Specificaties 55" Full HD 3D OLED TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 55EC930V Zwart Review

aercaen 10 oktober 2015, laatste update op 23 oktober 2015, 5.313 views

LG 55EC930V Zwart

De LG 55EC930V heeft een uitmuntende beeldkwaliteit. Spijtig genoeg heeft LG op andere vlakken wel wat steken laten vallen. De grootste zijnde dat de software tergend traag is. Ben je een grote filmfanaat dan zou ik de nadelen voor lief nemen en zeker voor deze TV gaan!

Pluspunten

• OLED
  • Design (gebogen)
  • Fantastische 3D weergave
  • Veel aansluitmogelijkheden
  • Kleuren spatten van het scherm

Minpunten

• WebOS is veel te traag
  • Wit heeft een lichte grijze tint
  • Heel hoge inputlag
  • Geluidskwaliteit niet bijster

Structuur

Eerst en vooral wil ik Tweakers en LG bedanken voor de fantastische TV die ik kon ontvangen door mee te doen aan deze actie. Als winnaar word er van mij verwacht om een uitgebreide review over deze TV te plaatsen. Hier kijk ik zeker niet tegen op, vermits ik de laatste maanden al zelf was begonnen met reviews te schrijven. Dit uit noodzaak om mijn Nederlands geschreven taal te verbeteren.

De LG 55EC930V is momenteel één van de OLED TV's in het assortiment van LG. Momenteel kan je hem verkrijgen voor ongeveer 2000 euro. Dit is niet de eerste televisie met OLED van LG, maar het behoort wel tot de eerste generatie welke betaalbaar is. Dit soort TV's staan vooral bekend voor hun heel hoog contrast alsook hun uitmuntende zwartwaardes.

Voor deze review ga ik mij vooral focussen op mijn gebruikservaringen. Al zal er ook een deel zijn welke zich gaat richten op de OLED technologie. Mijn standaard gebruik van de televisie zal een combinatie zijn van media (Blu-rays, Netflix en Youtube) en gaming (PC).

Waarom deze TV?

Ik ben zelf al gebruiker van OLED schermen sinds mijn eerste smartphone (Samsung Galaxy Note) en ben sinds toen een grote fan van dit soort schermen geworden. Dus mijn enthousiasme was hoog toen ik hoorde van de OLED TV's die gingen komen.

De grote domper was wel het kostenplaatje. Deze was bij de introductie veel te hoog. Daardoor heb ik toen onze oude Sony kuren begon te krijgen, ongeveer een jaar geleden dan maar besloten om een gewone LED TV van Samsung gekocht (link). Wel was mijn idee om deze zodra OLED TV's betaalbaar (max ¤1500) werden deze te vervangen.

Maar gelukkig moest ik niet wachten op verdere prijsdalingen want ik werd de gelukkige winnaar. Hierdoor is dit mijn eerste OLED TV, en ik ben overtuigd dat het niet mijn laatste gaat zijn!

Specificaties

Voor de volledigheid, hier een overzicht van de belangrijkste specificaties:
Schermdiagonaal55"
Resolutie1920 x1080
TelevisietypeOLED
3D WeergaveJa, passief
Aansluitingsmogelijkheden4 x HDMI 1.4, SCART, 2 x TV, 3 x USB 2.0, 3.5 mm audio, ethernet
SoftwareWebOS (update naar 2.0 sinds 21 September)
ExtrasGebogen

Wat is OLED?

OLED of Organic Light-Emitting Diode is een schermtechniek waar een organische stof word gebruikt welke reageert op elektrische stroom. Hierdoor kan elke pixel afzonderlijk het licht weergeven (zonder gebruik van een backlight dus) om zo het beeld te vormen. Ook betekend dit dat elke pixel afzonderlijk af en aangezet kan worden en dit is wat zorgt voor de indrukwekkende zwartwaarde bij OLED schermen.

