Dell Ultrasharp 2005FPW Zilver, Zwart Review

ripexx 16 augustus 2005, 3.758 views

Dell Ultrasharp 2005FPW Zilver, Zwart

Pluspunten

• Degelijke constructie
  • Veel verschillende ingangen (VGA, DVI, S-VHS en composiet)
  • Genoeg features zoals een USB-hub, PIP en PBP
  • Contrast en helderheid zijn prima
  • Uitstekende voetsteun
  • Monitor is compleet

Minpunten

• Kleurechtheid kan beter ook voor TFT
  • Geen gamers monitor

Bestelling en levering
Zoals gewoonlijk is bij Dell de bestelling via internet gedaan :P en netjes binnen twee weken door UPS geleverd zonder enige beschadigingen aan de doos. Bij het uitpakken viel direct op dat er veel zorg aan het verpakken en beschermen tijdens vervoer is besteed. Netjes ingepakt en voorzien van een degelijke bescherming.

Installatie
De installatie is zeer eenvoudig het koppelen van de voetsteun is eenvoudig en werkt met een eenvoudig maar solide click systeem. Standaard worden voedings-, DVI-, VGA- en USB-kabels meegeleverd. Omdat de Dell een afwijkende resolutie heeft (1650x1050) is het noodzakelijk om de juiste driver te installeren maar die wordt op de CD-ROM meegeleverd.

Constructie en afwerking
De monitor voelt goed aan. De randen zijn stevig en voelen niet als opzet stukjes aan. De afwerking is strak en zonder al te veel poes pas. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Maar wat pas echt goed is, is de voetsteun. Deze is stijlvol, slank en zeer functioneel. De voet ondersteunt de mogelijkheid om het scherm te pivotten. Daarnaast is het scherm 10cm in hoogte verstelbaar en kan het gedraaid en gekanteld worden. Het enige minpuntje is de beetje goedkoop aandoende kabelgeleider.

Kleur, contrast en helderheid, ghosting
In tegenstelling tot een goede CRT-monitor valt de kleurechtheid wel tegen, maar in vergelijking met een oudere Philips TFT van +/- 2 jaar geleden is het toch wel een heel stuk verbeterd. Het is lastig om een goede objectieve vergelijking te maken tussen TFT en CRT omdat het totaal verschillende technieken zijn. Tijdens het dagelijkse gebruik merk je hier weinig van, maar bij fotoshoppen is het wel echt noodzakelijk dat je een goede kalibratie doet en dan nog zijn er verschillen met een CRT monitor. Aangezien die veelal gebruikt wordt voor desktop/office en development activiteiten is het dus geen probleem.

Over het contrast en de helderheid kan ik kort zijn. Ik heb hier weinig op aan te merken en het ziet er zeer goed uit. De instelling zijn goed genoeg en de weergave van zwart is prima voor bijvoorbeeld film en games.

Tijdens het kijken van verschillende films is het ghostingeffect niet merkbaar of hinderlijk en ook tijdens games heb ik hier geen last van gehad. De enige problemen die wel eens ontstaan komen duidelijk voor uit de verouderde videokaart dan dat deze zin toe te schrijven aan de monitor.

Features
De aansluitmogelijkheden zijn uitstekend, er zijn vier type ingangen. In mijn geval heb ik tot nog toe alleen de VGA- en DVI-aansluiting getest de S-VHS en composietaansluitingen heb ik nog niet getest.

Standaard is er een USB-hub met vier poorten aanwezig, waardoor het snel aansluiten van een USB-stick of mp3-speler geen enkel probleem is. De poorten zijn netjes aan de zij- en onderkant weg gewerkt maar toch eenvoudig bereikbaar.

Door de afwijkende resolutie is het niet altijd fijn om games hierin te spelen. In dit geval heb je de keuze voor 1:1 weergave, dit heeft mijn voorkeur, maar je kan er ook voor kiezen om de resolutie te laten oprekken. Op zich ziet dit er nog wel redelijk uit maar toch klopt er dan iets niet. het voordeel is dat de Dell dit automatisch detecteert en dus afhankelijk van je instelling meeschaalt of 1:1 weergeeft.

Kort gezegd is het veel monitor voor niet al te veel geld. Mijn exemplaar is tot op heden nog steeds zonder enige pixel defecten geleverd. De feature set is zeer compleet en de monitor is degelijk uitgevoerd en netjes afgewerkt. Voor de dia-hard gamer of photoshopper zal deze monitor niet geschikt zijn maar voor het standaard office werk is het zeer geod. Met name door de breedbeeld is het in een development IDE als Visual Studio zeer prettig werken. Genoeg ruimte voor je toolbars en je code/edit window heeft nog een behoorlijke afmeting. Al met al een zeer goede en prettige monitor om mee te werken.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp 2005FPW Zilver, Zwart?

Wat is je ervaring met de backlight? Ik heb veel berichten gelezen over backlight bleeding aan de randen van het scherm. Beste manier om dit te testen is het scherm volledig zwart te maken en de omgeving te verduisteren.
Hmm dat zal ik eens checken
Klopt, heb het vanavond voor je gecontroleerd. Er is opzich best veel bleeding aan de randen. Maar persoonlijk vind ik het niet echt storend. Tijdens het kijken van een film heb ik er in ieder geval geen echte hinder van ondervonden.
Wel raar, heb er zelf ook 1, met name voor games, op native resolutie, en dit is echt een verademing!
Denk aan Farcry. Verder speel ik ook BF2 op 1600 * 1200 en monitor pakt dit perfect op, kortom het oordeel geen gamers monitor kan ik niet delen.
Gebruikte kaart : PoV Nvidia 7800GTX
Ben zelf niet zo'n hele zware gamer maar door de niet standaard native resolutie is het gewoon niet een echte game monitor. Er worden wel steeds meer games ontwikkeld die dit aankunnen. Daarnaast heb je een behoorlijk videokaart nodig om 1650*1050 te renderen.

Een standaard 19" heeft meestal als native resolutie van 1280*1024 wat weer meer gangbaar is. Voor een gamer is het volgens mij niet de ideale monitor en zin er veel snellere en betere tft's te verkrijgen.
Super, goede recensie, ik heb er net ook een besteld, en als ik dit zo lees, ga ik daar geen spijt van krijgen
Had er ook 2 besteld, nog steeds niet binnen. Als het nog 2 dagen langer duurt mogen ze ze houden ook. Goede monitor of niet. De klantvriendelijkheid van Dell laat te wensen over. De informatie verstrekking aangaande je bestelling cq, antwoord op je vragen per mail krijg je niet.

Maar terug naar de root, Goede Recensie... :)
Als je niet zegt hoelang het geleden is dat je die monitoren hebt besteld kunnen wij toch onmogelijk een oordeel vormen over de levertijden van Dell en hun klantvriendelijkheid? Ik ga er vanuit dat je ze een tijdje geleden al hebt besteld (lees meer dan 2 weken geleden), maar kan verder weinig met je mededeling..

@ripexx: goede uitgebreide review, maar in hoeverre is je 9600XT de bottleneck bij de prestaties van dit scherm?