Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 8.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

MadCatz M.M.O. TE Gloss Black Review

MadIceXIII 27 augustus 2015, laatste update op 3 oktober 2015, 1.883 views

MadCatz M.M.O. TE Gloss Black

De WASD toetsen besturen met de muis en je andere hand volledig vrij houden voor het toetsenbord. Kan deze muis dat en hoe goed gaat dat dan?

Pluspunten

• Het groot aantal knoppen is eenvoudig te programmeren.
  • De software is solide en ondersteund ook Nederlands.
  • Per profiel zijn er drie modi, zodat je effectief 60 knoppen een eigen functie kunt geven.
  • De palmsteun is uitschuifbaar, zodat je de muis aan de grootte van je hand kunt aanpassen.
  • De LEDjes die de DPI-stand aangeven zijn goed zichtbaar omdat ze aan de linker kant naast de wijsvinger zijn geplaatst.
  • De muis kan aangepast worden aan vrijwel elke ondergrond.
  • Niet alleen aan Windows is gedacht (versie 10 werkt prima), ook Mac OS wordt ondersteund (versie 10.6 en hoger).

Minpunten

• De muis oogt wat goedkoop door het gebruik van kunststof en de transparante achterkant.
  • Het hoekige ontwerp van de toetsen, maakt ze wat scherp.
  • Het asymmetrisch ontwerp van de duimtoetsen is mooi, maar ergonomisch niet goed doordacht. De indeling is niet logisch, dus duurt het even voordat je er aan gewend bent.
  • De modus-knop moet je bedienen met de wijsvinger en je duim tegelijk. Dat vergt wat oefening.
  • De muis is licht, maar kan niet met gewichtjes wat zwaarder worden gemaakt.

Tips: In deze review kun je met de muis een plaatje of link aanwijzen en je krijgt dan een kleine beschrijving (tooltip). Bij screenshots kun je op het plaatje klikken om het op volledige grootte te zien. Op titelbalken kun je klikken om naar de inhoudsopgave te gaan.

Ga naar de inhoudsopgave.

Het Mad Catz logo.

Volgens Mad Catz is de MMO TE bedoeld voor MMO- en Moba-spelers. Het bedrijf heeft meer van dit soort muizen, maar deze moet speciaal ontworpen zijn voor professionele spelers. De TE staat voor Tournement Edition, wat daar waarschijnlijk kracht bij moet zetten.

Als je nog nooit een muis met bergen knoppen hebt gebruikt, dan is het erg wennen. Misschien houden sommige nadelen die ik noem daar verband mee. Dus hou er rekening mee dat dit jou ook kan overkomen, als je, net zoals ik, zo'n ding voor het eerst gebruikt. Het is gewoon erg wennen.

Nu wil het geval dat ik niet meer vaak MMO's speel. Ik heb lang Guild Wars gespeeld, maar de tweede versie kon me niet zo boeien. Ik vond het spelmechanisme van de eerste leuk, terwijl het verhaal me weinig zei. In Guild Wars 2 waren te veel wijzigingen die ik minder vond. Dus haakte ik af. Dus geen MMO ter test. Maar ik heb wel degelijk een reden om een muis met veel knoppen te gebruiken. Daarover later meer.

Wat ik veel speel zijn RPG's, shooters, en ruimte- en vluchtsimulatoren. En bij een aantal daarvan kom je vingers tekort, dus een muis als de MMO TE zou mijn linkerhand voor het toetsenbord meer kunnen ontlasten. Ik heb voorheen ook naar andere oplossingen gezocht.

De Thrusmaster Tactical Board was één van de voorlopers van de speedpad. Niet echt handig in gebruik, maar deze helse machine uit een ver en grijs verleden deed menig hart sneller kloppen. Geloof niet alles wat die reviewer verderop zegt. Dit was zijn eerste echte speedpad.

De Belkin Nostromo N52 was waarschijnlijk de eerste echt bruikbare speedpad. De voorganger, de Nostromo N50, had vier toetsen minder.

Saitek innoveerde de speedpad door een programmeerbare analoge joystick voor de duim te gebruiken, die naar keuze ook gewone toetsen kon aansturen, zoals WASD-toetsen. Met die analoge stick in combinatie met een muis was het goed vliegen met helikopters. Ik herinner me nog de verbaasde reacties van de medespelers toen ik in Battlefield 2 door de pijp onder de Kubra dam vloog. Ik heb het volume van de headset toen zachter moeten zetten. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik daarvoor wel offline vier dagen moest trainen, want de wentelwiek paste maar net door de buis.

De Logitech G13 was een verbetering t.o.v. de Saitek Pro Gamer Command Unit, hoewel Logitech niet kon tippen aan de geavanceerde software van Saitek. Ik heb er toch lang plezier van gehad.

Al die apparaten, behalve de Thrustmaster, lossen het probleem van de WASD-toetsen op. Waarom zijn nu juist die toetsen een probleem? Het is niet de locatie waar ze zitten, het is meer dat je één van die vier vrijwel altijd indrukt en dan moeite hebt om een andere toets tegelijkertijd ook in te drukken. Dan raken je vingers in de knoop. En het helpt mij niet om andere toetsen te gebruiken, want dat verplaatst alleen maar het probleem.