Net zoals meeste technologieën heeft dit zo zijn voor- en nadelen.
De Voordelen zijn:
  • Ongelofelijk hoog contrast
  • Pixels kunnen individueel worden uitgeschakeld, wat tot perfecte zwartwaarde leid
  • Minder energiegebruik als veel zwart word weergegeven
  • Theoretisch heel lage response time
En de nadelen zijn:
  • Levensduur van OLED is korter dan LCD
  • Energieverbruik ligt hoger dan LCD wanneer er veel wit word weergegeven
Voor deze TV heeft LG gebruik gemaakt van 4 verschillende subpixels: één rode, één groene, één blauwe en uiteindelijk een laatste voor wit. Deze laatste zorgt ervoor de helderheid van de TV op een goedkope wijze nog hoog genoeg is voor gebruik.

Bouwkwaliteit & design

Het mag gezegd worden, dit is een heel mooie TV. Het design langs de voorkant is heel minimalistisch, enkel het scherm met flinterdunne rand. Samen met de buiging zorgt dit ervoor dat de TV er vrij uniek uit ziet. Om het logo weer te geven heeft LG in het midden aan de onderkant de rand iets breder gemaakt. Dit logo bevat een witte LED waardoor het logo heel opvallend is. LG geeft gelukkig wel de optie om dit aan of uit te zetten.
De poot zit standaard vast op de TV, je moest bij het uitpakken dus niet de moeite doen om het scherm op de poot te installeren. Dit vind ik altijd een plus! Op deze poot staat maar één ding opgeschreven en dat is OLED.

De achterkant omvat alle input poorten welke de TV heeft te bieden. Een deel hiervan is achter een afneembaar paneel verstopt. Dankzij dit paneel kan je makkelijk de kabels wegwerken. LG heeft een magneetsysteem gebruikt om dit paneel makkelijk te verwijderen. Als je nog meer poorten nodig hebt, heeft LG ook wat poorten aan de zijkant geplaatst. Al met al komt de TV met 4 HDMI poorten, 2 x SCART, 3 x USB, 3,5 mm audio en een ethernet poort. Meer dan genoeg aansluitmogelijkheden zijn dus aanwezig .
Hieronder wat foto's van de achterkant van de TV (alle onderstaande foto's zijn klikbaar):
http://static.tweakers.net/ext/f/G1Eei29pzaXPNuBkOAUELOoB/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/3SbNug9jLhnFYrgdlzTknWQl/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/1zjZha47GZrxFYCm6hDqWTTj/medium.jpg
Over de bouwkwaliteit ben ik ook dik tevreden, het scherm ziet en voelt luxe aan. De kromming in het scherm voegt echt toe aan het luxe gevoel. En ook de bijgeleverde afstandsbedieningen voelen stevig aan.

Beeld- & geluidskwaliteit

Zoals ik al verwachtte is de beeldkwaliteit fenomenaal! Als iemand die graag naar horrorfilms kijkt, voegen de fantastische zwartwaarde veel toe. Maar ook alle andere kleuren zijn heel mooi. Ze spatten letterlijk van het scherm. Wat wel spijtig is, is dat wit nogal een lichte grijze tint heeft. Dit is niet echt storend tenzij je ermee op het internet gaat, of als je bijvoordbeeld echochrome zou spelen.
De geluidskwaliteit is zoals te verwachten van een dunne TV niet bijster goed te noemen. Een soundbar is zeker aan te raden, al vind ik dat dit argument voor bijna elke moderne TV opgaat. Zelf gebruik ik de televisie altijd in combinatie met een kwalitatieve headset en hierdoor stoor ik mij niet aan het matige geluid.

