HP Chromebook 14-q011ed Review

Diamundo 1 september 2015, laatste update op 1 september 2015, 307 views

HP Chromebook 14-q011ed

Snelle, lichte laptop met prima accu!

Pluspunten

• Erg licht qua kg's
  • Start snel op
  • Batterij gaat 5-7u mee

Minpunten

• Geen 'delete' knop
  • Geen ruimte voor lokale installatie of opslag.

Nadat het dagelijks meenemen van mijn eerste laptop wat teveel werd voor mijn arme rug, ben ik gaan zoeken naar een nieuwe laptop. Toevalligerwijs kwam ik uit bij het begrip 'chromebook', en zag deze laptop staan.

Waar een chromebook voor bedoeld is, is vooral licht werk, browsen, misschien een beetje word gebruiken, maar geen gamen. Chrome OS heeft een absolute noodzaak voor wifi: er zit een SSD in van 16GB, net genoeg voor het OS zelf maar eigenlijk geen gebruikersopslagruimte. Daarom krijg je er ook 100GB Google Drive opslag bij. Ik heb deze laptop 2ehands gekocht en had dus geen extra opslag, maar aangezien ik al een desktop had staan met een 1TB schijf en Dropbox was dat geen probleem.

Crouton
Waar ik een laptop voor nodig had, was vooral programmeren. Aangezien dat vrij moeilijk is in Chrome OS (er is geen fatsoenlijke textverwerker, en al helemaal geen commandline om te compileren) heb ik Crouton geinstalleerd. Dit is een programma waarmee je een andere linux versie kunt "installeren" op een chromebook. Ik plaats er met opzet aanhalingstekens bij, want Chrome OS is een versie van Linux, en wat Crouton doet is simpelweg een andere UI laten zien.

Met crouton was mijn probleem opgelost, ik kon moeiteloos switchen tussen besturingssystemen, programmeren in de Ubuntu UI, en mijn favoriete series kijken via Chrome OS.

Pluspuntjes
Zoals al gezegd: deze laptop is erg licht qua gewicht, dus prima mee te nemen in je rugzak. De batterij is ook buitengewoon prima: afhankelijk van de helderheid van je scherm heb je tussen de 5 en 8 uur aan batterij (ik kan bijvoorbeeld zo 6 episodes kijken (4.5 uur) zonder de lader te hoeven pakken). Aangezien de laptop een SSD bevat start hij ook vrij snel op, ik kan al na 3 seconden mijn wachtwoord invoeren.

Daarnaast: het geluid. De laptop maakt wel geluid maar dit is vrijwel onmerkbaar - tenzij je in een erg stille ruimte zit en je goed concentreert, dan hoor je een zacht zoemend geluid. Ook warmteproductie is miniem, ik voel geen warmte op het toetsenbord maar ook niet aan de onderkant van de laptop.

Ook de prijs is een pluspunt: nieuwwaarde was ongeveer E300, wat ik vooraf misschien een beetje veel had gevonden, vind ik het nu zeker wel waard: ik kan moeiteloos lange tijd online blijven.

Minpuntjes
Enkele minpuntjes: Ik was toch wel gewend aan mijn startknop linksonder tussen CTRL en ALT; de knop mist hier logischerwijs en de beide andere knoppen zijn wat uitgerekt. Ook mist de CAPS-LOCK, waar in de plaats een "zoek" knop zit (er staat een vergrootglas), wat in principe de Chrome OS-versie van de startknop is.

Ik mis daarnaast ook een numeriek toetsenbord, iets wat je normaliter niet zo vaak gebruikt, maar als je t niet hebt mis ik het toch wel. En last but not least: mijn grootste ergernis is de afwezige DELETE-knop: deze is vervangen door de aan/uit knop. (Wees niet bang, als je 'm per ongeluk indrukt gaat de laptop niet meteen uit: in Chrome OS als je programma's open hebt staan zullen die even vibreren, en in Crouton zul je een keuzescherm zien, waar je kunt kiezen tussen: slaapstand, uitzetten, annuleren.

Daarnaast: je kunt bijna geen programma's installeren. Ik mis bijvoorbeeld mijn locale dropbox-installatie (niet de web-interface, die ook wel prima is maar dan staan de bestanden alsnog niet op de laptop zelf), TeamViewer (waar je Chrome Remote Desktop voor moet gebruiken, heb ik nooit werkend gekregen), en ook muziekprogramma's zoals Spotify, iTunes of iets anders zullen alleen via de web-interface kunnen draaien, waarbij je ook geen media-toetsen kunt gebruiken (want die zijn er niet!).

Voor de gemiddelde huisman/vrouw die even buienradar, facebook en email wil bekijken is dit een prachtige laptop, en voor schoolwerk misschien zelfs ook nog wel (verslagen typen kan wel gewoon) zolang je geen externe programma's hoeft te installeren; maar voor alles meer dan dat zou ik toch even verder kijken.

Heb jij ook een HP Chromebook 14-q011ed?

Wat betreft dropbox, ik gebruik hiervoor een plugin genaamd File System for Dropbox. Je ziet dan de bestanden in de verkenner van chromeos. Het staat dan nog niet lokaal op je chromebook maar ik vind het wel fijner werken als de webinterface:)
Oke, dat is een goeie! Jammer dat ik mijn chromebook ga verkopen, heb er niet zoveel meer aan dus :P
Maar zoals je idd zegt, dan staat het alsnog niet lokaal op de machine :(