Sedert jaar en dag gebruik ik behalve een muis en het toetsenbord, een speedpad. Ooit begonnen met een Belkin Nostromo N52 (waarvan Razer de rechten overnam). Daarna onder meer een Saitek Pro Gamer Command Unit en tegenwoordig een Logitech G13. Het aardige van die apparaten is dat je ze bediend met je linkerhand en daarbij je duim gebruikt voor het besturen van de WASD-toetsen. Je hebt dan je andere vingers vrij om de toetsen te bedienen. De rechter hand blijft gewoon de muis bedienen op de gebruikelijke manier. Ik vind het heerlijk om zo te spelen, want de besturing wordt eenvoudig, omdat mijn vingers niet meer in de knoop zitten rond de WASD-toetsen. Maar...

Toen was er de Corsair K95 RGB met Cherry MX toetsen, uitgebreide mogelijkheden, prima bouwkwaliteit en per toets instelbare en/of geanimeerde verlichting.

De eerste speedpad van Razer was een Belkin Nostromo N52 in een zwart jasje, die ze in licentie maakten. Ze produceerden later diverse varianten, die allemaal veel weg hebben van de N52. De variant in het plaatje is de Orbweaver Chroma met mechanische toetsen.

Onlangs kocht ik een Corsair K95 RGB en dat is wel een heel lekker toetsenbord met mechanische toetsen. De G13 heeft een membraantoetsenbord en dan speelt dat in vergelijking toch een stuk minder. Ik raak blijkbaar snel verwend. Razer maakt goede speedpads met mechanische toetsen, maar ik vind dat invoerapparaten niet verbonden hoeven te worden met het internet. Razer vindt van wel en laat er ook nog wat telemetrie op los. Er is wel een opt-out heb ik begrepen, maar dan zijn de gegevens al bij Razer. Registratie is dus ook verplicht. Bovendien heb ik niets met "de cloud", omdat ik geen reden heb om het te gebruiken. Misschien dat anderen dat allemaal geen probleem vinden, maar, zolang ze privacy niet serieus nemen, kan Razer van mij het dak op.

Dus ben ik opzoek naar een alternatief. Een muis met veel knoppen zou een oplossing kunnen zijn. In deze review lees je niet alleen of de MMO TE wel of geen goed product is, maar kun je ook lezen of die mijn Corsair M65 RGB muis, waar ik overigens ernstig tevreden over ben, en de Logitech G13 kan vervangen.

Voorkant van de verpakking. Klik op het plaatje om het op de volledige grootte te zien. Achterkant van de verpakking. Klik op het plaatje om het op de volledige grootte te zien.

Je kunt terugkeren naar de inhoudsopgave door op één van de titelbalken te klikken.

Keer terug naar de inhoudsopgave.

Vrijwel alle onderdelen zijn gemaakt van kunststof. De MMO TE weegt 100g zonder kabel. Volgens Mad Catz is dit gedaan om de muis zo licht mogelijk te houden. Omdat de MMO TE minder mechanische instelmogelijkheden heeft in vergelijking met de andere muizen uit hun assortiment, denk ik dat de muis inderdaad lichter is dan veel van hun andere muizen. Die kabel weegt natuurlijk ook nog wat, dus ik denk dat de muis niet veel minder weegt dan de gemiddelde andere muis van fabrikant X. Wel zullen die het moeten stellen met een veel minder toetsen.

Er is geen systeem met gewichten om de muis wat zwaarder te maken, zoals vele andere muizen dat wel hebben. Dat is jammer voor mensen zoals ik, die graag een zwaardere muis willen.

De drie andere uitvoeringen van de MMO TE.

De MMO TE is verkrijgbaar in vier uitvoeringen. Dit model is van glad zwart plastic met zilver grijze en rode accenten. Het oogt geweldig. Ik koos dat dus omdat ik het mooi vond, maar het vlekt nogal makkelijk. In mum van tijd zit de muis vol met vingerafdrukken. Er is wel een model van hetzelfde type dat gemaakt is van een mat materiaal met blauwe accenten. Wellicht was die beter voor mij geweest. Ik had daar beter over moeten nadenken en niet iets kiezen omdat het mooi is. In een andere review zeg ik dat het goed is om een toetsenbord uit te proberen in een winkel of showroom voordat je het koopt. Waarom ik dat niet met deze muis heb gedaan... :F

De palmsteun van de MMO TE is goed instelbaar.

De muis is vrij kort, maar gelukkig kan je de muis eenvoudig via een mechaniekje verlengen, zodat de palm van je hand meer naar achteren komt te liggen. In ieder geval is dat dik in orde. Dit is belangrijk, omdat je anders heel moeilijk alle knoppen kan bereiken. En de MMO TE heeft er nogal wat. Dat is één van de argumenten om juist voor een muis als deze te kiezen.

In de reacties merkte IdieEasy op dat wanneer je kracht op de palmsteun zet van de RAT 3 dat dan de voorkant van de muis omhoog helt. Nu is dat me nog niet overkomen met de MMO TE, omdat ik dat nooit doe, maar ik heb het toch even uitgeprobeerd en hij heeft wel een punt. Het gebeurt met deze muis dus ook.

Alles is hoekig aan de muis, behalve de palmsteun. Dat heeft z'n charme, maar omdat ook de knoppen hoekig zijn is het qua comfort minder doordacht. Er zijn ook twee knopjes die een klein bultje hebben, zodat je ze op gevoel makkelijk kunt vinden. Net iets te scherp in het begin, maar het went wel.