WebOS

SmartTV
Eerst wil ik even mijn mening over alle SmartTV's kwijt.
Ik vind het allemaal vrij grote bullshit! Ik heb het op nog geen enkele TV langdurig gebruikt omdat een PC eraan hangen altijd beter werkt. Daarbij komt nog kijken dat elke TV fabrikant zijn eigen besturingssysteem maakt. LG heeft WebOS, Sony Android TV, Panasonic Firefox OS, enz..... Dit zorgt ervoor dat je elke keer weer moet leren omgaan met een andere manier van werken. Ook is ondersteuning van SmartTV's heel slecht te noemen. Een TV koop je meestal voor minimum 5 jaar, ik denk dat SmartTV van 2 jaar oud al geen software updates krijgen, laat staan 5 jaar.
Oké nu die frustratie uit de weg is, op naar WebOS :)
WebOS
WebOS is het besturingssysteem gemaakt door LG voor hun SmartTV's. Het besturingssysteem is gebaseerd op WebOS origineel gemaakt door Palm. Het is een heel kleurrijk besturingssysteem dat als doel had om easy-to-use te zijn.
WebOS: Installatie
Wie de LG 55EC930V voor het eerst aanzet zal dit zien:
Hierna volgen wat basis stappen om de TV in te stellen (Alle onderstaande foto's zijn klikbaar):
http://static.tweakers.net/ext/f/Qg7S3ftNkApNNHksK0reausN/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/JolavUpOOqXpxllYyfZdeznw/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/k1G9yurB5A4k1HbdIBhRZQC1/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/UYfHwh0URcsjiQMk40ik5N0W/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/VkfGfT9nwTT6vGTtlcXTnAOU/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/nMaO1bj1O83mlCtNA6dT4S5P/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/Jb58F0STiWEfUl3ACSFQsAFv/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/V2Qr5U066g0Vd4dzGdTafEQd/thumb.jpg
De installatieprocedure is al met al vrij simpel. Iets wat ik heel handig vond was dat je elke stap gewoon kon overslaan door met de cursor naar beneden te bewegen. Dit was voor mij vooral handig omdat ik de TV scan settings heb overgeslagen.
WebOS: Gebruik
WebOS is zeker en vast heel simpel in gebruik, dus in die optiek heeft LG een heel goed besturingssysteem neergezet. Voor de TV te besturen, gebruikt LG een methode die doet denken aan de Wii controllers. Je wijst met de afstandsbediening naar het scherm om zaken de selecteren. Dit werkt heel intuitief en zonder enige haperingen of problemen. Qua functionaliteit ontbreekt er niet direct iets voor mij. Al moet ik toegeven dat ik de SmartTV functionaliteiten niet meer gebruik. Dit omdat ik mijn desktop PC heb verbonden via HDMI, welke veel beter werkt dan WebOS.
WebOS: Apps
WebOS heeft net zoals menig SmartTV besturingssysteem de mogelijkheid om apps te draaien. Na de initiële installatie zal de TV al standaard een paar applicaties installen gebaseerd op het land dat je hebt ingesteld. Zo kreeg ik in België de volgende standaardapplicaties:
Ook heb je standaard verschillende applicaties welke je films, foto's en muziek laten zien/beluisteren. Deze ondersteunen vrij veel formaten al kreeg ik er geen 3D content op werkende. Buiten dit kon je ook uit de LG store applicaties downloaden als Netflix en Spotify. Ik heb deze apps allemaal eens uitgeprobeerd en ze werkte zonder enig probleem. Wel was het heel irritant om de accountnaam en passwoord in te voegen. Om dit makkelijker te maken probeerde ik een toetsenbord via USB aan te sluiten maar jammer genoeg werkte dit niet.
WebOS: Performance
Als laatste moet ik het even hebben over de performance. Deze is echt niet om over naar huis te schrijven. En dit gaat verder dan gewoon applicaties die traag werken of opstarten. Zelf het wisselen tussen inputs verloopt heel stroef. Zeker als je de TV aanzet en meteen van input wilt veranderen. Dan zul je toch een 20 a 30 seconden moeten wachten voordat WebOS klaar is met opstarten. Vermits ik vrij vaak switch tussen inputs heb ik mij hier dan ook al mateloos aan geergeerd.
WebOS: Conclusie
WebOS heeft bij mij een heel nare nasmaak, het is duidelijk het slechtste aspect van de TV. Ik zou nooit een TV kopen voor SmartTV functionaliteit, maar het feit dat WebOS ook traag is bij zaken zoals het wijzigen van inputs vind ik de grootste ergernis van deze televisie. Voor mij zou het fantastisch zijn als LG deze televisie zonder WebOS zou leveren, maar in deze prijsklasse is dit duidelijk not done. Spijtig, want ik gebruik de functionaliteiten van SmartTV's nooit.

