Specificaties 4-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

QNAP TS-439 Pro Turbo NAS Review

awenger 17 mei 2009, laatste update op 17 mei 2009, 5.257 views

QNAP TS-439 Pro Turbo NAS

Pluspunten

• Snelheid
  • Hot-pluggable schijven
  • Status opvragen via LCD
  • Eenvoudig naar wens aan te passen

Minpunten

• User Interface

Kwaliteit voeding Score: 4
Heb sinds begin mei 2009 de QNAP TS-439 staan. Hiervoor had ik een Synology CS407 met 4x 1TB harde schijven. Deze 4x 1TB zit nu in de QNAP.
De Synology voldeed niet meer aan mijn eisen door de zwakke ARM processor en het weinige geheugen. Met mijn Synology haalde ik snelheden van 15MB/s om te schrijven en 30MB/s om te lezen (RAID 5, Gigabit Ethernet, jumboframes uitgeschakeld, via FTP). De snelheden die ik met de QNAP haal liggen vele malen hoger. ca. 45 MB/s om te schrijven en 75MB/s om te lezen. (RAID 5, Gigabit ethernet, jumboframes uitgeschakeld, via FTP).

Doordat de NAS op linux draait is deze redelijk eenvoudig uit te breiden met verschillende mogelijkheden. QNAP biedt zogenoemge QPKG's aan met extra mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan Pyhthon, SABnzbd+, een mailserver, Joomla etc. Persoonlijk heb ik alleen Python en SABnzbd geinstalleerd. De NAS kan makkelijk mijn internetverbinding voltrekken tijdens het downloaden via Usenet en ook parren en rarren gaat op een zeer acceptabele snelheid. Ter referentie: parren van 15,4 GB in 728 sec, unrarren in 721 sec. En nog een voorbeeld: 1,1 GB parren in 56 sec en uitpakken in 41 sec.

Daarnaast is het mogelijk om na installatie van IPKG (ook via QPKG te installeren) om tal van uitbreidingen te installeren. Zo heb de NAS ook als Subversion server ingericht.

Het enige nadeel is de User Interface. Deze oogt redelijk verouderd. Hoewel alles prima in te stellen is, is het lastig om je weg te vinden door webinterface als je deze voor het eerste gebruikt. Synology heeft dit vele malen beter voor elkaar.
Er is echter hoop. Binnkort komt versie 3.0 uit van de software die draait op de QNAP en deze software oogt vele malen beter. Op YouTube is inmiddels een video te vinden met een impressie van de nieuwe UI. http://www.youtube.com/watch?gl=NL&v=EJrQe19AZzM

Heb jij ook een QNAP TS-439 Pro Turbo NAS?

Ik ben in het bezit van een Qnap 409 pro.
De firmware staat op 2.0.1(0226T).
Deze wil ik deze vervangen door de laatste versie.
Nu ontstaat het probleem. De nieuwe firmware ondersteunt mijn nieuwe HD's.
De reeds geinstalleerde firmware echter niet.
Wil ik de nieuwe firmware installeren, krijg ik foutmelding dat HD's niet worden geinitieerd. En stopt het hele proces met foutmelding.
Laat ik de HD's weg wil het systeem niet updaten naar nieuwe firmware.
Zit ik mooi in een oneindige lus?
Is er een oplossing?