EVGA GeForce GTX 960 4GB Super SC ACX 2.0+ Review

H00GiE 27 augustus 2015, 653 views

EVGA GeForce GTX 960 4GB Super SC ACX 2.0+

Voor een mid-range m-ITX Game PC zocht ik een zuinige videokaart, die toch iets van grafische kracht in huis heeft.

Pluspunten

• EnergieZuinig
  • Stil
  • Garantie voorwaarden EVGA
  • Clocksnelheden behoorlijk Hoger dan de concurrentie. (Meer FPS)

Minpunten

• Eigenlijk geen.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Voor een mid-range game pc wilde ik een zuinige videokaart die toch iets van grafische kracht in huis heeft.

Al snel kom je dan op de nieuwe Nvidia kaarten.
Met een stroomverbruik van 120W is deze kaart voor mij in verhouding van performance / stroomverbuik ideaal.

Ik heb al jaren zeer goede ervaring met EVGA, zeker gezien de garantievoorwaarden.
en blijf dan dus ook merktrouw, daardoor is het deze kaart geworden.
GTA5, TES:O eigenlijk alle andere moderne spellen hebben een FPS die hoger valt dan 60, daarom 5 sterren.

Heb jij ook een EVGA GeForce GTX 960 4GB Super SC ACX 2.0+?

Geen minpunten?
- Las bij een hoop reviews dat hij erg veel herrie maakt (de cooling)
Kan goed zo zijn, eerlijk gezegd niet zo op gelet. <edit> lees update in volgende reactie </edit> Tijdens het gamen heb ik een head-set op, tijdens internetten of film kijken staan de fans stil. (letterlijk)

[Reactie gewijzigd door H00GiE op 28 augustus 2015 09:42]

Toch nieuwsgierig geworden: na lichte overclock en furmark krijg ik de kaart pas warm:
resulterend in GPU 68C-70C en de ventilatoren op 40%, pas rond die snelheid begin ik de kaart te horen in een redelijk stille kamer. Bij 45% ventilator snelheid begint het geluid (voor mij) merkbaar te worden in normale rustige huiskamer. Dat is wel onder maximaal gebruik.
Wederom vind ik het geluid niet storend te noemen;
Het enige wat ik hoor is de verplaatsing van lucht, geen irritant ventilator gezoem O.I.D.

Ik ken veel videokaarten en CPU koelers die luider zijn, dus ik deel die mening van (te) luide koeling niet.

[Reactie gewijzigd door H00GiE op 28 augustus 2015 13:38]

Ja? Ik lees online juist dat dit n van de stilste kaarten is bij gebruik, zeker vergeleken met andere GTX960 kaarten. Zie bijvoorbeeld TPU of Toms Hardware. ;)
Vind het zelf n van de mooiste kaarten in de GTX 960 series, strak zwart zonder afleiding. Omdat je ze zelf niet noemt toch nog wat minpuntjes die ik terug zie: slechts een kleine performance increase vergeleken met de vorige generatie kaarten in dezelfde prijscategorie, zoals de GTX760. Er zit geen backplate op wat bij deze kaart echt gaaf had gestaan en volgens mij kan je het geheugen ook niet overklokken, wat natuurlijk jammer is. :)
Wat ik niet weet (omdat ik geen 7xx heb gehad) of er dan ook weinig verschil is in stroomverbruik en/of warmte productie. In elk geval ziet 3dmark wel een verschil in performance.
(bron: http://gpuboss.com/gpus/E...0-vs-EVGA-GeForce-GTX-760)

Ik ben van een EVGA GTX650ti Boost naar deze kaart gegaan en zowel de performance als het verbruik en warmte productie zijn vele malen beter. (zelfde stroomverbruik verbruik: 580% van de performance score in 3dmark 11, 145% van de performance score in 3dmark Vantage en 80C terug naar 68C)
(bron: http://gpuboss.com/gpus/E...-GeForce-GTX-650-Ti-Boost)

Ik heb er wel een backplate op zitten, en de backplate is anders gewoon als aftersale verkrijgbaar.
(Kaart: https://www.evga.com/Products/Product.aspx?pn=04G-P4-3966-KR)
(Backplate: https://www.evga.com/Products/Product.aspx?pn=100-BP-2968-B9)

Geheugen heb ik wel kunnen overclocken maar ik merk onvoldoende performance increase. dus laat ik dat omwille van betrouwbaarheid op default staan. Bovendien is een een Super SuperClocked versie Die is af-fabriek al behoorlijk overclocked ten opzichte van een reference card..

[Reactie gewijzigd door H00GiE op 28 augustus 2015 13:37]

Leuk dat je de backplate ook erop hebt gezet - zou graag wat foto's willen zien in je review, dat geeft toch een wat beeld van wat je kan verwachten in de werkelijkheid met die kaart, zeker als je er een backplate op hebt zetten, wat de meeste niet hebben of laten zien.
Ehm... heb je de 1e link wel aangeklikt? op deze variant van de EVGA GTX 960 serie zit standaard een backplate. (gratis) en productfotos kun je daar vinden...

Na woensdag komt er een review van de Corsair Graphite 380t
(pricewatch: Corsair Graphite 380T Mini ITX Wit)

Daar komen ongetwijfeld fotos van...

[Reactie gewijzigd door H00GiE op 28 augustus 2015 17:38]