Specificaties Actioncam, max 1920x1080 @ 50fps, wifi - Bekijk alle specificaties

Sony HDR-AS20 Zwart Review

_ferry_ 25 augustus 2015, laatste update op 24 oktober 2016, 2.161 views

Sony HDR-AS20 Zwart

Met name de stabilisatie en bijgeleverde montagemateriaal deden mij deze cam kiezen boven de Polaroid actioncam. Voor zijn doel is dit mijn inziens een prima camera, ik zie wat tekortkomingen, maar die zijn te accepteren voor zijn prijs. Wel zie ik wat punten die zonder extra kostprijs te verbeteren zijn.

Pluspunten

• Goed beeld
  • Stabilisatie bijna altijd afdoende
  • via WiFi te bedienen
  • inclusief 2 plakvoetjes+waterdichte behzuing

Minpunten

• Montage is wat onpraktisch
  • Geluid ICM behzuing is onbruikbaar.
  • Laadstatus onduidelijk
  • onderwater beeldkwaliteit standaard dramatisch

Beeldweergave Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Features Score: 3
Design & bouwkwaliteit Score: 2
Ik heb deze camera aangeschaft met name voor het mountainbiken. Ik keek eerst met een schuin oog naar de Polaroid, maar na beide modellen naast elkaar gezien te hebben in de winkel was al gauw duidelijk dat dit toch wat meer richting action cam zou gaan, en de Polaroid meer richting "funcam". Die is volgens mij leuk om met een vriendenweekend mee te nemen, even op de motorkap te plakken tijdens het autorijden dankzij zijn magnetische voet, wat gekke filmpjes mee te maken en dat soort zaken. Maar als het geheel dan ook nog een beetje hufterproof moet zijn, en je wilt er wat montagemateriaal bij, dan is de Sony mijn inziens een beter alternatief.

Looks and feel
Allereerst opvallend is de lens, deze doet 170 graden beeld opnemen, maar met de digitale stabilisatie ingeschakeld is dit een alsnog respectabele 120 graden.

De bediening beperkt zich tot 3 knoppen, opname/enter en 2 navigatieknoppen. Hiermee kun je de modus kiezen (video, foto, timelapse) en wat instellingen wijzigen zoals resolutie, interval voor de timelapse en de tijd. De opnameknop is te vergrendelen, zodat je niet per ongeluk een opname stopt/start.

Verder zien we een goede vergrendeling en afsluiting van de externe behuizing, en een schroefdraad voor statief.

De camera zelf heeft aan de achterzijde een klepje waarachter de accu en geheugenkaart geplaatst kunnen worden. Dit klepje zit niet heel goed vast, en schuif je met 1 vinger open. Maar je bent min of meer verplicht om de externe behuizing te gebruiken, dus dan is dat niet zo'n ramp.

Tijdens het laden geeft een oranje LED aan of de accu aan het laden is. Dit lampje zit samen met de Micro USB, HDMI, en een speciale Sony connector onder een klepje aan de onderzijde van de camera.
Deze LED is simpelweg aan of uit. Mooier zou zijn als hij bijv. 1x knippert bij leeg, en meerdere keren bij deels vol en continu bij opgeladen of iets in die trand. De lader van mijn fotocamera geeft namelijk ook op die manier de status door.

Trouwens, er zit ook een display op, die kan die indicatie ook aangeven. Blijkbaar was dat te ingewikkeld dus zul je het met deze LED moeten doen.

De waterdichte behuizing
Tja, hier komen bij mij wat twijfels of Sony het niet anders kon oplossen, als ik op hun site kijk zie ik dat ze per model ook weer wat variatie hebben, terwijl het juist zo mooi zou zijn als je 1 range hebt die allemaal dezelfde manier van monteren gebruikt.

Update 2016-10: Ik heb gesnorkeld met de camera. De beelden waren erg slecht. en qua beeldkwaliteit niet te vergelijken met op het droge. Focus klopt niet en is richting de hoeken nog slechter, en veel CA (paarse/gele randen).
De bijgeleverde behuizing heeft namelijk een bolle lens, dat schijnt voor onder water een no-go te zijn. Er is wel een optionele platte lens, kost 50. Met de huidige generatie camera's zie je veel platte lenzen, waardoor ik deze camera+meerprijs niet zo aanraden voor onderwatergebruik.
Tevens gebruik ik tegenwoordig de skeleton behuizing voor de opnames waarbij waterdichtheid geen vereiste is.