Niet alle knoppen klikken even lekker. Met name sommige duimknoppen. Ze werken wel goed, maar je hoort niet bij alle knoppen een duidelijke klik. Sommige klinken wel goed en voelen goed aan, anderen hoor je veel minder. Het muiswiel is licht en ik denk dat een aantal dat prettig zullen vinden, maar ik ben er één gewend die wat stroever is. Het heeft even geduurd voor ik aan de nieuwe gewend was. In het begin voelde die in vergelijking wat speelgoedachtig aan. Nu heb ik er geen problemen meer mee en noem het soepel.

De transparant rode onderkant van de MMO TE.

De onderkant is van mat transparant rood plastic. Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar naar mijn mening ziet dat er wat goedkoop uit. Je hoeft daar gelukkig niet vaak naar te kijken. Daar huizen een vijftal kleine muisvoetjes van PFTE. Naar mijn idee iets te klein en daardoor schat ik in dat dit van invloed is op de levensduur.

Links boven op de muis zijn 4 LEDjes geplaatst, die de DPI-stand aangeven. Dat is erg prettig. De meeste muizen hebben zoiets in het midden, vlakbij het muiswiel, waardoor je hand ze bedenkt. Gelukkig maakt de MMO TE niet dezelfde fout. Achter die LEDjes zit een klein "vleugeltje", waarachter zich nog een LEDje bevindt en een knopje. Deze twee zijn bedoeld om naar een andere modus te schakelen. In elke modus kunnen de knoppen apart geprogrammeerd worden en elke modus heeft zijn eigen kleur. Dat geeft dus enorm veel mogelijkheden. Echter is de locatie die voor dat LEDje en het knopje werd gekozen mijn inziens niet optimaal. Ik kom op deze punten later nog terug.

Het snoer van de muis is met gevlochten kunststof bekleed en 1,8m lang. Prima dus.

Keer terug naar de inhoudsopgave.

Het installeren onder Windows is eenvoudig. Sluit de muis aan op een USB 2.0 poort, download de drivers en de software van de Mad Catz site, installeer eerst de drivers en daarna de software.

Ik heb bij het installeren onder Windows 10 geen problemen ondervonden. Het werkte allemaal als een zonnetje.

Heb je een recente versie van Mac OS? Er is ondersteuning voor 10.6 of hoger. Je hebt daarvoor de software nodig die je kunt downloaden van de Mad Catz site. Er zijn geen drivers nodig. Aangezien ik een Windows gebruiker ben, heb ik de MMO TE niet kunnen testen onder Mac OS.

Keer terug naar de inhoudsopgave.

Er zijn 7 knoppen zichtbaar gezien vanaf de bovenkant en 1 vanaf de rechter zijkant.

Om spraakverwarring te voorkomen heb ik twee plaatjes gemaakt, waarop de knoppen zijn genummerd. De nummertjes voorzien van een hekje in de tekst duiden dan een knopje aan op één van die twee plaatjes. Één staat hierboven en de ander even verderop.

Zoals eerder gezegd heeft de muis een hoekig ontwerp. Je kan dat mooi vinden, maar het vertaald zich ook naar de vorm van de knoppen. Die voelen soms wat scherp aan. Mad Catz had er goed aan gedaan om de hoekjes van de knoppen beter af te ronden.

De linker en rechtermuisknop (#1 en #2) hebben daar geen last van. Dat zijn ook de enige toetsen met Omron switches, die vaak in de wat duurdere muizen gebruikt worden. Behalve dat ze goed werken en prettig klinken, hebben ze ook een lange levensduur. Aangezien je die twee toch het meest gebruikt, ben ik blij dat Mad Catz daarvoor gekozen heeft.

De middelste muisknop (#3) is, zoals gebruikelijk, eigenlijk het muiswiel. Daar moet je wat meer druk op leveren om hem te activeren, maar dat is juist goed, want anders zou je die te gemakkelijk indrukken bij het scrollen. Veel desktop-muizen kunnen tegenwoordig ook horizontaal scrollen. Bij games is dat een niet wenselijk, omdat het een muiswiel minder stevig maakt of dat je dan per ongeluk horizontaal scrollen activeert. Dus is het goed dat dit niet op de muis zit. Je kunt ook het verticale scrollen iets anders laten doen. Dan heb je er gelijk twee "knoppen" bij (één voor elke richting), zou je denken. Dat is maar deels waar, omdat Mad Catz ze netjes meetelt, zodat ze kunnen claimen dat er 20 programmeerbare knoppen opzitten, maar eigenlijk zijn er daar dus twee van virtueel. De linker muisknop (#1) en de modus-knop (#7) kun je geen andere functies geven. Dus het aantal fysieke knoppen in mijn plaatjes klopt dan ook weer. Wel kun je, zoals gebruikelijk is in de Windows instellingen, de linker en rechter muisknop (#1 en #2) van plaats laten verwisselen.

Er zijn erg veel knoppen. Dat is fijn, maar de plaatsing van sommige knoppen vind ik wat ongelukkig. Met name de twee knoppen links en rechts van het muiswiel (#5 en #6) laten zich te gemakkelijk indrukken, waardoor dat soms ook per ongeluk gaat. Dat komt ook omdat ik de palmsteun wat naar achteren heb moeten zetten, want anders zijn de duimtoetsen moeilijker te bereiken. De knop die aan de rechter zijkant zit (#8) is niet alleen wat scherp, maar zit op een plek waar ik steun probeer te vinden. Ook die laat zich te gemakkelijk indrukken. Ik heb er echt aan proberen te wennen, maar besloot op een gegeven moment met behulp van de software om die rechter toets niets te laten doen en de twee kleine toetsen naast het muiswiel (#5 en #6) laat ik nu, net zoals de twee grote knoppen daar (#1 en #2), een linker en rechter muisklik maken. Als ik nu per ongeluk op één van die drie knoppen (#5, #6 of #8) druk dan is er niets aan de hand. Dat is jammer, ik had ze graag voor wat anders willen gebruiken.

