Specificaties Bluetooth muis en 1.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart Review

BorgMan 24 augustus 2015, laatste update op 17 november 2015, 592 views

Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart

Heftig aan de prijs, maar ook positief heftig in de hand. De bolling zorgt voor een optimaal draagvlak en de nieuwe Options suite maakt de muis aan je persoonlijke voorkeuren aanpassen een eitje. En de prijs... Da's meer een puntje of je het jezelf waard vind.

Pluspunten

• Robuuste kwaliteit
  • Verbazend veel knoppen om aan te passen
  • Duimrust-knop!
  • Fijn in de hand

Minpunten

• Toch die knoppen "achter" je duim
  • Horizontale scrollwiel is net te stroef en geeft weinig feedback

Mijn arme, arme G7. Sinds ik dat muisje in huis heb gehaald, ben ik verknocht geraakt aan de muis met wat extra opties. Vele, vele jaren heeft hij me bijgestaan in mijn SketchUp en Photoshop projecten. Maar helaas, aan alles komt een eind. Het beestje strompelde de afgelopen maanden een beetje voort, de accu's gingen nog maar moeizaam uit de lader en de levensduur was ook duidelijk minder geworden. Dat mag ook wel, na een jaar of tien intensief gebruik. Maar wat nu?

Ik ben, al zeg ik het zelf, redelijk merk-trouw. Een muis anders dan een Logitech was dan ook eigenlijk geen optie, naast het feit dat ik een mooie muis wilde hebben naast mijn DiNovo Edge. Na wat wikken en wegen was ik begin dit jaar dan ook bijna voor de MX Performance gegaan. Toen begonnen er ook net de eerste details van de Master in het wild op te duiken, wat me er voor heeft doen kiezen om dan maar eventjes te wachten en de nieuwste telg uit de familie in huis te halen.

[img=620]4ngv31BY[/img]
Met deze muis wérk je en de doos weerspiegelt dat. "Mooie doos!" was mijn eerste reactie toen de muis binnen was gekomen. Het geheel oogt strak en professioneel. Dat mag natuurlijk wel met een prijs als deze; het is duidelijk dat deze muis niet voor Jan en alleman bedoeld is. Fijn: net als de grote Lego dozen zit er hier een luikje dat je open kan doen om zodoende de daadwerkelijke muis te zien.

Uitgepakt en wel ligt de muis erg fijn in de hand. Mijn exemplaar werd helaas niet met lading geleverd, dus hij hangt nu aan de bijgeleverde micro-USB kabel. Deze kabel levert alleen stroom en stuurt geen data door. Aangezien mijn DiNovo Edge wel met een bluetooth ontvanger geleverd wordt maar deze niet vindbaar is, zat er niets anders op dan de Unifying dongle in een USB port te steken. Binnen vijf seconden had Windows 7 de dongle herkend, geïnstalleerd en direct verbonden met de muis.

[img]EuSlyXSN[/img]
Nieuw met de release van de MX Master is de vervanging van SetPoint door Options. Deze nieuwe software suite moet van de website gedownload worden; Logitech levert zelf geen software mee, wat an sich geen probleem is in het always-connected era. De suite is heel simpel van aard en doet wat het moet doen. Doordat de DiNovo Edge de suite niet ondersteund, ben ik nu verplicht om ze beide naast elkaar te draaien; ik had persoonlijk liever gehad dat ze een aantal oudere keyboards hier toch in hadden verwerkt. Zodoende kan ik dan ook niet beoordelen of er nu echt zo'n wezenlijk verschil is in operatie tussen de twee suites bij het gebruik van meerdere apparaten. Apart is wel dat Options niet in je actiemenu verschijnt zoals Setpoint dat wel doet. Aan de andere kant wordt er waarschijnlijk van uit gegaan dat het aanpassen van je instellingen iets is wat je soms doet en niet elke dag. Iets waar ik prima mee kan leven.

[img]zmxawg8e[/img]
Ondertussen ben ik nu een paar uur met de muis in de weer en het moge gezegd worden: Logitech heeft wederom een juweeltje afgeleverd. De knoppen klikken lekker en het scrollwiel is uitgerust met de ondertussen van Logitech bekende SmartShift optie, waarbij het wiel klikkend draait, vloeiend bij inklikken of vloeiend bij een zwiep van je vinger. Het nieuwe duimwiel is andere koek. Ik heb daar zelf nog maar weinig mee gedaan maar heb al wel gevoeld dat het wiel een beetje anoniem is: de geribbelde textuur is net te fijn om onder je duim op te vallen. Daardoor geeft een draai eraan niet dezelfde feeling als het normale scrollwiel. Dit gebrek aan feedback zorgt er voor dat je niet zo heel goed door hebt of dat je nou wel of niet aan het draaien bent. In Photoshop schiet dit wiel je overigens helemaal naar links en blijf je daar ook hangen. Hier moet ik nog even naar gaan kijken of dit op te lossen is, aangezien mijn oude G7 dit gedrag ook vertoonde met het opzij klikken van het scrollwiel.

De voor en terug buttons achter het duimwiel zijn dingen waar je aan moet wennen. Ik heb daar nog niet lang genoeg er voor mee gewerkt om daadwerkelijk zinnig te kunnen melden of ze nou een vloek of een zegen zijn op die plek, of dat het duimwiel beter plaats had kunnen maken voor louter die twee knoppen. Daar zal ik deze review nog voor updaten.

[img]CSBFcAE6[/img]
De duimrust is tegelijkertijd ook een button. Na me even afgevraagd te hebben of ik daar wel zo veel mee zou kunnen, heb ik er de functie van het scrollwiel als derde muisknop aan toegekend. Dit heeft me in het verleden nooit lekker gezetn, omdat de kracht om het scrollwiel in te drukken vervelend af stak tegen hoeveel kracht links en rechts nodig hebben. Door die functie nu onder de duimrust te zetten, doe ik er tenminste wat mee en dat is in ieder geval in SketchUp heel erg fijn.

De MX Master is een technologisch hoogstandje. Punt. Hij ligt lekker in de hand en de functies die je nu onder je hand hebt zijn erg prettig. Maar om iets aan te stippen wat nog niet is teruggekomen in deze review: is het beestje de ¤100,- waard die er voor gevraagd wordt? Weet ik niet. Is hij de ¤85,- waard die ik er voor betaald heb? Dubbel en dwars. Als professionele computer gebruiker zal je nou eenmaal in de buidel moeten tasten om hardware onder je hand te hebben die jouw professie recht aan doet. Of dat nou uiteindelijk deze prachtmuis is of niet, ik ben van mening dat je op iets waar je uren achter elkaar mee bezig bent niet moet bezuinigen.

Heb jij ook een Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart?

Right. Ik heb al vier keer geprobeerd om de afbeeldingen correct toe te voegen, maar hij pakt alleen de eerste. Help?
Je pakt de URL die de afbeelding geeft van je toegevoegde afbeeldingen.
Voor plaatje 2 is dat: http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/116363/30154.jpg

Daar zet je [img] voor en [/img] achter.

Veel plezier met je muis!
Goede review! Stuur me een DM als je meer weet over het probleem met Photoshop, daar heb ik ook last van.