LG G4 Leather Zwart Review

dolaf 5 september 2015, laatste update op 20 december 2016, 473 views

LG G4 Leather Zwart

LG heeft met de G4 een originele en indrukwekkende smartphone weggezet. Het scherm is net zoals op de telefoons van de G Flex serie gebogen, alhoewel het hier wat minder extreem is. Ook heeft LG voor de mogelijkheid van een SD-kaartje en een verwisselbare accu gekozen.

Pluspunten

• Een haarscherp beeld dankzij de resolutie van 1440p
  • Qualcomm Quickcharge
  • Laser autofocus
  • Verwisselbare accu
  • Mogelijkheid voor een Micro SD-kaartje
  • Handmatige bediening voor de camera
  • Fysieke knoppen op de achterkant
  • LG's skin over android (UX 4.0)

Minpunten

• Geen Qi Wireless Charging
  • Accuduur wil nog wel eens tegenvallen
  • Plastic achterkantjes vallen niet in mijn smaak
  • Voornamelijk plastic behuizing

LG G4 Leather Black

Het is alweer bijna een jaar geleden dat LG de G4 aankondigde en uitbracht. Mijn Optimus G, die toentertijd bijna twee jaar lang mijn trouwe kameraad was in principe nog niet aan vervanging toe. Midden in de zomer van 2014 viel mijn telefoon uit mijn broekzak recht op de tegels. Met pijn in mijn hart heb ik deze vriend vaarwel moeten zeggen. Mijn taak was toen om een nieuwe telefoon uit te zoeken die mijn ervaring met de Optimus G zou kunnen evenaren. Uiteindelijk viel mijn keuze op de G4 wat later een absoluut goede keuze was.
In deze review ga ik in op mijn ervaringen met deze telefoon door alles aan het licht te brengen en hoop ik jou te kunnen overtuigen om de G4 te kopen. Of juist niet.
Ik moet wel toegeven dat ik enorm baalde toen ik erachterkwam dat kort na de aankoop LG en Huawei in samenwerking met Google twee nieuwe Nexus-telefoons aankondigden
In de doos
Meegeleverd in de doos
- Plastic achterkantje (Ik kan niet met zekerheid zeggen of dit bij iedereen het geval is)
- Snelstartgids
- Oplader (Ondersteunt géén quickcharging)
- Oortjes (Veel mensen vinden deze lijken op Beats oortjes)
Meegeleverde producten
De G4 komt in een mooi wit met rood doosje waar ook het gebogen scherm van de telefoon naar voren komt. Als je het doosje opent ligt meteen bovenaan de telefoon. Daaronder bevinden zich in enkele comparitmentjes onder andere de oortjes en de oplader. Daar bevindt zich dan het nodige papierwerk onder. Als laatste ligt het plastic achterkantje helemaal onderop. Ik had het zeer kunnen waarderen als LG een reserve accu in de doos had meegeleverd, maar sinds LG als een van de weinige fabrikanten de optie voor een verwisselbare accu biedt, kan ik het LG niet kwalijk nemen dat er geen extra accu mee wordt geleverd.
De oplader is weinig op aan te merken, deze doet gewoon wat hij hoort te doen. Echter is het wel teleurstellend dat LG geen Quickcharge oplader bij doet in plaats van een standaard oplader.
De oortjes zitten erg prettig, maar na ongeveer een half jaar gebruik zijn ze toch echt flink versleten. Denk daarbij vooral aan waterschade en afgeknelde kabeltjes.
De snelstargids
Volgens mij zag ie er zo uit
De telefoon
Specificaties
De specificaties zijn niet bijzonder. De keuze voor de SD808 is begrijpelijk vanwege de vermeende hitteproblemen van de 810. De 3000mAh accu is een absoluut minimum vanwege het hoge energieverbruik van het scherm. Naar mijn mening was een resolutie van 2560x1440p niet nodig, 1080p prima volstaan. Bij 1080p is het daarentegen wel zo dat in VR-brillen de pixels sneller opvallen dan bij QHD. LG heeft wél voor een goede camera gekozen. De 16 megapixels doen het apparaat geen onrecht aan. Ook het diafragma van F/1.8 is zeer indrukwekkend. Mijns insziens had er in principe prima 64GB aan opslag gekund, dan kom je in ieder geval nooit te kort. LG balanceert die 32GB dan wel weer goed uit met de optie voor een Micro SD-kaart met een capaciteit tot 128GB.
Dagelijks gebruik
