Bose QuietComfort 20 Acoustic Noise Cancelling (Android) (Zwart) Review

Opinion 4 september 2015, laatste update op 4 september 2015, 2.658 views

Bose QuietComfort 20 Acoustic Noise Cancelling (Android) (Zwart)

De Bose QuietComfort 20 is een high-end, in-ear hoofdtelefoon met Acoustic Noise Cancelling-technologie. Om de noise cancelling te realiseren is er een langwerpige bedieningsmodule toegevoegd, wat erg functioneel maar onhandig is.

Pluspunten

• Comfortabele pasvorm;
  • Noise cancelling werkt goed;
  • Aware-modus is erg handig;
  • Verbazingwekkend goed geluid;
  • Lange accuduur;
  • In-line bediening werkt goed.

Minpunten

• Bedieningsmodule is onhandig.

Unboxing en uiterlijk
Draagcomfort
Noise Cancelling-technologie
Geluidskwaliteit
Specificaties
Versiebeheer

Ik ben enigszins bevooroordeeld als het om in-ear hoofdtelefoons gaat. Op de een of andere manier passen ze nooit zo lekker bij mij. Of ze vallen regelmatig uit mijn oren, of ik moet ze regelmatig verstellen, of ik moet ze dermate in mijn oren proppen dat het niet comfortabel zit.

Daar komt bij dat ik een nauwe gehoorgang heb, waardoor ik al snel een oorontsteking oploop als ik in-ear hoofdtelefoons gebruik. In de regel loop ik daarom met over-ear hoofdtelefoons. Die zijn echter behoorlijk groot om altijd bij je te hebben.

Afgelopen maart heb ik de Bose QC25 getest, een over-ear hoofdtelefoon met Acoustic Noise Cancelling-technologie. Zowel de hoofdtelefoon op zich als de noise cancelling-technologie hebben indruk op mij gemaakt, wat mij toch nieuwsgierig heeft gemaakt naar de QC20. Deze in-ear hoofdtelefoon beschikt over oortjes met een aparte pasvorm en noise cancelling. Er is een aparte versie voor Apple en een aparte versie voor Samsung / Android, dit in verband met de in-line bediening. Ik heb gekozen voor de Android variant.

De enige bedenking die ik vooraf had, was de bedieningsmodule. Het is een extra toevoeging die mij onhandig leek. Het is tenslotte een apparaatje van 8,9 x 3,2 x 0,95 cm. Het kritisch bekijken van de product video van Bose wekte ook niet heel veel vertrouwen, aangeziende bedieningsmodule tactisch uit beeld wordt gehouden:
Jammer genoeg ondersteunt Tweakers geen embedded video's die via flash worden afgespeeld, vandaar een link naar de video in plaats van embedded.

De Bose QC20 komt in een verpakking die niet heel veel kleiner is dan een schoenendoos. Aangezien de hoofdtelefoon zelf nooit veel ruimte in beslag kan nemen, is het hopen op een royale inhoud.

Het thema is zwart-blauw, waarbij de oortjes niet geheel wit zijn maar doorzichtig waardoor ze niet opvallen als ze in je oor zitten.

Op de achterkant staan de unique selling points van de Bose QC20, die ik in de loop van deze review zal bespreken.

De linker en rechter zijkant van de verpakking.

http://www.product-reviews.eu/wp-content/uploads/2015/07/P1010226-150x150.jpg http://www.product-reviews.eu/wp-content/uploads/2015/07/P1010227-150x150.jpg
Nog twee foto’s ter unboxing-vermaak.

De volledig inhoud van de doos:
– De Bose QC20 hoofdtelefoon;
– StayHear+ oordopjes (small, medium en large);
– Oplaadkabel (micro-USB);
– Hoesje voor de hoofdtelefoon en oplaadkabel;
– De nodige documentatie.

Het blauw-zwarte thema is tot in de puntjes doorgevoerd, van de blauwe rits tot de blauwe streepjes op de 3,5mm jack.

