WD Elements Desktop Storage 2TB Zwart Review

CaptainMaus 9 september 2015, laatste update op 9 september 2015, 4.272 views

WD Elements Desktop Storage 2TB Zwart

Prima externe schijf die goed te gebruiken is voor het maken van een back-up. Er komt bijna geen hitte van de unit af, en hij blijft ook redelijk stil. Daarnaast zorgt het eenvoudige aansluiten voor een fijne ervaring. Enige stuk software is echter wel "free trial".

Pluspunten

• Goede lees/schrijfsnelheden
  • Absoluut niet luidruchtig
  • Eenvoudig te installeren (geen drivers)
  • Werkt op windows/mac

Minpunten

• Verpakking is minimaal
  • Enige software inbegrepen is een proefversie

Mobiliteit Score: 4

Verschil tussen USB 2.0 en 3.0
Features en software
Setup als "Wifi-schijf"
Wifi benchmarks

Na het upgraden van mijn router naar een Asus RT-AC87U was ik ook op zoek naar een vervanger voor mijn NAS. Zo'n netwerkschijf is naar mijn mening niet (genoeg) gebruiksvriendelijk. Deze nieuwe router kan via de front USB-3.0 een schijf delen op het netwerk. In deze review ga ik naast het installatie- en gebruiksgemak van deze externe schijf ook letten op de user-experience van deze schijf aan mijn router. Maar natuurlijk ook wat benchmarks :)

Specificaties

Uitpakken en uiterlijk

Gelukkig was de doos zelf goed verpakt door de webshop, want het enige was deze externe schijf vasthoudt, zijn twee plastic houders. verder geen bubbelplastic of piepschuim. Het scoort er dus geen hoge punten mee, maar verder is het geen ramp. Naast het systeem zelf krijg je:

• Voeding
• USB 3.0 A naar Micro-B kabel
• Korte handleiding

Over het uiterlijk kan ik vrij kort zijn. Deze schijf ziet er erg strak uit, de zwarte kleur en glans op het plastic laat een goede indruk achter. Mocht je deze schijf op een plaats zetten waar mensen hem gaan zien, zet de doekjes maar vast klaar! Vingerafdrukken zitten er snel op...

Qua formaat kan je de discussie aangaan dat door de komst van steeds grotere (in opslag) schijven je verwacht dat deze wel kleiner zou zijn. Met de techniek die we hebben moeten we ook zeker 2TB kunnen huisvesten in iets met een minder groot volume. De prijs laat zien dat het "klein maken" niet een eerste doel was van WD. Deze schijf vind ik ook absoluut niet te groot voor de standaarden van vandaag. Gewoon een 3,5" HDD in een mooie behuizing op een USB 3.0 interface. top!

Aan de voorkant zit een witte LED die brandt als de schijf aan staat. Deze gaat knipperen als de bestanden kopieert.

Aan de achterkant zitten de aansluitingen voor stroom en data. Het gaat hier om micro USB 3.0. Dezelfde connector vind je ook op een Samsung Galaxy S5. Daarnaast zien we ook een aansluiting voor een kensington-lock!

Benchmarks

Om even de performance in kaart te zetten, heb ik een aantal tests gedaan. Allereerst de befaamde CrystalDiskMark benchmark. Deze heb ik via de USB-aansluiting op mijn PC laten draaien.

Als we ons vooral focussen op de SequentiŽle lees/schrijfsnelheden, dan ben ik best onder de indruk. Voor een externe harde schijf is dit best indrukwekkend. Toch wilde ik ook wat meer testen door simpelweg een flinke hoeveelheid bestanden heen en weer te kopiŽren. Aangezien ik deze drive vooral ga gebruiken om bestanden van te lezen, zal ik alleen kopiŽren naar mijn eigen schijven.

Verschil tussen USB 2.0 en 3.0

Als ik de schijf aansluit via USB 2.0, waarbij ik kopieer naar mijn eigen WD 1TB Red, dan zijn de resultaten als verwacht. Er kan niet meer data door deze interface heen, dus zien we dat het plafond van ongeveer 37MB/s bereikt wordt.

Als ik echter via USB 3.0 verbindt, dan zien we de snelheden terugkomen die overeenkomen met de getallen uit de CrystalDiskMark resultaten.

