Specificaties 256GB M.2 (PCI-e 3.0 x4) @ 2.150/1.200MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung SM951 (AHCI) 256GB Review

CaptainMaus 25 augustus 2015, laatste update op 28 augustus 2015, 5.319 views

Samsung SM951 (AHCI) 256GB

Er hangt een prijskaartje aan, je moet ook goed controleren OF het wel in jouw moederbord kan, maar nog nooit heb ik in mijn leven zulke snelle lees- en schrijfsnelheden gezien!

Pluspunten

• 2180MB/s lezen
  • 1280MB/s Schrijven
  • Extreem hoge snelheden zonder RAID

Minpunten

• configuratie in BIOS niet eenvoudig
  • Geheugencontroller wordt heel warm

Dit zal een vrij korte review zijn, aangezien ik niet over de kennis beschik om in diepte een onderzoek te doen naar de prestaties. Toch ga ik mijn best doen om mijn te laten zien wat deze AHCI PCI-E SSD kan doen!

Uitpakken

Deze SSD komt in bulk aan bij de webshop. Mijn exemplaar zat verpakt in bubbeltjesplastic en een klein plastic doosje; prima verder.
Wat mij gelijk opviel was: wat een kleine SSD! Maar 8cm lang!

Installatie

Zoals je hierboven ziet heb ik deze SSD in het M.2 slot ge´nstalleerd.
Er zijn echter een aantal eisen waaraan je systeem moet voldoen:
  • Het M.2 slot moet draaien op PCI-express 3.0 x4
  • Het moederbord moet een M.2 schijf van 80mm kunnen huisvesten!
Er gaat echter een "mythe" rond op het web dat deze SSD-types alleen werken op een "Ultra M.2-slot". Dit is onzin. Als je systeem de bovenstaande eisen kan afvinken, dan ben je klaar voor de hoge snelheden!

Bij het installeren van Windows op deze SSD moet je een bepaald stappenplan volgen. Voordat je de SSD fysiek installeert op je moederbord moet je alle andere schijven en USB devices eruit halen, dit kan problemen veroorzaken. Als je dit gedaan hebt, installeer de SSD in het M.2-slot. Vervolgens ga je in de BIOS naar het boot scherm. Daarin zet je de CSM (compatibility support module) uit. Dan zet je in de optie secure boot het OS type op Other OS. Daarna klik je in Key Management op de optie Clear Secure Boot Keys.

Flinke lijst aan handelingen... Maar dan kan je eindelijk windows installeren vanaf een USB of gewone DVD. Als dit klaar is, dan zijn er weer wat handelingen die je moet verrichten...

Als windows ge´nstalleerd is, ga weer terug in de BIOS in het boot gedeelte.
Dan zet je in Secure Boot de optie OS Type weer terug op WINDOWS UEFI. Dan ga je naar Key Management en klik je op Install default secure boot keys. Dan is het allemaal klaar!

Eenmaal in windows een benchmark gedaan met Chrystaldiskmark en ik ben zeer onder de indruk! In de specificaties staat dat deze schijf snelheden van respectievelijk 2150MB/s en 1200MB/s.

Na het draaien van de CrystalDiskMark heb ik even mijn duim gelegd op de geheugencontroller; extreem heet! Ik verbrandde bijna mijn vinger!

Het plaatsen van een fan dichtbij de SSD heeft weinig zin gehad. Hierboven zie je de resultaten. Na het opvolgen van het advies van een medetweaker toch even een koelblokje besteld van de Raspberry Pi, met de hoop om het hitteprobleem op te lossen. Het koperen koelblokje bedenkt niet de gehele geheugencontroller, maar zeker het grotere gedeelte ervan.

Na de benchmark weer even de "duimtest" gedaan en het koelblokje nog wel heet aan. Maar de resultaten zijn verbluffend!

Een enorm snelle schijf die gemakkelijk op je moederbord te installeren is. Wel moet je opletten dat je systeem de schijf kan ondersteunen! Ik heb voorheen wel eens een RAID-0 setup gehad met 2 SSD's van samsung, maar die haalde deze snelheden LANG niet. En wat ik het fijnst vind is dat je deze snelheden heb, zonder extra boot-tijd. Geen RAID schermen bij opstarten.

Temperatuur is alleen een grote issue. Wie weet maakt samsung hier een keer een "echte" consumenten-versie van in een mooie behuizing met een passend koelblok erop!

Heb jij ook een Samsung SM951 (AHCI) 256GB?

