetooth en worden daarmee native ondersteund door Android (en windows pc's). Nintendo heeft er een variant op waardoor bv de wiiU pro controller niet zonder 'root' werkt. Xbox controllers werken op 2,4 GHz frequentie en hebben daarom een aparte wireless receiver nodig. Eentje van Ali/miniinthebox etc doet het net zo goed als de officiŽle van MS en wordt gewoon herkend.