Gebruik: Media

Media kijken op deze TV is een ware lust!
Zoals gezegd in de inleiding gebruik ik de TV voornamelijk voor het kijken van Netflix, Youtube en Blu-rays. Vooral met die laatste komt de superieure beeldkwaliteit van de TV goed tot zijn recht. Ook het gebogen scherm helpt mee om de media er mooier uit te laten komen, zeker als je op de juiste plaats zit. Gelukkig ben ik nogal asociaal en kijk ik voornamelijk alleen naar dit scherm waardoor ik altijd de juiste kijkhoek kan aannemen. Als je dit niet kunt moet ik wel toegeven dat het eerder afdoet aan de ervaring dan dat het iets toevoegt.
De TV ondersteunt ook passieve 3D weergave, zelf heb ik hier nog maar één 3D film op gezien. Het 3D effect is duidelijk beter dan in de cinema en ook heb ik minder last van oogvermoeidheid als bij mijn oude Samsung SmartTV (deze gebruikt actieve 3D).

Gebruik: Gaming

Eerst en vooral moet ik even toevoegen dat ik nogal verwend ben door mijn monitor (PG278Q review vind je hier :)).

Zoals gezegd in het OLED deel van de review, is in theorie OLED capabel om een veel lagere response time te hebben dan LCD schermen. Spijtig genoeg is dit niet het geval voor deze TV. Met een gemiddelde input lag van ongeveer 100 ms (zie link) kan je deze zelf abnormaal hoog noemen. In de praktijk valt het ook echt op en in sommige games is het ook storend. Gelukkig heeft de TV ook een game mode welke de input lag zou moeten verlagen. Dit maakt wel de kleuren iets minder fel. Hierdoor speel ik nooit met de game mode aan. Zelfs met de hoge input lag, gebruik ik de TV nog steeds vrij vaak voor games. Maar het is wel afhankelijk van de games. Games in grote open werelden zoals The Witcher 3, Mad Max en Metal gear solid V speel ik veel liever op mijn TV. Dankzij de buiging en fantastische kleuren vind ik dat je er veel meer in op gaat dan op mijn PG278Q. Daarentegen staan shooters zoals Dirty Bomb of Star Wars Battlefront veel beter spelen op mijn game monitor dankzij de veel hogere refresh rate en lagere input lag.

Al bij al vind ik het wel een goede TV om op te gamen, al zou ik hopen dat volgende generaties van LG over een lagere input lag gaan bezitten. Dit zou theoretisch zelf het geval moeten zijn met OLED, dus het is jammer dat dit in de praktijk niet zo is.
Terug naar structuur

De LG 55EC930V is een ijzersterke TV. Op het belangrijkste vlak, namelijk beeldkwaliteit, bestaan er gewoon geen TV's welke het beter doet dan deze (buiten andere OLED TV's). Wel moet er bij gezegd worden dat LG een paar zware steken laat vallen met deze TV. De geluidskwaliteit laat de wensen over en ook de inputlag is veel te hoog. Maar het grootste nadeel is en blijft de software. Zelfs met WebOS 2.0 voelt alles nog te traag aan. Met tot gevolg dat het wijzigen van inputs soms heel stotterend gebeurt. Dit is iets wat ik zelfs bij een TV van 500 euro anno 2015 niet zou verwachten. Laat staan een TV van 2000 euro.