Om de Noise Cancelling-technologie mogelijk te maken, heeft Bose een bedieningspaneel moeten toevoegen. Hier zit ook de lithium-ion accu in. Op de foto zie je ook dat de draad tussen het bedieningspaneel en de 3,5mm jack behoorlijk kort is. Het bedieningspaneel moet dus heel erg dichtbij de audiospeler blijven.

In de praktijk is de bedieningsmodule best wel onhandig. Bijvoorbeeld als je je telefoon als audiospeler gebruikt en deze graag in je broekzak stopt. Vooral met smartphones zit je broekzak al gauw vol, dan wil je daar liever niet ook nog een bedieningsmodule bij moeten proppen.

Op de bedieningsmodule heeft twee LED lampjes. De lampjes kunnen verschillende kleuren weergeven en hebben de volgende betekenissen:
De lampjes en kleuren zijn in de praktijk best logisch, dus je hoeft de tabel niet uit je hoofd te leren.

De StayHear+ oordopjes in detail. De oordopjes zijn aangenaam zacht en flexibel, maar absoluut niet glad. Ze zien er redelijk wit uit, maar zijn vooral transparant.

In-line bediening. De linker knop is voor volume omhoog, de middelste knop is multifunctioneel (een overzicht van de functies volgt) en de rechter knop is voor volume omlaag.
De blauwe knop aan de zijkant is om de Aware-modus aan of uit te zetten.

Aan de onderkant van de in-line bediening zie je de gaatjes voor de microfoon die gebruikt wordt tijdens telefoongesprekken.

De verschillende functies van de knoppen. Al met al is de in-line bediening erg veelzijdig en gebruik ik de knoppen veel. Een eerdere variant van de QC20 is behoorlijk vergelijkbaar, maar had minder functionaliteit in de in-line bediening en dat kon behoorlijk onhandig zijn.

Met behulp van dit clipje kan je de kabel netjes op zijn plek houden, zodat je je hoofd van links naar rechts kunt bewegen zonder dat er spanning op de kabel komt en de oordoppen uit je oren vallen.
Het clipje ziet er bedrieglijk simpel uit, maar is goed uitgevoerd. Ik zie het niet gebeuren dat je hem stuk knijpt, de hoeveelheid druk is goed en de binnenkant van de ‘bek’ is niet scherp voor de stof waar je hem aan vastmaakt.

Ook het tasje dat wordt meegeleverd door Bose valt in de smaak. Het is een licht en flexibel hoesje dat er verzorgd uitziet. Er is een netje om de oplaadkabel op zijn plek te houden en voor de rest is er een open ruimte om de hoofdtelefoon in te stoppen.
Om echt heel kieskeurig te zijn had het hoesje wel iets langer mogen zijn. Ik heb nu regelmatig het gevoel dat ik de kabel iets te veel in een bocht moet forceren om de hoofdtelefoon in de hoes te laten passen (vanwege de lange bedieningsmodule). Verder heb ik wel vertrouwen in de kwaliteit van de kabel, maar voor de langere termijn zou ik het toch prettiger vinden als het hoesje iets langer was.

De eerste keer dat ik de oortjes in mijn oren stopte viel het mij op dat ze lekker zacht en flexibel zijn, terwijl ze goed blijven zitten. Dit is mede te danken aan het feit dat de oordopjes de vorm van je oorschelp volgen, maar ook vanwege de wat stroeve textuur van het kunststof wat echt in je oor gaat. De clip voorkomt ook dat er gewicht aan de oortjes komt te hangen.
Normaliter ben ik helemaal geen fan van het draagcomfort van in-ear hoofdtelefoons, maar de QC20 brengt daar verandering in. Met deze oortjes kan je urenlang muziek luisteren zonder dat ze irriteren.

Zijn weliswaar niet zomaar uit te wisselen met andere oordoppen, maar voor ¤ 9,95 koop je twee paar extra en het comfort is dit zeker waard.

De actieve Noise Cancelling-technologie werkt net zo goed als in de QC25, een over-ear hoofdtelefoon van Bose. Een belangrijke voorwaarde is dat de oortjes goed in je oor zitten, maar dan wordt het omgevingsgeluid echt goed weg gefilterd. Hierdoor sluit je je veel beter af van de buitenwereld en kan je echt beter genieten van de muziek.