Om er zeker van te zijn dat de ontvangende partij (mijn interne HDD) niet de vertragende factor is, heb ik ook nog dezelfde test gedaan, maar dan richting mijn C:/ schijf. Dit is een SSD die draait op PCI-express. Voor meer informatie en benchmarks hiervan verwijs ik u graag naar mijn review van deze SSD.

Niks bijzonders aan de hand, mijn interne harde schijf kan het tempo goed bijhouden, aangezien de test met een supersnelle SSD geen verschil maakt.

Die getallen zijn best interessant, maar een maximale snelheid die aangegeven wordt op een product is voor mij niet voldoende. Je kan het (grofweg) vergelijken met een voeding. Als je een systeem bouwt en je hebt 350Watt nodig, dan wil je een voeding die bijvoorbeeld 350Watt continu kan leveren. Kortom; bij een voeding wordt gelukkig tegenwoordig niet meer een "Peak wattage" aangegeven, maar een "continuous wattage". Ik vind dat fabrikanten van dit soort producten dat ook best mogen doen. Ik heb ik mijn tests verder gezien dat bij het verplaatsen van grote bestanden, als films of steam files, dit geen probleem is. Maar zodra een veel kleinere bestanden gelezen werden sloeg de performance in een keer naar beneden.

Hier kunnen we zien dat de snelheid van 130MB/s van de benchmarks niet behaald wordt bij grote, maar ook veel kleine bestanden die gelezen worden. De gemiddelde snelheid lag rond de 70MB/s.

Features en software

Waar ik ook altijd erg nauw op let, dat is welke software de fabrikant op de schijf zet. Wat mij dan gelijk opvalt, is het gebrek aan software. WD scoort hier een dikke onvoldoende. Niet dat ik verwacht dat ik extra software & features krijg bij een externe harde schijf, maar meer omdat het enige tooltje een "gratis proefversie" is. Je kan die programma 30 dagen gebruiken, maar dan zal de portemonnee toch wel op tafel moeten komen.

In het kort is het WD Smartware programma ervoor om backups iets gemakkelijker te maken voor de gebruiker. Je kan bijvoorbeeld instellen dat de backups op een bepaalde tijd pas gedaan moeten worden (bijvoorbeeld dagelijks om 06:00). Daarnaast kan je ook bestanden met de DropBox koppelen en synchroniseren. Stel dat je echt dit programma wilt, dan moet je eerst nog gegevens invullen op de site voor je Łberhaupt de proefversie mag downloaden. Ze adverteren ook groots dat de software ook vooral werkt met andere externe harde schijven. Dan vind ik het nog gekker dat je als klant van WD ook voor die software moet betalen... Moving on..

Set-up als "WiFi-schijf"

De grootste reden van aankoop was natuurlijk om deze schijf aan mijn ASUS router te hangen.

Na het fysiek installeren werd de schijf direct herkend

Via de knop "USB-Application" kan je een USB harde schijf (of stick!) instellen als gedeelde schijf in je eigen netwerk. Dan kan je kiezen om bijvoorbeeld een iTunes-server te maken, of je schijf via het internet te delen, maar dat is letterlijk alles!
Ik heb wel nog de toegang tot de schijf open gezet, zodat ik niet steeds een wachtwoord hoef in te voeren. Gelukkig wordt het alleen gedeeld binnen je eigen netwerk, dus maak ik mij geen zorgen over de veiligheid.

Harde schijf inpluggen en gaan!

Wifi Benchmarks

Gelijk kon ik bij de schijf! En om nu even op 2.4GHz een benchmark te draaien...
Mijn testsysteem draait op een ASUS X99-deluxe. Met de ingebouwde wifi adapter zit ik op ongeveer 6 meter van de router, die zich bevindt achter een houten deur, met verder alleen een trap tussen de router en de pc.

Dit stuk van de review is dus puur als extra toevoeging en de onderstaande benchmarks zijn dus gedaan via draadloze toegang

Ik vind 6MB/s niet bepaald veel, maar het is en blijft 2.4GHz... Dit is bijvoorbeeld wel genoeg om simpelweg een film te streamen of je foto-album te bekijken met een handheld. Ik was ook erg benieuwd naar hoe 5GHz dit zou doen.

