Silverstone EBA01 Headphone Holder Aluminium Review

Foritain 24 augustus 2015, laatste update op 26 mei 2017, 733 views

Silverstone EBA01 Headphone Holder Aluminium

De SilverStone EBA01 is een luxe hoofdtelefoonhouder van uitstekende bouwkwaliteit met een even zo uitstekende afwerking. Heel goedkoop is hij niet, maar voor een dergelijk luxe accessoire met deze kwaliteit is de prijs zeer bescheiden.

Pluspunten

• Uitstekend afgewerkt aluminium
  • Oerdegelijk, je voelt en ziet de bouwkwaliteit
  • Ruimte voor 2 headsets
  • Niet veel geld voor een chique audio accessoire

Minpunten

• Wel echt een luxe product, lastig om er een 'noodzaak' in te zien?

Review: SilverStone EBA01 Aluminium headphone stand

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- Conclusie

Productpagina @ SilverStone

SilverStone laat met vele van hun behuizingen zien dat ze uitstekend met aluminium kunnen werken, zo hadden we onlangs de Fortress FT05 op tafel die indruk maakte met de bouwkwaliteit en afwerking, en als het mee zit kunnen wij volgende week de Fortress FTZ01, de aluminium uitvoering van de uitstekende Raven RVZ01, verwelkomen voor een review. Ook de Ensemble Series van SilverStone verscheen onlangs al op tafel, toen wij een kijkje namen naar de indrukwekkende EB01-E DAC, overigens ook van aluminium gebouwd, van het Duits/Taiwanese merk.

Het product van vandaag is wederom een knap stukje aluminium, maar wellicht wel wat ongebruikelijk voor een tech-review website. De SilverStone Ensemble EBA01 valt weliswaar onder de Ensemble serie voor liefhebbers van betere audio, maar de hoeveelheid ‘tech’ is vrij beperkt; het is namelijk een ‘headphone stand’, een accessoire om je hoofdtelefoon, of twee, aan op te hangen, maar meer ook niet.

De SilverStone EBA01 is verkrijgbaar in zowel zwart als zilver, en zal normaliter rond de 65 euro kosten.

Zoals de andere premium producten van SilverStone komt de EBA01 in een keurige verpakking, hierbij valt direct op dat de verpakking geen misselijk gewicht heeft. Openen we de verpakking dan zien we dat de individuele onderdelen ruim in het schuim zitten en tijdens transport wel iets moeten kunnen verdragen.

Al snel wordt duidelijk waar het gros van het gewicht zit, de twee centimeter dikke basis weegt iets van een kilo en voelt als gevolg als een oerdegelijk stukje kwaliteit. Naast de basis zien we de twee andere aluminium componenten, wat schroefjes, en een beknopte handleiding a la Ikea. Een schroevendraaier is wel vereist, maar het bekende Ikea mannetje welke aangeeft dat je maar moet bellen bij vragen ontbreekt. Gelukkig is de constructie dermate eenvoudig dat dit zelfs voor een persoon met twee linkerhanden best te doen is.

Alvorens we gaan bouwen even naar de losse onderdelen kijken. Alle materialen zijn werkelijk indrukwekkend, we zien daar de ruwe aluminium finish op alle zichtbare delen, en heel licht ingegraveerd zien we het SilverStone logo met de merknaam in de voet. De rand van de voet heeft een gepolijste afwerking, wat in het grotendeels matte aluminium net wat glans brengt. Niet alleen voelt de bouwkwaliteit uitstekend, maar ook de afwerking laat niets te wensen over; elk randje, hoekje of welk kleine stukje je ook met je neus op gaat zitten is gewoon helemaal top.

Het opbouwen vereist dat je met twee schroefjes een plaatje op de ‘pilaar’ vast zet, met vier schroefjes zet je deze vast aan de bovenkant, en met twee lange schroeven zet je vanaf de basis het geheel muurvast. Het resultaat is een super solide en bijzonder luxe geheel. Ik zal er niet op gaan staan om te testen exact hoe veel gewicht de EBA01 kan dragen, maar een headset (of twee) laat de EBA01 geen millimeter verroeren. Ook zorgt het gewicht, waarvan het meeste in de basis zit, er voor dat de EBA01 tijdens het ophangen of oppakken van de headset geen millimetertje beweegt. Gewoon een top kwaliteit.

Ik heb voor het zilverkleurige model gekozen vanwege het feit dat deze EBA01 naast de EB01 DAC komt te staan, en omdat de Sony MDR-1R met zilverkleurige elementen er uitstekend bij past, echter is dus een zwart model beschikbaar. SilverStone geeft o.a. aan dat de EBA01 ruimte biedt aan twee headsets, en zelfs met twee forse ROCCAT Gaming headsets zien we dat die opmerking wel klopt, al vermoed ik dat voor dergelijke headsets het zwarte EBA01 model wellicht net wat beter zou passen?

De SilverStone EBA01 is zeker niet een product met een flinke hoeveelheid diepgang voor een review, maar dat maakt het product niet minder interessant, en al helemaal niet minder indrukwekkend. De kwaliteiten van deze EBA01 zijn van een ongelofelijk hoog niveau en het product zal op geen enkel bureau misstaan, zeker niet wanneer je het combineert met andere aluminium elementen zoals de EB01 DAC of een chique hoofdtelefoon. Staat hij eenmaal op tafel dan staat hij ook als een huis, wat zorgt dat de praktische ervaring even zo luxe is als de eerste indrukken.

De prijs is enerzijds niet mis, zo zou je kunnen stellen dat je voor dat geld ook een leuke behuizing kan kopen, en toegegeven dit is geen artikel wat zich onderaan de piramide van ‘Maslow’s hierarchy of needs’ bevind ofwel broodnodig is in elk huishouden. Anderzijds is een dergelijk bedrag in de wereld van luxe accessoires en kunststukjes helemaal niet veel; Had hier een Apple logo op gezeten dan zou een groot aantal mensen geen moment gek hebben gekeken als de prijs was verdubbeld, inclusief mijzelf. De prijs zegt niets zonder de kwaliteit van de materialen, de afwerking, en het ‘luxe’ gevoel, en in dit geval kan ik zonder een moment van twijfel stellen dat je echt iets bijzonders krijgt voor een keurige prijs in de wereld van de betere accessoires.

Enkele vergrotingen dan, klikken voor vol formaat:
https://www.techtesters.eu/pic/SSTEBA01/x1t.JPG https://www.techtesters.eu/pic/SSTEBA01/x2t.JPG

Terug naar boven

Heb jij ook een Silverstone EBA01 Headphone Holder Aluminium?

Mooi gedaan!
Wel fijn ding voor gaming headset en muziek set kwijt te kunnen.
Ga zo door!
Voor écht HiFi-spul zou ik een aluminium houder toch niet aanraden. Door de ionflux in het metaal kan er permanente geluidsvervorming optreden in het hele geluidsspectrum. Dat is dan vooral te horen aan verminderde ruimtelijkheid en instrumentplaatsing in de soundstage, met name als je grindcore luistert. Eventueel zou je het ding kunnen insmeren met bijenwas, dat heeft een tegengestelde werking maar maakt je koptelefoon direct ook geschikter voor muziek van K3.
Interessante opmerking. Wel volledig buiten mijn kennisveld. Heb jij daar een beetje degelijke bron / passend onderzoek bij? Ben wel benieuwd.