Hi,

Ik ben erg benieuwd of je bij bijvoorbeeld opstarten van PC of programma's al een verschil van de zo'n 5x hogere snelheden merkt? Of merk je het alleen bij wat geavanceerdere dingen?
Thanks
Hee!

Als dit je enige drive is in het systeem, dan merk je vergeleken met een "normale" SSD niet heel veel bij opstarten. Het snoept ongeveer 2 seconden van de laadtijd af. Maar je merkt het vooral bij het opstarten van grote programma's, bijvoorbeeld photoshop.

Het toevoegen van een HDD vertraagd de opstarttijd weer, aangezien het systeem pas windows kan laden als deze op snelheid is gaan draaien. (bij mijn moederbord tenminste)
"Het moederbord moet NvmE ondersteunen"

Afgaand op de foto heb jij de AHCI variant, niet de NVMe variant. Dan lijkt mij die eis niet nodig, toch? :?

"Wat mij opvalt is dat de leessnelheid die geadverteerd wordt niet overeenkomt met mijn snelheid."

De geadverteerde snelheid is geloof ik voor de NVMe versie. Alhoewel, http://www.anandtech.com/...e-256gb-pcie-ssd-review/8
Given that the performance doesn't scale at all and doesn't reach the stated 2,200MB/s, I suspect there is some thermal throttling going on, which are not present in the SSD 750 and SM951 AHCI with heat sinks.

[Reactie gewijzigd door Raven op 25 augustus 2015 17:33]

Raven,
Bedankt voor je reactie! De SSD zit op een ASUS X99-pro.
In een van de BIOS updates werdt NVMe toegevoegd. Maar ik zie nu inderdaad dat dit gewoon de AHCI-variant is! Bedankt voor de update; ik zal het veranderen!

SKU: MZHPV256HDGM-00000 (AHCI versie)
SKU: MZVPV256HDGL-00000 (NVMe versie)

Ik heb dan toch wel de NVMe versie zie ik!

[Reactie gewijzigd door CaptainMaus op 25 augustus 2015 18:05]

Ik heb net nog even naar de snelheid gekeken, het lijkt inderdaad temperatuur gerelateerd te zijn. Zou jij een fan vlak boven de SM951 willen plaatsen en nog een snelheidsmeting willen doen?

Zie http://www.legitreviews.c...-pcie-ssd-review_161689/3
Many think you need to put heatsinks on the SM951, but that is tough to do on many systems. Our solution was to place a 120mm cooling fan over the Samsung SM951 M.2 PCIe SSD to help keep it cool. The exact fan we used was the Noctua NF-S12B-FLX, which spins at 1200RPM for 59CFM of blowing power.

The added fan kept the SM951 temperature down to just 58C, so we dropped the temperature of the drive by 24C at load by just doing this. The Samsung SM951 seemed to be fine with running at 58C as we never experienced any throttling again. Note that our idle temperature also dropped from 35C to 26C by adding the 120mm fan in front of the M.2 drive, so there was also a major temperature drop with regards to the idle temperature.
Dat is ook wat ik lees. Ik zal later vandaag even een fan pakken en op onderzoek gaan.
Morgen hoor je van me!
Lage resultaten zijn inderdaad vanwege de warmte in benchmarks, onder normaal gebruik zal je zelden tegen thermal throtling aanlopen, de SSD doet er namelijk 120 seconden over om op die temperatuur te komen, wat gelijk staat aan ~200GB+ kans dat je in ÚÚn keer zoveel wegschrijft is klein, zodra als de schijf klaar is met schrijven koelt hij snel af.

Daarnaast is het de controller die warm wordt, je zou hier bijvoorbeeld een klein koelblokje op kunnen plaatsen (bijv degene die je ook voor een raspberry pi kan bestellen)

[Reactie gewijzigd door Azerion op 26 augustus 2015 16:13]

Volgens http://www.anandtech.com/...vme-256gb-pcie-ssd-review wordt er onderscheid gemaakt bij de eerste letter na de MZ:
The AHCI version carries the code MZ-HPVxxx0 (where xxx is the capacity in gigabytes), whereas the NVMe version is called MZ-VPVxxx0.
Volgens de foto heb jij de MZ-H**** , wat dus het AHCI model is ;)
Jammer... :(
Ik zal het even aanpassen! Thanks!
Kan de NVMe versie ook AHCI aan of kan de NVMe versie alleen NVMe en de AHCI versie alleen AHCI?
Je moederbord moet echt een Nvme-drive ondersteunen. Dit vind je vaak op de website zelf of in de handleiding van je mobo.