De knop om de DPI-voorkeur te wijzigen (#4) is goed bereikbaar en heeft een iets uitstekend randje, zodat je kan voelen waar die zit. Die knop zit mij niet in de weg. Er zijn vier voorkeuren instelbaar met behulp van de software. Mocht je tevreden zijn met één instelling, dan kun je die knop ook een andere functie geven. Je kunt zelfs dan met een knop die aan de linker zijkant zit toch tijdelijk de DPI verlagen. Daarover later meer.

Mocht je 20 programeerbare knoppen niet genoeg vinden dan is er nog een modus-knop (#7). Voor elke modus kun je de functie van de 20 programmeerbare knoppen instellen. Dus eigenlijk heb je de beschikking over 60 programmeerbare virtuele knoppen.

Er is een LEDje dat met een kleur aangeeft welke modus actief is. Zodat je in ieder geval even kunt checken in welke modus je nu zit. Het zicht op dat LEDje wordt bepaalt hoe je zit en waar de muis is, omdat die op een soort omhoogstekend vleugeltje zit. In mijn geval is mijn muis flink naar rechts geplaatst, zodat het LEDje niet zichtbaar is. Wel zie ik gelukkig de kleur van het LEDje schijnen tegen mijn vinger. Bij felle verlichting is dat dus minder.

Aan de modus-knop (#7) moest ik wel erg wennen vanwege de plaatsing op eerder genoemd vleugeltje. Hoewel die vlak naast mijn wijsvinger zit, kan ik die niet indrukken met die vinger, omdat je dan een zijwaartse kracht moet gebruiken. Je hebt dan echt ondersteuning nodig van je duim. Dat kan wel, omdat je duim vlakbij zit, maar na een paar dagen heb ik dus last van spierpijn in mijn vinger. Blijkbaar spieren die je nooit gebruikt. Ghehe. Lastig. Toch blijf ik proberen of ik er aan kan wennen, want als het goed werkt is het een erg handige functie.

De 12 knoppen aan de linker zijkant.

Dankzij de verstelbare palmsteun kun je de duimknoppen wat beter bereiken als je die wat uittrekt. De knoppen achteraan blijven toch wat moeilijk bereikbaar. Een aantal kleintjes daar (#11, #15 en #16) maken het moeilijk voor een grote duim. Knop #11 en #16 zijn moeilijk te bereiken en knop #15 is moeilijk te vinden in het heetst van de strijd. De grotere knop daaronder (#20) en ook #10 kan ik met het midden van mijn duim redelijk makkelijk vinden en indrukken.

Omdat knop #17 wat gekanteld is, moet je duim om een hoekje de toets indrukken. Dat is erg wennen. Knop #12 heeft dat ook, maar lijkt beter bereikbaar omdat die naast een knop met een bultje (#13) zit en meer in het in midden staat.

De twee knoppen met de kleine bultjes (#13 en #14) zijn makkelijk te bereiken en die bultjes maken het makkelijk om ze te vinden. Ze hadden wel ronder mogen zijn, hetgeen het comfort zou verhogen.

De knop helemaal vooraan (#12), waarmee je de DPI tijdelijk kan veranderen, is goed te bereiken en makkelijk te vinden. Vooral het richten met wapens kun je hier mee verbeteren. Maar koop de muis niet alleen voor deze feature. Dan heb je waarschijnlijk meer aan een de "sniper button" van de Corsair M65 RGB, die zich meer richt op shooters en daardoor een stuk minder knoppen nodig heeft. Als je die functie niet wil gebruiken, dan kan je de knop ook herprogrammeren.

De overige knoppen (#9, #10, #18 en #19) zijn makkelijk te vinden en goed te activeren.

Waar ik het meest aan moet wennen is de asymmetrische opstelling van de duimtoetsen. Het is voor mij niet logisch.

Keer terug naar de inhoudsopgave.

Mad Catz en Saitek zijn nu al weer een tijdje twee handen op één buik. Die laatste heeft een andere markt en houdt zich meer met simulatie bezig. Je hoopt dan dat er wat van die kennis druppelt richting Mad Catz. Natuurlijk richt Mad Catz zich meer op een groter publiek, waardoor ze de software zo vriendelijk mogelijk moeten maken. Dus laten we eens kijken of ze dat is gelukt.

De software heet APP. Het is weer een afkorting met puntjes, die tot het handelsmerk van Mad Catz behoren. Getest werd APP versie 7.0.38.0 en firmware versie 7.0.35.0 onder Windows 10.

Ik heb een Engelstalige versie van Windows en ook gekozen voor Engels in APP. Je kunt ook voor Nederlands kiezen in APP als dat je voorkeur heeft.

De muis en de software storen niet op de anderen invoerapparaten die ik gebruik, zoals de Saitek X52 en de eerder genoemde G13 en K95 RGB. Door het groot aantal drivers die mogelijk elkaar in de weg kunnen zitten, is dat misschien toch even de moeite waard om op te merken. Nu verder naar de software zelf.