Kijk; dit zijn getallen! Met 30MB/s lezen ben je goed voorzien als je deze netwerkschijf vooral gebruikt voor media-consumptie.

Kortom een prima externe schijf met ook zeer goede performance. Er mag dan wel geen bloatware op zitten, maar het ontbreken van een stukje (inbegrepen; dus gratis) software is wel een min. Daarnaast is het enige stuk software een proefversie van WD, wat mij ook niet al te vrolijk maakt. Ik zou ook een opmerking kunnen maken over het formaat van de schijf, dat bijvoorbeeld deze iets kleiner had kunnen zijn. Zeker als ik kijk naar het prijsverschil met andere opties die je hebt. Eenzelfde externe schijf van Samsung is 20eu goedkoper en bied dezelfde functies. Dan mist WD hier wel een punt door de klant geen waar te geven voor de 20eu extra.

Heb jij ook een WD Elements Desktop Storage 2TB Zwart?

Ik ben vooral benieuwd wat voor NAS je hiervoor had, aangezien je deze als gebruikersonvriendelijk bestemd :+

Naar mijn idee kan een NAS functie van een router nooit een volwaardige vervanger zijn (anders hadden ze het wel een NAS genoemd in plaats van een router)
Goede vraag!

De grootste reden was de web-interface en de software die erop draaide. Het was volgens mij een Synology DS212j, maar dat weet ik niet zeker. Ik was op zoek naar een netwerk-schijf die ik van verschillende apparaten kon benaderen, vooral voor het afspelen van films. Toch vind ik een externe HDD op de router wat fijner, aangezien het gewoon "plug and play" is.

Het gaat hier ook niet om een NAS-vervanger, maar gewoon het delen van een USB storage device, of het een USB-stick is of een HDD. Het staat binnen je eigen netwerk automatisch als netwerkschijf en kan van vrijwel elk apparaat zonder tussenliggende software benaderd worden.

Thanks!
Synology is juist erg gebruiksvriendelijk over het algemeen, maar als ik het goed begrijp had je een enorme baal functionaliteiten welke je eigenlijk nooit gebruikte. En hoe meer functies, hoe meer er in te stellen valt natuurlijk.
Ik ben het ook helemaal met je eens. Veel dingen die je met een Synology NAS kon doen! Het pastte echter niet bij mij, omdat ik een simpele netwerkschijf zocht, zonder teveel opties.

Bedankt voor je reacties!
Ook een mooi reviewtje dit. Keep it up Deadmau5 CaptainMau5.
Hoi, niet om je de ogen uit te steken, maar deze WD schijf in 5 TB is nu te koop voor §139,-.
Ze bezorgen ook nog eens gratis. ;) ;)

[Reactie gewijzigd door Bass45 op 8 november 2015 10:34]

Nette review Mausje! De 2.4GHz en 5.0GHz resultaten zijn erg fijn, en zeker een goede toevoeging!
Prima review!
En de 32MB/s read en 23MB/s write over WIFI is zeker goed.

Wat ik nog mis is de toegang tot de harde-schijf via een bedraad netwerk (via de Asus Router).
Waar is de Asus router/switch nog een bottleneck naar de USB 3 verbinding?
Haal je dan rond de 100MB/sec of zelfs meer, of blijft het ergens steken bij veel minder MB/s per seconde.

Daaraan gerelateerd zou het dan ook nog interessant zijn om de snelheid te meten
over de wifi naar een share op een SSD of HD aan een desktop PC (bedraad aangelosten zou ik dan willen).

Maar misschien vraag ik nu teveel ;-)
kh65,

Bedankt voor je reactie. Ik had in de eerste plaats niet eraan gedacht om een test te doen via de kabel, omdat ik niet had verwacht dat daar een bottleneck zou zitten. Ik zal dit weekend dat testje doen! Zal zeker een goede toevoeging zijn!

Over het laatste: ik snap niet echt wat je bedoelt. De snelheid over wifi naar een PC die bedraad aangesloten zit?

Ik heb de hardware nog staan en kan zeker het een en ander testen!

Thanks! ;)