Deze camera wijkt qua monteren af van de rest.
De camera zelf heeft namelijk geen statiefmount, je zult hem dus altijd in zijn waterdichte behuizing moeten doen, wat ook meteen funest is voor de anders prima audio kwaliteit. Met behuizing is elke minuscule aanraking van de behuizing te horen als luid geknars en gekraak.
Voor mountainbiken en veel andere activiteiten heeft de waterdichte behuizing eigenlijk geen nut, en voegt het alleen maar onnodig gewicht toe, wat meer trillingen veroorzaakt en onprettig voelt bij montage op je helm.

Mij valt bijvoorbeeld ook op dat de Mount vrijwel helemaal achterop de behzuing zit. Voor de stabiliteit en gemak zou een plek in het midden stabieler zijn, al weet ik niet of het veel zou schelen.
Optie zou dus zijn om de sluiting naar de bovenkant of zijkant te verplaatsen. Of een kortere sluiting ontwerpen zodat de mount meer naar het midden kan.
Wat mij tevens handig lijkt is een statief bevestiging aan de zijkant, en niet alleen aan de onderkant. Nu past de camera niet op elke helm of ander voorwerp met de montage aan de onderkant. Helmen hebben bijvoorbeeld een open structuur waar je niets op kunt plakken. Aan de zijkant zijn ze juist dicht.

Daarnaast ziet het er nogal Teletubbies-achtig uit, zo'n camera+ voetje bovenop je helm. Tijdens het mountainbiken heb je dan ook problemen met laaghangende takken. De Sony heeft juist als voordeel dat hij weinig frontaal oppervlak heeft, hij zou dus vlak en onopvallend aan de zijkant van de helm kunnen, waar de kans op schade een stuk kleiner is. Wel voldoende naar voren natuurlijk omdat anders de helm in beeld komt.

Misschien is het adapterplaatje zelfs aan de behuizing te combineren? Als de behuizing een trapezevormige rails heeft en het voetje daarvoor een geschikte uitsparing dan hoef je niet eens een adapterplaatje te monteren, en schuif je hem zo in het voetplaatje. Mijn inziens kan hier een meer uniformere montage voor ontworpen worden.

Hier 2 andere camera's van Sony, welke ook direct danwel met een klein adapterplaatje te monteren zijn:
pricewatch: Sony X1000V 4K Action Cam met Wi-Fi en GPS + waterdichte hoes Wit
Met directe mount onderin de camera zelf.

pricewatch: Sony AS200V Action Cam met Wi-Fi en GPS + waterdichte hoes Wit
Geen mount, maar klein blokje welke er onder kan waarmee dat wel mogelijk is:

Er is ook een skeleton mount/behuizing, die weegt vast minder, en geeft ook betere audio, en heeft schroefdraad aan de onderkant en zijkant:
pricewatch: Sony AKA-SF1-skeletbehuizing voor Action Cam
Hierbij heb je dus geen waterdichte camera meer, en ook de lens is onbeschermd, maar voor montage aan de helm lijkt mij dit best handig. Ik overweeg dan ook deze aan te schaffen.

Een andere optie is gewoon om de boel vast te plakken met velcro tape:

Het voetje heeft een groot oppervlak, en komt met een laagje dubbelzijdig tape. Er zit overigens een geheel platte en een licht gekromd voetje bij. Zelf heb ik echter velcro tape er onder geplakt in plaats van het dubbelzijdige tape. Laagje velcro op het voorwerp waar de camera op moet komen en je kunt hem altijd weer opnieuw vastplakken en losnemen zonder gedoe.

Als voorbeeld video heb ik een stukje velcro tape op de kofferklep van mijn kever geplakt en een stukje gereden:

Hier zie je ook goed dat de montage met velcro wat flex heeft (het stukje was ook niet zo groot), maar ook dat de camerastabilisatie de beweging daarvan netjes opvangt. Prima wat mij betreft.

Voor montage op andere houders, zoals mijn stuurhouder moet het adapterplaatje er weer af, kans op kwijtraken dus. Maar daarna kun je hem wel goed vastzetten met de schroef.

Bediening via de App
De app die sony heeft gemaakt volstaat op zich, en leent zich er goed voor om een preview te geven en de opname te starten. De camera is daarmee ook in te stellen qua resolutie en dergelijke. Ik begreep dag deze app een grote range van camera's bedient. Het verbinden met wifi kost altijd een paar handelingen, vooral als je al met een netwerk verbonden bent. Maar het werkt verder wel. Er is ook nog een 2e app om filmpjes te downloaden en eenvoudig te bewerken. Ik liep echter tegen het probleem aan dat de app vastliep tijdens het exporteren.