De drag en drop interface is zo gemaakt dat het makkelijk is om simpele toetsaanslagen aan muisknoppen te plakken, maar op dezelfde manier kan je macro's die je eerder hebt gemaakt ook toekennen, zonder dat je verdwaald in ingewikkelde schermen.

Klik op het screenshot om de afbeelding op volledige grootte te tonen.

In bovenstaand venster kun je shortcuts toekennen aan een knop. Je zoekt een shortcut van je keuze op in de lijst rechts en sleept die naar de knop bij de afbeelding links. In het voorbeeld heb ik de knoppen links en rechts van het muiswiel (#5 en #6) voorzien van een linker en rechter muisklik, zodat als ik per ongeluk op die knoppen druk, terwijl ik eigenlijk de knoppen er naast wilde gebruiken, dat ze toch een linker of rechter muisklik genereren. Ik zei al eerder dat dit nogal eens voorkomt bij mij. Dit is dan een oplossing, totdat ik wat meer aan de muis gewend ben.

Klik op het screenshot om de afbeelding op volledige grootte te tonen.

Je kunt ook aan knoppen toetsen van het toetsenbord toekennen. Je klikt daarvoor dan op het tabblad "Keys", zoekt een toets op in de lijst en sleept die dan naar de muis. In dit voorbeeld heb ik dat gedaan met PageUp (naar #13), PageDown (naar #14), Home (naar #9) en End (naar #10).

Klik op het screenshot om de afbeelding op volledige grootte te tonen.

Als je op het tabblad "Custom" klikt dan zie je aanvankelijk een lege lijst, waar je zelf macros aan kunt toevoegen.

Klik op het screenshot om de afbeelding op volledige grootte te tonen.

Hier heb ik een macro gemaakt die ik "Select All" heb genoemd en die Ctrl+A genereert. Als je met je muis over de mogelijkheden in dat venster beweegt dan krijg je uitleg daarover in het vakje "About". Dat is netjes. Toch had ik liever gezien dat ze dit op de statusregel onder in het venster hadden gedaan. Dan hadden ze hetzelfde kunnen doen in alle andere delen van de software en ook voor de keuzes in de dropdownmenu's.

Klik op het screenshot om de afbeelding op volledige grootte te tonen.

De macro die ik zojuist gemaakt heb verschijnt dan in het lijstje en kan die dan slepen naar de knop van mijn keuze (#20).

Klik op het screenshot om de afbeelding op volledige grootte te tonen.

Je kunt shortcuts, keys en macro's die je vaak gebruikt in het lijstje "Favorites" doen door er rechts op te klikken en dan te kiezen voor "Add to favorites" en dat lijstje ziet er dan zo uit als in het venster hierboven. Die kun je dan later weer slepen naar de muis, zonder door lijstjes te bladeren met opties die je toch niet gebruikt. Dat is erg handig.

Klik op het screenshot om de afbeelding op volledige grootte te tonen.

Overigens kun je ook wat geavanceerdere macro's maken, waarbij je ook delen van een macro kunt splitsen (indrukken, herhalen en loslaten) en die gescheiden of in een combinatie toekennen aan knoppen. Je kunt dan ook de tijdsduur opnemen en wijzigen. Je gebruikt dat alleen in speciale situaties. Goed dat dit er is als je het nodig mocht hebben.

Klik op het screenshot om de afbeelding op volledige grootte te tonen.

De wijzigen die ik heb aangebracht staan in een zogenaamd profiel. Door op het pijltje aan de linker rand te klikken kun je die beheren. Je kunt er profielen maken, importeren, printen, testen en verwijderen. Zo kun je ook een eigen profiel als standaard instellen die het altijd doet (ook zonder dat de software loopt) of je kunt ze toekennen aan een toepassing of spel. In dat laatste geval zorgt de software dat het profiel geactiveerd wordt als die toepassing of het spel gestart wordt. Het bestandsformaat heeft de "pr0"-extensie, die door Saitek is bedacht.

Mad Catz levert ook een aantal spelprofielen mee. Dat zijn al wat oudere titels. De titels die je kunt downloaden vanaf hun website, zijn volgens mij veelal dezelfde en gedateerd (2013). Ik heb ook nog geen forum gevonden van Mad Catz fans die profielen maken. Zelfs het Saitek forum is al een tijdje gesloten. Andere bedrijven zijn wel in staat om een community op te bouwen. Volgens mij ligt Mad Catz' hart daar niet in. Je bent dus op jezelf aangewezen.

Klik op het screenshot om de afbeelding op volledige grootte te tonen.

In het tabblad "Settings" kun je de muis nog meer aanpassen.

Je kunt er vier voorkeuren voor de DPI instellen (naar keuze voor de X- en Y-as gescheiden), waartussen je kunt wisselen met de DPI-knop (#4). Je kunt die knop ook gebruiken voor een andere functie. Als je toch nooit wisselt tussen DPI-instellingen, dan is dat misschien een goede optie. Als je al een andere functie aan die knop toegekend hebt en het werkt niet, dan moet je even in de tweede keuze kijken in het bovenstaand lijstje. Mogelijk moet je dat dan nog even omzetten.

De "aim button" (#12) kun je instellen, zodat de DPI meer of minder wordt vertraagd.