AHCI Drives kunnen sowieso in elke moederbord waar deze fysiek erin past!
(Mits je gecheckt heb of je moederbord de pci-e ondersteund of dat het een sata m.2 slot is)
Dat weet ik. Ik ben me aan het orienteren op een nieuw systeem. ik denk aan een Asus Z170 Pro gaming en die ondersteunt volgens mij NVMe.

Ik was enkel benieuwd of je voor de koop al moet kiezen of je NVMe of AHCI wilt gaan gebruiken. Ik werd aan het twijfelen gebracht omdat je niet zeker wist of je de NVME of AHCI versie had. Ik dacht dus dat je allebei kon selecteren in de bios. Ik vraag me af of het de moeite is om voor NVMe te gaan. Het is niet zoveel sneller dan AHCI maar het ding als boot disk gebruiken is geloof ik een heel gedoe.
Mijn advies; neem de nvme versie als het kan. De controller werkt net wat lekkerder. Je kan vaak ook hogere snelheden draaien op dit soort drives!
hmmm vaag, ik heb ook de sm951 256gb ahci versie gekocht (SKU: MZHPV256HDGM-00000 AHCI versie). ik haal 2221mb read en 1271write. Ook hoefde ik niets aan te passen in m'n bios. Was gewoon plug and play, clone gemaakt met true image, en ik was weer up and running. Ik ben er super blij mee! ;)

[Reactie gewijzigd door Rannaa op 28 augustus 2015 20:50]

@Rannaa

(Blijkbaar) wordt de SM951 bij jou niet zo warm dat ie gaat throttlen? En hoe ziet de rest van jouw systeem er uit incl. koeling?
@Raven

Ik ben al ong. een uurtje bezig met benchmarken. Maar nog steeds ong 2222 read en 1200 write steeds.
Ik maak even een printscreentje voor jullie met mijn systeem en benchmark score. :)

Edit: hierbij een screenshot: http://i.imgur.com/vtCpHsQ.jpg?1

Ik heb trouwens de Asrock fatal1ty killer x99x moederbord, en daar zit hij echt onder mijn videokaart. Verder heb ik wel een ruime kast (corsair obsidian 450D) met weinig warme lucht, processor is watergekoeld. En ik heb een reference koeler op de videokaart. Dus ook daar gaat het warme lucht naar buiten.

[Reactie gewijzigd door Rannaa op 28 augustus 2015 19:59]

Rannaa,

....Zucht....
Ik heb even pijnlijk gekeken maar ik heb een verouderde versie van CrystalDiskMark..

Heb even opnieuw tests gedaan, zal de resultaten even posten in de review..

Reuze bedankt voor je bericht!!! _/-\o_

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door CaptainMaus op 28 augustus 2015 20:42]

Hoe oud was die versie dan? Had niet verwacht dat het zoveel zou uitmaken.
Hmm het was een versie uit april. Maar toen ik de Samsung Magician benchmark draaide vond ik ook gewoon 2100MB/s
haha zie je, helemaal niets mis mee!! De AHCI versie is dus net zo snel qua schrijven en lezen. O-)

[Reactie gewijzigd door Rannaa op 28 augustus 2015 20:49]

Ik ben zeer onder de indruk en tegelijkertijd verbaasd! Zou er bijna een RMA voor aanvragen!
Dankjewel! Ik heb deze sm951 gister besteld bij megekko dankzij jouw review. Ik dacht 1500mb lezen is zat. plus geen last meer van power cables/sata in m'n kast. Ik had een raid-0 setup met 2ssd's. En dan heb je ook nog eens die raid boot menu. Nu is mijn kast helemaal leeg en geen raid boot menu! Dus ik ben zeer tevreden.
Inderdaad! Ik ben nu echt zeer tevreden! Zie je mijn verbeterde benchmarks nu?