Nu rest enkel nog de vraag: zou ik de TV nu kopen na hem gebruikt te hebben?
Neen. Niet dat het een slechte TV is, het is en blijft zelfs een fantastische TV. Maar ik zou nooit meer dan 1500 euro aan een TV geven. Dit is eerder omdat ik geen TV kijk, voornamelijk game en nu en dan blu-rays kijk. Voor mensen dat meer TV kijken en gek zijn van films zou ik deze TV daarentegen zeker aanraden.

Alle foto's

Hieronder nog eens alle foto's op een rij (Alle onderstaande foto's zijn klikbaar):
http://static.tweakers.net/ext/f/mpfPLyqx8Ual05LyUFvPyFzx/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/QAFkd8sVx4hhGGv0QsB61I8b/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/yZzBPbY5PwQE8wIdFIs9nNOe/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/V2Qr5U066g0Vd4dzGdTafEQd/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/Jb58F0STiWEfUl3ACSFQsAFv/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/rK6oBS6YS8zlRjZlMIVNje9i/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/nMaO1bj1O83mlCtNA6dT4S5P/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/VkfGfT9nwTT6vGTtlcXTnAOU/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/UYfHwh0URcsjiQMk40ik5N0W/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/k1G9yurB5A4k1HbdIBhRZQC1/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/l5XZvkpYrALtggh6zzTvlOmc/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/Qg7S3ftNkApNNHksK0reausN/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/p8wpW48p8N7US1K3qVV2EAIx/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/5QCU4ybWGwNJBAZq2TG9bGhx/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/LpQPSTQfqMh6BRtoN8apXTxu/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/UG2v9J9ByqkiqHPq1IspPtMT/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/RRUPJsvOq2k6SxatxPjVxgDw/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/preVwxLpX354HL3vwTW5ZUrZ/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/gWpM4b2Owi3eyWNsLWITJoWj/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/Hg3KvMhmNjh08Hi9GqhLOBPw/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/G1Eei29pzaXPNuBkOAUELOoB/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/3SbNug9jLhnFYrgdlzTknWQl/thumb.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/1zjZha47GZrxFYCm6hDqWTTj/thumb.jpg
Alle foto's zijn getrokken met een Canon 550D voor referentie.

Footnote
Aan allen die alles hebben gelezen, bedankt! En aan allen die niet alles hebben gelezen...... ook bedankt! Indien je deze review interessant of behulpzaam vond, zou ik je willen vragen om mij te nomineren voor de review van de maand. (link)
Alle spel-, schrijf- en tikfouten hoor ik graag via de reacties hieronder of via een DM.

Heb jij ook een LG 55EC930V Zwart?

Leuke review, echter snap ik niet helemaal hoe je aan 4 sterren komt.
Je geeft al aan dat er erg veel input lag is en je graag gamed op deze tv, persoonlijk zou ik daarom eerder naar 3 sterren misschien wel 2 sterren neigen want je primaire doel van het scherm beleeft problemen.
Voor de rest nette review.
Sterren........
Als ik het kon had ik er gewoon geen gegeven..... haat dit soort discussies.