De muis is ook geschikt voor laptops en heeft een voorziening om stroom te besparen. Als je meer stroom bespaart dan reageert de muis minder snel. Er zijn daarom 3 instellingen voor laptops en één voor desktops (de standaardinstelling, die geen stroom bespaart).

Als je de muis optilt en verplaatst naar een andere plek, dan stopt de sensor als die buiten bereik is van het oppervlak eronder. Je kunt de hoogte daarvan instellen. Erg handig.

De sensor kan ook gevoelig zijn voor lage frequenties en het gebruik van muismatjes van stof. De software maakt het mogelijk om een "dempingsgevoeligheid" in te stellen, zodat dit gecorrigeerd wordt.

Ten slotte kan je hier ook de standaard muisinstellingen van Windows starten. Dat scheelt je weer zoeken naar waar dat ook alweer stond.

Klik op het screenshot om de afbeelding op volledige grootte te tonen.

Tenslotte is er het tabblad "Support".

De eerste twee opties ("Tutorial" en "Programming manual") leiden naar een webpagina waarin slechts staat "Coming soon". Niet erg netjes, want de MMO TE is al een tijdje uit en de software wordt door vrijwel al hun producten gebruikt.

Over de te downloaden profielen heb ik het al gehad. Ook niet netjes.

De rest werkt wel.

Ik heb geen idee hoe goed de supportafdeling is. Ik heb ze nog niet hoeven te gebruiken. Wel weet ik dat er ook online support is. Toen ik daar ging kijken stond dat ze "offline" waren.

Keer terug naar de inhoudsopgave.

Nu eens kijken of ik inderdaad mijn linker hand vrij kan houden voor een toetsenbord, terwijl ik de muis gebruik voor voortbeweging.

Ik test dat in Dragon Age: Inquisition omdat ik daar (in Skyhold) rustig kan rondlopen en gevechtssituaties kan testen (elders).

Klik op het screenshot om de afbeelding op volledige grootte te tonen.

Hierboven heb ik de WASD-toetsen gekoppeld aan 4 knoppen (W naar #12, A naar #18, S naar #13 en D naar #9). Daarnaast ik gebruik knoppen voor activeren (F naar #20), pauzeren (Ctrl naar #12), menu (Esc naar #17) en Enter (naar #10).

Waarom die knop #17 gebruiken, terwijl ik er eerder over klaagde dat-ie slechter bereikbaar was. In dit geval is dat een voordeel. Je wil niet dat je er per ongeluk op drukt, want het roept een scherm-vullend menu op.

Die keuze van de knoppen is goed, want alle, behalve WASD, gebruik je als je stil staat. Het is jammer dat de duimknoppen asymmetrisch zijn, maar voor WASD werkt het nèt.

Na een tijdje hiermee in de rondte te hebben gelopen, kreeg ik de smaak te pakken. Het werkt goed, moet ik zeggen. Het zijn veelal toetsen die je vaak gebruikt. Mijn vingers raakten, net zoals bij de G13, niet meer in de knoop bij het bedienen van WASD. Het was zelfs beter, omdat ik mijn linker duim (die het handige pookje op de G13 bediende) nu ook nog eens vrij had. Dus voor het grootste deel van de tijd kon ik mijn linker hand gebruiken om koffie te roeren.

In gevechten werkte het ook goed. Daar kon ik met mijn linker hand goed het toetsenbord bedienen, zonder dat, zoals eerder gezegd, ik in de buurt hoefde te blijven van de WASD toetsen.

Ik denk dat dit de kracht is van muizen zoals deze. Als je er een beetje over nadenkt, dan kun je er meer gemak van hebben dan je denkt.

Het is niet een probleem wat je moet doen met al die knoppen, het is meer een puzzeltje van hoe je er profijt van kunt krijgen. Je hoeft ze niet allemaal te gebruiken om meer gebruikersgemak te bewerkstelligen. Ik had al genoeg aan dit achttal knoppen.

En wil je er meer dan 20 definiëren dan kan dat met behulp van de modus-knop (#7). Die knop is lastig in gebruik, want het duurt even, zoals ik al eerder zei, voordat je er aan gewend bent.

De aim button (#12) werkt ook fijn als je wat precisie nodig hebt. Hoewel ik deze niet gebruik in dit voorbeeld, zijn er zat spelen waarbij ik dat wel doe.

Ik heb het ook al in detail gehad over de knoppen in het algemeen en zal dat hier niet herhalen.

In ieder geval heb ik uit de MMO TE gekregen wat ik wilde hebben.

Keer terug naar de inhoudsopgave.

Aanzicht van de MMO TE waarop de meeste knoppen zichtbaar zijn.

Ik vind het bedienen van WASD-toetsen lastig omdat je ze vaak ingedrukt moet houden, terwijl je ook vaak tegelijkertijd andere toetsen moet indrukken. En dat speelt gewoon niet lekker. Na diverse speedpads gebruikt te hebben, die dat probleem oplosten, nu gezocht naar een alternatief, waarmee ik mijn mechanisch toetsenbord meer kan gebruiken. Een muis zoals deze zou zo'n oplossing kunnen bieden, dankzij het grote aantal knoppen.

De MMO TE is erg licht, maar dat wordt gezien door Mad Catz als een voordeel. Er is voornamelijk plastic gebruikt, waardoor het geheel geen degelijk indruk op mij maakt. Bovendien vind ik de hoekige knoppen wat scherp. Het asymmetrische ontwerp van het deel rond de duim is voor mij erg wennen.

