Specificaties 55" Ultra HD 3D LCD TV met HDR en 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Panasonic Viera TX-55CR850E Zwart Review

Seansvr 3 september 2015, 291 views

Panasonic Viera TX-55CR850E Zwart

Een prachtig toestel met goed geluid en een fijne afstandsbediening. De beeldkwaliteit is uitstekend met prachtige kleuren en op het eerste oog prima zwartweergave, hij heeft wel moeite met donkere scenes. Het smart gedeelte werkt gewoon goed en de menu’s zien er gelikt uit.

Pluspunten

• Design
  • Beeldkwaliteit
  • Geluidskwaliteit
  • Hoge helderheid

Minpunten

• Lichtsterkte fluctueert in donkere scenes
  • Slechte bedieningsapp
  • Geen 3D brillen meegeleverd

Wat een plaatje zet deze TV neer! Het is een reuzensprong voorwaarts in vergelijking met mijn drie jaar oude 32-er. De vergelijking is natuurlijk niet helemaal eerlijk, er is in drie jaar tijd natuurlijk veel veranderd. Neem alleen als de introductie van 4K en curved TV's. Qua beeldkwaliteit komt daar voor mij nog local dimming bij, dat had mijn oude niet.

Ik heb uiteindelijk voor deze Panasonic gekozen vanwege de beeldkwaliteit. De kleuren zijn intens en natuurgetrouw. Wel even de instellingen op Cinema stand zetten, anders is het net een neon-reclame. Er komt trouwens ook een beste bak met licht uit. Zelfs met veel omgevingslicht is het prettig kijken.

Het zwart is, voor zover met het blote oog te zien, diep zwart. Zeker met wat sfeerverlichting aan is het gewoon zwart. Kijk je in een verduisterde kamer dan zie je wel dat het net niet helemaal zwart is. Een ding stoort me wel een beetje, bij transities van lichte naar donkere scenes en vice versa zie je de TV 'flikkeren'. Het valt op dat ie lokaal dimt zeg maar. Ik vermoed dat je het ergens kan instellen maar heb het nog niet gevonden.

Gewoon TV kijken is een genot, mits je HD kijkt. SD gaat op zich nog wel maar met analoog is het eigenlijk niet om aan te zien, niet geheel verassend. Ook de geluidskwaliteit is dik in orde. Van een TV in deze prijsklasse mag je dat verwachten maar er zijn toch veel vergelijkbaar geprijsde toestellen die beroerd klinken. Hij staat hier overigens op een meubel, een centimer of 30 van de muur waardoor de bas net iets meer punch heeft. De stemmen zijn heel goed te verstaan, er zit diepgang in het geluid en het klinkt mooi ruimtelijk.

Qua design is het ook helemaal in orde. Er zit een mooie glimmend metalen voet bij. De TV is zeker niet een van de dunste, ik schat qua dikte zeker een centimeter of zeven. Ik ben eigenlijk wel blij dat de ontwikkelaars bij Panasonic niet hebben gekozen voor een zo dun mogelijk scherm, nu is er tenminste plaats voor fatsoenlijk geluid.

De afstandsbediening is ook een mooi ontwerp met een dikke metalen bovenkant waardoor ie lekker zwaar aanvoelt. Een beetje vergelijkbaar met B&O, voor wie er wel eens eentje heeft gezien. Er zit ook een kleine afstandsbediening met trackpad bij maar daar wordt ik geen vriendjes mee. Ik vind het een onding en hij heeft niet alle functies van de grote. Ook de app van Panasonic is een teleurstelling. Die werkt niet intu´tief en iet er ook niet zo mooi uit, hopelijk komen ze snel met een update.

Waar ik niet over uit kan is het ontbreken van een setje 3D brillen. Ik vertik het om bij een TV in deze prijsklasse nog een keer de portemonee te trekken om 3D brillen te kopen. Nu kijk ik geen 3D en ben dat ook zeker niet van plan maar het gaat om het principe. Misschien heeft Panasonic de hoop al opgegeven dat 3D nog gaat vliegen en is dit een subtiele hint?

Tja, en dan curved. Er is een hoop discussie over. Ik vind het in ieder geval erg prettig kijken. Ik denk dat het een kwestie van smaak is, ik zie geen directe voor of nadelen aan een curved scherm. Stiekem vind ik het gewoon erg cool, wie heeft er nu een gebogen scherm thuis staan?

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-55CR850E Zwart?

Ik zie wel een nadeel aan een gebogen scherm. Ik vind het gewoon niet mooi en zal er daarom ook nooit een aanschaffen. En erg vrekkerig dat ze er geen 3D brillen bij doen. SD is ook bij mijn Panasonic niet mooi, maar HD daarentegen wel. De kleuren spatten van het scherm af.