Trust GXT 363 Review

nandervv 3 september 2015, 350 views

Trust GXT 363

Een prima koptelefoon, zonder echte minpunten.

Pluspunten

• Goede geluidskwaliteit
  • Voelt robuust aan

Minpunten

• Geen 3.5 mm connector
  • Software werkt (nog?) niet onder windows 10.
  • Surround-sound werkt voor geen meter

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 4
Eerst even een paar puntjes van administratieve aard. Ik heb deze koptelefoon gewonnen aan boord van de Tweakers Express. Dit zou mijn mening kunnen be-invloeden. Daarnaast ben ik niet bepaald fan van Trust. De opmerking: het heet Trust, omdat je maar moet vertrouwen dat het blijft werken is er n die ik meermaals gemaakt heb.
Desalniettemin zal ik proberen om een zo eerlijk mogelijke review te geven.

Geluidskwaliteit
Geluid klinkt degelijk, best wel sterk op zich. Geluid klinkt goed gebalanceerd, mooi, etc. Ik ben geen audiofiel, mijn mening omtrent dit moet niet te serieus genomen worden. Ik hoor geen rariteiten in ieder geval, behalve dat de bas f ondermatig, f bovenmatig aanwezig is. Maar dat is meer een kwestie van smaak/gewenning.

Microfoon
Het geluid komt op zich goed door, maar achtergrondgeluiden komen ook erg goed door. Verwacht niet dat anderen je toetsenbord/muis niet horen. En dit is met een rubber-dome toetsenbord, ik kan me voorstellen dat dit hinderlijk wordt (voor anderen) als deze headset gebruikt wordt in combinatie met een mechanisch toetsenbord (vooral cherry blue). De microfoon is star, en is daardoor alleen naar boven weg te draaien, niet bij te draaien. De microfoon kan niet doordraaien of verwijderd worden. Hem gebruiken met de microfoon aan de verkeerde kant zit er dus niet in. Ik heb hier geen last van, maar het is een klein detail.

Surround?
Om dit te testen heb ik Ayreon - Actual Fantasy uit de kast getrokken, een album in 5.1 audio. Wat direct opvalt is dat het surround-effect eigenlijk niet werkt, in ieder geval voor muziek. Het komt gewoon niet over. Voorbeeld: het tweede nummer op het album heeft een stuk waar de zang alternerend van meerdere kanten komt, maar op de headset klinkt het eigenlijk gewoon nergens naar op dat stuk. Windows vindt bijvoorbeeld al dat het simpelweg stereo-speakers zijn. Ik weet dat dit op zich standaard is, maar bij mij riekt dit altijd een beetje naar bedrog.

Uiterlijk
Het eerste dat opvalt is dat er geen Trust-logo op staat, behalve op de afstandsbediening in de draad. Het lijkt bijna alsof Trust zich hier realiseert dat het merk Trust niet een bijzonder sterk merk is. Qua uiterlijk vind ik hem er op zich wel tof uit zien, vooral door de matte oorschelpen.
Een halve meter van de koptelefoon vandaan zit een bedieningspaneeltje. Hierop zit een microfoon-mute-knop, een geluids-mute-knop, een volume up/down knop, een knop om de verlichting op de koptelefoon uit te zetten en een knop om het basgeluid te boosten.
Wat ik hier erg fijn bij vind is dat de volume-instellingen direct op windows toegepast worden.
Qua bouwkaliteit voelt het op zich best degelijk aan en de koptelefoon heeft een beetje gewicht. Voor mij is hij niet onprettig zwaar.

Software
De driver voor WIndows 10 installeerde vanzelf. Deze doet eigenlijk gewoon wat hij moet doen, niet meer, niet minder. De driver van Trust zelf wil niet installeren op windows 10.

Wat ik enorm hinderlijk vind is dat hij geen gebruik lijkt te maken van de audio-chip op m'n moederbord. Daardoor heeft hij veel minder opties dan zelfs goedkopere headphones via de kast van de computer zelf. Ik mis bijvoorbeeld het handmatig mixen van stereo-geluid en/of surround geluid..

Kleine dingetjes
De audio-kabel is mooi (braided) en met 3 meter lang genoeg.

Het is op zich een fijne koptelefoon en veel degelijker dan ik van Trust zou verwachten. Maar daar is de prijs op zich ook wel naar.

Heb jij ook een Trust GXT 363?