Specificaties 42" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips Essence 42PES0001D/10 Zwart Review

DonJunior 17 mei 2009, 6.207 views

Philips Essence 42PES0001D/10 Zwart

Pluspunten

• Kleuren
  • Zwartwaarden
  • HUB aansluiting (dus maar 1 kabel richting je tv, erg mooi wanneer je de tv opgehangen hebt)
  • Mooie, solide afwerking van alle onderdelen (HUB, TV en AB)

Minpunten

• Inclusief standaard weegt de tv +/- 21 kg.

Om bij het begin te beginnen..
De doos van de TV is gigantisch... 41x88x113 cm.

Na het uitpakken ontvang je:
- heel erg veel piepschuim,
- maar gelukkig nog veel meer tv!
- een losse HUB,
- een wandsteun,
- een standaard.
- Bekabeling, (Antenne kabel, Signaal en stroomkabel (van HUB naar TV), Stroomkabel (Van Stopcontact naar HUB)
- afstandsbediening.

De tv is afgewerkt met een zwarte 'brushed' rand wat een erg gaaf gezicht is.
Ook de afstandsbediening is netjes afgewerkt en voorzien van 'brushed' aluminium en voelt erg solide aan. (geen stom plastic ding)
Verder is de tv erg dun +/-4 tot 5 cm.
De HUB heeft de afmetingen: 9x32x32 cm. en is daarmee een flinke jongen, ook deze is afgewerkt met zwart brushed aluminium.

Het infrarood signaal gaat via de tv dus de HUB kan na installatie netjes verstopt worden (denk wel om ventilatie).

Na de eerste keer aanzetten loop je een simpele 'wizard' door die de tv zenders voor je instelt (heb ik overgeslagen ivm digitale ontvanger), en waarbij je jou gewenste beeld kan kiezen.
Na alles ingesteld te hebben start de tv netjes op.

Het regulier opstarten van de tv duurt erg lang, ongeveer een seconde of 10/15, gezien het feit de digitale HD decoder van Humax niet veel sneller opstart is dit voor mij geen probleem.

Na het opstarten echter is het beeld om je vingers bij af te likken..
Mijn oude tv was een Samsung 26" scherm, de stap van 26" naar 42" is echt gigantisch en ik moest er ook echt even aan wennen.
De TV getest met digitale tv (HUMAX HD 5000C ontvanger van Ziggo), analoge tv, blu-ray en PS3 games.
met uitzondering van de analoge tv is het beeld om je vingers bij af te likken, uiteraard telt hier de tv geen blaam maar het analoge signaal.

De zwartwaarden van deze tv zijn erg goed. Zwart is zwart en dat kijkt erg prettig. Bij mijn oude Samsung TV wilde zwart nog wel eens neigen naar grijs, daar is bij deze Philips geen sprake van.

Ook de kleuren worden heel erg goed weergegeven, uiteraard zijn er diverse modi beschikbaar (film/intensief/spel enz.. enz..) waardoor je de kleuren naar eigen wens in kan stellen. (de ene kijkt immers graag naar een warmer beeld dan de ander)

Wat betreft ghosting:
Toen ik voor de eerste keer een game wilde spelen schrok ik echter wel even.
Nadat GTA IV was opgestart en ik wilde gaan lopen, duurder het even eerdat mijn personage reageerde op de handelingen die ik uitvoerde (delay). Na wat onderzoek kwam ik erachter dat de tv een speciale 'spel-modus' heeft waarbij deze delay wegvalt. Dus de tv op spelmodus gezet en toen gaan gamen. Dat ging heerlijk. Het beeld loopt vloeiend en absoluut geen last van ghosting. Ik heb aangevinkt "Weinig ghosting" in plaats van "Geen ghosting" omdat de tv in de 'normale' modus dus wel wat traag reageert, niet echt ghosting (vegen op je scherm) maar wel gewoon te traag op de verrichte handelingen. Na instellen van de spelmodus was dit dus niet het geval en speelt alles gewoon lekker weg (ook getest met GT5 Prologue).

Er wordt veel geklaagd in diverse reviews (vooral op andere website dan Tweakers) over de kijkhoek van het scherm. Ik heb hier geen problemen mee. De kleur vervaagt ietwat (echt minimaal) naarmate de hoek groter wordt, maar om nu te zeggen dat het storend is. Ik vind persoonlijk van niet.

Conclusie: Ik ben zo blij als een kind in een snoepjes winkel met de Philips 42PES0001D.
Hij hangt perfect strak aan de muur (komt met bijgeleverder steun +/- 1 cm van de muur vandaan, erg netjes dus).. en het beeld is subliem! Voor mij een perfect aankoop!!