De modus-knop maakt de muis erg veelzijdig, maar het is lastig om van modus te veranderen, omdat je daar zowel je wijsvinger als je duim bij nodig hebt.

De software om profielen te maken is veelzijdig en eenvoudig te bedienen. Er staan wel erg weinig profielen online, dus je zal ze echt zelf moeten maken.

Wel is mijn doel bereikt. Het blijkt inderdaad een oplossing te zijn om met een muis als deze de WASD-toetsen te bedienen, waardoor ik mijn linker hand volledig vrij heb voor het toetsenbord.

Keer terug naar de inhoudsopgave.

Is de MMO TE met de hakken over de sloot?

Het blijkt dat de Mad Catz MMO TE goed te gebruiken is om mijn linker hand volledig vrij te houden, aangezien ik met die muis de WASD-toetsen kan bedienen.

De bouwkwaliteit en het asymmetrisch ontwerp met wat scherpe toetsen kan ik minder waarderen. Sommige knoppen zitten in de weg en druk je te gemakkelijk per ongeluk in. Er zijn zat andere knoppen nog over, maar het zou beter zijn als ze allemaal bruikbaar waren.

Wel positief ben ik over een aantal features van deze muis, zoals de vele programmeerbare knoppen, de verstelbare palmsteun, de modus-knop en de aim-button.

De vraag is echter of ik deze muis echt wil gaan gebruiken in plaats van mijn Corsair M65 RGB. Ik kan daar toch moeilijk afstand van doen. Nu heb ik al een andere muis gezien (niet van Mad Catz), die mogelijk een betere oplossing biedt dan de MMO TE en die binnenkort op de markt komt, zodat er waarschijnlijk een deel drie van mijn muizen-review-reeks zal verschijnen.

Heb jij ook een MadCatz M.M.O. TE Gloss Black?

Heerlijke review, dit zijn degene waar ik van hou!

Ik heb zelf een Rat 3 en deze helt achterover als ik hem op zijn langste stand zet en palm grip gebruik. Enige ervaring hiermee met deze muis?
Goed om te horen. :)

Je hebt daar wel een punt. Als ik daar inderdaad harder op druk dan gaat de voorkant omhoog. Net even uitgeprobeerd. Je hebt daar niets over gelezen, omdat ik daar nooit kracht op zet. Ik zal daar wat over schrijven.

Edit: Opmerking toegevoegd bij de bespreking van de palmsteun. Bedankt.

[Reactie gewijzigd door MadIceXIII op 27 augustus 2015 17:23]

Haha, dank je voor het uitproberen.
Ik had de muis gekocht omdat ik vrij grote handen heb. Het uitschuifbare leek me ideaal.
Helaas kwam dit probleem bovendrijven... Tot nog toe geen andere muis kunnen vinden die ik kon uitproberen.... Blind een muis bestellen weiger ik.
Ah, da's lastig. De Mionix Naos 8200 is een grote muis. 13cm. Nooit van gehoord, maar ziet er wel massief uit. Misschien kan je die ergens uitproberen. Voor zover ik kan zien kan-ie niet kantelen. Ghehe.

[Reactie gewijzigd door MadIceXIII op 27 augustus 2015 23:11]

Een deze review was me zeker ook opgevallen (nu ik weer wat om mij heen kan kijken ;) ) met een leuke roundup van WASD alternatieven. Leest lekker weg, +3!

Of die muis mijn ding is? Gebruik nog een Logitech G5, met gewichtjes inderdaad. Mijn observatie is trouwens dat niet alleen het gewicht van de kabel een factor is, maar ook haar wrijvingsweerstand. Heeft de kabel een stoffen mantel voor het glijden?

Het kunnen verlengen van de body is trouwens een mooie touch.

Hoe ligt die muis in de hand? Zijn die hoekige vormen van de rug niet irritant? En als ik het goed uit je review afleid raak je de knoppen niet onwillekeurig aan (de knoppen zijn wat minder subtiel als het zij-knopje op mijn oude G5). Of gebeurt dat toch wel eens?

Als ik het goed begrijp prefereer de deze muis met haar "1-hand bediening voor veel" boven een gedeelde 2 hand bediening met muis en een van de kleine toetsenbordjes. ik stel de vraag omdat het me lijkt dat vooral de muishand het heel druk gaat krijgen, en ik vraag mijzelf af of dat prettig is, vooral in lange sessies.

Je hebt me trouwens op het pad van zo'n klein toetsenbord gezet (onbedoeld bijeffect van je review :) )

[Reactie gewijzigd door teacup op 1 september 2015 12:40]

Dank je wel. :)

Ah. De G5. Heb ik ook een paar keer gehad. Lekkere muis, maar gingen allemaal stuk bij de kabel op het stukje die de muis binnenkomt. Kabelbreuk.

Ja. De kabel van de MMO TE heeft een gevlochten stoffen bekleding. Ondanks dat de acceleratie uitstaat beweegt de muis relatief weinig, daar ik een hoge DPI gebruik (4000, ook i.v.m. de 2560*1440 resolutie). Wrijving is dus minder belangrijk.

Nee. Ik druk nooit de duimknoppen per ongeluk in. De duim wordt niet gebruikt om de muis te ondersteunen. Dat doet meer mijn palm, ringvinger en pink. Daardoor is het knopje rechts onbruikbaar. Dat druk ik dan wel per ongeluk in. De twee kleine knoppen links en rechts van het muiswiel vind ik ook onbruikbaar, omdat ik die nog wel eens per ongeluk indruk als ik gewoon links of rechts wil klikken. Ik schreef daar al over.

