Kingston DataTraveler SE9 G2 64GB Zilver Review

Aitrus 28 augustus 2015, laatste update op 28 augustus 2015, 844 views

Kingston DataTraveler SE9 G2 64GB Zilver

Kleine, robuuste en relatief goedkope USB stick (¤ 0,292 per GB). De schrijfsnelheid valt mij wat tegen. De gehele stick vullen kost ongeveer een uur (dat is zo'n 15 - 20 MB/s). De data ervan afhalen gaat veel sneller (8 minuten).

Pluspunten

• Lage prijs
  • Klein
  • Robuust

Minpunten

• 15 MB/s schrijven is vrij traag voor 64 GB
  • Geen dopje (stofgevoelig)
  • Krasgevoelig

Uitpakken en ontwerp
De Kingston Datatraveler zat in een kleine verpakking met karton en plastic. Eenvoudig te openen. Het viel me gelijk op dat de USB stick erg klein is. Slechts 45mm x 12,2mm x 4,6mm groot. Past dus altijd in een USB slot en is gemakkelijk mee te nemen. Er zit aan het uiteinde een ring, zodat je hem ook aan je sleutelbos kan doen. De stick is van stevig metaal, dus overleeft het wel, maar raakt ook wel makkelijk bekrast. Na één dag een aantal keer in en uit de computer heeft deze krassen opgeleverd. Iedereen kan voor zichzelf bedenken hoe hij eruit zit als hij aan je sleutelbos zit. Omdat de stick geen apart dopje heeft, kan de aansluiting wel makkelijk vol met stof raken, zeker in een broekzak.

Snelheid
Volgens de specificaties heeft moet er 100MB/s lezen en 15MB/s schrijven te behalen zijn.
Ik heb de stick eerst op mijn iMac aangesloten op de 'USB 3.0 SuperSpeed-bus' en geformatteerd naar de 'Mac OS Uitgebreid (journaled)' structuur. Tevens heb ik alle andere externe opslagmedia verwijderd.

Speed test
Met een stress van 5 GB begint de snelheid hoog (zo'n 100 MB/s schrijven en 200 MB/s lezen), maar na een minuutje is de snelheid gestabiliseerd op ongeveer 10 - 13 MB/s schrijven en 75 - 90 MB/s lezen.

Praktijk
Het vullen van de USB stick met zo'n 60 GB kost ongeveer 60 minuten. Dus dat is zo'n 17 MB/s. Op zich een mooie prestatie in vergelijking met de specs, maar in vergelijking met andere USB 3.0 sticks is het wel erg traag. Zeker als je bedenkt dat er USB sticks zijn met een schrijfsnelheid van > 250 MB/s. Het vullen had dan slechts 4 minuten geduurd! Al is de prijs natuurlijk wel 3x zo hoog.
De data eraf halen is in zo'n 8 minuten gebeurd.
Er is nauwelijks warmteproductie bij de overdracht.

Op een oudere mac met een 'USB Hi-Speed-bus' (USB 2) aansluiting duurde het vullen ongeveer 90-120 minuten en heb ik de data in ongeveer 30 minuten eraf gehaald.

Heb jij ook een Kingston DataTraveler SE9 G2 64GB Zilver?