Specificaties 55" Ultra HD 3D OLED TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 55EG960V Zwart Review

wackidth 1 september 2015, laatste update op 7 september 2015, 1.022 views

LG 55EG960V Zwart

Ik was een van de gelukkigen die deze TV mocht bewonderen als pre-release. Een superscherp beeld met mooie levensechte kleuren en diepe zwartwaardes. Echt een lust voor het oog. Maar ook voor je portemonee.

Pluspunten

• Diepzwart
  • Snel werkende menus
  • Smart tv werkt snel en handig
  • Grote kijkhoek
  • Gebogen scherm is uniform

Minpunten

• Goedkoop aanvoelende Airmouse
  • Gebogen scherm
  • Niet 100% artifactvrij

Ik was een van de gelukkigen die deze TV mocht bewonderen als pre-release.

Laat ik eerst voorop stellen dat ik het helemaal niet heb op de gebogen schermen. En ik hoop ook dat deze trend snel gaat verdwijnen. Een tv hoort strak en vierkant te wezen in mijn optiek.
Maar dit nadeel was snel op de achtergrond geraakt toen ik binnen kwam lopen en het beeld zag.

Laat ik eerst beginnen over de afwerking, wat mij over het algemeen opvalt bij gebogen Oleds dat wanneer de TV uit staat er altijd bobbels zichtbaar zijn in het scherm. Vooral erg hinderlijk wanneer de TV uitstaat. Jahh ook als de tv uitstaat moet het beeld mooi zijn ;) . Maar dat was bij deze 55EG960V absoluut niet te zien een "mooi" uniform gebogen scherm, dat hebben ze mooi gedaan.
De achterkant is wit van dit exemplaar en is dus ook mooi afgewerkt als de TV in een open ruimte moet staan. Smalle "bezels" en een chromen rand.
Ophangen hoort ook tot de mogelijkheid, alleen met een originele beugel

De afstandsbediening vergt enig gewenning het scrollwieltje ook de OK toets en het komt weleens voor dat wanneer je drukt het wieltje scrolt.
Daarbij vind ik dat bij zo'n TV va dit geld er toch wel een meer premium aanvoelende afstandsbediening bij had gemogen.

En dan de beeldkwaliteit, uiteraard draaien ze daar de demo's van LG en zo ook het filmpje met het fruit. Het beeld is zo scherp en de kleuren zo levensecht dat je het bijna van het beeld kon pakken. Echt geweldig...
Ook een Netflix promo gezien met wat snel bewegende beelden. En daar waren toch wat lichte artifacts zichtbaar. Maar dan sta ik in de superkritische modus. Het perfecte paneel moet nog worden uitgevonden maar dit komt heel dicht in de buurt.
Wit is echt mooi wit, geen groene of rode was zichtbaar en dat is natuurlijk te danken aan de RGBW leds.

Smart TV.... tja ik gebruik het zelf nooit. Maar het werkt wel supersnel, Youtube is echt binnen no-time gestart.

Het geluid is best redelijk te noemen voor een OLED/platte tv. Stereobeeld is in ieder geval hoorbaar. Alhoewel ik toch altijd zou overschakelen naar mijn AV receiver.

AL met AL kan ik zeggen dat dit de beste TV is die ik tot nu toe gezien heb. Ook al ben ik een echte Plasma liefhebber.

De prijs is aan de hoge kant maar iemand die het beste van het beste wil hebben is deze TV het zeker waard. Tegen de tijd dat de mijne aan vervanging toe is zijn de prijzen misschien wat lager ;)

Heb jij ook een LG 55EG960V Zwart?

Kort maar duidelijk. Altijd interessant om meningen over OLED TV's te lezen.
Ik kan niet wachten tot ik mijn LG 55EC930V heb om zelf eens een OLED TV te ervaren en natuurlijk te reviewen :)

één kleine vraag/opmerking/muggenzifterij:
Het geluid is best redelijk te noemen voor een OLED.
Wat heeft het gebruik van OLED te maken met de geluidskwaliteit?
Ik bedoel meer in de zin "het geluid voor een platte TV".
Ik vraag me echt af of deze niet net als plasma gewoon inbranden, of tenminste sterk die neiging hebben! Bij de laatste plasma menen ze dat inbranden praktisch niet voorkomt. Maar ook bij de laatste modellen moet je soms 1 jaar of langer naar een ouder logo kijken voor het vervaagd. Zover ik weet is ook OLED net als plasma erg gevoelig hiervoor.

[Reactie gewijzigd door MrOizo op 7 september 2015 02:49]

Ik heb zelf de Panasonic VT60. Dus de allerlaatste Plasma van Panasonic :'( . Ik heb deze alweer twee jaar en nog geen "burn in" te zien. Bij de VT30 en VT50 Heb ik er wel last van gehad. Welke onder de TOP service van Panasonic omgeruild zijn. Dat is ook de reden waarom ik niet meer snel naar een ander merk ga. Panasonic weet wat service is, geen moeilijk gedoe.

Nu moet ik wel zeggen dat ik de VT60 iets verder van de muur heb geplaatst ivm koeling. Dus dat kan er mee te maken hebben.

En wat betreft de OLED..... dat is een kwestie van tijd. Durf niet te zeggen of dit inbrandt.

[Reactie gewijzigd door wackidth op 7 september 2015 10:01]

Ik zit het ook vol aandacht in de gaten te houden, heb me eigenlijk al min of meer voorgenomen deze (of één van z'n opvolgers) te kopen. Maar hét grote probleem lijkt me toch nog steeds dat er geen content voor beschikbaar is. Denk dat het nog wel tot het najaar van 2017 gaat duren voordat het aanbod van 4K op gang is gekomen. Tegen die tijd is de prijs van dit ding denk ik ook al weer een stuk gedaald.