Maar ik heb het 4 sterren gegeven omdat het belangrijkste aspect van een TV voor mij beeldkwaliteit is. En dat is net waar deze TV gewoon perfect is, echt waar genieten doe je van dat beeld. Zeker bij films!
Ja, de hoge input lag is duidelijk aanwezig, maar toch blijf ik er nog games op spelen.
Het hangt feitelijk van de game af. Een shooter kan ik er niet op spelen, daar vond ik de input lag te storend. Maar in een RPG zoals The Witcher 3 kan ik makkelijk compenseren voor de input lag waardoor het veel minder storend is.
Sowieso ging ik dit weekend eens het stukje rond inputlag updaten want zoals al gezegd door hAl in een eerdere reacties is de input lag veel lager als je bepaalde settings aanzet. (heb dit weekend eens geprobeerd zonder die instellingen en holy hell..... dan zijn games echt onspeelbaar)
Ik ben erg benieuwd naar je (geüpdate) bevindingen wat de input lag betreft. Ik ben op zoek naar een nieuwe televisie en deze lijkt voor mij nagenoeg perfect op de input lag na. Mijn huidige televisie, een plasma met 16ms input lag, gebruik ik vooral als een 'beeldscherm' (WebOS/geluidskwaliteit maakt mij niet uit) voor games waarvoor geen snelle reactietijd en geen keyboard & mouse controls voor nodig zijn. Voor het muis en keyboard werk heb ik een 144Hz TFT staan, waardoor ik bang ben dat ik te gewend (/verwend :) ) ben geraakt aan de korte response tijd.
Thanks voor de link, die had ik nog niet gezien. 30~40 milliseconden klinkt al een stuk beter, maar lijkt me toch wel een deal-breaker op een TV van 1750eu. Ik denk dat ik nog effe doorgame op m'n oude plasma en wacht op de volgende generatie oled schermen.
Nette review. Ik was in het begin helemaal overtuigd van deze tv! Heb deze gezien bij de mediamarkt en was eigenlijk op slag verliefd. Had m eind vorig jaar bijna gekocht:)
Nu ben ik aan het twijfelen of ik niet moet wachten. De hoge inputlag is wat mij betreft wel een stevig nadeel gezien ik regelmatig met shooters bezig ben op de xbox one. Qua webOS ga ik wss vrij weinig gebruiken gezien ik er een receiver voor zet en ik eigenlijk nooit gebruik maak van apps. Heb een chromecast en een htpc dus kan eigenlijk zo'n beetje alles al gebruiken:)

Ik heb gelezen dat een stukje calibratie de wit waarden een groot stuk kan verbeteren. Ik heb alleen geen idee wat de juiste settings zijn dus daar moet je even naar op zoek.

Ik blijf nog even door twijfelen tot de tv een beetje beter betaalbaar is, of er wellicht een totaal overtuigende review van de 960 komt. Die nieuwe UHD Oled tv die nu nog 4K kost:(
Je kunt de input lag van LG televisies naar verluid drastisch verlagen door de gebruikte HDMI poort een ander label te geven.
Ik dacht het label "PC" maar misschien maakt het niet uit welke naam.
Je kunt het wel opzoeken op het internet.
Er zijn reviews van diverse LG TV's die het gemeten hebben en een duidelijk inputlag verschil meten als je de naam verandert van de input.

Misschien kan de aercaen dat ook nog proberen en eventueel aanvullen op deze review.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 22 oktober 2015 14:07]

Interessant genoeg wist ik dit niet.....
Ik ga de review erop aanpassen want het is blijkbaar geen 100 ms als je de input verandert naar PC -> Bron: CNET Review. Wel kan ik al verklappen dat ik al sinds dag 1 het zo had ingesteld, dus de input lag is zelfs met die setting nog heel voelbaar. Hier moet ik wel bij zeggen dat ik 1 ms gewoon ben van mijn PG278Q en hier ook nogal gevoelig aan ben.
Verbaasde me ook al over de vuiligheid, het lijkt wel alsof je in een houtzagerij woont :X

@reviewer
Ik snap dat je helemaal verknocht bent aan je pc en monitor, maar zie niet in waarom dat afdoet aan Webos en de apps (en waarom je dat keer op keer blijft herhalen). Je geeft later aan de tv voornamelijk te gebruiken voor tv, Netflix, YouTube en blu-ray dus ik zou zeggen dat je dan juist ook goed met de apps uit de voeten kunt.

Waarom maar 1 blu-ray gekeken?
De TV staat in een vrij kleine ruimte met een paar nassen en computers die veel aanstaan en dat genereerd precies heel veel stof.

Ik blijf keer op keer herhalen dat webOS niet goed is omdat en misschien raad je het al, het gewoon een enorm traag besturingssysteem is. Werken de apps? Ja. Werken ze goed? Ja. Werken ze snel? Neen, helemaal niet. En dit voor een TV met zo'n hoge prijs. Ik heb de eerste week geprobeerd zoveel mogelijk met webOS te werken maar na een week gaf ik het op en nu gebruik ik enkel nog mijn computer die er is op aangesloten (en de Xbox one voor Blu-rays). Vind ik het erg dat webOS niet goed werkt? Neen verre van, maar het geeft de TV een net niet gehalte en dat vond ik belangrijk om aan te halen in mijn review. Alsook geloof ik dat er mensen zijn die hier daadwerkelijk waarde aan hechten.

