Specificaties Rad. R9 390 (1GHz), 8GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Asus Radeon R9 390 DC2 8GD5 Review

sicinc 5 september 2015, laatste update op 5 september 2015, 667 views

Asus Radeon R9 390 DC2 8GD5

Mooie kaart, prima te overclocken/undervolten. Ideaal voor 1440p. Een goede 400 watt voeding is voldoende.

Pluspunten

• Undervolt/overclock was bij mijn kaart geen probleem
  • Mooie, goed gebouwde kaart

Minpunten

• Refresh van oudere architectuur
  • Geen led feature zoals bij de MSI variant

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ben al een tijdje in bezit van een Dell IPS 1440p monitor maar de MSI R9 280X had hier toch wel een beetje moeite mee. Op dit moment speel ik Dragon Age Inquisition maar deze was niet op high te spelen. DA is een prachtige game die op op high er geweldig uitziet.

Dus op zoek naar een upgrade;
Heb een Nvidia GTX 970 overwogen maar ben zelf niet zo'n fan van de kleuren van Nvidia. Op een of andere manier vind ik ze altijd wat flets dus liever AMD. Heb niet voor niets een IPS panel.

Nu heeft AMD de naam dat de huidige 300 serie nogal power hungry zijn en aangezien ik geen zonnepanelen op mijn dak heb liggen was dat een reden tot zorg.
Had een Be quit! E9 400 watt voeding en deze heeft een 8 en 6 pin PEG connector dus in theorie zou het moeten kunnen, maar 400 watt is krap.
Asus geeft "up to 300W additional 6+8 pin PCIe power required" aan in zijn specs.

Toch de gok genomen en het is voldoende. De kaart draait goed stabiel. Op default settings trekt het systeem under full load dik 400 watt uit het stopcontact en omdat er natuurlijk wat verliezen zijn (Gold) zou er max zo'n 430 watt getrokken mogen worden. De voeding kan tijdelijk 450 watt leveren dus het kan.

Heb nog een undervolt/overclock gedaan en ik draai nu stabiel met -50mV core/aux voltage op een clock van 1050Mhz en een memory clock van 1625Mhz.
Onder stress load trekt het systeem (I5 3750k overclocked op 4 Ghz) net geen 400 watt en in-game (DA) zit ik rond de 300 watt. (temperatuur is dan 75C bij een fanspeed van 25%)

Ben dus dik tevreden, power consumption valt me mee, en de kaart is net hoorbaar bij 25% fanspeed.
De settings in DA heb ik nu op high en zonder Vsync komen er ongeveer 70fps op het scherm. De game ziet er op 1440p (met Vsync) geweldig uit.

Het is een mooie 2 slots kaart, goed gebouwd en paste moeiteloos in een Fractal Design R4.

Het is jammer dat de 390 een refresh is van de 290 en de architectuur dus wat ouder is maar het is een goede kaart. Een aanrader.

Heb jij ook een Asus Radeon R9 390 DC2 8GD5?

Niet tevreden met de kleuren van Nvidia?

Naast dat ik betwijfel of er verschil zit in kleuren, kun je dit natuurlijk makkelijk aanpassen met de drivers.

Wellicht voor een volgende aankoop ;)
Kwam nog een interessante test tegen, waar specifiek hiernaar gekeken werd.

De conclusie was dat er geen verschil was maar als ik kijk zie ik precies het verschil wat mij (persoonlijk) stoort. In de comments is er de volgende reactie:

quote
How can you say you see no difference? The Titan images look chalky and white-washy to my eye. It’s horrible.Someone said it just a difference in dynamic contrast so any chance you could adjust it on the titan and retest, cause there is no way those images are the NOT different like you claim.
Unquote

De reactie komt me bekend voor ;)
quote
chalky and white-washy like you said it is cause by differnt contrast/brightness on the Nvidia CP , i forgot to set the setting to default when taking the screenshot :-)
unquote

Vrij nutteloze test dus, maar post het toch even om te laten zien wat ik bedoel.
Verder nog een post in de community van AMD, zou natuurlijk fanboyism kunnen zijn.

Placebo effect maximaal lijkt mij.

In de screenshots zie ik inderdaad ook een verschil, maar als de auteur zelf al toegeeft niet eens de moeite te hebben genomen om te testen met default brightness of contrast settings....

Lijkt het je niet logisch dat als deze kaarten dag in, dag uit, jaren lang worden gebenched door reviewers, dat het inmiddels bekend zou zijn dat een van de twee bedrijven standaard andere gamma settings kiest?

Ik denk dat veel mensen gewoon niet bekend zijn met de "Limited/Full RGB" setting bij Nvidia kaarten (ook debiel dat die nog steeds standaard op Limited staat), en dat daardoor mensen denken dat Nvidia fletsere kleuren geeft.
Het rare is dat ik dat heb geprobeerd. Ooit een 660ti gehad maar het lukt me niet om het goed te krijgen. Het is minor hoor, maar toch net niet.
Geen verlicht logo kan toch nooit een minpunt zijn!
Goede, korte review. Erg fijn dat je hebt geschreven over de powerconsumption, want vaak raden de fabrikanten een powersupply van 750W aan. Natuurlijk nam ik dat met een korreltje zout, alleen ik had geen idee hoeveel ik dan werkelijk nodig had. Dankzij jouw review weet ik dat ik met 500 watt al genoeg heb ;)