Ik haal hogere snelheden dan aangegeven in de specificaties! :D
:O wat heb je veranderd? of gewoon een andere versie van de benchmark gebruikt?
Gewoon een nieuwere versie van de benchmark. Ik keek steeds naar de verkeerde getallen!
Jaaa we scoren hetzelfde!!! haha helemaal perfect. Thanks voor je review. Zonder de jouwe was ik nog steeds aan het twijfelen om hem te kopen :D .
Ik ben zeer benieuwd naar wat benchmarks dan! Hoe is dat mogelijk?! :o
Leuke review :) Ik heb wel een M.2 slot op mijn moederplank, maar weet niet de verdere details ervan en volgens mij past er alleen een kleine in
Staat er ook M.2 bij? Want er is ook een Msata aansluiting wat op M.2 lijkt. Is toch even wat anders.
Schijnt dat de aansluiting hetzelfde is, alleen bij de ene is het NGFF (parallel/multithreaded en zelfde snelheid als de PCI-e aansluiting, vaak PCI-e 3.0 x2 (10Gbps) of x4 (20Gbps)) en bij de ander SATA (6Gbps). De fysieke poort is volgens mij hetzelfde. Of er wordt alleen NGFF, of SATA, of beiden ondersteund.

Op mijn moederbord is het alleen SATA (ik geloof tot 24 of 40mm), maar de nieuwere versie van het moederbord ondersteund wel NGFF op PCI-e 3.0 x4 tot 80mm

Ik kan er grof naast zitten though... Ik heb het toevallig recent uitgezocht maar ik weet niet of al mijn info klopt.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 29 augustus 2015 11:21]

Stuur even in een pb het modelnummer van je moederbord, dan kijk ik even voor je!
Asus Maximus Gene VI

Daarop zit AFAIK een 6Gbps SATA M.2 poort van 24mm of 40mm op.
Dat is een SATA M.2 poort. Voor een SSD als deze heb je een M.2 poort nodig die draait op PCI-Express 3.0 4x
Tof! Bedankt voor de reactie :)
Haha "moederplank" :D
ik heb dit kaartje ook in gebruik op mijn MSI Z97M gaming moederbord wat wel een M2 poort heeft alleen krijg ik het niet voor elkaar deze op de hoogste snelheid te laten draaien.
Tevens kan ik in de bios geen instelling doen qua configuratie of toewijzing van de m2 poort

de specs van het moederbord voor M2 zijn:

- M.2 port supports M.2 SATA 6Gb/s module
- M.2 port supports M.2 PCIe module up to 10Gb/s speed**
- M.2 port supports 4.2cm/ 6cm/ 8cm length module

de snelheden die ik nu haal zijn :

iemand enig idee waarom ik niet de max. snelheid haal ?
Check even of je de intel RST (Rapid storage technology) driver hebt ge´nstalleerd.
In de handleiding staat: "Intel RST only supports PCIe M.2 SSD with UEFI ROM, does not support Legacy ROM.". Ik ga er verder wel van uit dat je UEFI aan hebt staan.

Hopelijk helpt dit! :)

edit:typo

[Reactie gewijzigd door CaptainMaus op 31 augustus 2015 07:49]

Je hebt een M.2 PCIe x2 slot en geen M.2 PCIe x4 op je moederbord, de SSD heeft een x4 nodig.

"Push your SSD to the limit

Enjoy a blazing fast system boot up and insanely fast loading of applications and games with MSI GAMING motherboards. We offer the next generation of high speed storage support through M.2 and SATA Express. M.2 and SATA Express transfer data through a PCI Express 2.0 x2 interface up to 10 Gb/s, making it 67% faster than SATA 3.0 solutions."
leuk dat er een review is, maar moet de 4k snelheid niet veel hoger zijn? anders heeft het niet heel veel zin behalve doorvoersnelheid. niet genoeg voor mij om op nvme over te gaan in elk geval.
Het gaat hier om de AHCI versie, opgemerkt door Raven.
Oproep aan de lezer!

Ik wil graag ondezoeken wat de performance wordt als ik een koperen koelblok (die van raspberry pi)
monteer op de SSD geheugencontroller, maar de webshop waar ik het besteld hebt, doet er 2 weken over! als iemand mij een link kan sturen naar een shop die het snel kan leveren, graag!
Oproep aan de lezer!

webshop die het wel op voorraad heeft:

[Reactie gewijzigd door Azerion op 27 augustus 2015 09:10]

Ze hebben heatsinks bij Kiwi voor Ą4.95 en deze maand is er ook gratis verzending ongeacht het bedrag. Raspberry Pi Heat Sink Kit
Dank aan de oplettende tweakers die mij van informatie voorzien om verder te onderzoeken!
Koelblokje besteld (met dank aan Azerion voor de link), morgen even testen!
verkeerd.

[Reactie gewijzigd door Rannaa op 28 augustus 2015 19:51]