Voor de PC is er ook software beschikbaar, deze is eenvoudig, maar dat is dan ook weer zijn grote voordeel, je kiest simpelweg de filmpjes, sleept ze in de tijdlijn, kiest per fragment de begin en eindtijd, en plakt er eventueel een muziekje onder. De camera's die aanvullende gegevens registreren zoals GPS kun je hiermee ook gebruiken.

Voorbeeld:

Beeldkwaliteit ben ik prima tevreden mee, mede vanwege de trillingen die hij grotendeels wegfiltert tijdens opnames op het stuur van de mountainbike. Op deze afdalingen ging ik vaak met zo'n 30-50km/uur naar beneden, dat de boel schokkeriger is is dus niet heel vreemd ;) Ik wil sowieso de camera op de helm gaan plaatsen, dit geeft een beter overzicht en minder trillingen.

Zoals eerder gemeld, audio met waterdichte behuizing is prut. De verkoper gaf aan dat de audio van Sony beter zou zijn dan van GoPro, maar dat dit ten koste gaat van de max. diepte onder water. Ik heb geen GoPro om te vergelijken maar slechter kan zowat niet toch? :+ Maar ik hecht er ook niet heel veel waarde aan, tijdens het fietsen hoor je vooral de banden, klapperend materiaal en gehijg ;) monteer er wat stoere muziek onder en je filmpje is al een stuk leuker om naar te kijken.

Samenvattend
Al met al denk ik dat voor het geld de camera best waar voor zijn geld geeft. Goed beeld, ruime accuduur, slo-mo, degelijke behuizing en meteen wat montagespul+apps erbij waardoor iedereen ermee aan de slag kan.
Ik zou hem zeker aan andere mensen aanraden, maar wel met de kanttekening dat ze ook naar de duurdere varianten moeten kijken, welke zonder de waterdichte behuizing te monteren zijn, en wat extra features bevat zoals GPS/snelheid.

Zelf zou ik achteraf misschien liever deze variant gekocht hebben:
pricewatch: Sony HDR-AS100V + fietsbevestigingsset Wit
Die is weer wat duurder, maar bevat de montage die voor fietsen (helm+stuur) geschikt is, kan tevens zonder waterdichte behuizing gebruikt worden, en heeft GPS registratie.

Ik vermoed dat het een markt is waar de komende jaren vast nog een hoop in zal veranderen, en als andere fabrikanten de moeite nemen om te investeren flink markt van GoPro af kunnen pakken. Sony mag dan mijn inziens wel werken aan een meer uniforme montage. Maar ook zie je dat GoPro veel meer moeite steekt in promotie via Youtube etc.

Een aantal luxe functies zie je al in dure modellen terug, maar zullen straks vast ook op goedkopere modellen terug te vinden zijn. En de goedkope modellen kunnen dan wellicht nog weer compacter uitgevoerd worden.

Zomaar wat functies die ze er in de toekomst in mogen stoppen:
- backlight achter het display of klein kleuren display. Handig in het donker (bijvoorbeeld in grotten of avondritten).
- betere laadindicatie.
- GPS, hoogtemeting, versnelling en hoek sensoren.
- betere audio opname
- meer montagemogelijkheden zonder extra plaatjes en gedoe, gewoon een rails onder de camera die in elk voetje geschoven kan worden.
- geschikt maken voor dashcam achtig gebruik. (continu opname, opnemen bij plots remmen etc.)

Heb jij ook een Sony HDR-AS20 Zwart?

Goede review! Thx!
Gezien de lage LUX (6), maakt hij ook goede beelden binnenshuis?
Ik ben namelijk opzoek naar 2 relatief goedkope cameraatjes voor het filmen en fotograferen tijdens een feestje binnen..
Bedankt! Duidelijke review.
De camera heeft 1 groot nadeel. In de intervalstand kun je maximaal 2 Megapixels (full HD) foto's maken in plaats van maximale resolutie van 12 megapixels. Dit wordt niet op de doos vermeld maar wel ergens met hele kleine lettertjes in de handleiding.
Bijzonder, ik heb een HTC RE, en ook daar zijn de foto's bij de timelapse stand van veel mindere qualiteit dan normale foto's
Ik heb zelf met een ESP8266 controller een WIFI interval trigger gemaakt. Dan is het wel mogelijk om intervalfoto's te maken in de hoogste resolutie.
Mooi gedaan zeg!