De mate waarin het omgevingsgeluid teniet wordt gedaan is afhankelijk van het soort geluid.
– Lage, constante tonen zoals in het bovenstaande voorbeeld worden voor mijn gevoel voor 80-95% weg gefilterd. Het is dus niet voor niets dat je zoveel Bose hoofdtelefoons ziet bij mensen die vaak met het vliegtuig reizen.
– Grillige geluiden worden duidelijk minder goed (ongeveer 20-30%) weg gefilterd, zoals de bliepjes van de kassa in de supermarkt, het gekletter van bestek als je de vaatwasser uitruimt etc.
– De geluiden die daar tussenin zitten, zoals omroepen in de trein/tram/metro en gesprekken worden ongeveer voor 40 – 60% teniet gedaan.

Een nadeel van de noise cancelling is dat als er veel wind staat, bijvoorbeeld op de fiets, er een soort ruis ontstaat. Dit klinkt alsof er iemand in een microfoon staat te blazen, wat ook ongeveer is wat er gebeurt, aangezien de noise cancelling-technologie gebruik maakt van microfoons om de externe geluiden te identificeren. Het systeem kan dus niet goed omgaan met veel wind.

Voor de noise cancelling is een accu nodig, die is verwerkt in het bedieningspaneel. Als de accu leeg is werken de luidsprekertjes nog steeds, maar het geluid is dan verre van ideaal. Bose adverteert met een accuduur van 16 uur en -hoewel ik het niet exact gemeten heb- komt dit ook overeen met de praktijk.
De accu is in 2 uur op te laden en dat gebeurt via een micro-USB aansluiting. Het is altijd jammer om afhankelijk te zijn van een accu, maar in mijn optiek is de noise cancelling-technologie dit ongemak zeker waard. En als je onverhoopt een lege accu hebt kan je nog steeds muziek luisteren, ware het niet dat het behelpen is met de geluidkwaliteit.

Er is ook een Aware-modus beschikbaar, aan/uit te zetten via de in-line bediening. Dit zorgt er voor dat de omgevingsgeluiden juist wél goed doorkomen. Erg handig als er iets omgeroepen wordt wat je wilt horen. In de praktijk gebruik ik dit vaker van ik had verwacht.

Om met de deur in huis te vallen: wauw! Ik heb nog niet eerder een in-ear hoofdtelefoon gehoord met zulk indrukwekkend geluid. Met name het laag verraste mij compleet. Je hebt absoluut niet het idee dat je naar miniatuur luidsprekers aan het luisteren bent. Het geluid is indrukwekkend vol en ook het hoog schittert.

Ook op de langere termijn vind ik dat de Bose QC20 zich geweldig staande houdt. Er zijn eigenlijk geen vlakken waarop het geluidsbeeld tekort schiet.

Ik zal aan de hand van een aantal nummers proberen uit te leggen wat ik prettig vind aan het geluid van de QC20. NB: ik raad iedereen aan om de muziek op een zo hoog mogelijke kwaliteit te beluisteren, maar met oog op de beschikbaarheid schotel ik ze voor in de vorm van YouTube.

Infected Mushroom – Heavyweight, een echte benchmark voor het beluisteren van luidsprekers. Dit nummer laat uitstekend horen of luidsprekers strak zijn, hoe goed ze laag weergeven en of ze ruimtelijkheid goed kunnen weergeven. En vergeet de fantastische solo rond 04:46 niet waarbij de uithalen rond 05:30 kippenvel geven.

Waarschijnlijk zal ik binnenkort nog een aantal voorbeelden toevoegen met daarbij een korte beschrijving van de beleving met oog op de geluidkwaliteit die de QC20 biedt.

