Specificaties 4,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S III Neo Zwart Review

Darkman7 26 augustus 2015, laatste update op 26 augustus 2015, 467 views

Samsung Galaxy S III Neo Zwart

Prima toestel zelfs voor 2015

Pluspunten

• HD 1280x720 scherm
  • 16 GB opslag en 1.5 GB ram voldoende
  • Veel goede custom rom's voor beschikbaar
  • Notificatie led werkt super en eenmaal gewend wil je nooit anders meer
  • Verwijderbare Batterij en sd kaart slot, zoals het hoort

Minpunten

• geen 4G, maar dat weet je voor de aanschaf ook al wel en dan moet je deze niet nemen, simpel

Voor deze prijs ( 2015) kan je niets beters krijgen zou ik willen stellen. Ik heb hiervoor een LG optimus L9 gehad die met zijn 4GB opslag ruimte en zijn tragere CPU prima uit de voeten kon met zijn ICS 4.04 android. Na wat upgrades naar 4.1.2 allerlei problemen met Wifi bereik ( was een bekende bug) en het toestel werd er rete traag van. Een update naar CM11 custom rom redde de L9 en ik was er wel tevreden mee want hij liep toch behoorlijk vloeiend en ik gebruikte hem voornamelijk om te browsen/bellen en messaging, dus geen games. die had een 2150Mah Accu en ging op het eind maximaal 7 uur mee bij redelijk fors gebruik, mede dankzij de vele laad cycles waar hij al doorheen was gegaan uiteraard.

Terugkomend op de S3 NEO, deze heeft"maar"een 2100Mah batterij en dat zou dan ook meteen het enige minpunt zijn, naast het ontbreken van 4G. Dit weet je voor de aanschaf al wel dus vind ik het onzin om eerst een telefoon te kopen en later te zeiken dat er features ontbreken.

Ik ben het absoluut niet eens met mensen die vinden dat het een 2012 gedateerd ontwerp is, want zowel de Chipset als de GPU en het geheugen zijn anders in deze telefoon en dat merk je in de prestaties én het verbruik van de batterij. Als je het scherm op auto brightness laat staan dan is deze in vrijwel alle situaties goed leesbaar en kan je bij gemiddeld gebruik en redelijk wat uren on screen time ( zonder gamen in mijn geval ) toch 1.5 dag halen, wat t.o.v. mijn oude toestel echt een verademing is. Last time i checked zaten we hier op tweakers.net en dus kocht ik de S3 NEO met het oog op de Cyanogenmod custom roms welke beschikbaar zijn. Ik heb welgeteld 1 dag geroot op de stock firmware ( 4.4.2) gedraait en hoewel deze op zich al prima is, ben ik geen fan van de UI's van de grote fabrikanten en heb ik er dus CM12.1 van ROX ( xda developers) op geknald.

Met deze rom haal ik méér punten in Antutu ( 22k vs 20k in de stock rom). Deze score die voor een telefoon uit deze klasse uitstekend is te noemen, betekent dat Lollipop 5.1.1 letterlijk vliegt op deze telefoon met minimale haperingen. Hij is echt sneller dan de oude S3 en dat is goed te merken plus de battery drain is hier niet aanwezig. Foto's en video's zijn op de 8mpixel camera prima te doen en voor deze klasse echt goed te noemen en dat was bij de oude S3 ook al het geval. Ik vind het echter een beetje onzin om dit soort simpele telefoontjes te beoordelen op de camera, want als je echte foto's wilt maken dan moet je gewoon een DSLR gebruiken en geen smartphone al zullen er wel mensen zijn die het hier niet mee eens zijn. Ieder zijn keuze. De CM12.1 interface is met de material design erg mooi te noemen en de rom is stabiel ( het enige dat niet werkt is de NFC) dus als je daar een fan van bent dan moet je lekker stock draaien. Ik raad je wel aan om ongeacht wat je doet ( stock of custom rom) om te rooten en greenify te installeren om je apps te laten auto-hibernaten. Dit zorgt er voor dat je telefoon echt in deep sleep modus kan gaan waardoor je batterij stukken langer mee gaat.

Getuige ook de review van de motoG 2015 ( grote stappen vooruit kleine stapjes terug) wordt de S3 NEO ook vergeleken en is goed te zien dat deze nog steeds met midden moters mee kan komen anno 2015. Indien je echt die laatste paar frames uit games wilt knijpen dan ben je met de S3NEO aan het verkeerde adres simpel gezegd. Dan moet je gewoon een vlaggeschip model kopen. Maar als je een telefoon zoekt die echt overal in uitblinkt en 4G voor jou niet nodig is, dan heb je aan dit super toestelletje echt meer dan voldoende. Ik overwoog een Oneplus 2 aan te schaffen, maar ik sta daar nog wel een jaar op 5 op de wachtlijst zo te zien en dus koos ik voor dit puike apparaatje. Goedkoop snel en met de juiste custom rom 100% up to date.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S III Neo Zwart?

Heb je de lollipop nog weten te vangen, of is hij nu voorgoed weggevlogen?
sorry :+