Bij mij ligt de hand op de muis, waarbij de rechterkant van de palm iets boven het oppervlak helt. De vingers zijn niet echt gebogen, zoals je wel veel ziet. Ik heb geen krampachtige greep op de muis.

En over de hoekige vormen. Mad Catz mag wel eens een ergonoom in dienst nemen. Of gewoon boerenverstand gebruiken bij het ontwerp. Zou ook al helpen. Ghehe.

De muishand heeft het niet echt drukker dan normaal. Aangezien je om vooruit te komen toch vrijwel de duim gebruikt voor WASD en dat een vrij passief gebeuren is. Doe dat 15 minuten en je hoeft er niet meer over na te denken. Zo snel wen je er aan. Gevechtssituaties kun je zoals altijd met je wijsvinger en middelvinger af. De andere functies die ik de duimknoppen heb gegeven zijn alleen van belang als je stilstaat. En die combinatie lost het probleem echt op. De linkerhand kan nu vrij het toetsenbord bedienen.

Overigens, komt er nog een deel drie. Er komt een muis uit in oktober, die de nadelen van de Mad Catz muizen niet heeft. Hopelijk is dat echt wat ik zoek.

Ghehe. Ik probeer juist van de speedpad af te komen. Het werkte jaren heerlijk, maar, zoals ik al schreef, nadat ik gewend was aan een mechanisch toetsenbord, zocht ik naar een alternatief.

[Reactie gewijzigd door MadIceXIII op 1 september 2015 16:50]

In mijn CAD werkzaamheden ben ik gewend aan 2 handen bediening, naast de muis zo'n 6 assig 3Dconnexion device om modellen te verdraaien, vandaar de 1 versus 2 handen vraag.

Je argument snap ik waarom je bij die dingen wegdraait. Waar ik mezelf alleen op betrap is dat ik loop te stoeien met de breedte van het bord. Uiteindelijk komt het bord onder een hoek van 45 - 50 graden voor me te liggen. Zo volgt ze de natuurlijke hoek van mijn handen en kan ik mijn handen dicht bij elkaar en dicht bij mijn romp houden.

Ik moet zeggen dat je verhaal mijn mening over die muis wat nuanceert. Nu nog wat meer rondingen voor de ergonomie. Hopelijk gaat, wat je zegt, het volgende model hieraan beantwoorden. Met die verlengende body zijn ze in ieder geval niet helemaal blind voor ergonomie.
Ja. Je kan een speedpad goed plaatsen. Als ik een speedpad en een gewone muis gebruik dan heb ik een toetsenbord helemaal niet meer nodig. Ik leg dan het toetsenbord gewoon ergens anders, zodat ik de speedpad dichterbij kan leggen. Dit werkt prima, behalve in multi-player games, waar je soms ook gewoon tekst wil intikken. Dat is nog een andere reden om te kijken naar een alternatief.

De muis die het mogelijk beter gaat doen is er één van Corsair: De Scimitar komt begin volgende maand naar Nederland. De 12 duimknoppen van die muis zijn vierkant, afgerond en geplaatst op een horizontaal verstelbare tray. Sommige toetsen hebben dan een oppervlak waarbij je kunt voelen waar je zit met je duim. Mogelijk klikken die ook lekkerder, omdat ze mechanisch zijn. De indeling is logisch en niet asymmetrisch, zoals bij de Mad Catz. Zie hier een productbeschrijving van de fabrikant. Dat geel is wel lelijk overigens.

Een ander voordeel van die Corsair muis is dat het dezelfde software gebruikt als mijn toetsenbord. Dan kan ik van de Logitech en/of Mad Catz software af. Niet dat die storen of heel erg belasten, maar hoe minder processen des te beter, nietwaar?

Er is nog een alternatief. De modulaire Roccat Nyth. Dat ding is echt bedacht met ergonomie in het achterhoofd. Maar het heeft hetzelfde nadeel als spul van Razer. Ze willen graag een internetverbinding en rommelen met de cloud. Zoals ik in de review schreef, heb ik het daar niet zo op. Dus dan maar de Corsair uitproberen.

Geen idee of de Scimitar inderdaad ook beter zal werken, maar ik verwacht van wel. Ik kan die muis niet van tevoren uitproberen, aangezien die nog nergens te krijgen is. Vandaar dat ik hem toch maar op de gok al heb besteld.

[Reactie gewijzigd door MadIceXIII op 1 september 2015 19:19]

Zeer mooie review, lekker veel aandacht aan besteed! _/-\o_

Ik heb lang getwijfelt tussen deze en de Logitech G502. Uiteindelijk beiden kunnen proberen en omdat ik wat grotere handen heb voor de G502 gekozen daar de MadCatz net wat te laag was/aanvoelde. Voor de kleine handen en normale handen is de MadCatz zeker een goede muis en zeer goed naar je hand in te stellen. Had deze bij mij lekker in de hand gelegen dan had ik hem gehouden. Qua looks vind ik hem ook wel wat indrukwekkender dan de G502 :P

[Reactie gewijzigd door Madhouse1979 op 29 augustus 2015 13:52]

Dank je. :)

Die G502 ziet er toch ook niet slecht uit, hoor. :)
Nee de G502 ziet er zeker niet slecht uit maar een MadCatz is wat indrukwekkender :D