QC®20 headphones voor Android®-apparaten (inclusief kabel en StayHear®+ oordopjes)
•Lengte: 132,00 cm

Draagetui
•Hoogte: 2,50 cm
•Breedte: 14,00 cm
•Diepte: 8,00 cm

De Bose QC20 is een indrukwekkende in-ear hoofdtelefoon. Dit is een van de weinige producten waarbij ik het vrijwel geheel eens ben met de marketing: met het oog op draagcomfort, draagbaarheid en geluidskwaliteit heb je genoeg aan de QC20. De actieve Noise Cancelling-technologie is een waardevolle toevoeging die echt het luistergenot bevordert. De bedieningsmodule is onhandig, maar als ik moet kiezen tussen dat of het gebrek aan Noise Cancelling, dan neem ik het voor lief.

04-09-2015: eerste versie

Ik schrijf reviews omdat ik het leuk vind. Feedback door middel van een bericht stel ik op prijs. Vragen? Stel ze gerust, ik zal mijn best doen om ze te beantwoorden.

Heb jij ook een Bose QuietComfort 20 Acoustic Noise Cancelling (Android) (Zwart)?

Mooie en dure dopjes! Zeker iets wat ik ook nog wel een keer wil uitproberen. :D
Ik heb zelf de QC25, wilde de review van de 20 ook wel eens lezen. Wat briljant dat je Infected Mushroom hebt gebruikt als voorbeeld! Heerlijk nummer inderdaad, en sowieso een geweldig repertoire.
Ben zelf ook geďnteresseerd in de QC20 oortjes. Hoe denk je over de QC20 nu je ze al wat langer gebruikt?

Goede review trouwens :)

[Reactie gewijzigd door Arthur-M. op 16 maart 2016 14:27]

Fijn uitgebreid review. Toch heb ik 2 vragen.
Hoe goed dempt het het geluid op straat in een drukke omgeving (terras en/of restaurant)?
Hoe goed dempt het het geluid op een fesitival? Dan bedoel ik niet in een tent als er een concert is, maar meer qwa geluiden van muziek en stemmen. Eigenlijk dus vergelijkbaar met de vraag hierboven, maar hier zijn meer bassen en kan de herrie wat harder zijn.
Ik heb net op Schiphol 2 sets qc20 en 1 set qc25 kunnen uitproberen. Heb 2 jaar geleden een Audio Technica (toen 'second best) gekocht, maar die zitten beroerd en noise cancelling is 'mediocre'. Gezien de vele positieve reviews van de qc20 wilde ik ook wel eens weten hoe ze klonken - maar waar kun je ze nu testen? Nu, vandaag dan in de electronica winkel op Schiphol. De eerste set gepakt, aansluiten aan de eigen iphone - in het oor frommelen, onprettig, onhandig en zit niet lekker Misschien verkeerde pasvorm? Normale in-ears zitten goed bij mij. Geluid - noise cancelling? ja er komt geluid uit maar blikkerig, niveau koptelefoon van Action van 5,99. Noice cancelling? alle knopjes geprobeerd, hoor geen verschil. Verkoper gevraagd. Die pakte speciaal voor mij een nieuwe uit de doos. Had ik iets verkeerd gedaan ... nou de nieuwe set, zeker goed ingesteld door de verkoper - ook hopeloos.
Ik pak een Qc25 over-ear - zet hem op: een weldadige weelde van stilte. Zogenaamd minder geschikt voor (zoals ik) brildragers. Welnu, ik zet mijn bril wel af en de qc25 wel op. Voor mij zijn geld 10x meer waard dan de qc20 in-ear.
Ik wil niet zeggen dat de in-ears voor niemand goed zijn, maar het omgekeerde, de indruk die je nu uit de reviews krijgt, is TOTAAL NIET waar. Mijn advies: wees heeeel argwanend en selectief als het om in-ear noise cancelling gaat en koop niet voordat je hebt kunnen uitproberen. Bij twijfel de over-ear.

[Reactie gewijzigd door fboecom op 30 mei 2016 16:33]

Dan heb je zeer waarschijnlijk iets fouts gedaan of waren de accu's leeg, want ik heb net de beide naast elkaar getest (naast een draaiende droger) en beide koptefeloons werkten qua noice cancelling helemaal gelijkwaardig; de droger werkd helemaal weggefilterd. Zowel bij de QC25 als de QC20.

[Reactie gewijzigd door Out of Order op 4 september 2016 18:59]