×

Help Tweakers weer winnen!

Apple iPad Air 2 Wi-Fi 64GB Grijs Review

skatebiker 29 augustus 2015, 2.063 views

Apple iPad Air 2 Wi-Fi 64GB Grijs

Op zich mooi afgewerkt, maar ondanks dat een miskoop. En dat omdat er zoveel beperkingen op zitten die gewoon bewust aangebacht zijn waardoor een heleboel niet kan.

Pluspunten

• Solide bouw mooie afwerking
  • Snel en responsief
  • Betere privacy instellingen dan Android

Minpunten

• Veel beperkter aanbod apps dan Google Play
  • Aankoop apps in Appstore omslachtig
  • Toetsenbord onhandig
  • Heel veel onnodige beperkingen in iOS
  • Nogal wat bloatware zoals spelletjes, enz.
  • Geen ledje als die aan het opladen is

Ik ben een Mac gewend, wat een heerlijke computer is dat. Dan is dit toch wel een afknapper als je alleen maar binnen de app store apps mag downloaden. Betaalde apps kan niet eens ook al heb ik een 'redeem' van 15 euro van een gift card gedaan. De reden ? Je moet steeds een 'security question; antwoorden en dan zegt die steeds dat het een fout antwoord is. En dat voor een appje van twee euro.

Als ik in de winkel of via internet iets van zelfs meer dan 1000 euro met mijn bankpas of CC koop krijg ik toch ook geen 'security question' ?

En je moet in de Appstore voor elke scheet een Apple ID wachtwoord intypen wat ook cryptisch moet zijn. Niet makkelijk in te voeren met dat rare iOS toetsenbord. Toen Swiftkey geprobeerd maar is niks beter. De mooie features van de Android versie zitten er niet in.

Er zit wel nogal wat overbodige voor geinstalleerde apps in zoals Garageband, iBooks, etc. die je niet kunt verwijderen dus wat dat betreft geen haar beter dan Android.

Het enige wat beter is dan bij Android is dat je de privacy instellingen beter kunt regelen, een soort App Ops dus.

Verder is er geen 'shared' folder aanwezig waar alle apps bij kunnen wat ieder normaal OS wel heeft.

Ik ben blij dat ik een Android telefoon heb dat gaat allemaal een stuk makkelijker.

Bij opladen zie ik nergens een ledje aan als het scherm uit is, erg onhandig. Alle moderne apparaten hebben dat wel.

Heb jij ook een Apple iPad Air 2 Wi-Fi 64GB Grijs?

Ik vind je review een beetje kortzichtig eerlijk gezegd, maar goed.
Er zijn wel een paar dingen die misschien nog wel anders kunnen bij jouw beleving van de iPad:

- Je kan bij aankoop van apps ook je vingerafdruk gebruiken. Dus niet meer helemaal je wachtwoord, maar alleen even je vinger op de homebutton leggen.

- De apps die worden meegeleverd is juist handig van de iPad (vind ik)! Bovendien vind je op 9/10 Android apparaten ˇˇk voorge´nstalleerde apps, die meestal nog veel minder handig zijn dan die van Apple.

Misschien dat dit je kijk op de iPad nog een beetje veranderd :-)
Nou ik heb inmiddels de veriligheidsvragen op kunnen lossen met Apple Support (een alleraardigste medewerker) en kan nu weer apps kopen.
Klopt inderdaad, zoals ik al zei hebben de meeste Android apparaaten een hoop bloatware. Bij Sony (ik heb de Xperia ZU) valt het mee en dankzij root kan ik die met Titanium bevriezen.

Maar wat moet ik met Gagareband ?
En met iMovie (die heb ik al op de Mac) kan ik ook niet veel als je niet op een fatsoenlijke manier filmpjes in een niet-bestaande shared folder kunt zetten.
Er kunnen gewoon apps buiten de store om opgezet worden hoor? Download hipstore maar!
Heb een hele boel apps daar gedownload, wel de app eerst toegang geven anders word hij geblokkeert.
Kan wel maar zo 'gewoon' is dat niet. Je krijgt een bouwpakket en die moet je met Xcode zelf bouwen. Dat is op zich niet het grootste probleem (werkt prima bij mij) maar je moet allerlei sleutels en codes hebben voor certificering, wat een heel gedoe is.
Dat is nuttig als je de app in de App Store wilt publiceren (lees: door Apple wil laten keuren) maar voor eigen gebruik nutteloze overkill.