Ten eerste een lading kritiek over de accu. Na een lange dag op school tot ongeveer drie á vier uur ´s middags houd ik meestal zo een 30% batterijcapaciteit over. Bij gematigd gebruik. Het is uitermate teleurstellend dat LG de capaciteit van de accu zo laag heeft gehouden. Het is dan precies genoeg voor een hele dag, maar wanneer ik bijvoorbeeld op YouTube zit, neemt het percentage merkenswaardig sneller af.
Als het gaat om snelheid valt er vrijwel niets te klagen. De 808 van Qualcomm kan alles prima aan en handelt elke app prima af in combinatie met de flinke hoeveelheid RAM-geheugen. Echter zijn er op enkele momenten wel haperingen te merken door het snelle switchen tussen apps. Deze haperingen zijn vrijwel niet storend en komen dan ook slechts af en toe voor.
Hoewel ik niet vaak foto´s maak met mijn telefoon kan ik weinig klagen over de indrukwekkende camera. Afgezien van de overscherpte die er standaard aan wordt toegevoegd is de camera erg prettig in gebruik.
Software
Als één van de eerste toestellen heeft de G4 een update gekregen naar Android 6.0. Afgezien van wat veranderingen ´onder de motorkap´ heeft 6.0 niet veel toegevoegd. De handige dingetjes die 6.0 met zich meebrengt zijn voornamelijk opties om je geïnstalleerde apps meer of minder toestemmingen te geven voor bijvoorbeeld het gebruik van de camera. Daarnaast kun je met 6.0 voor je apps kiezen om de notificaties uit te zetten. LG´s UX 4.0 is naar mijn mening erg prettig en brengt niet te veel bloatware met zich mee. Sterker nog, de bloatware die wordt meegeleverd is grotendeels niet onhandig. Het brengt geen directe meerwaarde met zich mee, maar de mogelijkheden die het heeft kunnen handig uitkomen. Zo heeft LG enkele standaar organisatie apps meegleverd zoals Tasks, QuickMemo+ en Voice Mate/Voice M8. (Voice M8 is vergelijkbaar met Google Now, Siri en Cortana afgezien van het feit dat Voice M8 niet diep is geïntegreerd in het systeem.) QuickMemo+ is een notitie-app waarin leuke plaatjes kunnen worden gemaakt door te tekenen over afbeeldingen of foto's. Tasks is een, zoals de naam al zegt, een app waarin jij je eigen to-do-lijstjes kan maken. Daarnaast wordt er ook nog LG's Smartworld en RemoteCall Service meegeleverd. Smartworld biedt mogelijkheden zoals andere toetsenbordskins en Homescreen-thema's. De RemoteCall Service is voor hulp op afstand waarmee de problemen op jouw apparaat kunnen worden verholpen door een LG-medewerker.
De meest nutteloze app was toch echt met zekerheid LG Health. Deze app geeft aan, op basis van een vage bereking waar lichaamsgewicht, leeftijd en lengte een variabele in zijn, hoeveel jij per dag moet lopen.
LG's File Manager is iets waar ik erg tevreden over ben. Deze laat per categorie (Video's, Afbeeldingen, Documenten en Muziek) hoeveel opslag er wordt gebruikt en geeft jou dus ook de mogelijkheid om in je bestanden te zoeken.
Als laatste heeft LG ook QuickRemote erop gezet. Deze app geeft jou de mogelijkheid om je telefoon als afstandsbediening te gebruiken. Hoewel het instellen van je afstandsbedieningen veel geduld vereist, werkt het wel. Let wel: Je moet je telefoon vrijwel recht voor de IR-ontvanger houden, anders probeer je tevergeefs te zappen.
De instellingen geven de nodige opties. Je hebt op de G4 ook niet de mogelijkheid om alles te customizen zoals in CM of OxygenOS, maar je kan wel de dingen aanpassen die belangrijk zijn. Zo heb je de mogelijkheid om door middel van Smart Lock de vergrendeling op vertrouwde locaties uit te zetten en je muziek app te starten wanneer je je oortjes inplugt of verbindt met een bluetooth headset.
Samen met Android 5.1 of 6.0 komt er ook nog de nodige hoeveelheid aan (nuttige) Google apps. Hieronder vallen apps zoals Drive, Calendar, de hele Google Play familie, Maps enz.. Als kers op de taart krijg je gratis 100GB aan opslag in je Google Drive.
Screenshots van de G4
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1AlYTl24yBxnm85.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1AlYTl1NXDGwKSm.png
Links: Het appscherm
Rechts: Het nutteloze Smartworld

