Cooler Master GeminII Review

QuiCk01 17 mei 2009, laatste update op 17 mei 2009, 723 views

Cooler Master GeminII

Pluspunten

• Koelt goed
  • Goedkoop
  • Kan passief

Minpunten

• Past niet altijd
  • Geen fans meegeleverd

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Deze review gaat over de Cooler Master GeminII
Ik heb de Cooler Master GeminIIgekocht als vervanger voor mijn boxed koeler die ik gebruikte om mijn gelapte E6750 te koelen. De boxed koeler presteerde redelijk met een gemiddelde van 40 graden idle maar maakte daarbij wel een gruwelijk hard geluid wat mij zeer stoorde.
Ik heb dus ook besloten om deze te vervangen.

Specs:

CPU Socket
IntelŽ Socket LGA775
AMDŽ Socket ( AM3 / AM2+ / AM2 / 940 / 939 / 754 )

CPU Support

Dimensions Φ6 mm

Meegeleverde accesoires
- Backplate voor Intel
- Backplate voor AMD
- H-plate om de koeler vast te zetten.
- 4 bouten + moeren voor Intel, 6 voor AMD.
- Koelpasta
- Anti viberatie rubbertjes voor tussen koeler en moederbord.
- Fan brackets voor het verschuiven van de 2 optionele 120mm fans.

Eenvoud van montage

Het monteren van de Cooler Master GeminII kan bij Intel op een 775 socket en de AMD sockets die geschikt zijn zijn: AM3, AM2+, AM2, 940, 939, 754.
Aangezien de koeler word bevestigd met een backplate zal het moederbord uit de case gehaald moeten worden.
Eerst moet de koeler zelf nog worden bewerkt met de juiste installatie. Zo zijn er voor AMD en intel verschillende mountings. Deze mountings worden op de koeler geschroeft en vervolgens een rubbertje over de schroef heen zodat die geen contact maakt met het moederbord en geen viberaties overbrengt.
Vervolgens is het de bedoeling dat er koelpasta op de cpu word aangebracht (Er word koelpasta meegeleverd).
Nu kan de koeler worden omgedraait om vervolgens het moederbord er op zijn kop op te leggen. Vervolgens moet de meegeleverde backplate op de achterkant van het moederbord worden geplakt(Let op alleen het witte stikkertje moet worden verwijderd!). Na dit gedaan te hebben kunnen de moeren worden aangedraait. Dit aandraaien kan worden gedaan met een extra opzetstuk wat het gemakkenlijker maakt.

Koeling

Wat deze koeler anders maakt dan andere koelers is dat deze koeler ook het geheugen en andere omliggende delen meekoelt als er een 120mm fan boven word gemonteerd.
Eerlijk is eerlijk: Deze koeler kan niet op tegen koelers als: Tuniq Tower 120, Scythe mugen 2, TRUE enzovoorts.
Toch vallen de prestaties mij zeker niet tegen. De koeler is in mijn toch al kleine htpc kast nog redelijk goed bezig.
De GeminII is zelfs passief beter dan mijn standaard boxed koeler en met 2 optionele 120MM fans nog 5 a 6 graden koeler.

De temperaturen op een Intel C2D E6750:

Idle:
Core1: 31
Core2: 30

Stressed:
Core1: 49"
Core2: 47'

* Op het moment van schrijven is het in mijn kamer redelijk heet, zo'n 22 tot 23 graden.

Modbaarheid

Tja, modbaarheid bij een koeler is nooit groot natuurlijk maar toch.
De fans kunnen verplaatst worden. De fans worden namelijk bevestigd op 2 beugels en deze beugels kunnen in de lengte worden verschoven. Zo kunnen de fans zeg maar boven het geheugen worden verschoven maar ook de andere kant op richting het ioq shield. Toch blijft de koeler altijd boven het geheugen dus ik denk niet dat de koeler compatible is met hoog geheugen als Dominators ofzo.

Deze koeler is echt gigantisch! Waarschijnlijk een van de grootste (niet de hoogste) koeler die er is samen met de V10.
Ik heb deze koeler voor 17 euro nieuw gekocht en vind dit ook onwaarschijnlijk goedkoop! Ik zou bijna raar opkijken als hier geen kinderarbeid aan te pas is gekomen bij wijze van spreken. De koeler is dan ook een zeer goedkope en goeie vervanging, zeker omdat hij passief ook redelijk koelt. Ik zou dan ook zeker aanraden om te overwegen om deze koeler te kiezen als je een goedekope vervanging wilt voor de boxed koeler als je er plaats voor hebt.

Review word nog aan gewerkt en zal ook meer foto's maken.

Heb jij ook een Cooler Master GeminII?

Deze koeler heb ik ook, wat QuiCk01 probeerd te zeggen is dat de koeler van hoge kwaliteit is en hij heeft deze kunnen kopen voor 17 euro.

Ik heb voor de mijne nog 25 euro betaald.

Er is ook een bracket set te koop voor de intel lga 1366 socket de prijs is rond 5 euro.

De koeler doet zijn werk goed koelt niet alleen de CPU maar alles wat er onder zit geheugen, voedingsregelaars, chipset.
Je zegt dat de koeler onwaarschijnlijk goedkoop is, maar is dit af te zien aan de bouwkwaliteit van het geheel?
Ik heb deze cooler ook en zit passief in mijn lanbox en houdt mijn e5200 op 3,25ghz(340*9.5 ) stressed met intelburn test op 52 graden(realtemp). Geluidsproductie 0,0 dus ;) Prima ding dus en kost net iets duurder dan een keertje mac donald.

Ook een groot voordeel is dat hij niet zo hoog is, en 1 van de weinige (redelijk) goede koelers is die in mijn lanbox past. True, mugen noem maar op is veelste hoog. Ik heb maar 10 cm ruimte ofzo in me case.

Ik heb hem een klein beetje gemod door dat metalen ding waar je die fans op kan schroeven eraf te halen, bevordert de airflow wel iets voor passief gebruik.

En hij ziet er gewoon superlauw en loeigroot uit 8-) iedereen die mijn lanbox inkoekeloert heeft echt zoiets van wtf is dat :+

Met 2x12cm fan erop draait die4 ghz, maar dat alleen maar gedaan voor wat benchmarks want anders wordt de koeler te hoog en kan mijn lanbox niet meer dicht :P

5 sterren, ik mag de opzet van je verhaal wel :Y)

[Reactie gewijzigd door Rollo op 17 mei 2009 23:52]