Ik had graag ook wat meer foto's met jullie gedeeld, maar helaas kun je er maar 4 uploaden.
Hierbij dus voornamelijk wat macro opnames gemaakt, omdat de 'overview' foto's wel te vinden zijn op de Philips website. De foto's laten goed de afwerking en gebruik van de materialen zien.
Het brushed aluminium vind ik persoonlijk erg mooi, daarom hier ook wat foto's van.

Heb jij ook een Philips Essence 42PES0001D/10 Zwart?

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een tv voor in de woonkamer voor mn ouders...

Nu ben ik echt een enorm fan van de hub die je bij deze tv krijgt en vrijwel alle andere specs van de tv bevallen me ook wel.
Ondanks de info op het internet waar ik naar snuffel en jullie allen erg dankbaar voor ben, resteren me nog enkele vragen, nl.;

-Ik zie overal "Maar één kabel naar je tv!", leuk en aardig, maar hoe komt de tv aan zn voeding? gaat dit ook via deze kabel?
-Heeft de TV zelf helemaal geen input mogelijkheden? (Zit alles in de hub?)
-Is het mogelijk om in de hub een kaart te stoppen? Zo'n canaal digitaal ding/ziggo. Waardoor je geen tuner meer nodig bent?
-Hoe zien de uiteinde van de kabel tussen de hub & tv er uit? Dit omdat we ook deze kabel dan graag door een buis in de muur trekken, zodat er straks geen enkele kabel meer zichtbaar is en de TV helemaal "wireless" aan de muur hangt. We zijn nl. nu bezig met een verbouwing van de kamer en willen overal rekening mee houden.

Ik hoop eigenlijk op een zsm antwoord :) Bedankt!

Ps; ik zag iemand hierboven vragen naar de lengte van de Essence-kabel, ik las net dat hij 4 meter lang is.

[Reactie gewijzigd door Scorp op 4 september 2009 01:23]

Bedankt DonJunior,

Super bedankt, nog even over punt 4. Is de afbeelding die je ziet, en dan de linkerkabel-uiteinde ongeveer zo groot als een USB/HDMI plug?

Mocht je me echt willen helpen, zou je er dan een foto van kunnen maken met bijv, een usb plug er naast oid? (Vergelijkings materiaal)

Ik hoor graag van je :) Thnx (je zou me eventueel een mailtje kunnen sturen naar jj005@live.com)

Enorm bedankt! :)
Haha prima, :) ik ben met het antwoord al super blij, ik had al bij verschillende unbox filmpjes gekeken, maar tevergeefs.

Fijn, daar kunnen we dan rekening mee houden tijdens de verbouwing :)

Reuze bedankt!
Leuke review! Informatief en enthousiast.
Ik heb sinds december deze TV en kan me volledig vinden in jouw punten. De kijkhoek is hier ook prima. Ik ben het met je eens dat alles wat traag is met de standaard instellingen. Ik heb zelf alle 'beeldverbeterings-opties' uit gezet, Alle inputlag is weg en ik vind het nog mooier ook.
Je kan eventueel foto's uploaden op bvb ImageShack en zo kun je meer foto's delen. Je kunt deze foto's dan ook in je review 'inbouwen' (zonder hyperlink, direct zichtbaar in de review). Inderdaad vrij mooie review :).
Probeer nog wat structuur te brengen adhv vetgedrukte kopjes ;)
Ziet er mooi uit, alleen verf alsjeblieft die kabelgoot, want op deze manier lijkt het zo raar..
Wat er wordt er verder bedoeld met die HUB.
Sorry voor de late reactie.. ben een weekje niet thuis geweest.. en ergens ver weg waar ze geen internet hadden (ja die plaatse bestaan blijkbaar nog |:( )

@BlackFlower: Het is geen kabelgoot.. die moet er dus nog komen. Dat is de data/stroom kabel vanaf de hub naar de tv.. die is in zo'n ongelukkige kleur gemaakt.
Maar goed dat komt dus nog ;)

@kapiteinboterha(m):
De TV is voorzien van een losse kast waar je al de kabels op aanlsuit, dit noemt men de HUB. Je tv hang je gewoon strak aan de muur.. en daar hoef je nooit meer bij..
Als je een nieuw apparaat koopt.. prik je die gewoon in je HUB. (ziet foto's: Het ding wat op het zwarte kastje in het midden staat.. dat is de HUB)

Nu een week of twee later.. overigens ontdekt dat de tv ook een externe harddisk pakt (WesternDigital Passport) in plaats van alleen simpele USB sticks..
Daarbij speelt de tv ook standaard dvd files af.
Je hoeft een dvd film dus niet eerst te branden.. de tv speelt zo direct vanaf de hardeschijf het video.VOB bestandje af.. dus daar ben ik reuze blij mee (staat vast ook wel in het boekje.. maar die heb ik nog niet ZOVER doorgelezen)

Kortom, nog steeds erg tevreden!!