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1AlYTl1YhSwA52Q.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1AlYTl1SQlyAbtk.png
Links:Quickremote
Rechts: Voice Mate

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1AlYTlCIKYCzUuX.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1AlYTl13ohNxpJN.png
Links: Batterijverbruik
Rechts: Thuisscherm

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1AlYTl1wB6sX3G6.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1AlYTl2HC4kaYfi.png
Links: Dualwindow
Rechts: Bestandenbeheer
De camera
Met zijn F/1.8 en 16 megapixels is de camera op de G4 geen kleine jongen. Deze kan zeer indrukwekkende foto's maken die behoorlijk scherp zijn vanwege de accurate laser. Ook de handmatige modus is erg simpel en overzichtelijk. Hierdoor is deze modus prettig in gebruik en doet wat die moet doen. Ook heeft LG de mogelijkheid om je plaatjes in RAW te schieten toegevoegd.
Foto's gemaakt met de G4
Ergens in de buurt van Chaam meen ik

Koeien in de wei nabij Chaam

Duivennestje in een raampje in een kerktoren in Brugge

Uitvergroting van de vorige foto
De buitenkant van de telefoon
Sinds de G2 zijn alle telefoons van LG anders dan de rest door de knoppen aan de achterkant. Omdat het vrij grote formaat van de telefoon je ervan weerhoudt dat je je wijsvinger om de telefoon heen legt, valt deze in principe precies op de knoppen aan de achterkant. Wanneer je de G4 ergens weglegt, is de mogelijkheid om hem te ontgrendelen zonder deze op te tillen van je afgenomen. Schijn bedriegt. LG's Knock On of Knock Code geeft de mogelijkheid om het scherm aan te zetten door er tweemaal er op te tikken of direct je telefoon te ontgrendelen door je Knock Code op het scherm te tikken.
Met de G4 heeft LG wederom goed werkt geleverd. De goede punten van de G3 zijn behouden en de minpunten zijn verbeterd. Behalve de accuduur. Waar de G2 volgens de overlevering meestal twee en soms zelfs drie dagen op een lading liep, geeft de G4 het al op na één dag. Ik hoop dat LG met de toekomstige G5 de accuduur sterk gaat verbeteren. Afgezien van de tegenvallende accu is de G4 een goede telefoon. Hij brengt geen nieuwe bijzonder features met zich mee, maar onderscheidt zichzelf wel van de rest door de unieke knoppen op de achterkant, het gebogen scherm en de uitstekende camera. Ik vond het zelf zeer treurig dat de G4 geen Qi Wireless Charging met zich meebrengt. Dit weerhieldt mij er echter niet van om dit prachtige apparaat aan te schaffen. Het ziet er ondanks de plastic behuizing hoogwaardig uit (hiermee doel ik op de lederen versie). De plastic achterkantjes zijn dan wel een afknappertje voor mij, het diamanten patroontje staat mij niet aan en de kleuren waren ook zeer beperkt. Al met al is de G4 een pracht van een telefoon en alles behalve een miskoop.

9.3/10

Voor degenen die mijn oude review willen teruglezen, (ik zou mijn god niet weten waarom) ik ben bezig om mijn review ergens anders te 'displayen'

Foto's van het toestel volgen later
Bonusplaatjes

Heb jij ook een LG G4 Leather Zwart?

hele leuke review, leuk en makkelijk te lezen en toch de informatie die ik nodig had! hardstikke bedankt man :)
dankjewel! fijn dat je de review goed te lezen vond!
iemand zegt -1 voor jou... weet niet waarom maar iig thankss