Waar haal je dat ik maar één blu-ray heb gekeken? Toch niet uit de foto's? Als ik van elke film dat ik had gekeken een foto had gemaakt dan had ik nog 20 keer zoveel foto's gehad....
Ah excuus, ik zie dat dat over 3D ging. Verkeerd geïnterpreteerd.

Dat de GUIs van TV's erg traag zijn is inderdaad vervelend, heb helaas nog niet anders meegemaakt. Gelukkig maakt LG het nog niet zo bont als Samsung, mijn 4K tv heeft sinds vorige maand ineens een heel andere gui, met minder functionaliteit dan voorheen :/
Nice nette review

maarre:

prijzenplaatje

Het is volgens mij kostenplaatje of prijskaartje ;-)
Correct en aangepast!
Bedankt!
nette review, oled lijkt me echt top! jammer dat de os zo traag is, zou ik me persoonlijk erg aan storen..

is het bij jou zo stoffig? die achterkant van de tv is echt grijs man...
Ik heb toch een beetje een gemengd gevoel bij deze TV. Nette (en begrijpbare) review trouwens. Het SmartTV gedeelte boeit me eigenlijk totaal niet. Ik gebruik mijn huidige TV, een Panie VT50 plasma hoofdzakelijk voor 2 doeleinden: films kijken en gamen. Het eerste luik lijkt me wel gecovered, maar bij het tweede aspect stel ik me toch wel vragen. Op termijn ben ik er van overtuigd dat OLED de enige waardige opvolger voor plasma is, maar op dit ogenblik heb ik nog steeds de indruk dat deze OLED televisie niet op alle punten beter scoort dan mijn huidige plasma en ik ben dus ook niet meteen geneigd deze te vervangen. Andere punten zijn het gebogen scherm wat ik eerder als een nadeel beschouw en de vragen omtrent de levensduur (blijft de kwaliteit trouwens gelijk over de jaren heen?) Wat de prijs betreft, die vind ik persoonlijk best wel aanvaardbaar voor een 55-inch TV. Voor een high end plasma zat je ook wel in die prijsklasse of hoger en dat is dus vergelijkbaar. Maar ik ben dus nog steeds niet overtuigd. Nog een paar jaartjes wachten, denk ik bij mezelf. Die VT50 presteert sowieso nog prima. :)
Is de lag vebeterd met WebOS 2.0? Want ik lees niet direct wat vor een voordelen die update vor je heeft gehad.

Duidelijke review trouwens, niet teveel poespas, gewoon duidelijke taal.

Volgens mij haal je wel 2 verschillende dingen door elkaar omdat, er pixel response time bestaat wat in ms wordt uitgedrukt en input lag. In een comment had je het ook over je monitor van 1 ms. De 1 ms van je monitor is om geen ghosting effecten te weergeven of motion blur, daarin zou OLED beter moeten zijn dan LCD. Input lag is in het algemeen stuk lager op monitors, onder de 10 ms. Dit is de tijd wanneer het scherm een beeld ontvangt en daarna weergeeft. Bij tv's heb je daarvoor een gamemode om zo veel mogelijk beeld optimalisatie uit te zetten om zo snel mogelijk het beeld te vertonen waarbij een monitor bijna geen beeld optimalisatie heeft en dit meer aangestuurd word door de pc.
Goede review, PB gestuurd met een vraag.

De TV is super, al zijn de demo's die ze spelen bij de Media Markt niet te vergelijken met het beeld die je thuis krijgt van je provider, ik heb Ziggo en nu KPN glasvezel. Maar het beeld blijft blokking. Films zijn wel goed via Kodi bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Macboe op 17 januari 2017 14:24]